[OT] Harry-år-tråden

[OT] Harry-år-tråden
December avklarad och check på Harry-år #5.
Det blev ett varv runt Kungsholmen. Missar Luciapaddlingen, i år igen, men ska försöka titta på Nobel Week Lights från kajaken. Så det är förhoppningsvis inte färdigpaddlat för i år.
IMG_8962.webpIMG_8965.webp

[OT] Harry-år-tråden
Bockar också December och därmed mitt första Harry-år denna onsdag med 7 grader i vattnet i samma Mälare och på nästan samma plats, sannolikt tid, som Salle. Så två andra kanotister ovanför fågelön på mitt varv runt Kärsön.
Harry var ju för enkelt. Kommer paddla vidare, mer december, och nästa år. Tveksamt om jag Harry-räknar och redovisar…… kanske…

Vi får summera i slutet av året, vi som hängt här i tråden.

IMG_6146.webpIMG_6147.webp

[OT] Harry-år-tråden
Bockar av December med en tur runt Duvholmen (öster om Lidingö)
Kändes öde på vattnet. Såg några spöfiskare på Bogesundslandet och några färjor i farleden från city. Behagligt i luften.
IMG_2978.webp
IMG_2979.webp
Stora Höggarn (ön med en massa rostiga oljecisterner) i mitten och till vänster Granholmen som rundas av en finlandsfärja i diset.

IMG_2969.webp
Västra Haga, mittemot Bosön.

[OT] Harry-år-tråden
Och påbörjade 2026 direkt idag på nyårsdagen med en sväng. Ingen sol men däremot snöbyar och disigt men ingen vind. Det gäller att passa på innan isarna lägger sig 😀
IMG_8737.webp

Bilagor

• IMG_8730.webp
    IMG_8730.webp
    151.2 KB · Besök: 31
  • IMG_8733.webp
    IMG_8733.webp
    642.6 KB · Besök: 27
  • IMG_8736.webp
    IMG_8736.webp
    624.6 KB · Besök: 29
[OT] Harry-år-tråden
Och påbörjade 2026 direkt idag på nyårsdagen med en sväng. Ingen sol men däremot snöbyar och disigt men ingen vind. Det gäller att passa på innan isarna lägger sig 😀
Visa bilaga 810184
Trodde jag skulle vara först med 2026, med en rejäl dos fusk pga tidskillnad till Australien. Men över 70 stränder här längs kusten var stängda pga stora, kaotiska vågor den 1/1 (flera drunkningar). Så jag vågade inte 🫣

Jag får kolla hur det ser ut idag...
20260101_160059.webp

[OT] Harry-år-tråden
Hmm……
Hade tänkt mig skriva någon slags summering av Harry-2025 och i grunden avsluta det här projektet. Inser nu att liket lever (vidare). Underbart!!!!!

Vi kör på. Jag för min del blev sjuk men det är mycket kvar av Januari och så jävla kallt kan det väl inte bli. Väl?

[OT] Harry-år-tråden
Snön smälter bort och kanot är åter bästa uteaktiviteten. Ser ut att bli ett Harry-år.
IMG_3031.webp

Stora värtans iskross har samlats i Hägernäsviken. Ullnatippen i bakgrunden byggd av tippmassor från alla Täby-centrumbyggen. Fram till tidigt 90-tal var den bara hälften så stor i basen, men ungefär lika hög.
Till vänster gamla F2, bas för sjökrigsplan.

IMG_3022.webp
Hittade bäverspår, en björk som barkats ordentligt.
IMG_3024.webp
50 meter bort låg hyddan med fler spår av en brakmiddag.

IMG_3041.webp
Blomskär, ön där beslut att bilda stockholms skridskoseglar klubb togs för 125 år sedan. Syns några skarv och hägerbon i träden.
Rundade Storholmen och sedan tillbaks till Bastuholmens hamn.

Bilagor

• IMG_3040.webp
    IMG_3040.webp
    889.2 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
[OT] Harry-år-tråden
Det blir inget Harry-år 2026 för mig.
Inser det nu. Min kajak är infrusen, inlåst dessutom…. Går inte in på det….

Mailat med klubbar i skärgården men det är is där med….. det skulle väl gå men det är inte mödan värt.

Så den här tråden dör nog nu.
Nån klarar det kanske men de flesta av oss, och vi är typ 5, fixar det inte…..

Så tack. Då. För deltagande och support.
Sjukt fånig grej eg. Är det bara öppet vatten är ett Harry-år barnlek. Barnlek. Är det is en månad så är man körd.

Over and out!

Eller för att citera Kramer i Seinfeld, ni vet vilket avsnitt jag menar….

I’m out!

[OT] Harry-år-tråden
Öppet vatten finns ju vid några ställen runt Sthlm men jag håller med om att det är lite för mycket meck bara. Nu åker man skridskor. Även om vi brukar åka nära öppet vatten:)

Bilagor

• IMG_9411.webp
    IMG_9411.webp
    134.3 KB · Besök: 19
[OT] Harry-år-tråden
Jag tycker att isläget just nu är giltigt skäl att missa Harry-året. Dessutom är ju tanken (i alla fall min) att det ska vara något positivt, inte ett måste.

Med det sagt så passade jag på att bocka av februari förra helgen. Vi såg ingen örn, men en utter på isen.

9149aba660abc56bfa7d038acd945123.webpIMG_9376.webp

Senast ändrad:
[OT] Harry-år-tråden
Jag tycker att isläget just nu är giltigt skäl att missa Harry-året. Dessutom är ju tanken (i alla fall min) att det ska vara något positivt, inte ett måste.

Med det sagt så passade jag på att bocka av februari förra helgen. Vi såg ingen örn, men en utter på isen.

Visa bilaga 816125Visa bilaga 816126
Ja, du och Ann är väl de få som kommer få till ett Harry-år! Fick du också semla? :)

[OT] Harry-år-tråden
Vet någon om det fortfarande finns vatten vid Årsta Havsbadet? Jag har inte helt gett upp februari...
smhi publicerar isläget. Det ser onekligen lite tufft ut i Stockholms området.

Tillbaka
Topp