[OT] Garmin Express/Connect @FR735XT: ändrat till anslutningsproblem

Tant_Trek

Aktiv medlem
Edit 2: Ny sladd, samma anslutningsproblem till dator via Garmin Express. Klocka hård-resettad, nu går den inte ens att para med mobilens Garmin Connect.

Edit: Troligt Garmin-sladd-problem.

Morr. Trodde det var fel på Garmin Connect, som inte hittade min Forerunner längre. Men det verkar som det är alla USB-portar som inte längre har någon kontakt med datorn, efter senaste Win 10-uppdateringarna? Har letat support på nätet, testat såna tips med energisparfunktioner som släcker ner USB, avinstallerat USB-styrenheter i tron att de då automatiskt ska få nya installationer/drivrutiner, sökt efter alla senaste Win 10-uppdateringar och forcerat dem. Nu är det Win 10 version 1909, och finns inget senare att tillgå. Omstart, även inklusive hel avstängning och omstart.
Testat även andra enheter typ mobiltelefon kopplad via USB, men dött som en tegelsten att hitta externa enheter. Felmeddelande:
USB.PNG

Några kloka tips på vad jag kan ha klantat eller missat?

Senast ändrad:
Tror problemet är unikt på din dator. Min desktop PC har 2 extra USB kort utöver det som sitter på moderkortet och de fungerar alla med senaste uppdateringen 1909. Har du provat att avinstallera drivrutinen och sedan starta om datorn? Se till att du har installationsfilen för drivrutinen sparad på din dator innan du avinstallerar. Vanligtvis söker Windows efter drivrutiner för ny HW, men ibland hittas inte rätt.

Saknar en drivrutin för din usb controller på moderkortet kanske?

Äsch, gränsfall för vad jag fattar och klarar att pilla med. Morr, som sagt.
Via Enhetshanteraren, jag har klickat igenom alla USB-styrenheter, och valt "Uppdatera drivrutin" men alla har "latest and greatest", och innan dess hade jag valt "Egenskaper" och "Energisparfunktioner", att porten inte får stängas ner för att spara energi. Den andra laptopen vi har hemma får samam felmeddelande när man pluggar i data- och laddkabeln till Garmin-klockan, även den laptopen har fått en Win 10-uppdatering alldeles nyligen. Mysko.

sheitt! vad den här nya uppdateringen ställer till det. Många kollegor på jobbet har fått världens problem med grafiken efter senaste uppdateringen :(

sheitt! vad den här nya uppdateringen ställer till det. Många kollegor på jobbet har fått världens problem med grafiken efter senaste uppdateringen :(

Det är ett tecken att det är läge att lämna windows en gång för alla. Även pyttemjuk har sett slutet för properitära os kernels.

Jag rullade på 1909 fr scratch på en 3 år gammal laptop för nån månad sedan, den funkar kanon!

MS har fått rätt mkt skit för kvaliteten i sina uppdateringar. Tror att det är vettigt att se till att man inte ligger i en bleeding-edge-uppdateringskanal om man behöver sin dator.

TS: jag vet inte hur de gör nuförtiden med Windows-uppdateringar - kan du nedgradera Windows till ett bygge som funkar?

Jag svarar mig själv: man verkar ha 10 dagar på sig att rulla tillbaks, iaf enligt https://lifehacker.com/how-to-undo-and-prevent-windows-updates-1836420965 .
Suck, hur konstigt det än verkar iom att jag fick uppdateringen igår, så säger Windows att det inte går att backa för att det var mer än 10 dagar sedan...
1584253973007.png

Edit: Fel av mig. Ser nu att 1909-installationen slutfördes ‎2020-‎02-‎09, men det är andra "kvalitetsuppdateringar" som hör ihop med 1909, sk "kumulativa uppdateringar" som gjordes de senaste dagarna. Dessa går inte heller att backa för mig.
1584254862346.png

Senast ändrad:
Var heter din dator och modell? Om du kikar i enhetshanteraren -> är det frågetecken på "USB-styrenheter" bara eller även annat?

Var heter din dator och modell? Om du kikar i enhetshanteraren -> är det frågetecken på "USB-styrenheter" bara eller även annat?
Lenovo U31.
Nej, inget frågetecken, men ett utropstecken när jag har min Garminsladd och klocka inkopplad.
Högerklick på USB-valen, och möjlighet till senaste programvara = svar att den senaste/mest optimerade redan är installerad.
1584256262506.png

Jag hade problem att USB hubben kraschade. I det fallet såg det rätt ut i hanteraren efter omstart men som ovan när man kopplat in vissa grejor.
Löstes med ominstallation (jobb dator)

Det är ett tecken att det är läge att lämna windows en gång för alla. Även pyttemjuk har sett slutet för properitära os kernels.

Windows har haft en utvecklingsmiljö för Linux i Windows 10 i flera år så helt chockande är det väl inte att Microsoft föredrar något lättare för enkla plattformar?

Windows har haft en utvecklingsmiljö för Linux i Windows 10 i flera år så helt chockande är det väl inte att Microsoft föredrar något lättare för enkla plattformar?

Jo, det är rätt chockerande för oss som följt och jobbat med Microsofts utvecklingsmiljöer. Under Ballmer var Windows ett axiom; inget fick existera som inte körde på Windows (samt till viss del Mac, exvis Office).

Under Nadella har det blivit rejält mycket bättre. Azure hade inte haft tillnärmelsevis lika stor marknadsandel om det var Windows-only. För driftar, det gör man på Linux, om man är klok.

Öpp öpp öpp! (Vågar inte säga App app app för Windows 10!) Kan vara skit bakom tangentbordet, delvis!
Min eboksläsare funkar med USB-inkoppling (mikro), och nu med original USB-C-sladd till mobilen, så hittar laptopen dessa enheter.
Det är alltså bara min Garmin-sladd som inte funkar längre för dataöverföring i datorns USB-ingång sen en dag tillbaka (inte heller i hennets andra laptop), dock funkar den för laddning av klockan, samt att jag hade en USB-C-sladd utan dataöverföring till mobilen och drog fel slutsatser av det.
Ursäkta omdefinition av problemet.

Senast ändrad:
Lenovo U31.
Nej, inget frågetecken, men ett utropstecken när jag har min Garminsladd och klocka inkopplad.
Högerklick på USB-valen, och möjlighet till senaste programvara = svar att den senaste/mest optimerade redan är installerad.
Visa bilaga 405937

Använder du Garmin Express? Prova ladda ner och försöka ansluta klockan på det sättet. (Om det bara är den som strular)

Här hittar du drivrutiner för USB för din laptop: https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/u-series/u31-70/downloads/DS103362

De är ju dock gamla och Windows 10 brukar vara bra på att uppdatera drivrutiner automatiskt. Men kan vara värt ett försök.

Finns även fler drivrutiner, men det mesta är ju äldre pga gammal modell. Om du endast har problem med klockan så skulle jag också försöka testa annan kabel.

Hej, ja, det är via Garmin Express det strular. Har avinstallerat och ominstallerat 2 ggr.
Men det kanske är Garmin-kabeln som har fått problem helt enkelt. Som sagt, den låter klockan laddas via USB från laptopen, men klockan syns inte som enhet via "Den här datorn".

Tredje laptop testad nu... Jobbdatorn. Samma problem, klockan laddar men kan inte överföra data. Måste ju vara sladden. Har provat att rengöra kontaktytorna på både klocka och sladd, men det gör ingen skillnad.

Jag ändrar rubriken, och tack alla medhjälpare!

Hej, ja, det är via Garmin Express det strular. Har avinstallerat och ominstallerat 2 ggr.
Men det kanske är Garmin-kabeln som har fått problem helt enkelt. Som sagt, den låter klockan laddas via USB från laptopen, men klockan syns inte som enhet via "Den här datorn".

Jag har också haft problem med sladden, Garmin kör ju sin myskokontakt på klockan också.

Under settings - usb mode på min klocka finns två val. Min står på mass storage. Har du något liknande på din kan det vara ide att testa och skifta mode iallafall.

Under settings - usb mode på min klocka finns två val. Min står på mass storage. Har du något liknande på din kan det vara ide att testa och skifta mode iallafall.
FR735XT, hittar inte funktion denna under Inställnigar i klockan, inte heller omnämnd i manualen.

Läste om någon (dock gammalt, 3år) att liknande problem löstes med att man anslöt klockan till datorn när den var avstängd.

Jag tror jag lite slött börjar med att låna en laddsladd av nån snäll kollega/kompis under början av veckan. Men ja, annars är en återställning nog inte dumt, om det inte är ett sladdstrul.
Du skall nog testa garmin express som är gjord för pc. Conecten är gjord för android.

Vet inte om det kan hjälpa, men min Garmin Edge har en finess där man kan tvinga den i masslagringsläge, man håller ner en viss kombination knappar när man ansluter den så gör den det. Kanske är likadant på din Fenix?

Äsch, köpte ny originalsladd, men via dator kan klockan bara ladda, inte föra över data längre. Hittas inte som en separat lagringsenhet när kopplad till datorn.
Gjorde avstängning + omstart. Ingen skillnad.
Gjorde hård reset. Ingen skillnad förutom att alla mina egna inställningar såklart är borta.
Inget funkar, och nu vill klockan och mobilen inte heller paras via blåtand. Mobilen har hittat klockan 5 ggr och jag fick ange hop-parningskod varje gång, men ingen av gångerna kopplade de samman helt färdigt.
Massiv kommunikationskollaps, helt plötsligt.

Är jag ensam med nyligt uppkomna problem, så det är ett support-ärende till Garmin, eller har någon annan också nyliga problem?

Jupp. För om det är några allmänna problem, brukar det ju synas på olika forum att många märker samma saker.
Här brukar jag kika. Men ingen verkar ha fått dina problem på senaste tiden. För längre sen hittar man några, vilket Jag tycker talar för hårdvara. Dvs något går sönder.

Alltså, vad är detta? Jag verkar ju helt mongo, och varför fortsätter jag skriva här... men kanske kan det vara någon annans klocka som börjar muppa sig, som kan hitta nån ledtråd.
Nu ikväll funkar Garmin ladd- och datakabel till datorn igen? What? Köpte alltså en ny kabel i onödan.
Jag hade ominstallerat även Garmin Express, som nu såg min klocka som en ny bekantskap, så jag har därmed refreshat alla appar och widgets.
Men, blåtandsanslutning till mobilen funkar inte längre. När jag försöker parkoppla klocka och telefon, får jag ange verifieringskod på mobilen och den säger att den hittat klockan. Men, sen vägrar de prata med varandra, och klockan syns inte som parad enhet. Bara som "tidigare anslutning".
Aja. Jag klarar mig ett tag såhär!

Testa att avpara helt från connect och telefonens egna blåtands inställningar och börja om.

Tillbaka
Topp