[OT] Flyttfråga, Bagis

BOFH

Aktiv medlem
[OT] Flyttfråga, Bagis
Ska på visning på en lgh på Byälvsvägen i Bagarmossen. Bor idag i nyproducerat i Sätra. Är det ett lyft?
Nackareservatets närhet, lägre hyra och större boende lockar. Inte lika lockad av Byälvsvägens rykte och den sämre standarden som följer med en miljonprogramskåk.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Jag vet inte. Bagarmossen har rätt fula hus och centrum där är väl ingen skönhet heller.

Men vill man ha nära till nackareservatet är det ju klart intressant.

[OT] Flyttfråga, Bagis
100 m till Nackareservatet och 500 m till T-bana. Tror inte heller Bagis är en sån alkishåla som det en gång var längre. De låghusen tycker jag ser trevliga ut. Tjööööp!

[OT] Flyttfråga, Bagis
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> De låghusen tycker jag
> ser trevliga ut. Tjööööp!

För att förtydliga. Det rör sig om ett hyreskontrakt.

[OT] Flyttfråga, Bagis
grondahl skrev:
> Det känns ju dessutom som att Bagarmossen
> undergår gentrifiering. Bohemian Bagarmossen
> liksom.
> http://www.bagisbloggen.se/

Jo jag har googlat runt en bit och det verkar vara consensus. kollar man på val-resultaten är det en oroväckande hög andel som röstat på FI, men det är säkert ett tecken på att det är hippt.

Googlar man på just Byälvsvägen får man dock en annan bild av området.

Det fina med den här lägenheten är att jag får ett separat rum till cyklarna.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Hög andel FI-röster gör nog mer att det går runt 22-åringar som ser ut dom om de är 70 och lever på 40-talet. Än alkisar. De där skulle aldrig sänka sig till att dricka annat än IPA.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Delar av bagis är det ganska mycket strul i. Byälvsvägen är en av dessa delar. Faktum är att byälvavägen har ganska rejält dåligt rykte. Värst i bagis förutom centrum, typ.

Men...... Om du undviker att titta de luvförsedda grabbarna i ögonen, i synnerhet när de uppträder i grupp, och antingen plockar med dig cykeln in i lägenheten eller låser den med tredubbla lås och plockar av hjulen så är det säkert jättetrevligt. Och det är ju nära reservatet.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Bättre område än mitt skulle jag säga(Skarpnäck) Jag hade hellre bott i Bagis men bus finns och i båda områdena det.
Lägenhetspriserna har ökat rekordmycket i bagis, nu skulle du ha hyreskontrakt men det blir en mycket bättre atmosfär med en attraktivare prisbild i området.
Om några år kommer Skarpnäck & Bagis som är lite getto att bli skapligt mycket bättre och bättre än Sätra tror jag att det verkligen är.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Tack för synpunkterna.
Jag har bott 8 år i Sätra (tiden går sjukt snabbt) och inte råkat ut för det minsta stoj här, men så rör jag mig aldrig i centrum. Faktum är att det är ovanligt lugnt på min gata. Nästan bara en massa barnfamiljer. Har bilen i garage och cyklarna i lägenheten. Åker inte kollektivt. Visserligen var det ett mord i grannfastigheten för några år sen, men det var väl ingen vanlig ostraffad individ som blev skjuten om jag förstod det hela rätt.

Jag är inte så skraj för kriminaliteten som sådant, men om man ändå ska flytta vore det trevligt om det inte var till ett stökigare ställe. Ska svänga förbi Bagarmossen nån fredagkväll och försöka bilda mig en uppfattning tror jag.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Hela linje 17 söderut är bästa stället.
Bagis mycket trevligt.

Byälvsvägen norrom dvs låga tegelhusen är ok.
Söderom dvs höga loftgångshusen, inte lika ok men man försöker faktiskt ordna till det ganska bra från olika håll.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Har bott i Bagis i tio år nu, först i lägenhet och nu i 50-talsradhus i "gamla bagis" (där alla nyrika vänstersvennar bor). Personligen tycker jag Bagarmossen är grymt bra, kort tunnelbanelinje rakt ut i skogen, och inget systembolag som drar till sig elände.

Byälvsvägen är troligen Stockholms minsta miljonprogramsbygge. Håller med erik h om att de låga husen är trevligare än de höga, men vet inte så mycket om hur det är att bo just där annat än det jag ser när jag hämtar barnen på kalas hos dagiskompisar. Mitt intryck är att de flesta som bor där är knegare.

Gentrifieringen går snabbt. Du kan nu köpa surdegsbröd och sitta och jobba med din mac på fiket, och köpa dina ekologiska grönsaker på Sveriges trevligaste Konsum (och det mest lönsamma).

[OT] Flyttfråga, Bagis
Bott 10 år i Bagis, och vet ingen närförort som jag skulle kunna byta till. Började m lgh o bor nu i kåk.

Kärrtorps IP, elljusspår, Nackareservatet, närheten till stan, kommunikationerna. Hört nåt rykte om att Bagis har störst andel återvändare, dvs folk som bott här som flyttar tillbaka.

I centrum e 21 hänger lite bus, men har aldrig varit utsatt för något. Gentrifieringen märks, ökat antal helskägg och galopperande priser på BR och radhus/villor.

Byälvsvägen har jag sämre koll på, och är väl den delen som har sämst rykte. Ffa är det väl loftgångshusen som påstås vara sämre. Norr om Byälvsvägen, de husen har jag alltid tyckt ser ok ut! 10 km t kungsholmen, 20 min t centralen med t-banan, och skog runt knuten. Vi hade en älgko i trädgården för 2 veckor sen, rådjuren reagerar knappt när vi kommer hem.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Jag har inte bott i just bagis, men i flera andra liknande områden med förment dåligt rykte. Det brukar vara mycket bättre i verkligheten. De festa närförorter håller på att bli familjegetton. Det är säkert lika dant i bagis.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Jag bodde fram till nyss i ett av de många små radhus som finns i Bagis. Tycker att tråden börjar visa upp den bild av Bagis som jag har också. Småbus i centrum, men det börjar bli en stadsdel för kulturfolk, skådisar, journalister, reklamare och sånt. Priserna har gått upp allt eftersom bytet mot den sortens folk med deras plånböcker kommer in. Jag bodde för övrigt nästan granne med Peter LeMarc, bara en sån sak. Sen finns härliga Nackareservatet ett tramptag bort vilket förstås är härligt. Tuben in till stan rullar oftare på tid nu än förr också.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Gurra skrev:
> men vem var bagaren, och vilken mosse avses?

"På Carl-Oscar Funcks topografiska karta från 1846[3] hittar man namnet Bagaremossen som benämning på den då sanka äng som låg väster om nuvarande Bagarmossen. På ängen finns i dag småhus byggda utmed Kanslersvägen, Drotsvägen med flera gator.

Namnet har sitt ursprung i hovbagaren Nils Lychous arrende av mossen under 1790-talet av ägaren till Skarpnäcks Gård, familjen von Schantz. Arrendekontraktet skrevs tillsammans med klädesfabrikanten på Barnängsfabriken vid Hammarby sjö, kommerserådet Carl Gustaf Apiarie. Mossen som vid den här tiden kallades både Pungpina mosse och Pungpinakärret men också Skarpnäcksmossen, blev utdikad och uppodlad. Det är möjligt att också Lychous svåger, bagareåldermannen Johan Röhl, har sin del i ursprunget till namnet. De två bagarna hade tidigare låtit göra markarbeten i trakten vid mossen för att leda ut vattnet från de stora sankmarker som bredde ut sig mot Enskede och Lilla Sickla. Lejda dalkarlar grävde diken och bergsprängning förekom också. Vattnet skulle lättare kunna rinna mot Skarpnäcks åkrar och ängar (det fanns vissa tider en hålldamm åt det hållet också) för att sedan i grävda gravar rinna till Ältasjön. Från Ältasjön flöt vattnet vidare till industrierna i Nacka Ström där bagarna ägde och arrenderade tre mjölkvarnar. Det fanns fler industrier i strömmen. Två av klädesvalkarna drevs av Apiarie.

En uppteckning från 1930-talet hos Språk- och folkminnesinstitutet berättar om en inte namngiven bagare som odlade upp mossen. Senare forskning har givit en fylligare bild av bakgrunden till namnet Bagarmossen. Det bör samtidigt nämnas att bagaren inte var ägare till Skarpnäck, vilket också är en uppgift som uppteckningen innehåller."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bagarmossen#Namnets_ursprung

[OT] Flyttfråga, Bagis
TBone skrev:

> Namnet har sitt ursprung i hovbagaren Nils Lyckorus
> arrende av mossen under 1790-talet av ägaren till
> Skarpnäcks Gård, familjen von Schantz.....osv.

Vilket namn!

[OT] Flyttfråga, Bagis
Samtidigt, 8 meter från innersta husen på byälvsvägen. Å sen en mil skog till erstavik i den riktningen.

Bilagor

• IMG_20141206_123954.JPG
    IMG_20141206_123954.JPG
    294.7 KB · Besök: 89
[OT] Flyttfråga, Bagis
Här kan du läsa lite mera.

https://www.flashback.org/t1202159

Men nu har ju flera bagisboende svarat i tråden och påtalat hur positivt det är/har blivit.
Jag själv vill nästan flytta till bagis nu. Byälvsvägen är en utmärkt startpunkt mot hellas.
Har du husdjur så kan du gå till veterinären ett stenkast bost om något händer med djur/djuren.

Jämfört med Sätra, det e bara å flytta in!

edit, det där sista fick mig nog att låta dryg som att sätra är inge å ha. Men så menade jag inte utan mera att bagis = schysst område och spåret bakom lägenheten = bara å flytta in.

Senast ändrad:
[OT] Flyttfråga, Bagis
Har jobbat mycket i både Sätra och Bagis. Måste nog säga att jag föredrar Bagis.
Inget större fel på Byälvsvägen. Det är betydligt bättre än Skarpnäck etc.

[OT] Flyttfråga, Bagis
matz 1 skrev:
> Har jobbat mycket i både Sätra och Bagis. Måste
> nog säga att jag föredrar Bagis.
> Inget större fel på Byälvsvägen. Det är
> betydligt bättre än Skarpnäck etc.

De där var en överdrift.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Nej det är ingen överdrift.... Inte från min sida iaf.
Men det finns betydlig värre psyko områden än Byälvsvägen i Bagis..
Antingen är folk snälla och går med rullator och vill bjuda på hembakade bullar när man kommer.
Eller så vill dom sticka nåt vasst i dig när du gör rep jobb i deras lgh. :/

[OT] Flyttfråga, Bagis
Var hos frisören igår och pratade lite om flyttplaner. Han sa att han aldrig i livet skulle bo i Bagarmossen. Lustigt att det är så vitt skilda åsikter :)

Jag får återkomma när jag varit och tittat på lägenheten. Förväntar mig att den är väldigt risig jmf med den nyproducerade kåken jag bor i nu, men det kanske vägs upp av skogen och de hembakade bullarna :)

[OT] Flyttfråga, Bagis
erik h skrev:
> Ja just det där med att undvika att råka
> arrangera en festival hemma i trädgården är ett
> förbannat slit.

Faktiskt. Men det blev rätt bra i Uppsala iaf :)

[OT] Flyttfråga, Bagis
BOFH skrev:
> Var hos frisören igår och pratade lite om
> flyttplaner. Han sa att han aldrig i livet skulle
> bo i Bagarmossen. Lustigt att det är så vitt
> skilda åsikter :)

visst är det så, jag kommer aldrig flytta söder om riddarfjärden då jag är från norra sidan. :)

[OT] Flyttfråga, Bagis
Nu har jag varit och tittat på lägenheten.
Området kring Byälvsvägen var ju jättetrevligt. Skogen inpå knuten och väldigt lugnt. Huset var över förväntan och det verkade mest bo barnfamiljer där.
Däremot var just lägenheten riktigt risig. Förstört kakel i badrum mm och hyresvärden har inga planer på att fixa innan inflytt så jag har tackat nej. Tänker dock hålla ögonen öppna efter fler erbjudanden, kan definitivt tänka mig att bo i området!

Tack för alla åsikter :)

[OT] Flyttfråga, Bagis
Sådärja, då är det klart. Flyttar till Bagis i april. Mycket spännande. Lustigt nog fick jag en lägenhet i samma hus som den lägenhet jag tittade på tidigare i tråden, men den här är i långt mycket bättre skick och kommer dessutom målas om och få nya golv före inflytt :)

Äntligen får jag ett eget cykelrum och slipper ha mekstället i köket!

[OT] Flyttfråga, Bagis
mattel skrev:
> jag kommer aldrig flytta söder
> om riddarfjärden då jag är från norra sidan.
> :)

NÄTHATARE!!

[OT] Flyttfråga, Bagis
erik h skrev:
> Grattis! Känns som det finns kritisk massa nog
> för en tisdagsrajdgrupp med start t.ex. Babyheads
> nord/syd.

Kanske blir till att köpa ytterligare en cykel snart då. Saknar AM-hoj och min HT XC med RaceKing är lite tråkig i hellas även om jag har fått det att funka på de lättare stigarna hyfsat.

LÄNGTAR till vår och skog.

[OT] Flyttfråga, Bagis
Johan A skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag kommer aldrig flytta söder
> > om riddarfjärden då jag är från norra
> sidan.
> > :)
>
> NÄTHATARE!!

Tjena!

Som om du skulle bosätta dig norr om riddarfjärden???

[OT] Flyttfråga, Bagis
Gratulerar! :-) Att ha ett stenkast till skogen är så sjukt trevligt, och det blir ju inte sämre av att du lär ha bra kommunikationer därtill.

Tillbaka
Topp