OT: Har Polisen gjort fel...?

doubleH

Medlem
Min brorson bor i en "skärgårdskommun på Västkusten" där det inte finns någon polisstation. Delvis pga detta så körs de flesta mopeder trimmat (mycket trimmat...).
Polisen (det finns en lokal polis som gjort till sitt livskall att jaga mopedister) meddelade i förväg att de under en vecka skulle "utföra fordonskontroller" varvid alla som kör trimmat ställde mopparna i garaget och fick cykla/gå till skolan. Det var bara de laglydiga som tog sina, som de trodde, lagliga mopeder till skolan.
Vad gör polisen då - jo, de går in i skolan och hämtar ut alla som har parkerat sina moppar på skolans parkering.
Sen kontrollerar de ALLT på mopparna och bötfäller för minsta lilla småsak typ trasiga blinkers och bromsljus.
Min brorson fick 500kr i böter för att hans fotbromskontakt inte funkade på hans flak/lastmoped.

Jag lägger inga värderingar i att polisen skickar ut väldigt konstiga signaler genom att agera på det här sättet - om Polisen hade velat ha en bra och långsiktig relation med ungdomarna så hade de påpekat de mindre felen och sagt att nästa gång får du böter.
De räknar väl med att det endast är i andra stadsdelar som ungdomarna bränner bilar när polisen agerar klumpigt. Men om det brinner nån Fiskebåt på Öckerö så vet ni varför ;)

Så till slut min fråga - har polisen verkligen rätt att bötfälla brister på ett parkerat fordon?
Rent teoretiskt så skulle man kunnat knuffat/lett moppen till skolan eller den kan ha körts dit av nån annan.
Det är väl polisens sak att bevisa att fordonet verkligen använts (i trafiken) med de påpekade bristerna?
Vi har väl inte omvänd bevisföring i Sverige? Dvs Polisen skall bevisa din skuld, du skall inte behöva bevisa din oskuld?
Jag tycker att det känns som att polisen här varit väldigt lat och gjort en mer eller mindre medveten chansning o plockat dem i skolan istället för att behöva jaga dem ute på vägarna...

Nån här som har koll på vad lagen säger? Jag har googlat lite och åtminstone hittat att polisen får INTE bötfälla för en trimmad parkerad moped. De kan ta trimgrejerna då moppen inte uppfyller regbeviset längre men man kan inte bötfällas för användandet.
Samma sak borde väl gälla med ett trasigt bromsljus. Det är först när du använder grejerna som "brottet" uppstår och kan lagföras.

Jag håller med du. Ett parkerat fordon är ett parkerat fordon och inte i trafik. Men de kan ju ha frågat ungdomarna om de kört med trasig lykta till parkeringen och därmed fått ett erkännande?

I övrigt kan man ju undra vad det är för gestapofasoner på bypolisen

Om de nu skall "utföra fordonskontroller" är det väl helkorkat att meddela detta i förväg?
Borde väl vara bättre att plocka trimdetaljer från de värsta syndarna om man nu har det som kall.

Jag kan tänka mig att polisens resonemang är i stil med att de gett ungdomarna chansen att fixa till småfelen innan de kollar mopparna.
Tyvärr blev det som att man skulle få böter på besiktningen om man tex missat en trasig glödlampa. Bättre att varna och återkomma veckan efter för kontroll.

kluster skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter som Hönö/Öckerö? Har jag fel?

Troligtvis har du rätt ;)

doubleH skrev:
> Men om det brinner nån
> Fiskebåt på Öckerö så vet ni varför ;)

theBrand skrev:
> kluster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter som Hönö/Öckerö? Har jag fel?
>
> Troligtvis har du rätt ;)
>
> doubleH skrev:
> -----
> > Men om det brinner nån
> > Fiskebåt på Öckerö så vet ni varför ;)

Ops.. :) borde läst bättre kanske.

Jag har spenderat en del somrar där och nog finns det gott om mopedhuliganer. :)

kluster skrev:
> Det låter som Hönö/Öckerö? Har jag fel?

Japp, helt rätt. Hönö/Öckerö!
Och polismannen ifråga jobbar verkligen hårt på att få en dålig relation med ungdomarna.

Så där gör de väl på alla högstadieskolor?
I hände på min skola i södra Stockholm när jag gick där för typ 7-8 år sen.

De påpekade brister på mopederna och det kan väl hända att de delade ut böter om de hittade något. Inga föräldrar klagade på att polisen gjorde detta då man ansåg att det handlade om säkerhet. På landet kanske man har annan syn på det här med säkerhet då man hellre sparar 500kr.

doubleH skrev:
> kluster skrev:
> -----
> > Det låter som Hönö/Öckerö? Har jag fel?
>
>
> Japp, helt rätt. Hönö/Öckerö!
> Och polismannen ifråga jobbar verkligen hårt på
> att få en dålig relation med ungdomarna.

Vore det inte bättre om ungdomarnas föräldrar gav riktlinjer om vad som är rätt och fel i det här fallet, i så fall skulle väl det här inte behöva uppstå? Eller är det alltid Polisen som ska sätta gränser :)?

saltgurkan skrev:
> doubleH skrev:
> -----
> > kluster skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det låter som Hönö/Öckerö? Har jag fel?
> >
> >
> > Japp, helt rätt. Hönö/Öckerö!
> > Och polismannen ifråga jobbar verkligen hårt
> på
> > att få en dålig relation med ungdomarna.
>
>
> Vore det inte bättre om ungdomarnas föräldrar
> gav riktlinjer om vad som är rätt och fel i det
> här fallet, i så fall skulle väl det här inte
> behöva uppstå? Eller är det alltid Polisen som
> ska sätta gränser :)?

Men hallå, ska föräldrarna uppfostra sina egna barn eller? Hur tänkte du nu?

Jag håller för övrigt med om att det är ganska ruttet agerat av polisen när man annonserar det i förväg så att de som avsiktligt kör mopeder med fel, ex trimmade, kommer undan och sen är skitnitisk med alla smågrejer.

Sen kan jag tycka att moped är jävligt onödigt på en liten ö. Hela vägsträckan över alla fyra öarna är väl bara någon mil? Cargobike vore nåt!

Senast ändrad:
Det är ju uppenbart att polisen hade gett sig fan på att bötfälla folk den dagen. Och om en polis får för sig det så är det inte svårt för denna att hitta fel.

Rattnalle skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
> > doubleH skrev:
> >
>
> > -----
> > > kluster skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Det låter som Hönö/Öckerö? Har jag
> fel?
> > >
> > >
> > > Japp, helt rätt. Hönö/Öckerö!
> > > Och polismannen ifråga jobbar verkligen
> hårt
> > på
> > > att få en dålig relation med ungdomarna.
> >
> >
> > Vore det inte bättre om ungdomarnas
> föräldrar
> > gav riktlinjer om vad som är rätt och fel i
> det
> > här fallet, i så fall skulle väl det här
> inte
> > behöva uppstå? Eller är det alltid Polisen
> som
> > ska sätta gränser :)?
>
> Men hallå, ska föräldrarna uppfostra sina egna
> barn eller? Hur tänkte du nu?
>

Sant, de var ju så söta som små :)..

> Jag håller för övrigt med om att det är ganska
> ruttet agerat av polisen när man annonserar det i
> förväg så att de som avsiktligt kör mopeder
> med fel, ex trimmade, kommer undan och sen är
> skitnitisk med alla smågrejer.
>

Dumma Polis, alla olagliga smågrejjer borde vara tillåtna!

> Sen kan jag tycka att moped är jävligt onödigt
> på en liten ö. Hela vägsträckan över alla
> fyra öarna är väl bara någon mil? Cargobike
> vore nåt!

Ja :)

Sätt in pengarna och låt ungen jobba av skulden. Hur svårt kan det vara. Gör man fel kostar det. Lika bra att lära sig det nu, inte senare i livet.

Blir man upptäckt så kostar det menar du. De lär sig av föräldrarna som flaggar ut sina båtar till Färöarna för att slippa skatt i sverige.

I min värld är "utföra fordonskontroller" som en flygande besiktning.

Hjälm, försäkring, bromsar, motor, blinkers och annan belysning.

Tror man att moppen är laglig bara för att den inte är trimmad och polisen dessutom aviserat kontrollen i förväg är det väl bara att skylla sig själv.

Det brinner väl inte lika många bilar på Hönö som i Husby?
Så något har väl polisen gjort rätt som visar ungarna vem som bestämmer... :)

Om polisen gjorde rätt så borde, enligt samma logik, eleverna med mopeder utanför skolan även fått böter för att de inte hade hjäm på sig under lektionen.

doubleH skrev:
> Min brorson fick 500kr i böter för att hans
> fotbromskontakt inte funkade på hans
> flak/lastmoped.

Jag vet inte vad som gäller för moped men veteran MC före 1974(om jag minns rätt, i alla fall början av 70-talet) behöver inte fungerande bromsljus, blinkers eller fungerande hastighetsmätare även om dessa är monterade på fordonet från början. Det är givetvis inte att rekommendera någon men så ser i lagen ut, kolla vad som gäller för moped speciellt om den är en veteranmoped.

Pebben skrev:
> Sätt in pengarna och låt ungen jobba av skulden.
> Hur svårt kan det vara. Gör man fel kostar det.
> Lika bra att lära sig det nu, inte senare i
> livet.

Handlar inte om det - böterna är redan betalda.
Självklart skall han betala 500 spänn för att han missat att en bromskontakt inte funkade ;)
Jag är övertygad om att din cykel/bil/moped är helt perfekt och aldrig drabbats av att en glödlampa eller liknande gått sönder - hugaligen, hur skulle det se ut. Det är ju en grov lagöverträdelse :)

Det är mer polisens agerande och ev felaktiga handhavande jag reagerar på.
Polisen om några skall väl följa våra lagar o regler? Och mig veterligen kan man inte utdöma böter på ett parkerat fordon med argumentet att "du har säkert kört hit och bromsljuskontakten var troligen trasig redan då".
Förseelsen uppstår ju först när man använder fordonet - och det var INTE fallet här.
Och polisen SKALL bevisa att man använt det felaktiga fordonet - exempelvis genom att stoppa det i en kontroll ute på vägen/cykelbanan. Inte gå in på en skolparkering o leta fel på de parkerade mopparna.

Ett litet önskemål - jag frågade efter de ev lagliga grunderna för att bötfälla ett parkerat fordon. Svara gärna på den frågan.

> Tror man att moppen är laglig bara för att den
> inte är trimmad och polisen dessutom aviserat
> kontrollen i förväg är det väl bara att skylla
> sig själv.

Men om man upptäcker att belysning inte fungerar och parkerar mopeden istället för att köra med trasig belysning så får man ändå böter. Verkar det vettigt?

Hur får man ihop resonemanget att bara för att polisen inte kan bevisa att någonting har hänt så har det inte hänt? Både du och polisen vet ju att mopedägarna inte knuffat sina mopeder till skolan.

Ja, jag håller med om att de är småaktigt att bötfälla en stillastående moped men jag är samtidigt väldigt trött på föräldrar som spyr galla över poliser som har har bötfällt deras barns moped pga trim. Min syster blev påkörd av en moped när hon var 7 i en lekpark, mopeden var naturligtvis trimmad och hade inga fungerande bromsar, nu drygt 30 år senare lider hon forfarande av de hjärnskador som hon fick vid kollisionen.

Om det verkligen gick till som du beskrev att mopeden stod stilla så är det bara att överklaga, själv hade jag låtit mina barn betala.

Om jag inte har en fungerande lampa på cykeln utanför jobbet så är det upp till polisen att visa att jag körde hit när det var mörkt även om det är vinter och mörkt halva förmiddagen. Jag skulle dessutom inte gå med på att alla på kontoret skulle gå ut och visa upp sina cyklar eller bilar för polisen.
Om du byter mopeder mot bilar, ungdomar mot vuxna och skolan mot kontorskomplex så verkar det ju inte så trevligt om man gör samma razzia.
Gissningsvis så skulle någons huvud rulla. Men när det gäller ungdomar skall polisen kunna gå runt och skrämma in böter för brott som inte kan bevisas? Det känns lite som att fenomenet bötning används av polisen.

Hade det varit bättre om polisen står och väntar på att mopedisten ska köra för att kunna dela ut böter? Är inte risken relativt stor att det kommer ske en del olyckor? Det kan ju tänkas att någon av de dessa försöker smita. Tycker det är ganska sunt att kolla på mopederna när de står parkerade på skolgården.

Angående jämförelse bil och moped och bil är ju något haltande då bilar måste besiktigas varje år, en kontroll på att bilen fungerar som den skall...dock delas det inte ut någon böter om man glömt en glödlampa...

JT skrev:
> Hur får man ihop resonemanget att bara för att
> polisen inte kan bevisa att någonting har hänt
> så har det inte hänt? Både du och polisen vet
> ju att mopedägarna inte knuffat sina mopeder till
> skolan.

Det är inget "resonemang" det är svensk lag...
Enligt svensk lag så åligger det nämligen polisen/åklagaren eller liknande myndighet att bevisa din skuld.
Du skall INTE behöva bevisa din oskuld. I det här fallet åligger det alltså polisen att bevisa att ett lagbrott skett:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisbörda
Där kan man läsa att man är oskyldig tills att motsatsen bevisats.

patten skrev:
> > Tycker det är ganska sunt att kolla på mopederna
> när de står parkerade på skolgården.
>

Det är jättebra att polisen är ute på skolorna och är SYNLIGA.
De får gärna kolla mopederna men borde nöja sig med att PÅPEKA mindre felaktigheter.
Och om inte felen åtgärdas så skall man självklart bötfällas.
Men som här att det var de icke trimmade/lagliga mopedisterna som bötfälldes skickar ut väldigt felaktiga signaler och bidrar inte till en sund relation mellan våra ungdomar och polisen/myndigheterna.
I vissa stadsdelar så eldar ungdomarna upp bilar utan att polisen mäktar med att eller kan lagföra det.
I Öckerö-fallet straffas de i övrigt skötsamma ungdomarna med för dem höga böter för förseelser som endast borde rendera i en tillsägelse.

Så det var en utannonserad kontroll som alla visste om och ändå så missade han att kolla att allt fungerade på sin lagliga moped?

Han hade ju ändå fastnat i kontrollen om polisen hade satt upp en på vägen från skolan för han visste ju inte att kontakten var trasig och kört iväg hur som helst...

Föräldrarna borde istället skicka lite tydliga signaler till sina barn om vad de anser om trimmade mopeder.

Min erfarenhet är att om de endast fått en tillsägelse så hade nog inte felet blivit avhjälpt...

Najjt skrev:
> Min erfarenhet är att om de endast fått en
> tillsägelse så hade nog inte felet blivit
> avhjälpt...

Min erfarenhet är att om folk med makt tillåts att missbruka denna makt så kommer de att fortsätta missbruka den och göra det i större omfattning, så det felet har nog inte blivit avhjälpt...

doubleH skrev:
> patten skrev:
> -----
> > > Tycker det är ganska sunt att kolla på
> mopederna
> > när de står parkerade på skolgården.
> >
>
> Det är jättebra att polisen är ute på skolorna
> och är SYNLIGA.
> De får gärna kolla mopederna men borde nöja sig
> med att PÅPEKA mindre felaktigheter.
> Och om inte felen åtgärdas så skall man
> självklart bötfällas.
> Men som här att det var de icke trimmade/lagliga
> mopedisterna som bötfälldes skickar ut väldigt
> felaktiga signaler och bidrar inte till en sund
> relation mellan våra ungdomar och
> polisen/myndigheterna.

Det är väl på föräldrarnas ansvar att lära barnen lite hyfs och respekt för ordningsmakten, det är på föräldrarnas ansvar att se till så att ungdomarna kan ha en sund relation och sunda värderingar med resten av samhället. Att skylla på att polisen är bara löjligt!

> I vissa stadsdelar så eldar ungdomarna upp bilar
> utan att polisen mäktar med att eller kan
> lagföra det.
> I Öckerö-fallet straffas de i övrigt skötsamma
> ungdomarna med för dem höga böter för
> förseelser som endast borde rendera i en
> tillsägelse.

Snyft.

doubleH skrev:
> Det är inget "resonemang" det är svensk lag...
> Enligt svensk lag så åligger det nämligen
> polisen/åklagaren eller liknande myndighet att
> bevisa din skuld.
> Du skall INTE behöva bevisa din oskuld. I det
> här fallet åligger det alltså polisen att
> bevisa att ett lagbrott skett:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisbörda
> Där kan man läsa att man är oskyldig tills att
> motsatsen bevisats.

Om man brutit mot en lag så har man brutit mot en lag. Svårare än så är det inte. Även om polisen inte kan bevisa det så går det inte komma ifrån att man brutit mot en lag.

Att man då ska hålla på och hitta på saker som teoretiskt skulle kunna hänt (som inte har hänt) för att komma runt lagbrott (som man faktiskt begått) är för mig ganska obegripligt.

Och förmodligen räcker det att polisen frågat mopedägaren om denne kört sin moped till skolan. Men det vet du förstås med säkerhet att polisen inte frågat, eller?

Liknande hände på dotterns skola med ett j-la liv på föräldrarna. Upprinnelsen var att två elever på trimmade mopeder efter en kortare jakt av polis på offroad-maskiner blev stoppad. Ynglingarna försökte sen dra därifrån men polisen drog omkull den ene medans den andre hann in på skolan. Det hela slutade med att varje elev fick gå ut och peka ut sin moped. Där informerade polisen att man avsåg göra kontroll på varje moped, men om man fick namn på ynglingen man egentligen var ute efter skulle man skippa kontrollen. Moppeägarna kvittrade som småfåglar i vårsolen. :)

Dottern? Hennes trimmade Suzuki TSx stod på andra sidan skolan och klarde sig. :)

Mvh

Läskunnighet är tydligen inte en paradgren här på forumet... ;)

Min fråga var inte om det var ett lagbrott eller inte - jag har ju skrivit att böterna är betalda.
Påföljden kanske kan diskuteras - tillsägelse eller böter.
Nog om det.

Åter till FRÅGAN: Får polisen bötfälla ett parkerat fordon? (annat än för felparkering)

I så fall kan de ju rent teoretiskt stövla in på min tomt o bötfälla mig för att tex skyltbelysningen på min bil inte funkar. Oavsett om jag använder bilen eller inte.
Snälla, försök svara på den här frågan och ondgör er inte över allt annat från barnuppfostran till till trimmade mopeder för det var inte det som det handlade om (LÄS gärna innan ni kommenterar, annars blir det ytterligare en "Chips-tråd")

doubleH skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Hur får man ihop resonemanget att bara för
> att
> > polisen inte kan bevisa att någonting har
> hänt
> > så har det inte hänt? Både du och polisen
> vet
> > ju att mopedägarna inte knuffat sina mopeder
> till
> > skolan.
>
>
> Det är inget "resonemang" det är svensk lag...
> Enligt svensk lag så åligger det nämligen
> polisen/åklagaren eller liknande myndighet att
> bevisa din skuld.
> Du skall INTE behöva bevisa din oskuld. I det
> här fallet åligger det alltså polisen att
> bevisa att ett lagbrott skett:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisbörda
> Där kan man läsa att man är oskyldig tills att
> motsatsen bevisats.

Men det är ju utom all rimlig tvivel bevisat. För det finns väl ingen unge som skulle knuffa sin trasiga/olagliga moppe till skolan. Det kan du försöka inbilla mig och dig själv också, för den delen.

doubleH skrev:
> Läskunnighet är tydligen inte en paradgren här
> på forumet... ;)
>
> Min fråga var inte om det var ett lagbrott eller
> inte - jag har ju skrivit att böterna är
> betalda.
> Påföljden kanske kan diskuteras - tillsägelse
> eller böter.
> Nog om det.
>
> Åter till FRÅGAN: Får polisen bötfälla ett
> parkerat fordon? (annat än för felparkering)
>
> I så fall kan de ju rent teoretiskt stövla in
> på min tomt o bötfälla mig för att tex
> skyltbelysningen på min bil inte funkar. Oavsett
> om jag använder bilen eller inte.
> Snälla, försök svara på den här frågan och
> ondgör er inte över allt annat från
> barnuppfostran till till trimmade mopeder för det
> var inte det som det handlade om (LÄS gärna
> innan ni kommenterar, annars blir det ytterligare
> en "Chips-tråd")

Vad tror du själv? Ring åklagarmyndigheten och få fakta. Du har det kärvt om du anser att Happymtb är ditt sanningsforum. :)

Svar: Om polisman sett mopederna köras till skolan så har jag svårt att se att dom inte har rätt att kontrollera mopederna? Eller vad tror du?

Gör en polisanmälan så får du svart på vitt om polisen gjorde rätt eller inte.

Med samma resonemang skulle de kunna komma till vilken arbetsplats som helst och tvinga ut alla på gårdsplanen och be alla peka ut sina fordon och redogöra för hur de tagit sig till jobbet. Och sen börja nagelfara alla cyklar/mopeder/mc/bilar efter brister, och även med myndig stämma fråga om nån möjligtvis kört för fort på vägen till jobbet.
Säkert skulle de kunna plocka in en och annan krona i böter och skrämma fram en och annan bekännelse om fortkörning, missad blinkers i korsning och liknande.
Det skulle garanterat löna sig, eller varför inte lägga ut det på privata aktörer som jobbar mot provision så skulle de bli lika nitiska som de privata parkeringsbolagen! Och ge dem såna där långa spön/vidjor som polisen i Indien har så de kan smiska till de som inte erkänner direkt. Vilket härligt samhälle!
(Och sen arkebusering mot husväggen vid grövre förseelser)

Pebben skrev:
> Men det är ju utom all rimlig tvivel bevisat.
> För det finns väl ingen unge som skulle knuffa
> sin trasiga/olagliga moppe till skolan. Det kan du
> försöka inbilla mig och dig själv också, för
> den delen.

Snälla, läs fg inlägg. Det är inte lagbrottet som sådant som jag ifrågasätter.
Påföljden däremot kan diskuteras.
Min fråga är (igen): Är det OK, enligt lag, att bötfälla ett parkerat fordon.

Samvetsfråga - när du/ni är ute o kör bil (även cyklister gör ju det ibland) och en glödlampa går sönder. Ställer ni genast bilen på vägrenen, ställer ut varningstriangeln och promenerar till närmsta bensinmack för att fixa en ny glödlampa...?
Annars skall ni ju enligt ovanstående resonemang jagas av polisen, bötfällas och bli upplysta om att era föräldrar inte lärt er hyfs o respekt för ordningsmakten... :)

doubleH skrev:
> Min fråga är (igen): Är det OK, enligt lag, att
> bötfälla ett parkerat fordon.

Fordonet bötfälls inte. Det är bruket av ett fordon som bötfälls. Sannolikt är det ställt bortom rimligt tvivel att mopparna körts till skolan. Har man betalt böterna har man väl erkänt sitt misstag.

doubleH skrev:
> Läskunnighet är tydligen inte en paradgren här
> på forumet... ;)
>
> Min fråga var inte om det var ett lagbrott eller
> inte - jag har ju skrivit att böterna är
> betalda.
> Påföljden kanske kan diskuteras - tillsägelse
> eller böter.
> Nog om det.
>
> Åter till FRÅGAN: Får polisen bötfälla ett
> parkerat fordon? (annat än för felparkering)
>

Om det är din fråga, varför har du skrivit en hel uppsats med ovidkommande information? Jo, för stt skapa en framing som ger dig moraliskt rätt eftersom vi skall förstå att den andra parten är lite "korkad". Det går vi inte på.

Svaret på den enkla frågan kan jag inte, men svaret på den långa frågan är att om vederbörande gjort fel så är det inte fel att vederbörande får böter.

Tillbaka
Topp