[OT] Golftråden

underscore

Ny medlem
[OT] Golftråden
Nog måste vi väl spela golf ibland?

Varför finns det inga happy-golf-rides?

Spelade för första gången på tre år idag, första nio gick bra men sen var det många muskler som inte orkade mer och resultatet blev därefter. Spelade på en bata utanför halmstad vid namn skogsby som var rätt okej, men green fee på 380 spänn med greener som hade platsat i apolloprogrammet kändes ändå rätt ovärt.

Jag insåg även att jag måste ha tag i nya järnklubbor. Modell badklubbor/oförlåtande iaf till och med järnfem. Några idéer?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Golftråden
Nämen nu får ni sluta bumpa va.
Jag spelade senast 1984 och har inte saknat det sen dess.
Körde förresten apropå det min första vättern -83, året innan hade det snöat på VR ja det var tider det...

[OT] Golftråden
Blev ett gäng mizunopinaler idag!

golfklubbor.jpg ht=480

Betalade lite överpris för dom begagnat men så roligt jag hade på drivingrangen när jag testade dom har jag aldrig haft tidigare. Missade en boll av 50 och den gjorde ont, annars var dom helt underbara. Rekommenderas!

Nu gäller det bara att få till tid för att gå ut och spela också..

[OT] Golftråden
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar vad de säger om man försöker få lite
> tips på styrstammar på http://forum.golf.se/?

Tror det mottages betydligt bättre där http://forum.golf.se/viewforum.php?f=1 än en golf-tråd här. Antingen för att det forumet är uppdelat eller för att cyklister inte verkar vara särskilt öppna för folk med intressen som skiljer sig från sina egna.

När jag spelade så gjorde jag det med Ben Hogan Apex Edge Pro vill jag minnas de hette, himla sköna!

[OT] Golftråden
Järnklubborna var grymma, testade på bana idag :)

Nu är det driver som skall införskaffas. Söker en med i dagens mått litet huvud, känns konstigt att springa från 400 till 460 i ett köp. Får nog smyga mig uppåt. Några tips? Antar jag skall ha rätt styvt skaft.

[OT] Golftråden
Fan vad svårt det skall vara att hitta en schysst driver nu för tiden. Antingen är dom mjuka som geléhallon eller så är huvudet större än michael moore.

Ingen som har något bra tips? Skall ju spela på lördag. Måste slå långt och framförallt rakt, tänker mig en 9,5 gradare eller 10.0 med styvt skaft.

[OT] Golftråden
Karsten skrev:
> Stefan>> jag spelar med en styv 9,5a ska ut på
> torslanda kl 15:00 på söndag. haka på vet ja!
>
> //Lars

Jag är på! PMar golf id :)

[OT] Golftråden
Globalistic skrev:
> Bara styv, jag kör med 9.5 x-tra styv.

Vet inte faktiskt. Spelar med ärvda klubbor just nu som mest är jobbiga att hålla emot pga att flexen smiskar iväg bollen snett som fan annars. Hittade en gammal driver jag köpte som var styv men den vägde några kilon och orkade inte slå den när jag blev trött ;)

[OT] Golftråden
Gå och mät din svinghastighet så slipper du gissa hur styvt skaft du ska ha. Sen kan ju ett stiff-skaft från en tillverkare vara regular hos en annan, och tvärtom.

[OT] Golftråden
JT skrev:
> Gå och mät din svinghastighet så slipper du
> gissa hur styvt skaft du ska ha. Sen kan ju ett
> stiff-skaft från en tillverkare vara regular hos
> en annan, och tvärtom.

Klart man kan mäta. Men det känns som man får lägga väldigt mycket tid på den mätningen ifall man vill få vettiga resultat för driver på ettan och driver på artonde. Sen skall det kännas skönt också, inte bara gå långt och rakt. Det är nästan viktigast. Och då kan lite mer höjd än det optimala vara mentalt bra är min erfarenhet. Men, skall kolla runt och se om jag får mätt lite iaf, men har nog ganska bra koll på vad jag ungefär skall ha för skaft: Petar jag på det lite i sidled halvfort skall det inte flexa synligt ;)

[OT] Golftråden
underscore skrev:
> Men, skall kolla runt och se om
> jag får mätt lite iaf, men har nog ganska bra
> koll på vad jag ungefär skall ha för skaft:
> Petar jag på det lite i sidled halvfort skall det
> inte flexa synligt ;)

Ja, det känns som en vetenskaplig och exakt metod. Glöm dock inte att golf i grund och botten är en kraftsport. Så pallar man inte xxx-stiff så är man klen.

[OT] Golftråden
JT skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men, skall kolla runt och se om
> > jag får mätt lite iaf, men har nog ganska bra
> > koll på vad jag ungefär skall ha för skaft:
> > Petar jag på det lite i sidled halvfort skall
> det
> > inte flexa synligt ;)
>
> Ja, det känns som en vetenskaplig och exakt
> metod. Glöm dock inte att golf i grund och botten
> är en kraftsport. Så pallar man inte xxx-stiff
> så är man klen.

Fast längst slår man väl om man har styrkan att kunna slå med xxx-stiff men spelar på extraflex. Lite svårare rent tekniskt bara =)

[OT] Golftråden
underscore skrev:
> Fast längst slår man väl om man har styrkan att
> kunna slå med xxx-stiff men spelar på extraflex.
> Lite svårare rent tekniskt bara =)

Förvisso, men hur coolt är det att slå långt med Ladies-skaft liksom? ;-) Nä, xxxxx-stiff och bladklubbor, det är riktig golf. Rescues och sånt tjafs går bort oxå. Det ska vara järnetta.

[OT] Golftråden
Hehe. Nu blev det iaf en driver på vägen hem från jobbet. Var även förbi world och golf som måste vara sveriges eller iaf göteborgs mest överskattade drivingrange. Jävligt skoj att drivingrangen lutar uppåt efter 220m.

Men kunde iaf mäta att jag trots sjukdom hade 25m längre carry med nya styvare drivern mot den gamla, med feber och tungt huvud.

Hoppas på full återhämtning till övermorgon annars kan nog bollarna hamnar lite varsom :)

[OT] Golftråden
underscore skrev:
> Blev ett gäng mizunopinaler idag!
>
>
>
> Betalade lite överpris för dom begagnat men så
> roligt jag hade på drivingrangen när jag testade
> dom har jag aldrig haft tidigare. Missade en boll
> av 50 och den gjorde ont, annars var dom helt
> underbara. Rekommenderas!
>
> Nu gäller det bara att få till tid för att gå
> ut och spela också..

Mizuno gör alltid snygga klubbor!

[OT] Golftråden
Nu börjar ju spelet sista. Varför måste snön snart komma? Ingen som är sugen på en sista runda i göteborg inom kort? Eller nöta lite slag i sisjön ;-)

Tillbaka
Topp