[OT] Hemmagjort wax/gele?

Petegrin

Ny medlem
Hejsan
Jag vill göra hemmagjort wax/gele, inte sånt som används för att ta bort hår utan för att få upp håret på huvudet.
Jag har testat men gelatin pulver och vatten, resultatet var att håret blev stenhårt, alltså precis som jag ville ha det men de enda problemet var att håret fick massa vita prickar efter, typ som mjöl.
Jag bara chansade med hur mycket gelatin pulver jag skulle använda så de kan ju vara anledningen till de vita.
Jag har även testat tapetklister, ungefär samma resultat som med gelatin gelen.

Men, jag har hört att man ska kunna göra någon slags socker wax/gele typ, som dom punkarna använde förr.
Jag har letat runt på internet men hittar inget recept på det, hittade bara recept på någon hårbort-tagar wax typ.

Så min fråga är, vet någon här receptet på den här socker vatten wax/gelen eller på något annat liknande som skulle funka?

yeah nu vet vi anledningen till din "det kliar i hårbotten" tråd.

Mitt råd är att gå in på www.runekakan.se och läs hur rune får sina kakor att sitta ihop.

Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------
> yeah nu vet vi anledningen till din "det kliar i
> hårbotten" tråd.
>
> Mitt råd är att gå in på www.runekakan.se och
> läs hur rune får sina kakor att sitta ihop.

Anledningen till att de kliade i hårbotten var för att jag precis hade snaggat mig och ville pilla på mitt snagg mothårs hela tiden så att det blev irriterat... :)

Men, ingen har några tips?

Du kan väl googla efter recept på 2-komponentslim, fixa frisyren o sen sprutlacka resultatet. Sen kan du applicera en glasfiberhinna på det. Borde hålla frisyren, men jag har inga McGyver-recept på hur man gör det själv...

Vet av erfarenhet att många sportdrycker (riktiga kolhydratdrycker då) som baseras på maltodextrin eller nån annan kolhydrat är rejält klistriga. Så, köp lite maltodextrin från tex. Gymgrossisten, blanda pulvret med lite vatten och spraya det med en blomspruta. Du lär kunna fixa vilken frisyr du vill...
// Oskar

Om du bor i Gbg-trakten kan du få 2 kg maltodextrin gratis av mig. Jag köpte en påse för några år sen för att blanda till och ha på rundor, men efter ett par kletiga försök avbröt jag projektet.

Hmmm.... gjorde hemmagjord spray i gymnasiet (kemiteknik), då körde vi Polyvinylpyrrolidon/Vinylacetat (60/40 om jag inte missminner mig) som löstes i kemisk sprit och vatten.

PVP/VA fick vi tag i genom att kontakta leverantörerna och bad om prov! Vi fick 2kg vilket räckte till runt 30-50liter av smörjan... betänk att detta var på 80-talet då frisyrerna var rätt abstrakta och hårspray gick åt hinkvis :-)
Kan tänkas att man kan göra Gel av det med någon lämplig konsistensgivare.

Petegrin skrev:
> Men, jag har hört att man ska kunna göra någon
> slags socker wax/gele typ, som dom punkarna
> använde förr.

Den hemliga ingrediensen är sperma.

Tille skrev:
> Petegrin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men, jag har hört att man ska kunna göra
> någon
> > slags socker wax/gele typ, som dom punkarna
> > använde förr.
>
> Den hemliga ingrediensen är sperma.
>
+1

Billigt e det oxå.

144842__11diaz_l1.jpg

Atlas skrev:
> Det här är provicerande korkat. Är jag
> gubb-certifierad nu?

haha vad av allt är provocerande korkat? :)

skrotfot skrev:
> På https://www.flashback.org finns det svar på
> många frågor. Dock är ofta svaren på frågorna
> av varierande kvalitet, men värt att prova.

Till skillnad från happy där svaren alltid är av yppersta kvalitet. Tolkningen av kvalitet är faller dock på läsaren... ;-)

Fortfarande ingen som har avslöjat vem petegrin egentligen är? Å andra sidan är det lite smått underhållande med dom här småtrollerierna.....

men hur blir detta en trolltråd

vill ni att jag ska göra en tråd om vem jag är som heter något med stil med ¨Killen bakom Petegrin¨?

Tack för alla andra svar :)

men hur blir detta en trolltråd

vill ni att jag ska göra en tråd om vem jag är som heter något med stil med ¨Killen bakom Petegrin¨?

Tack för alla andra svar :)

Asså vad ska du med massa hårgele till om du precis har snaggat dig? Och varför är du så fattig så du inte bara kan köpa riktiga grejjer? Det är inte världens dyraste grejj.. Difi vax och sen den gula sprayburken man hittar på maxi så blir det stelt som satan!

Asså vad ska du med massa hårgele till om du precis har snaggat dig? Och varför är du så fattig så du inte bara kan köpa riktiga grejjer? Det är inte världens dyraste grejj.. Difi vax och sen den gula sprayburken man hittar på maxi så blir det stelt som satan!

Petegrin skrev:
> men hur blir detta en trolltråd
>
> vill ni att jag ska göra en tråd om vem jag är
> som heter något med stil med ¨Killen bakom
> Petegrin¨?
>
>
> Tack för alla andra svar :)

Tja varför inte, vad heter du, hur gammal är du och var bor du?

fattade tyvärr inte ditt inlägg Serenyete

Maxmix, jo om du kan ta och använda din lilla hjärna lite så kanske du kan räkna ut att det var ett tag sen jag snaggat mig, mitt hår har blivit cirka 7 cm ;)
Sen så var ju inte tråden om hur fattig jag är eller varför jag vill ha massa hemmagjorda saker i håret. Jag har råd med hårspray som funkar, använder got2b glued för tillfället som funkar väldigt bra. om jag är fattig, inte så mycket jag kan göra åt de, finns inte så mycket sommar/vinter jobb till en 14 åring. Jag vill bara testa på nya saker och se hur dom funkar, men har blivit väldigt nyfiken på detta socker vattnet då många säger att detta funkar. Tack för difi tipset :)

JPL, jo får la tänka på de.

Mina punkarkamrater med imponerande tuppkammar använde en kombination av tupering och antingen sockervatten (dvs, kokt som sockerlag) eller gelatin (men då höll även 15 cm-kammar i två veckor) + hårblås till dess att håret var helt torrt.

Senast ändrad:
Petegrin skrev:

>
> Men, jag har hört att man ska kunna göra någon
> slags socker wax/gele typ, som dom punkarna
> använde förr.
> Jag har letat runt på internet men hittar inget
> recept på det, hittade bara recept på någon
> hårbort-tagar wax typ.
>
> Så min fråga är, vet någon här receptet på
> den här socker vatten wax/gelen eller på något
> annat liknande som skulle funka?

På "Den gammla goda tiden" användes sockerlag för att få håret att hålla formen.

En sockerlag får du genom att koka upp (lika delar) socker och vatten. Låt sedan svalna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockerlag

Petegrin skrev:
> JPL, jo får la tänka på de.

Vad är det som gör att du måste fundera över saken att tala om vem du är, alltså vad du heter hur gammal du är och var du bor? Tex att du fyller i det i din profil?

Petegrin skrev:
> Tack så mycket för sockerlag tipsen !
>
> Jo, du jpl, du vill säkert vara mer en kompis med
> en 14 åring...

Nej, jag är happyit och därmed hägrar endast att få ligga med gubbar!

Hur enkelt som helst ! Jag var punkare av den absolut värsta sorten...på "den" tiden.. : )
Vi körde med helt vanlig tvål. Massor med lödder sen är det bara att gnugga in och låta torka.
Blir skitbra !!! : )
Speciellt om du färgar sönder håret minst 1 ggn i veckan.. ;)

JPL haha okej :)

matz, okay grymt ! måste ta och testa de, använder man sig av vilken tvår som helst i fast form då? eller funkar det med vilken tvål som helst? :)
min lilla mohawk är endast 7 cm lång så att färga den ska jag nog vänta tills den har blivit dubbelt så hög ;)

Det ska vara "fast" tvål...och mycket...
Min "mohawk" var en halmeter hög och fin som tusan.
Så dina cm lär inte vara några problem ! ; )

Har testat sån sockerlag nu, blev inte så bra.
jag tog en halv dl vatten och en halv dl socker som jag kokade ett litet tag..
resultatet blev en Hyfsad hård liten tuppkamm som blev kritvit med allt socker, sen när man rörde vid den så snöade de socker från hela håret hehe >.<
måste ha gjort något Väldigt fel

geologen skrev:
> Om du bor i Gbg-trakten kan du få 2 kg
> maltodextrin gratis av mig. Jag köpte en påse
> för några år sen för att blanda till och ha
> på rundor, men efter ett par kletiga försök
> avbröt jag projektet.

Skänker du maltodextrinet till mig för konventionell gainerblandning om inte ts nappar på erbjudandet?

Bleka sönder håret 20 gånger på ett halvår.. så hehöver du knappt nånting i det hela.. själv bidde det automatiskt dreads i 'snart 40-krisen'

Geologen, nej tack :) ge de till ratatost

Pigmachine, hmm menar du typ att när man bleker håret så mycket så pajjar man håret så de blir lättare att få upp typ? :)

japp.. mitt var så slut så att det blev dreads, när jag slutade borsta det. Det blir även torrare, och mer mottagligt mot alla produkter (utom balsam, som jag inte provade ens).. det enda sättet att få en fin frisyr är att totalt döda håret :P

Kommer ihåg en artikel jag läste för 25-30 år sedan.. om en punkare mod mohikan, som sov i en hembyggd träställning, för att inte skada moho'n under natten

Woah, de måste jag testa ! mitt hår börjar väll bli ¨lite¨ förstört Tror jag då de har blivit helt fluffigt och mycket tunnare dom senaste veckorna jag använt allt möjligt i mitt hår.

Funderar på att testa med trälim, men då är ju frågan hur jag får bort det. Någon som har någon erfarenhet om hur det funkar för att få håret att stå upp eller hur man får bort det?

Tillbaka
Topp