[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Ok, jag är gammal så längesen jag gick runt i musikaffärer och jämförde olika anläggningar, som man gjorde förr.
Och kanske CD-spelare nuförtin bara skickar vidare det den läser av.
Ja absolut, förr (och kan såklart förekomma nu) så satt det en DAC i CD-spelaren som skötte alla avkodning, och skickade analogt till förstärkaren.
Då var det troligtvis bra mycket skillnad.

Men nu pratades det Blurayspelare som troligen sitter HDMI-anslutna.

Det var inte alls vanligt. Det förekom på vissa entusiastdäck, som tex Denon, men vanligt var det aldrig, varken på spolbandspelare eller kassettdäck.
Jo, från mitten av 80~talet och framåt hade många kassettdäck med 3 tonhuvuden bias-justering. Akamai, Tecnichs, Teac etc.

Nu väckte du mig!
Har precis ett Denon däck med 3 huven, ska plocka fram det nu ihelgen och se om det är liv i det.
Jag har kvar alla mina kassetband!
Blev ju tvungen att plocka fram däcket redan i kväll!
Ett Denon DRM-700A
image_700eea6f-173d-4a1f-bca3-a4ab0cfd085f_1024x1024.webp

Satt ett Yello band i, kopplade in hörlurar, och tryckte på play.
Oh, jisses! Det funkar! Och med bra ljud också!
Det här måste komma fram i stereohyllan igen.

Blev ju tvungen att plocka fram däcket redan i kväll!
Ett Denon DRM-700A
Visa bilaga 750298

Satt ett Yello band i, kopplade in hörlurar, och tryckte på play.
Oh, jisses! Det funkar! Och med bra ljud också!
Det här måste komma fram i stereohyllan igen.
Tänk att det kan låta så jäkla bra efter säkert nästan 25 års oanvändt?
Ljudet är helt klockrent måste jag säga.

I synnerhet verkade de flesta spelare ta illa upp om man magasinerade dem (även frostfritt & fuktfritt) och tog fram dem nåt år senare. Då funkade nästan ingen spelare. Dålig teknik, dåligt medium skulle jag kalla det. Kassetterna höll inte heller över tid.

Ett vanligt fel på kassett - och vinylspelare som har stått är att remmen mellan motor och mekanism har torkat, går ofta att byta lätt.

Techmoan på YT gör sådana operationer titt som tätt.

Varför gör man sig av med LP, CD, Kassettband?
För att spara plats?
Ja, vi flyttade till mindre och +700 av 12" vinyl + fler 7" och ~500 CD tar plats
Även de stora golvhögtalarna på ~160 liter och 40kg/st (från Uppsala) byttes mot stativare på ~17 l (från Lahäll)
Även en del böcker och möbler fick rensas ut

Men med streaming har jag tillgång till mer musik och jag saknar inte de fysiska "musikbärarna"
och idag med hires-streaming får man ju även möjlighet till högre ljudkvalité än från CD (hur ljudet blir i praktiken är en annan sak, tyvärr).

Själv har jag kvar allt, plus VHSband och DVDskivor.
Kan du spela allt du har kvar? Jag tänker då ffa på VHSerna
Eller är det bara extraisolering av väggarna?

Senast ändrad:
Japp, hittade en av Panasonics sista Stereo VHS spelarna på Emmaus för några hundra.
Funkar perfekt, kollar ofta på VHS filmer nu, har kvar alla gamla band.
Mot slutet av VHSeran hade jag en S-VHS ET spelare, den var riktigt bra. Eftersom det då endast tillverkades S-VHS-band (som ffa användes till kameror) kunde man köpa vanliga billiga VHS-kassetter och borra ett litet hål i kassetten och då fick man S-VHS kvalité för 1/3 av priset.
Den byttes mot en hårddiskspelare med DVD-brännare. Ett byte jag aldrig har ångrat för även S-VHS var sämre än DVD.

Själv har jag egentligen aldrig gillat det där med streaming.
Mycket mer känsla i att ha kvar det fysiska mediet tycker jag.
Med rätt streaming, och tillräckligt bra anläggning i övrigt, förtvinar denna fysiska längtan i upplevelsen av det överlägsna ljudet :sneaky:

Sitter här med ett fånigt leende sen i går kväll.
Kassett efter kassett låter ju hur bra som helst i mitt Denon kassettdäck! :unsure: :giggle:

Nu är det Pepsi & Shirlie, nån som kommer ihåg dom? 😁

Kassett efter kassett låter ju hur bra som helst i mitt Denon kassettdäck! :unsure: :giggle:

Önskar att det var lika lätt i verkstaden.

Har massor av gamla kassetter som ligger och skräpar. Ingen låter vidare bra..

Ja, herregud, det verkligen är en kraftig retrotrend i Hifi-världen som jag som tur är inte hoppat på. Däremot håller jag med om att retro Hifi ofta är väldigt snygga coola enheter, de ser helt enkelt jäkligt bra ut i stereobänken. Marantz 2270 tex är coola retroförstärkare men man får väl lägga upp runt 20 lapp och sedan hålla tummen för att den fungerar, annars är det bara att börja renovera. Själv kör jag med en avsevärt nyare Marantz PM8006 och är nöjd med den (sett att det säljs demoex för 9999 kr nu). (y)

Visst har jag en påse med kassettband i förrådet men det är nog kört med dem. :sneaky:

När det gäller retro nöjer jag mig med en "måttlig"/liten vinylsamling där en överväldigande majoritet är pressar upp till ca ca 1990, det får vara så (gör nästan enbart second hand köp), resten blir streamat och en del via CDs (med få undantag, några nyare remasters på vinyl har jag trots allt). Det är smått komiskt att bevittna nu hur vinylmarknaden gått helt bananas där det på löpande band släpps anniversary editions av olika plattor i regnbågens alla färger till skyhöga priser. Folk köper vad f-n vad som helst. LoL Man undrar lite när vinylhajpen peakar, tror det är nära nu. :unsure:

Senast ändrad:
På tal om CDspelare så har jag en Pioneer från 90-talet tror jag.
Still goin, och jag tycker det är bra ljud i den.

Visa bilaga 750271

Har en sån där "bärbar" CD-spelare inköpt början av 90-talet, en Technics. Låter väldigt bra, har fjärrkontroll och allt. Har den inkopplad på min gamla Sony-förstärkare köpt 1977, den hade bara en AUX-ingång så har kopplat några olika enheter via gamla Volvo fläktreglage för att välja källa.

En liten anekdot angående "kvalité" CD-spelare (kanske postat innan, men värt att upprepa).
En kompis hade köpt en riktigt dyr CD-spelare, en sån där som väger några ton. Jag tyckte vi skulle göra ett blindtest mot min gamla lilla bärbara Technics. Han valde fel, och blev lite tyst efter det.

Vi lyssnade genom en bra (ny) anläggning med Carlsson-högtalare, såna där med femtielva diskantelement, så ljudet var bra.

DSC_4116_ed.webp

Och Carlsson-högtalarna i testet:
carlsson_stora.webp

Nej
Men det går att hitta dem hos Tidal

Själv kör jag med en avsevärt nyare Marantz PM8006 och är nöjd med den (sett att det säljs demoex för 9999 kr nu).
Jag har som jag har skrivit här nu några ggr gjort tvärt om i min nyaste anläggning
Mellan högtalare och förstärkare är det ~45 år, högtalarna är de gamla, men de både låter och funkar väldigt bra tillsammans.

Det är smått komiskt att bevittna nu hur vinylmarknaden gått helt bananas där det på löpande band släpps anniversary editions av olika plattor i regnbågens alla färger till skyhöga priser.
Det är samlarna som har tagit över.
Jag sålde några av mina skivor på Discogs och fler av de som jag fick riktigt mkt betalt för var inte särskilt märkvärdiga, enl mig åtminstone. Tex Pink Floyd "Wish you were here" som trots att det inte var ngn första pressning jag fick 2-3ggr mer för än vad den fanns att köpa nypressad i tjock o bra vinyl, men man kunde på skivnumret se att det var en av de äldre pressningarna/utgåvorna.
Samma sak med den specialversion av "Born to run" jag sålde till en svensk samlare
s-l960.webp

Han sa till mig att han hade som mål att ha 1.000 unika Bruce Springsteen utgåvor, att det i många fall då bara blev dyra dubbletter spelade ingen som helst roll.
Alla skivor jag sålde på Discogs finns som knaster och sprakfri streaming i CD kvalité eller bättre.
Samlare! Ska man skratta eller gråta?

Senast ändrad:
Nu tänkte jag nörda ner mig lite.
Hur vet man om ett Kassettdäck går i rätt hastighet?

Perfekt! Då måste jag alltså bara hitta en trummis? :unsure:

edit: skojade lite, läste längre ner i tråden, och där finns ju fina tips!

Senast ändrad:
Nu är det Simply Red - I keep holding on på Denondäcket
Fy satan vad det låter bra! Inspelat från LP.

Nu är det Simply Red - I keep holding on på Denondäcket
Fy satan vad det låter bra! Inspelat från LP.
Undrar lite vad du har för referenser när det gäller att låta bra? Kassettband är ju inte sådär jättebra media om man säger så... Dynamik, brus osv.

Hade för länge sedan en lite dyrare Pioneer kassettbandspelare som fått jättebra recensioner. Köpte lite dyrare kassettband för att optimera det hela. Oavsett lät det aldrig riktigt bra, särskilt när jag jämförde med själva källan (CD/vinyl). Såldes såsmåningom och har aldrig saknat kassetter...

Undrar lite vad du har för referenser när det gäller att låta bra? Kassettband är ju inte sådär jättebra media om man säger så... Dynamik, brus osv.

Hade för länge sedan en lite dyrare Pioneer kassettbandspelare som fått jättebra recensioner. Köpte lite dyrare kassettband för att optimera det hela. Oavsett lät det aldrig riktigt bra, särskilt när jag jämförde med själva källan (CD/vinyl). Såldes såsmåningom och har aldrig saknat kassetter...
Inge stora antagligen...Jag tycker det låter kanonbra. :giggle:
Varmt ljud, med bra botten, och fin diskant. Som min LP-spelare ungefär.
Jag gillar det här analoga ljudet.

Jo, jag börjar inse det...Hur vet man om däcket hade rätt hastighet när det spelades in?
Och se'n om det har rätt hastighet när det spelas upp på ett annat däck??

Jag har inte den blekaste, kassettband har aldrig intresserat mig lika mycket som hornhögtalare och rörhäckar.

Senast ändrad:
Nu är det nära total gåshud här..
Hittade Eric Clapton-From the Cradle på en kassett.
Vilken artist! Och vilket album!!

Säger inte det är sant i just det här fallet, speciellt inte med tanke på "Inspelat från LP", men Vinylen kanske hade betydligt högre dynamic range än de versionerna man nu hittar på div. CD och streaming källor?

Eftersom jag upprepade ggr tjatar om ljudkvalié (tråden har ju ändå HIFI i namnet!) så vill jag därför ta chansen att påpeka att det är skillnad på, streaming och streaming!

Som jag har skrivit tidigare i tråden har jag själv jmf Springsteens "singel" "Letter To You"
i Tidal: https://listen.tidal.com/album/154616333
och Spotify:
Skillnaden är minst sagt stor, och det skall den väl vara oxå.

Även om det finns många självklara invändningar mot denna jmf fick den inte på ngt sätt mig mindre övertygad om att inte betala för komprimerat ljud.
Jag vill även än en gång tipsa om den P2 Dokumentär jag länkade till i #72

Hittade även det här
What does all this mean?
Basically, if you want true CD quality from the files on your iPod or music server, you must use WAV or AIF encoding or FLAC, ALC, or WMA Lossless. Both MP3 and AAC introduce fairly large changes in the measured spectra, even at the highest rate of 320kbps. There seems little point in spending large sums of money on superbly specified audio equipment if you are going to play sonically compromised, lossy-compressed music on it.

16 bit WAV
16bit_wav-jpeg.441640

320 Kbit snålkodat
320kbit_lossycoding-jpeg.441641

Från: https://www.stereophile.com/content/mp3-vs-aac-vs-flac-vs-cd-page-2

Kassettband och vinyl har jag själv lagt bakom mig sedan många år och jag väljer därför att inte ta upp det öht.

Senast ändrad:
Säger inte det är sant i just det här fallet, speciellt inte med tanke på "Inspelat från LP", men Vinylen kanske hade betydligt högre dynamic range än de versionerna man nu hittar på div. CD och streaming källor?

Det där är en bra poäng.

Finns många album jag gillar som bara finns i utgåvan "Digital Remaster 2015“ etc på streamingtjänster, och ja, ett kasettband som spelat in originalet från en bilisereo via diktafon hade antagligen låtit bättre

Det där är en bra poäng.

Finns många album jag gillar som bara finns i utgåvan "Digital Remaster 2015“ etc på streamingtjänster, och ja, ett kasettband som spelat in originalet från en bilisereo via diktafon hade antagligen låtit bättre
Även snålkodning har jag postat om tidigare i tråden
Visa bilaga 439210
P2 Dokumentär har sänt ett par intressanta program om vad snålkodade ljudformat har för inverkan på ljudkvaliteten:
“Nästan all musik vi idag lyssnar till i våra mobiltelefoner och via nätet är snålkodad, det vill säga degraderad jämfört med cd-ljud. Vad gör detta med musiken?”
Här finns de att lyssna på (i MP3 format!)
Del 1 och Del 2

För den som har möjlighet vill jag tipsa om att själv jmf Rolling Stones "Hackney Diamonds" i vanlig stereo
med samma skiva i Dolby Atmos
Naturligtvis i två-kanal, det klarar en bra streamer (rätt inställd åtminstone, jag gjorde fel i början)

Även snålkodning har jag postat om tidigare i tråden
Visa bilaga 439210
P2 Dokumentär har sänt ett par intressanta program om vad snålkodade ljudformat har för inverkan på ljudkvaliteten:
“Nästan all musik vi idag lyssnar till i våra mobiltelefoner och via nätet är snålkodad, det vill säga degraderad jämfört med cd-ljud. Vad gör detta med musiken?”
Här finns de att lyssna på (i MP3 format!)
Del 1 och Del 2

För den som har möjlighet vill jag tipsa om att själv jmf Rolling Stones "Hackney Diamonds" i vanlig stereo
med samma skiva i Dolby Atmos
Naturligtvis i två-kanal, det klarar en bra streamer (rätt inställd åtminstone, jag gjorde fel i början)
Bra Album! Stones lever ännu. (y)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp