[OT] Fullgung på löparskorna

Anders P

Aktiv medlem
Har just beställt ett par nya trailskor, Hoka One One Mafate 2.

frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Väntar med spänning på om hur dom ska funka på delsjöterrängens branta singeltrackspår.

Lite orolig bara om man verkligen får springa på mountainbikestigarna...
Jag menar man kan ju slita ut stigen, skrämma cyklister, barn och vilda djur samt störa den allmänna ordningen ;-)

Tänk om det blir lika bra som när man första gången körde med dämpning på cykeln!
Jag blir supernöjd om jag kan springa 18km spåret igen utan att få ont i knäna efteråt.
Tro nu inte att jag slutar cykla, men ibland är det så skönt att bara sticka ut och springa.

Återkommer med testrapport när jag prövat dom.

Dom där skulle jag stuka foten i efter tre meter, typ.
Funderar snarare på motsatsen, fivefingers.

Ska bli intressant se vad du tycker om stabiliteten.

Hoka'n är ett riktigt missfoster :) Men tydligen är det många ultralöpare som gillar den. Är dock tveksam till jättesulan i terrängen, ser ostadigt ut. Själv är jag ett större fan av betydligt mer minimalistiska skor. Och knäproblem tror jag inte ordnas med nya skor, tror mer på att se över löpsteget. Vet iof inget om TS knän, men det är alltid kul att låtsas att man kan nåt ;)

Dom som har dom säger att man inte stukar fötterna lättare, snarare tvärtom pga att skon dämpar snedstegen istället för att obönhörligen vrida foten som i ett par tunna skor. Återstår att se om det stämmer.

Har länge sprungit i tunna skor, dock ej så tunna som fivefingers, men känner att jag blir sliten vid längre pass. Tänkte att detta skulle kunna hjälpa ungefär som däcken med stor luftkammare som ger så mycket mer komfort och kontroll. Är inte säker på att man kan hålla en högre medelhastighet, men är ju rätt tveksamt om man kan det tunnisar också.

Jämfört med cykel ser jag det så här, eller kanske snarare hoppas jag att det är så.

Tunnisar= Odämpat : Lätt, kan vara snabbt (särskilt uppför) med bra teknik och tålig kropp.
Normala = Hardtail : Mellantungt, snabbare för de flesta, mindre slitsamt för kroppen.
Hoka = Heldämpat: Lite tyngre, kanske tappar uppför men mycket enklare, roligare och mindre slitsamt utför.

Det här det jag hoppas på!

Problemet med vissa väldämpade och tjocksulade skor är att sulan även är väldigt bred och "stabil". Dvs stabil på slät asfalt och parkstigar. Om man har en sko med megabred, hög och stabil sula vid hälen så vrids foten runt så fort man trampar på minsta ojämnhet. Men dom här suddgummina såg inte så breda och stabila ut, mer som en stor mjuk gummikluns under skorna.

Skönt med motvikt mot barfotaskorna som var så hipa för ett tag sen. Återkom gärna med rescension!

Ace Frehly och Agnetha Fältskog ringde precis och ville ha tillbaka sina skor! Ursäkta mig men jag trodde faktiskt det var ett tidigt 1:a aprilskämt, så fula är dom! Att sedan ge sig på att springa i terräng med platåskor verkar inte logiskt i imho...

En gång för länge sen fuskade jag lite med terränglöpning. Då använde jag Icebug MR2 med tunn sula och nästan obefintlig dämpning. Funkade bra för mig, provade vanliga löparskor i skogen några gånger men gillade inte den dåliga kontakten med underlaget.

Dom kommer ju aldrig!!
Får snart gå med i vänta på paket-tråden.
En adamo prologue-sadel och skorna finns någonstans förhoppningsvis på väg mot Sverige.

Nu har jag testat mina Hokas i 2 pass. En kortsväng i skogskanten i går kväll utan att byta till löparkläder. Sa väl inte så mycket men kändes lovande. Idag sprang jag 7-8 km, lite på grusväg men mest på steniga småstigar, bl.a hängmattan i Skatås.

Dom är precis så bra som jag trodde. Utför är det otroligt mycket skonsammare och troligen snabbare än med vanliga skor. Greppet är helt grymt och man rullar fram i steget och bottnar inte ur alls på samma sätt som vanligt. Uppför är det antagligen lite långsammare men vaderna belastas klart mindre pga sulans form och skons styvhet i längsled. Än så länge har dom inte känts instabila alls trots rejält steniga partier. Man sjunker liksom ner i skon istället för att stå ovanpå. Kanske är det det som gör att dom inte känns ostabila.
Dom har ju väldigt låg ramp (4mm trorjag) vilket gör att lätt får in ett bra löpsteg (midfooot).

Nackdelar då:
Rätt dyra om man köper dom i Sverige.
Tappar löpkänsla, kanske stämmer, men löpglädjen blir i alla fall för mig större särskilt utför.
Utseendet... Kul när folk ler man joggar förbi :-) dessutom tycker jag att Fivefingers är bland de fulaste skor som tillverkats. Har även sprungit i gröna nike lunarracer, dom ser rätt hemska ut. Dom här ser mer tokroliga ut, mer glädje än allvar.

Som svar till Robert kan jag bara säga jo det är riktigt kul att springa i grov terräng med höga skor! Nu köpte jag ju Mafate modellen för ha kul när jag springer trail men skulle jag få för mig att springa långt på asfalt igen skulle jag inte tveka att köpa ett par Bondi B för att få skonsamma asfaltspass. En av dom tristare sakerna med löpning annars är att man blir sliten av långpass, det minskar ju en del om man springer riktigt långsamt, men det är tråkigt. Om dessa kan få mig att kunna springa längre utan att bli sliten är det värt mycket.

Andreas Falk sprang Spartathlon i ett par sådana och säger "Jag har sprungit i dom i ett par år nu, nu springer jag inte i något annat. Tror inte att jag någonsin kommer att springa i något annat".

Over and Out så länge.

Fortfarande helnöjd! Slitaget är helt klart mindre. Det är lätt att springa med midfootlandning pga att dom är nästan platta häl-tå (low ramp)
Skorna premierar inte hällandning men är förlåtande om man häl-landar, riktigt skönt utför.
Det finns snabbare skor men ändå valde Karl Meltzer dom när han sprang Red Bull Human Express 2065 miles på 40 dagar.

Jag är ju ingen ultralöpare men gillar ändå att kunna springa längre utan att bli mer sliten. Jag blir trött i musklerna istället för sliten efter ett pass.

OK , Anders

Hur känns stabiliteten ?

Har just stukat foten rejält för första gången sen - 96 .

Funderar på om Hoka kan vara nåt för min rehab.

Den här tråden är ju värdelös utan bilder. Lite sugen att prova blir man allt... men jag älskar mina VFF.

chaussures-hoka-one-one-r372.jpg

Niky skrev:
-------------------------------------------------------
> OK , Anders
>
> Hur känns stabiliteten ?
>
> Har just stukat foten rejält för första gången
> sen - 96 .
>
> Funderar på om Hoka kan vara nåt för min rehab.

Stärk fötterna och fotlederna på riktigt istället för att kompensera detta med skor.
När du sen rehabbat klart och blivit starkare kanske du sen slipper skada dig igen.
PERSONLIGEN tror jag inte det minsta på Hoka men har iofs inte testat dem heller.
Kör hellre i en lättare, smidigare sko och bygger upp muskulatur i foten och ben. Foten har ju en fantastisk dämpning i sig själv, varför då stänga in den i ett par platåskor? ;)
Korrekt löpsteg och tror jag är det bästa för att undvika skador och springa fort.

Håller helt med F.M.A. om att ett korrekt löpsteg är nyckeln till snabbare och skaderfri löpning oavsett vad har på fötterna. Jag springer gärna snabbpass i ett par adizero boston.

Tror inte heller att ett par Hoka är lösningen för en stukad fot. Dom är visserligen mycket stabilare än vad dom ser ut, men lösningen är ju som nämnts ovan mycket stabilitetsträning för foten och ev tejpning/skydd om man känner att man måste springa innan foten egentligen är tillräckligt stabil.

Återigen, Hokas är inte lösningen för allehanda teknikfel utan ett av flera sätt att kunna springa längre utan att bli sliten.

Man springer bäst i Hokas med bra teknik!

Om ännu inte har en perfekt teknik kan man ändå springa längre med Hokas än t.ex mina adizero Boston. Det är ytterst få som kan springa riktigt långt i tunna skor. Betydligt fler skulle kunna springa långt om de hade bra skor med med bra dämpning. Ungefär som en väldämpad cykel göt att man upplever mer komfort och kommer längre (i skogen i alla fall) innan kroppen säger ifrån.

Jag tror inte alla kommer att gilla Hokas men dom är inte enligt min mening en gimmick utan ett seriöst alternativ. Det visar framgångsrika ultralöpare med erkänt bra teknik med all tydlighet.

Jo,jag har sprungit en del i mina dar och har ett hyfsat steg.

Den här stukningen var min andra på 37 års löpning i obanad terräng,fjällmaror,
orienteringstävlingar m.m (tot ca: 10 - 12.000 mil.)

Springer mest i speedcross/spikecross men även i Icebuggs lättaste OL sko ibland.

Men det är klart att jag måste stärka upp den paja foten med balansplatta m.m

innan jag kan ut och lubba offpist igen.

Tror ändå jag vill ha ett par fullgung framöver , vet av erfarenhet att det brukar kännas lite i benen efter ett par tusen höjd meter med tillhörande nedförsbackar.

Hur är storleken mot tex Salomon eller Nike ?

Så Hoka är inte stabilare än tex ett par speedcross ?

F.M.A skrev:
-------------------------------------------------------

> Stärk fötterna och fotlederna på riktigt
> istället för att kompensera detta med skor.
> När du sen rehabbat klart och blivit starkare
> kanske du sen slipper skada dig igen.
> PERSONLIGEN tror jag inte det minsta på Hoka men
> har iofs inte testat dem heller.
> Kör hellre i en lättare, smidigare sko och
> bygger upp muskulatur i foten och ben. Foten har
> ju en fantastisk dämpning i sig själv, varför
> då stänga in den i ett par platåskor? ;)
> Korrekt löpsteg och tror jag är det bästa för
> att undvika skador och springa fort.

Precis så!!
Jag har dragits med fotskador under flera år, och därför gått med gjutna sulor och "stabila" skor, men det har inte hjälpt, tvärt om. Det som funkat har varit att träna upp fötterna barfota. Har man otränade fötter tar det dock låååång tid. Efter två somrar med barfota-träning börjar mina fötter bli rätt starka och skadan är på väg att tyna bort.

Fotvalvet är just ett valv, och att stöjda ett valv underifrån är ingen hit... det slutar att fungera.

Niky: Tom 2012 var hoka minst en halv storlek små, men från 2013 är dom normala. Jag har stl 8 i nike,adidas mfl.Tog 8 i mina hoka mafate2 och dom är aningen rymligare än mina adizero.

Har ingen aning hur speedcross är, så jag kan inte svara på den frågan men jag älskar dom utför, det är där dom briljerar över allt annat jag prövat, både tryggare och mycket komfortablare.

Är en supernöjd hooka användare
Har neutralt löpsteg med högt fotvalv
Drivet löpsteg men idag bara glad motionär
Har hooka skorna mest för asfalt eller möjligen grusvägen
De är inte så höga i mellansulan som de ser ut som
Tänk istället att konstruktionen är med uppdragna kanter på sidorna
Skönt rull i skon
Historien är att bolaget grundades som en ultra trailsko av föredetta medarbetare på Salomon
Ryktet är att Asics köpt upp hooka

Men om ren skogslöpning eller snabb pass finns det bättre alternativ
Men för långa pass är skorna fantastiska
Supernöjd
Finns i Sverige men kostar dyrt.
Liten i storlek
Köpte 44 har normalt 43

Peace
Fredrik

Slog till på ett par matafe3, det är sista försöket jag gör med löpning.
Funkar det inte så blire cykling för hela slanten.

Träffade en gammal engelsk elitlöpare förra året - han sade att "...sooner or later all serious runners become cyclists...". Han hade opererat det mesta i knän och fotleder men till slut var det bara att acceptera att han var tvungen att sluta med all löpning

Har nu dammat av skorna och bara älskar mina HOKA, hurra jag kan springa utan att känna mig som en invalid 2-veckor efteråt.
Viss känns det lite I knän och fötter efteråt, men det är STOR skillnad mot ''vanliga'' löparskor.
Suktar just nu efter ett par clifton2, dom är ju så lätta:-)

Jag gillar också Hoka One One, har Mafate 3. Tycker framförallt att de skonar fötterna när jag springer, får lätt ont i dom annars. Stabiliteten i på stig och terräng är OK tycker jag. I början kändes det lite ostadigt och jag snubblade på den tjockare sulan någon gång, men nu tänker jag inte på det längre. Springer mest stig och obanat. Skulle gärna springa i Fivefingers om jag tålde det. Roligt att det finns ytterligheter och en massa däremellan så kan man välja vad som passar en själv.
Cykelprojekt just nu: Monstercross med bockstyre och 47 mm däck. Skall bli spännande när den är klar.

Tillbaka
Topp