OT: Flytta till Malmö..

ninjakenneth

Ny medlem
Hej,

Kanske måste ta mitt pick och pack och dra till Malmöstad för att komma vidare i karriären.

Så då undrar jag hur är det att bo i den staden? Och i vilken stadsdel ska man bo, hur svårt är de att få tag på lägenhet osv. Känns som de finns rätt mkt fördomar om denna stad gällande invandrare och att de är en "bråkig" stad?

Sen sist men inte minst, finns de någon skog att cykla i? =)

Välkommen till Malmö mannen!

Här håller vi på Malmö FF!

Generellt kan man säga att de lite bättre och lungnare (i din Svenska värld) stadsdelarna är i västra Malmö, från Pildammsparken ner mot ribban, ner mot Limhamn, ner mot lilla torg och ner i hamnen. Där är det flest svenskar som bor och dyrast lägenheter. Möllan har du säkert hört talas om, det är den vänster inriktade stadsdelen som lockar oerhörda mängder av uppländskt vänster folk från hela Sverige. Mysigast att bo tycker jag själv skulle vara runt Davidhalls torg och ner mot Lilla torg. Där bor man väldigt centralt men ändå hyffsat lungt.

Cykling i skog på hyffsat avstånd, du är "tvungen" att ta bil, gör man i Bokskogen och Genarp. Närmsta DH är i Hallansås och Vånga.

Jag bodde vid nobeltorget och sedan nobelvägen nära värnhem när jag bodde i Malmö för några år sedan. Tyckte det va relativt lugnt på båda ställena. Hade en prostituerad som gick vid huset bara men det tyckte jag inte störde så mycket. Va rätt svårt och få lght då, kanske lättare nuförtiden.

Om du är villig att köpa en lägenhet är det lätt få en, bostadspriserna faller snabbt bla pga närheten till Danmark. Även om du är villig att hyra en lite dyrare lägenhet går det ganska lätt, värre är det att hitta billiga 2-3 i "bra" områden.

Haha, måste man lära sig hålla på Malmö FF om man skall bli accepterad där nere lr? =)

Känns som de är bökigt att få tag på lägenheter lite överallt just nu. Trist! Iom att jag inte vet hur länge jag blir kvar om jag far ned dit så ska jag ha kvar min lägenhet i sthlm. Annars hade man haft en att byta med. Har man tur kanske man isf kan hitta någon som skall upp minst 1år, så man kan låna varandras lägenheter.

Vad är en lite dyrare lägenhet i din värld, runt 7 - 10 000:- för en 2a lr?

Finns de någon genrell bostadskö där nere, eller är de små "privata" värdar som gällER?

Aha, dvs kräva tjänstebil! =)

Ja du måste hålla på MFF, lära dig vår Skåneländska historia och tala skånska för att bli helt accepterad!

MKB, har en bostadskö men det tar år om du ska få lägenhet genom den. Annars är det mest "mindre" hyresvärdar som gäller. Sök runt hos Stena, Accelius osv

gå inte på förslag från sk. bostadsförmedlare som tar betalt för att hitta lght:er bara, den missen gjorde jag i Malmö fick inte ut något från det förutom en tunnare plånbok.

Välkommen!

Flyttade ner till Skåne i maj i år, så jag har nyss varit i samma sits.

Hyresrätter i Malmö är svårt. Jättesvårt. Om du kan tänka dig att pendla lite så blir det betydligt lättare. Det är mycket bra tågförbindelser med stora delar av Skåne till Lund och Malmö. Bostadsrätter bör ju vara betydligt lättare med tanke på världsmarknaden just nu..

MTB är någon mil bort i Bokskogen och Genarp, som sagts tidigare. Generellt är sydvästra Skåne bara platt åker naturmässigt..

Märkte av polisnärvaro och bråk betydligt mer när jag bodde i gbg, men iofs så bor jag inte inne i stan nu, så det kan ju påverka.

Inte tackat ja till jobbet än, sitter och väger fram och tillbaka! =) Sjukt svårt då jag
precis flyttat till en väldigt fin lägenhet som jag trivs i.

Ja, en BRF lär nog vara enkelt att köpa. Fast frågan är om man har råd att sälja den om man vill därifrån sen om de går ännu sämre! =)

Tack för all bra tips, brukar ju vara så med de kommunala bostadsbolagen.. flera års väntetid eller känna någon som sitter i dess ledning för att få lägenhet!

ninjakenneth skrev:
-------------------------------------------------------
[..]
> Ja, en BRF lär nog vara enkelt att köpa. Fast
> frågan är om man har råd att sälja den om man
> vill därifrån sen om de går ännu sämre! =)
[..]

Ja, det är alltid någon hake :)

Billigt och nära till det mesta - nära Nobeltorget
Vänsterflum och mysigt - kring Möllevångstorget
Hammarby sjöstad - Bo01 (Västra hamnen), lattesörplande solbrillefolk
Pensionärer och lugn - Slottsstaden (där bor jag)

Jag ringde runt till alla privata hyresvärdar vid varje månadsskifte, till slut fick jag lägenhet... det går men man bör ha fast inkomst och vara tjatig.

Generellt är det väldigt mer avslappnat än våra andra storstäder tycker jag. Sedan kostar en falafel typ ingenting och det finns onsdagsspurtar med team solde (www.teamsolde.com) som säkert drar igång i vår.

Våld är mest internbråk och sånt, har aldrig sett något själv men jag är en gubbe (snart 30).

Lycka till! Jag rekommenderar verkligen Malmö.

I Malmö är det köparens marknad just nu, när det gäller BRF. Fanns 1500 lägenheter till salu härom dagen när jag kollade efter. Finns säkerligen någon som passar =)Förhoppningsvis är det min lägenhet som faller dig i smaken :P skämt å sido. jag bor i Limhamn fram tills imorgon. att cykla till centrum, tar 20 minuter. Fast här är en stad i staden och man har havet som granne. Inte minst kostar en schysst lägenhet inte hela skjortfabriken, ändå räknas Limhamn som ett lite finare område. Gott om kostnadsfri parkering och lugn och ro bidrar helt klart till trivselfaktorn.

lycka till!

Varför har vi inga happyrides i malmö? Malmö Terrängcyklister är ju inte för alla, går nog och dra ihop ett gäng för landsvägsturer med, jag pluggar och kan köra mitt på dagarna om det är nån som är hugad...

Möllan är överskattat, vill man äta kebab, ha en baby i nån sorts hippieväska på magen, tigga pengar (en kille från rumänien verkar fastnitad utanför ica) eller ha "skönt häng" så är det säkert bra men nja. Men polisen kämpar på med att försöka "rensa upp" området, vilket faktiskt märks.

Jag bor själv på nobeltorget, här händer väll en del men inget som syns...

captain8track skrev:
> Varför har vi inga happyrides i malmö?

Finns väl ingenstans att cykla.

>
> Jag bor själv på nobeltorget, här händer väll
> en del men inget som syns...

Sköt dom inte en gubbe där härom året?

Wilier skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför har vi inga happyrides i malmö?
>
> Finns väl ingenstans att cykla.
>
> >
> > Jag bor själv på nobeltorget, här händer
> väll
> > en del men inget som syns...
>
> Sköt dom inte en gubbe där härom året?

jag satsar på att försöka få en lägenhet på "Falkenbergsgatan" där är det nog lungt och fint.

Hej!

Som ett lite udda tips kan jag nämna Lindeborg. Ett rikigt miljonprogram-område som HSB byggt. En äkta sovstad som saknar allt vad närservice heter. Fördelen är att det är hyfsat lugnt, bra priser på Brf-lägenheter och välskött område. Jag tror området kommer bli super-attraktivt när city-tunneln öppnar för då kommer man ha gångavstånd till Hyllie-stationen. Det kommer bli mkt attraktivt för de som pendlar men inte vill köpa hus. Hyllie-stationen är alltså den tågstation som kommer att vara närmast Köpendanmark. Citytunneln öppnar i slutet av 2010.

Själv bor jag i Limhamn, född och uppvuxen här, så jag skulle inte vilja bo i någon annan del av staden. Slottstaden och runt Pildammsparken tycker jag också är rätt schysst om du vill bo lite mer centralt, typ 10 min cykel till centrum. Från Limhamn mer som 20-25 min.

Sen är ju frågan lite hur du vill göra med ditt pendlande. Ska du ha bil? Hur långt kan du tänka dig att pendla osv. Oxei och Svedala t ex har ju pågatåg in till Malmö. Där är boendet billigare. Det är rent av på cykelavstånd (i alla fall Oxie). Bokskogen ligger precis vid Svedala så prioriterar du skogscykling och kan tänka dig att pendla lite längre så är Oxie och Svedala kanske lite intressantare. Söder om Malmö finns ingen skog alls.

Välkommen till Malmö och lycka till! Och, ja. Du bör hålla på MFF. Stockholmslagen, IFK Götesill och Helsingholla gåt fetbort. Likaså Trelleholla, men det finns väl ingen utanför tångastan som håller på dem? :-)

/Peter

Jag växte upp i Malmö men upplever att staden har ändrats mycket jämfört med då. När jag var liten bodde jag i Borgmästargården, nära Pildammsparken och enda "buset" var när det var match på Malmö Stadion strax intill (ja, det är MFF som gäller). Boken Underdog av Torbjörn Flygt handlar f ö om just det, att växa upp på Borgmästargården, läs den (han fick Augustpriset för den). Jag kan bara hålla med om vad som föreslås men det finns ju fler områden som kan vara bra att bo i. Förr iaf var Höja ett OK område i östra Malmö, vet inte hur det är nu, men du hamnar då väldigt nära cykelvägen till Bokskogen som startar i närheten, samtidigt som det finns buss rakt in i centrum via Amiralsgatan. Sedan finns ju Sorgenfri och Kirseberg - ni som bor i Malmö nu, hur är det där? Kvarteren kring Värnhemstorget var slummiga förr i tiden men numera är det väl ganska upprensat där? Därifrån och ut mot IKEA var det iaf förr lugnt och behagligt att bo. Men visst, Slottsstaden är verkligen inte fel, badstrand tvärs över gatan och nära till Västra Hamnen, Kungsparken, Stadsbiblioteket och centrum (fast det är svårt med parkering och när alla slutar jobba i Västra Hamnen korkas gatorna igen).

Kolla förresten in Ståkkålms-Ringo: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ståkkålms-Ringo och t ex http://hem2.passagen.se/vetolof/ringo.htm.

Min bandkollega bor på nått som kallas hästhagen, där verkar ganska trevligt och närma till Burger King på Kronprinsen (alltid ett plus).

Men åk ner och kika runt lite, vissa områden säkert sämre rykten än vad dom förtjänar med. Ska man köpa är det bara och välja och vraka nu, klurigare att hyra. Norra Sorgenfri (tror jag) är ganska charmigt där det finns små områden med små gamla arbetar hus eller liknande, men samtidigt går man runt hörnet är det fullt ös...

Tillbaka
Topp