[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Extra kul att de fick fart på Lady Gaga i
"Sweet sounds of heaven"
och i Atmos
Men vänta lite nu. Atmos i sig har väl egentligen inget med kodad kvalitet att göra utan är bara fler kanaler? (som egentligen utvecklades för bio och sedan bantats till annat) Är det den "bluetoothhögtalarekodade"-2015-remastern utan dynamik som är omkodad till ett gäng Atmos-kanaler spelar det ju ingen roll.

Jag hoppas att ni alla ställt in mediakvalitet i spotify innan ni tycker det är dåligt. Jag är ingen hifi-nörd och har nog inte behovet av att bli, men det känns onödigt att låta en tjänst vara dålig när den kan vara bättre.

Det kan finnas poänger med att stänga av normalisering också.
1738501157196.webp

1738501195126.webp

Måste man inte ha en internet uppkoppling först för att dela ut via WiFi eller är dom helt ute och cyklar.
För tyvärr så tror många att har man bara WiFi så funkar allt och tydligen även dom på Spotify.

För er som bryr er på riktigt, blir det någon märkbar skillnad?

Jag hör ibland skillnad på loudness på äldre album när jag stängt av normaliseringen, men är rätt osäker på hur mycket sus jag har i öron vs ljudanläggning när det kommer till bitrate.

Det var kalas igår, mitt hår är trött. Läs själv här: https://support.spotify.com/uk/article/audio-quality/

Förstår det som att du kan ändra ljudkvalitet för streaming både via wifi och mobildata.
Det är endast streaming genom en internet uppkoppling .
Hur dom lyckas få till det bättre på ett WiFi band är nog utan för min nivå på det hela.
Utan vad det rör sig om är vilken uppkoppling man har man kan tro att Spotify är kvar i 56 k modemen.

Det är endast streaming genom en internet uppkoppling .
Hur dom lyckas få till det bättre på ett WiFi band är nog utan för min nivå på det hela.
Utan vad det rör sig om är vilken uppkoppling man har man kan tro att Spotify är kvar i 56 k modemen.
Jag förstår inte alls vad du egentligen undrar, men får intrycket att du missförstått något, med flit eller ej

Men vänta lite nu. Atmos i sig har väl egentligen inget med kodad kvalitet att göra utan är bara fler kanaler? (som egentligen utvecklades för bio och sedan bantats till annat) Är det den "bluetoothhögtalarekodade"-2015-remastern utan dynamik som är omkodad till ett gäng Atmos-kanaler spelar det ju ingen roll.
Visst borde det vara så, men det är under förutsättning att samma master har använts till både stereo och Atmos. Men för just "Hackney diamonds" verkar det inte vara så, det finns dessutom fler utgåvor än stereo och Atmos.
Jag har lyssnat på två, de som finns i Tidal.
Men en enkel googling visar att det finns åtminstone en som inte enbart har lyssnat på fler av de olika utgåvorna utan även skrivit om det
"For the most dynamic rendering, or the most precise spatial sound, the Dolby TrueHD Atmos version is the best support, even with stereo downmix."
Jämför själv
Och som jag skrev ovan: för den som gör samma misstag som jag och inte ställer in nedmixningen Atmos => stereo på rätt sätt, blir ljudet inte bra, men det är verkligen inte svårt att höra.

<REDIGERAT>
Här finns ytterligare en tråd om samma sak

Senast ändrad:
Jag förstår inte alls vad du egentligen undrar, men får intrycket att du missförstått något, med flit eller ej
Man måste väl ha en internet uppkoppling för att överhuvudtaget kunna streama Spotify sen hur dom lyckas att få en bättre bitrate genom WiFi är för mig en gåta men nån kanske kan förklara för mig hur det går till.

Man måste väl ha en internet uppkoppling för att överhuvudtaget kunna streama Spotify sen hur dom lyckas att få en bättre bitrate genom WiFi är för mig en gåta men nån kanske kan förklara för mig hur det går till.
Inte riktigt med på vad du far efter, men 3G/4G/5G och WiFi har alla med råge tillräckligt med bandbredd för att streama komprimerade ljudfiler på runt 300 kb/s.

Som sagt så verkar du ha missuppfattat något.
Ingen har påstått att man kan streama Spotify utan internet.

Bilden ovan visar att du som användare kan välja kvalitet, beroende på hur du är uppkopplad.

Det är altså fritt upp till dig att välja om du vill ha bättre över Wifi, eller sämre, eller lika bra på bägge.

Som sagt så verkar du ha missuppfattat något.
Ingen har påstått att man kan streama Spotify utan internet.

Bilden ovan visar att du som användare kan välja kvalitet, beroende på hur du är uppkopplad.

Det är altså fritt upp till dig att välja om du vill ha bättre över Wifi, eller sämre, eller lika bra på bägge.

Jag gissar att poängen som missas är att man kan vilja ha lägre bitrate via mobilnätet om man har begränsade datamängder där. Wifi är väl alltid obegränsat.

Kan det vara så att mitt Denondäck är ganska bra?
Inte top of the line kanske, men ändå.
Tycker det låter väldigt bra måste jag säga.

Jag gjorde en blindtest för sisådär 30 år sedan mellan kassett och CD. Bandet inspelat från CDn.

Jag tyckte bägge lät bra. Jag vet ju att purister nu vänder sig och tänket på kvalitetstapp i överföringen och så, men jag valde bandet som det som lät trevligast.

Jag gjorde en blindtest för sisådär 30 år sedan mellan kassett och CD. Bandet inspelat från CDn.

Jag tyckte bägge lät bra. Jag vet ju att purister nu vänder sig och tänket på kvalitetstapp i överföringen och så, men jag valde bandet som det som lät trevligast.
Var det DCC? ;)

För er som bryr er på riktigt, blir det någon märkbar skillnad?

Jag hör ibland skillnad på loudness på äldre album när jag stängt av normaliseringen, men är rätt osäker på hur mycket sus jag har i öron vs ljudanläggning när det kommer till bitrate.
Ja absolut, men det beror ju också på vad man använder för att spela upp musiken med. Är det högtalaren på mobilen eller några trådlösa lurar för 300:- som man lyssnar genom så spelar det så klart ingen roll.

Jag hoppas att ni alla ställt in mediakvalitet i spotify innan ni tycker det är dåligt. Jag är ingen hifi-nörd och har nog inte behovet av att bli, men det känns onödigt att låta en tjänst vara dålig när den kan vara bättre.

Det kan finnas poänger med att stänga av normalisering också.
Visa bilaga 750500
Visa bilaga 750501
Brukar ställa upp det där ibland. Men min upplevelse är att de nollställer det då och då.
Gick in nu och givetvis stod allt på standardnivåer.

Spannet var brett?

Köpte två IKEA Vappeby BT högtalare, prefekt till laptopen, jämför man med de inbyggda högtalarna som inte är jättekassa (Lenovo Legion 5 Pro) så är det snudd på HiFi nu! ;)

1738576407615.webp

Jag har ett Denon DR-M33HX i gömmorna som jag tror är ganska likt ditt. Med ett dyrt metall-band var skillnaden mot CD väldigt liten, men med ett normal-band var skillnaden mycket större. Chrome-band som var mest prisvärda lät helt okej, men visst fanns en skillnad om en låt spelades upp parallellt.

DenonDR-H33.webp

Jag har ett Denon DR-M33HX i gömmorna som jag tror är ganska likt ditt. Med ett dyrt metall-band var skillnaden mot CD väldigt liten, men med ett normal-band var skillnaden mycket större. Chrome-band som var mest prisvärda lät helt okej, men visst fanns en skillnad om en låt spelades upp parallellt.

Visa bilaga 750635
Jag skänkte återvinningen en drs610 och en 1460 cd spelare.

Jag sålde några av mina skivor på Discogs och fler av de som jag fick riktigt mkt betalt för var inte särskilt märkvärdiga, enl mig åtminstone. Tex Pink Floyd "Wish you were here" som trots att det inte var ngn första pressning jag fick 2-3ggr mer för än vad den fanns att köpa nypressad i tjock o bra vinyl, men man kunde på skivnumret se att det var en av de äldre pressningarna/utgåvorna.

Det är nog långt ifrån alltid som "nypressat i tjock o bra vinyl" låter bättre än de första utgivningarna från release året. Däremot är det självklart ökad risk för att äldre pressar lider mer av knaster.

Själv tycker jag det är avsevärt roligare att köpa second hand exemplar från release år vs nypressat i tjock o bra vinyl i regnbågens alla färger som dessutom ofta är dyrare. Varför jag tycker så går väl att diskutera men en sådan diskussion har jag inga planer på att trasslar mig in i. 😅 En annan punkt som många second hand vinylköpare fallerar gravt på är tvättningen av skivorna.

Jag skänkte återvinningen en drs610 och en 1460 cd spelare.
För +10 år sedan lade jag ut kassettdäcket till försäljning, men bästa budet var 200 kr + jag skulle stå för transporten. Bestämde mig för att behålla det i malpåse.
Nu när många fått retrofeber säljs samma modell kring 2000 kr.

För +10 år sedan lade jag ut kassettdäcket till försäljning, men bästa budet var 200 kr + jag skulle stå för transporten. Bestämde mig för att behålla det i malpåse.
Det är ungefär som att sälja cykeldelar på köp&sälj ingen vill betala något och gratis frakt.🧑‍🎄

Visa bilaga 750635
Då kanske jag inte hör helt i syne när jag tycker det låter helt OK! :giggle:

Ahhh, tack för det! Kom ju på att jag har en Sony Walkman nånstans.
Tror det är en så'n här:
Visa bilaga 750668

Nu måste jag ju rota fram den oxså! :love:
Minns att den gick på ett AA batteri som räckte i evigheter typ.

Om du inte är ironisk så tyder det på (väldigt) dåligt minne, alt selektivt minne.

Haha, visst, minnet är inte det bästa, men i detta fall är jag nästan säker på att den gick på
ett 1.5V AA. Och det räckte länge vad jag minns...

Kanske dom kunde optimera dom sista modellerna så dom drog mindre? Men som jag minns (man kan säkert diskutera även min minneskvalité) så hade dom med en walkman med sig en påse med AA-batterier på längre resor, t.ex. buss till Österrike. Detta i slutet av 70-talet. Och att det var 2 AA...

Kanske dom kunde optimera dom sista modellerna så dom drog mindre? Men som jag minns (man kan säkert diskutera även min minneskvalité) så hade dom med en walkman med sig en påse med AA-batterier på längre resor, t.ex. buss till Österrike. Detta i slutet av 70-talet. Och att det var 2 AA...
Jo, så var det i min första Walkman, 2st AA.
Men i den jag har kvar är jag närmast 100 på att det var enbart 1st AA.
Och som jag minns det, så räkte det till iaf 35-40 kassetter nonstop.

Senast ändrad:
Hade med mig en sådan i Lumpen, då jag inte vågade släpa ut MP3-spelaren i fält.
Tror inte jag stal så många AA ur plutonslådan.
1000035165.webp
1000035164.webp

Lägg ut grejerna på Tradera. Frakten är billig, inget köpslående. Om det viktiga är att bli av med grejerna och att någon annan får glädje av dem så lägg 1 krona i utropspris. Därifrån kan det bara gå uppåt.

På tal om kvalitén på låtar på Spotify. Kollade inställningen på datorn, hade "Auto" så ändrade till "Mycket hög".
Har rippat några LP till .wma, testade en låt som även finns på Spotify. "Min" version är lite bättre, luftigare, inte så platt.

När jag rippade dom så nördade jag ner mig ordentligt, använde Nero, det var längesen. Man kunde ställa en EQ i Nero vid inspelningen, den var uppdelad i många olika frekvenser, ägnade många timmar o testning för att få det bra.

Ahhh, tack för det! Kom ju på att jag har en Sony Walkman nånstans.
Tror det är en så'n här:
Visa bilaga 750668

Nu måste jag ju rota fram den oxså! :love:
Minns att den gick på ett AA batteri som räckte i evigheter typ.
Verkar mycket riktigt vara ett batteri!

Lägg ut grejerna på Tradera.
Ett alternativ kan vara https://hifitorget.se

För som jag har skrivit tidigare i tråden
Jag har under -24 köpt både högtalare och subwoofer billigt på både Blocket och Tradera
som jag sedan har sålt för mer (+25%) på https://hifitorget.se

Nu blev jag osäker på minnet, så jag var tvungen att leta reda på min Walkman.
Visst var det en WM-EX501 iaf.
Och visst var det 1st AA batteri!
IMG_0029.webp

IMG_0031.webp

Nu blev jag osäker på minnet, så jag var tvungen att leta reda på min Walkman.
Visst var det en WM-EX501 iaf.
Och visst var det 1st AA batteri!
Försök att undvika att förvara den inte ngn längre tid med det batteriet i
LR6(alkaliska R6/AA) batterier är ökända för att läcka, vill du ha laddbara
HR6 (NiMH R6/AA) har Ikea riktigt bra till bra pris

Tillbaka
Topp