[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

"On the turning away" finns i Tidal i flera olika versioner

"Acid rain" finns i Tidal i åtminstone tvp versioner

"Oxygene" finns även den i Tidal

Även "m.fl." finns i Tidal :sneaky:

Kolla själv och inte minst: lyssna själv, de erbjuder en provperiod
Sedan kostar det 119 SEK/mån (som Spotify Premium) och då får man bla
"110M+ tracks in lossless, HiRes FLAC, and Dolby Atmos"
Från din lista finns tex åtminstone en version av
"On the turning away" i FLAC 24-bit/96 kHz

Det finns även onlineverktyg för att konvertera åtminstone playlist
från Spotify => Tidal

Men och detta är ett viktigt MEN, det är långtifrån säkert att det på ngn stremingtjänst låter exakt som på din egen CD, särskilt om det är en äldre CD du jmf mot.
Detta skall bero på att det tydligen finns väldigt många olika mastertejper(filer?) som skickas till de olika stremingtjänsterna.
Tyvärr.
Stort tack, testar Tidal🤩

Jag har Spotify Premium och försöker köpa de bästa albumen på CD. Tyvärr är det vanligt att både äldre och nyutgivna inte finns på CD. Ibland att köpa som nedladdning.

För strömmad musik finns även Qobuz, som jag inte har provat.

Är tidal bättre än de andra tjänsterna med att behålla konsekvent utbud över tid?
Det har jag ingen som helst aning om,
men de av mina sparade favoritlåtar som har tagits bort har alla(?) funnits att favoritmarkera på nytt i en annan utgåva.
Men jag har förstås ingen aning om det gäller generellt.

Stort tack, testar Tidal🤩
Tidal har inte enbart bättre ljudkvalité jmf med Spotify (eller åtminstone förutsättningar för bättre ljudkvalité)
Tidal betalar även mer till artisterna för varje spelning jmf med Spotify
Och priset är det samma

Lite inne på en flytt till Tidal från Spotify.

Någon insatt som vet hur utbudet ser ut på den tyngre rocken? Black och deathmetal då, inte Thin Lizzy.

Lite inne på en flytt till Tidal från Spotify.

Någon insatt som vet hur utbudet ser ut på den tyngre rocken? Black och deathmetal då, inte Thin Lizzy.
Jag är mycket nöjd med Tidal, bara att testa. Självklart finns hårdrock samt obskyr death & black metal. Thin Lizzy är dock bra också. 🙂 Möjligt att Spotfiy & Apple har lite bättre utbud men om detta är något man kommer störa sig på är däremot mera tveksamt.

Bättre ljudkvalitet till samma peng som för Spotify samt högre ersättningar till artisterna, en no brainer för alla som bryr sig om musik och ljudkvalité. 🙂

(Jag vägrar dock ställa upp på blinda ljudtester)

En sak som Spotify är totalt överlägset på är väl dock Spotify connect men Tidal kopplar sig åtminstone bra till min Marantz streamer/cd enhet vilket är det viktigaste.

Däremot kanske jag byter till Spotify i framtiden om de börjar levererar samma pris/ljudkvalité som exempelvisTidal så jag följer utvecklingen (ibland). (y)

Angående CD och vinyler så jag har väl en liten samling av det också. Men med mycket få undantag köper jag nästan ingen ny musik till CD eller vinyl. Ny musik kör jag generellt via Tidal. För CD lite sporadiska loppisfynd och liknande. Däremot köper jag en del vinyl men har väldigt lite som är pressat efter ca 1990, ett farligt/hajpat/dyrt nöje dock, usch men kul. För mig är vinyl en riktigt cool vintage/retro grej samt ett kul format. 🙂 Låter riktigt skönt också gör det men finns en del fällor att ramla i...

Senast ändrad:
(Jag vägrar dock ställa upp på blinda ljudtester)
Det är väl inte ok i den här tråden. Marsch pannkaka till voodoo-tråden istället.

Senast ändrad:
Men det är Immortal och Candlemass t ex :)
En snabb sökning ger att hos Tidal har Immortal 10 album

och Candlemass har 16 album

Då blir det att prova, ska bara räkna ut hur man importerar spellistorna.
Det finns onlineverktyg för att konvertera playlistor
från Spotify => Tidal
<REDIGERAT>
Om inte TuneMyMusic fungerar prova
</REDIGERAT>
Hos Tidal har Scorpions 18 album

och det finns sex album med Lorna Shore

Senast ändrad:
En sak som Spotify är totalt överlägset på är väl dock Spotify connect men Tidal kopplar sig åtminstone bra till min Marantz streamer/cd enhet vilket är det viktigaste.
Har du lust att utveckla det med fler detaljer?
Min upplevelse är inte riktigt densamma, jag har iofs enbart gratisversionen av Spotify och det använder jag enbart när jag inte hittar det jag vill lyssna på hos Tidal.
Men jmf med Tidal (som bara finns i betalversion) tycker jag att Tidal är bättre att använda, till stor del beror det säkert på att jag är mer van med att använda Tidal.

Min upplevelse är inte riktigt densamma, jag har iofs enbart gratisversionen av Spotify och det använder jag enbart när jag inte hittar det jag vill lyssna på hos Tidal.
Men jmf med Tidal (som bara finns i betalversion) tycker jag att Tidal är bättre att använda, till stor del beror det säkert på att jag är mer van med att använda Tidal.
Menar med stöd för att enkelt kunna koppla mot olika streamers, högtalare från olika tillverkare samt även för att använda mobilappen som en remote. Här har Tidal varit efter men möjligen börjat komma ifatt lite ungefär senaste året. Plötsligt fungerar åtminstone allt smidigare med min Marantz cd/streamer där jag inte längre måste gå via Heos appen vilket jag upplevt som ett halvjobbigt mellansteg med halvtaskigt grafiskt interface.

Här beskrivs en del av de nackdelar jag upplevde med Tidal förr men som sagt de har äntligen skärpt sig senaste året (ungefär):

Senast ändrad:
Det är nog vanan, jag har svårt med allt nytt🤣. Skämt åsido så har Spotify bättre användargränssnitt för mig. Vissa spellistor som den som gör veckovisa förslag har gett mig mycket nytt och gammalt att lyssna på.
Sen är mina spellistor bättre presenterade och åtkomliga, där var Deezer inget vidare.

Det är lite så med streaming öht, Netflix är bäst där, enkelt att hitta avsnitt mm. Jag har inte börjat med poddradio än utanför Spotify, finns iofs inget behov då det är mest prat.

Menar med stöd för att enkelt kunna koppla mot olika streamers, högtalare från olika tillverkare samt även för att använda mobilappen som en remote. Här har Tidal varit efter men möjligen börjat komma ifatt lite ungefär senaste året. Plötsligt fungerar åtminstone allt smidigare med min Marantz cd/streamer där jag inte längre måste gå via Heos appen vilket jag upplevt som ett halvjobbigt mellansteg med halvtaskigt grafiskt interface.
Ok, tack
Med tidigare förstärkare castade jag för det mesta från Tidals app (Android) till den dåvarande förstärkaren, med inbyggd ChromeCast.
Men det senaste året har jag bytt förstärkare både i stan och på landet och då har jag mer och mer börjat använda mig av apparna till respektive förstärkare, naturligtvis blev det både olika förstärkare och olika appar. Men i båda apparna går det att söka och välja låtar i Tidal utöver av/på, volym och mkt mer.
Men eftersom den nyaste av förstärkarna, den Wiim Ultra som jag skrev om i #370, fungerar så imponerande bra, både vad gäller ljudkvalité och apphantering, så kommer det med all sannolikhet att bli en Wiim Amp Pro i stan.
Att jag då får en app mindre att hantera ser jag inte som ngn nackdel :sneaky:

Ok, tack
Med tidigare förstärkare castade jag för det mesta från Tidals app (Android) till den dåvarande förstärkaren, med inbyggd ChromeCast.
Men det senaste året har jag bytt förstärkare både i stan och på landet och då har jag mer och mer börjat använda mig av apparna till respektive förstärkare, naturligtvis blev det både olika förstärkare och olika appar. Men i båda apparna går det att söka och välja låtar i Tidal utöver av/på, volym och mkt mer.
Men eftersom den nyaste av förstärkarna, den Wiim Ultra som jag skrev om i #370, fungerar så imponerande bra, både vad gäller ljudkvalité och apphantering, så kommer det med all sannolikhet att bli en Wiim Amp Pro i stan.
Att jag då får en app mindre att hantera ser jag inte som ngn nackdel :sneaky:
Jag har hört mycket bra om denna rackare. 🙂

Det är nog vanan, jag har svårt med allt nytt🤣. Skämt åsido så har Spotify bättre användargränssnitt för mig. Vissa spellistor som den som gör veckovisa förslag har gett mig mycket nytt och gammalt att lyssna på.
Sen är mina spellistor bättre presenterade och åtkomliga, där var Deezer inget vidare.
På senare år så börjar spottans algoritmer gå i cirklar för mig. Samma gamla förslag kommer gång på gång, trots att jag lyssnar på mycket annan musik än för ett par år sedan. Jag trycker "Dölj" på en föreslagen låt i en spellista, men Spotify fortsätter ändå att rekommendera låten vid senare tillfällen.

På senare år så börjar spottans algoritmer gå i cirklar för mig. Samma gamla förslag kommer gång på gång, trots att jag lyssnar på mycket annan musik än för ett par år sedan. Jag trycker "Dölj" på en föreslagen låt i en spellista, men Spotify fortsätter ändå att rekommendera låten vid senare tillfällen.
Jag har samma problem fast tvärtom. Spotify glömmer att jag lyssnade på en artist för 2 år sen så om jag inte har "koll" så missar jag nya skivsläpp.

Det är nåt skumt med deras algoritmer i alla fall... Värst för mig är annars att om jag råkar lägga till en populär låt i gillade låtar så spelar spotify bara sån musik sen.

En av mina favoriter med Spotify har varit "Release Radar" och liknande.

Men nu är det hopplöst. Till 50% fullt av saker jag inte lyssnar på.
Behöver scanna igenom listan och rensa innan jag trycker play, för har jag väl hört 30 sekunder av en låt spotify själva skjutit in, så vet jag att den väger tyngre i algoritmer än något jag valt själv.

Och 2 dagar senare har listan ändrat ordning litegrann, och glömt bort all jag dolt saker från den.

En av mina hangups med Spotify är att de inte kommer ihåg var man avslutade en spellista eller låt.
Jag håller på att kolla på YT music som alternativ, det finns mycket intressant musik där som inte finns på Spotify. Men integrationen till Sonos är helt katastrof. Man kan bara styra YT M från Sonos och många låtar som finns i YT kan man inte spela upp på Sonos 🤯. (det går alltså inte att streama till sonos från YT appen, som man kan från Spotify) eller så är jag helt inkompetent.

En av mina hangups med Spotify är att de inte kommer ihåg var man avslutade en spellista eller låt.
Jag håller på att kolla på YT music som alternativ, det finns mycket intressant musik där som inte finns på Spotify. Men integrationen till Sonos är helt katastrof. Man kan bara styra YT M från Sonos och många låtar som finns i YT kan man inte spela upp på Sonos 🤯. (det går alltså inte att streama till sonos från YT appen, som man kan från Spotify) eller så är jag helt inkompetent.
Det stämmer, du kan inte spela upp direkt på dina högtalare från YTM, bara Spotify. Jag upplever också att Sonos-appen är värdelös för att försöka spela upp från andra källor än just Spotify. Blir lika frustrerad varje gång jag är hos en kompis som har Sonos.

Jag har alltid undvikit Sonos på grund av detta, jag har Mixcloud, Soundcloud och YTM som appar för musiklyssning och ingen av dessa går att spela på ett smidigt sätt på Sonos. Med enheter som stödjer Google Cast är det dock supersmididgt.

Är bilens Högtalare så bra då orginal brukar vara av lägre kvalitet även om dom kallar det för premium.

Nej det är det jag menar.
Det är något Canton-system som jag får säga levererar en bit över vad man får standard i en bil. Men det är ändå en bil, musiken blandas med dubben från däcken och annat vägljud och sus, FLAC tappar lite sin poäng så att säga.
Förr bytte jag stereo och högtalare i mina bilar men den tiden har tillverkarna onekligen sett till att den är förbi.

Ligger ett Phoenix Gold M44 jag snubblar på i garaget ibland och minns en bransch som måste vara i princip helt död idag.

Det stämmer, du kan inte spela upp direkt på dina högtalare från YTM, bara Spotify. Jag upplever också att Sonos-appen är värdelös för att försöka spela upp från andra källor än just Spotify. Blir lika frustrerad varje gång jag är hos en kompis som har Sonos.

Jag har alltid undvikit Sonos på grund av detta, jag har Mixcloud, Soundcloud och YTM som appar för musiklyssning och ingen av dessa går att spela på ett smidigt sätt på Sonos. Med enheter som stödjer Google Cast är det dock supersmididgt.

Just nu kör jag en work around genom att köra genom en gammal Chromecast audio in i en sonos port, men då får jag ett analogt steg i onödan...
Funderar på att köpa en Sonos ERA (som har BT) , men det tar emot att ge ännu mer pengar till dem. Problemet är att jag redan är så inbyggd i ekosystemet med 7 sonos/Ikea prylar 😆

Edit : ibland funderar jag på att kasta ut skiten och dra högtalarsladdar i huset 😁

Det är något Canton-system som jag får säga levererar en bit över vad man får standard i en bil. Men det är ändå en bil, musiken blandas med dubben från däcken och annat vägljud och sus, FLAC tappar lite sin poäng så att säga.
Förr bytte jag stereo och högtalare i mina bilar men den tiden har tillverkarna onekligen sett till att den är förbi.

Ligger ett Phoenix Gold M44 jag snubblar på i garaget ibland och minns en bransch som måste vara i princip helt död idag.
Tyvärr så har även Canton lågpris produkter men bättre än många andra bilmodeller med premium system.

+1
BRL https://www.brl.se/ finns ju kvar, ett ljuppgraderingspaket till min bil börjar på precis under 8kSEK
Även den som har pengarna måste vara väldigt mkt billjudsnörd för att lägga så mkt pengar på billjud istf 8kSEK mer på hemmaljudet.

Just nu kör jag en work around genom att köra genom en gammal Chromecast audio in i en sonos port, men då får jag ett analogt steg i onödan...
Funderar på att köpa en Sonos ERA (som har BT) , men det tar emot att ge ännu mer pengar till dem.
Är inte ljudet i BT analogt?
Men om det finns en optoingång i din sonosburk kan du koppla med opto från Chromecast Audio med en Toslink mini-sladd
Jag körde med en sådan för ~10 år sedan och det var då ett enkelt och bekvämt sätt att få in streaming i en gammal förstärkare, pre-HDMI.

Funderar på att köpa en Sonos ERA (som har BT) , men det tar emot att ge ännu mer pengar till dem. Problemet är att jag redan är så inbyggd i ekosystemet med 7 sonos/Ikea prylar 😆

Edit : ibland funderar jag på att kasta ut skiten och dra högtalarsladdar i huset 😁
Det är väl det som är affärsmodellen, lås in användarna i ett system så dom inte har råd att byta till något annat.
Du är ju inte ensam om detta, ganka många som har kastat ut sina Sonos efter katatrofen med appen.

Det är ju lite av en fälla när man köper högtalare med massa "smarta" funktioner i, dom blir elektronik-skrot alldeles för snabbt jämfört med traditionella lösningar med förstärkare, högtalare och någon form av streaming-enhet kopplad. Där man i värsta fall bara behöver byta ut sin streaming-enhet och kan behålla resten.

Aha, det är en faktiskt produkt. Tänkte att det var "en port på en Sonos"

Ja, en svindyr burk för att koppla Sonos till en vanlig förstärkare. Den har RCA in och ut och digital coax ut.

Jag köpte den för rabatten jag fick för min gamla Sonos 5 när de lämnade den bakom sig (den funkar fortfarande men bara med gamla appen)

+1
BRL https://www.brl.se/ finns ju kvar, ett ljuppgraderingspaket till min bil börjar på precis under 8kSEK
Även den som har pengarna måste vara väldigt mkt billjudsnörd för att lägga så mkt pengar på billjud istf 8kSEK mer på hemmaljudet.

Hahaha, ja för dom pengarna kan man väl både diffusera om rummet och skaffa lämplig helmholtzresonator. :giggle:

Känner igen det där. När jag för länge sedan köpte min förra bil var jag mycket noga med att den var utrustad med "Mark Levinson"-systemet. Men trots att systemet verkligen låter bra och dessutom sitter i en tyst bil, så insåg jag snart att det är ganska fånigt i stort sett meningslöst med "bra" ljud i bilen.

Är det nån som vet om man kan köra nån mjukvaru-EQ till sina fina datormonitorer (KEF) som bara har en appjävel med massa färdiga inställningar som inte tillåter en att göra som man vill? Låter bra till musik, men för exempelvis youtube är det alldeles för basigt till tal. Särskilt då väldigt många tubers har skitdålig mikrofon.

Det tråkiga är att just för film vill man ju inte ha latency, medan det inte spelar nån roll för musik (och det finns EQ i Spotify om jag skulle känna behov av det). :cautious:

Edit: Jag använder dem med USB eftersom alla andra alternativ inte fungerar.

Känner igen det där. När jag för länge sedan köpte min förra bil var jag mycket noga med att den var utrustad med "Mark Levinson"-systemet. Men trots att systemet verkligen låter bra och dessutom sitter i en tyst bil, så insåg jag snart att det är ganska fånigt i stort sett meningslöst med "bra" ljud i bilen.
Men man kan spela skithögt för allmänheten, det är tufft som tusan🤣

Angående YT Music så brukar jag bara koppla den via telefonen till en gammal Chromecast Audio. Kan även via YT Music på TVn köra det med ARCe kopplingen, eller vad det heter, till Förstärkaren, en Denon X4800H som jag kör som försteg/processor enbart.

Tycker det fungerar bra när jag streamar music sådär, annars är det mest bara CD och Vinyl som spelar där hemma.

Däremot när det passerar gränsen till dåligt blir det rätt jobbigt… har ett projekt är vädret tillåter pga anledning.

På tal om att original anläggning är sådär i bilar rent allmänt. Hade en gammal Volvo 142, simpla högtalare i framdörrarna original, eller inte alls? (minns inte riktigt). Köpte en hyfsad Pioneer (för det lite fläskiga ljudet, tyckte Alpine hade för klinisk ljud). Klippte upp hatthyllan för högtalare bak, för resonansen, "skrikare" fram. Fick ett ganska bra ljud.

Köpte en V70 -00 2010, hade högtalare i alla 4 dörrar original, skrikare fram och längst bak på balkarna runt bakluckan. Satt en original stereo i, en sån där "tvåvånings". Lät sådär, så planerade att sätta i en bättre stereo och andra högtalare. Men började med bara stereon, en (nyare) Pioneer som jag aldrig fått att låta riktigt bra i en nyare 142a än den ovan. Det lät riktigt bra direkt - med original högtalare.

Så har inte haft något behov av ytterligare uppgraderingar. Det som förvånar mig är att det satt en sån usel anläggning i som original, lät riktigt dåligt, när dom ändå lagt energi på bra högtalare, som sitter bra placerade.

Tillbaka
Topp