OT: Gröt

jag åt mycket gröt förut. sen utvärderade jag näringsinnehållet och kom fram till att gröten måste kompleteras med annat för att ens kunna jämföras med en tallrik müsli, vilket gjorde gröten till ett dyrt, tidskrävande och omständigt alternativ.

mest pangpang för pengarna är müsli. blandar man sin egen müsli så kan man dessutom styra näringsvärdet precis dit man vill ha det.

Själv brukar jag variera mig mellan havregrynsgröt, mannagrynsgröt och risgrynsgröt. Testa också klappgröt, man kokar vatten och häller i mannagryn för att sedan vispa med elvisp ett tag. Mums!

Varierar också mellan de tre. Mannagryn gillar jag bäst till smaken, havre går fort i mikron men lite tråkigt, risgrynsgröt nu till jul.

Fast 90% av alla frukostar består av fil+musli. Har så eländigt svårt att avsätta tid till frukost, men hoppar ALDRIG någonsin över - då kunde jag lika gärna låta bli att vakna öht.

Klappgröt får jag prova snarast.

/Anders

Trimma gröten!

Recept för en pers:
2 dl havregryn
5 msk sojamjöl
1 msk krossad linfrö
lite salt
4 dl vatten
4 min i micro

...pling!

skivad banan & mjölk.

Voila!

Du har en fin frukost med protein som bygger myskler och fettsyror som gör dej smart.

E-beth Skrev:
-------------------------------------------------------
> LEAF: ät bajs! :)
> havregryn är svindyrt i (exempelvis) frankrike.
> I val d'isère levde jag på flûte-baguetter,
> tonfisk och milka choklad! gick ned 7kg på 5 mån!!
> haha :P

Känner igen det där men jag bummade i Serre Chevalier och gick inte ner i vikt. Allt annat stämde fint!

Jag käkar inte havregrynsgröt! Jag käkar muslie, ICA har en bra variant som är kravmärkt och som inte innehåller så mycket socker. Den innehållen däremot havregryn, rågflingor o.s.v och om man tittar i en GI-tabell så har okokta havrgryn ett lägre GI-värde än kokta. Det betyder att du får en längre mättnadskänsla med okokta havregryn.

Blev gröt i morse, och 15 minuter tidigare uppstigning. Vanlig standardmässig havregrynsgröt, så när som på en näve russin. Jag gillar ju det mesta, medan frun tyckte det var "så där" med russinen. Hon föreslog äppelbitar i gröten istället. Någon som provat det?

/Anders

"Hon föreslog äppelbitar i gröten istället. Någon som provat det? "

Till havregrynsgröt brukar jag riva ett äpple och pudra med massor av kanel. Väldigt gott!

Jag gillar inte riktigt rivet äpple på, det mörknar fort och blir lite tråkigt. Men det funkar i brist på äppelmos.

Skivad banan på är gott de första slevarna men jag tröttnar på det med innan tallriken är uppäten.

Värmer gröten (2dl) i micro och med endast 2 dl vatten (blir inte så slemmig konsistens då).
Kör med skivad banan på och mellanmjölk därtill + juice eller nyponsoppa att dricka.
Mvh / Lars

LEAF Skrev:
> - Är det bara jag som får kväljningar?
Jag har inte upplevt detta.
> - Vilken gröttyp äter du?
Fiberberikade havregryn, rågflingor, har tesat axa sportgröt men den känns "sådär"
Brukar ha i lite krossat linfrö och solroskärnor oxå, när jag kokar den
> - Tillbehör?
Lågkalori lingon/hallonsylt och en tesked honung. Absolut ingen mjölk!

Henry: Jag äter i princip alltid gröt till frukost , på sommaren växlar jag medl fil och musli då.

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
Kupa Skrev:
> (...)
>Hon föreslog äppelbitar i gröten
> istället. Någon som provat det?
>
> /Anders

Jo. Äpple eller päron, skala och skär i småbitar. Får koka med litegrann så de blir varma i alla fall. Med hårda päron kan man ha med dem hela tiden. Det är bara att experimentera vilt! Går det åt skogen med havregrynsgröt så har man bara förstört råvaror för några kronor, och har oftast tid att göra nytt.

När jag var liten så åt havregrynsgröt med små små äppelbitar, kanel och mycket brunsocker. Väldigt sött och inte alls trevligt på morgonen, tycker jag nu. Att det sedan var dyrt, tog längre tid att tillaga och hade inte samma höga näringsinnehåll som okokt fiberberikade havregryn i youhurt har är inte dirket positivt.

Mindre gröt och mer råa goa flingor åt folket! Dock ingen dyr Müsli!

Käkar för det mesta vad omgivningen kallar fågelmat eller hundmat till frukost.
Låter kanske inte så gott men är kanongott.

Blötlägger rågkross dan innan. Käkar detta tillsammans med frukt/bär, krossat linfrö och solrosfrön. Lite fil uppepå det hela som "grädde på moset". (Kan gärna kombineras med russin o nötter om det är nåt man gillar). Detta tillsammans med en balja te på morgonen o sen är jag igång, pigg o glá :)

Havregrynsgröt har jag aldrig kunnat käka, just pga konsistensen. Rågflingegröt, mannagrynsgröt (eller mammagröt som ungarna alltid kallade det), grahamsgröt o rågmjölsgröt går hur bra som helst. Har dock svårt att ta mig den extra lilla tid det tar att koka den på morgonen. Knasigt egentligen för SÅ jäkla lång tid tar det inte...

Jag kör vanlig havregrynsgröt med lite olja i och proteindrink över istället för mjölk.
Om man bara äter havregryn och mjölk och inget annat blir det inte så lyckad näringsbalans
eftersom proteinet i stort sett uteblir. Inget fett blir det heller.
Så istället för att äta 7 ägg eller 200g kött på morgonen förutom gröten så häller jag proteindrinken
över gröten. Går riktigt snabbt och enkelt att få i sig rätt mängd av allt på det sättet.
Vill man ha mer sötma utan att tillsätta mer kolhydrater kan man använda sötningsmedel i oxå.

Mängden energi är ju individuell men jag brukar köra med 60g havregryn 10g olja och 60g proteinpulver.
Då blir det ca 37g kolhydrat 10g fett och 55g protein. Det är lagom för min del.

Har i prinicp slutat äta havregröt för hur mycket jag än trycker i mig på morgonen så är jag hungrig igen efter en halvtimme. Provade istället Frebacos grynblanding (alla 4 sädesslagen) och då fördubblade jag tiden innan hunger, dens klökfaktor är definivt lägre för den är fastare trots att den skall kokas i 5 minuter.
Om jag tvingas äta gröt så skivar jag ner en banan och kokar det med gröten plus drar på flytande honung för att få en liten sugarrush.

Ett musli tips är att slänga i en liten näve physalis (stavning???) frön, blir en jävla fart på magen. Magen bryter inte ner fröna utan dom bildar en geleartad hinna som smörjer tarmen. Väldigt bra för folk som äter mycket fiberrik mat, då stor konsumtion av fibrer sliter på tarmen (kan ge blödningar).
Ni för ursäkta att inlägget blev lite Tyskt.

Drifter Skrev:
> Kan man köpa "physalis frön" på ICA, eller är det
> i någon hälsobutik?

Det står bland linfröna, bönorna osv.

anki Skrev:
> Har dock svårt att ta mig den extra lilla tid det
> tar att koka den på morgonen. Knasigt egentligen
> för SÅ jäkla lång tid tar det inte...

Hehe, allting är relativt. Det tar max fem minuter ifrån det att jag slår på spisen, slänger i rågflingorna i kastrullen, lite vatten på det och så lite salt, sen är gröten färdig efter tre minuter på plattan. Man gör det nära nog i sömnen, under tiden brer man ett par mackor till det och häller upp lite dricka så är det inte ens en "tidsförlust". :-)

/Leo

Tillbaka
Topp