[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Försök att undvika att förvara den inte ngn längre tid med det batteriet i
LR6(alkaliska R6/AA) batterier är ökända för att läcka, vill du ha laddbara
HR6 (NiMH R6/AA) har Ikea riktigt bra till bra pris
Det satt inget batteri i, jag la i ett Biltema AA som var slut bara för fotots skull.

Wow! Det där måste ju fram!!
Haha, ja jag jobbar på återväxten, har lurat in sonen (19 år) i hifiträsket och han har på eget bevåg nyss uppgraderat till lite större nad-stärkare, köpt beggade Elac-burkar med banddiskanter och också ställt upp min gamla TD166:a. Kassettdäcket kanske är nästa grej!

Senast ändrad:
Med risk för att jag minns fel såhär 35 år senare så har jag för mig att det var för att säkerställa att läshuvudets position mot bandet var fixerat. Ungefär i stil med ormolja och kabellyftare kanske?
Jag tänker att kompaktkassetten är byggd med så pass stora toleranser, både vad gäller kassettens mått, dess styvhet och bandets läge i sidled, att alla kassettbandspelare måste ta hänsyn till detta. Läshuvudet måste hantera att bandet ligger i ett icke-optimalt läge.

Köpte en Wiim Mini för att fixa en liten bokhyllestereo av grejer jag tidigare haft på landet. Funkar väldigt smidigt! Förstärkaren är en liiiiten SMSL och högtalarna Blocketfynd.
IMG_5479.webp

Tandberg kanske några minns från skolan, men de hade även några värstingar på 70~talet, tex TCD-340A. En kompis pappa hade en modell som kunde snabbspola hypersnabbt med ett extra knapptryck, dock ibland snabbare än vad som var nyttigt för banden.

Jag har ett Denon DR-M33HX i gömmorna som jag tror är ganska likt ditt. Med ett dyrt metall-band var skillnaden mot CD väldigt liten, men med ett normal-band var skillnaden mycket större. Chrome-band som var mest prisvärda lät helt okej, men visst fanns en skillnad om en låt spelades upp parallellt.

Visa bilaga 750635
Era diskussioner om kassettdäck fick mig att minnas lite.
Jag har ett likadant som inte använts på över 20 år, men det verkar fungera.
Är det någon i tråden som är sugen på det, kan jag tänka mig att byta det mot några trevliga burkar/flaskor happyvaluta.
1000006207.webp

Finns även en tuner/preamplifier från Audio Pro för motsvarande belopp.
(Obs, har din-kontakter)
1000006206.webp

(Obs, har din-kontakter)
Visa bilaga 750928
Om jag inte redan hade skaffat och hunnit bli så nöjd med min WiiM Ultra
960x0.jpg

hade jag varit intresserad av den
den borde funka bra med mina Audio Pro A4-14 med DIN-kontakt
Audio-Pro-A4-14-Mk2-40828.JPG

Men samtidigt är det kul med delar med ~45 år mellan och som ändå funkar, och låter, så bra tillsammans. (Men det krävs två DIN<=>RCA-sladdar för att det ska fungera!)

Nu blev jag osäker på minnet, så jag var tvungen att leta reda på min Walkman.
Visst var det en WM-EX501 iaf.
Och visst var det 1st AA batteri!
Visa bilaga 750698

Visa bilaga 750699
Nu är ni väl trötta på mina orgier i gamla Kassettspelare, men jag måste säga att även den här Sony Walkman låter förbaskat bra! Efter rengörning av volympoten, som glappade och knastrade, låter det förvånansvärt bra alltså.

Det här med Dolby B/C (som går att välja på mitt Denondäck)
Hur var det med det? Måste bandet vara inspelat med Dolby för att det ska göra nån nytta?

Senast ändrad:
Hur gjorde du och/eller vad använde du för att göra rent volympotten?
Även jag har ju en del gammel-HiFi som för eller senare kommer att behöva fixas.
Jag sprutade in WD40 i poten och joxade runt.
Har läst att WD40 funkar, men inte 5/56 nånstans...
I vilket fall blev det bättre, glappet och knastret försvann.

Jag sprutade in WD40 i poten och joxade runt.
Har läst att WD40 funkar, men inte 5/56 nånstans...
I vilket fall blev det bättre, glappet och knastret försvann.
Det kan vara lätt att tänka; jaha, nu kommer jag få rengöra volympoten stup i kvarten.
Så tänkte jag åtminstione med min HK650 från sent 90tal, som jag fick rengöra poten på efter kanske ett års användning. Sen har den bara funkat👌

Hur var det med det? Måste bandet vara inspelat med Dolby för att det ska göra nån nytta?

Något av B/C alt bägge har jag för mig lyfte upp det som låg över en viss frekvens (typ någonstans i "diskanten") till högre frekvenser vid inspelning, vid uppspelning sänktes dom frekvenserna igen.

Uppspelning med men utan inspelat med, inte bra ljud
Uppspelning utan men inspelat med, ibland hyfsat men överdriven diskant, vilket ibland nästan var bättre än uppspelning med p.g.a. problemet med dom högre frekvenserna för kassettbandspelare. Vill minnas att man ofta fick skruva upp diskanten en del när man lyssnade på band.

Varför det skulle bli bättre med att spela in dom högre frekvenserna ännu högre har jag ingen aning om, men som sagt, vill minnas att det var så.

Roade mig i ungdomen med att spela in frekvenssvep (0-20kHz) från CD till kassett, det sedan uppspelade ljudet från kassetten flippade ur rätt rejält på de högre frekvenserna med skumma effekter! =)

Något av B/C alt bägge har jag för mig lyfte upp det som låg över en viss frekvens (typ någonstans i "diskanten") till högre frekvenser vid inspelning, vid uppspelning sänktes dom frekvenserna igen.

Uppspelning med men utan inspelat med, inte bra ljud
+1
Jag hittade det här diagrammet där man både kan se vad det gör och skillnaden
lossy-page1-400px-Dolby_B-C_Noise_Analysis_Res_Lo.tif.jpg

Hur mkt av överlägsenheten hos Dolby C jmf m B som hörs vet jag inte,
men kurvorna i diagrammet är imponerande

Men det finns fler Dolby än B och C
Men kanske inte så många konsumentapparater med dem förutom möjligen
några få med Dolby S
1200px-Harman_Kardon_TD4800-130311-0014EC_%28cropped%29.jpg

Dolby S verkar ha lanserats -91 men hur länge fortsatte vi konsumenter att köpa kassettdäck?

+1
Jag hittade det här diagrammet där man både kan se vad det gör och skillnaden
lossy-page1-400px-Dolby_B-C_Noise_Analysis_Res_Lo.tif.jpg

Hur mkt av överlägsenheten hos Dolby C jmf m B som hörs vet jag inte,
men kurvorna i diagrammet är imponerande

Men det finns fler Dolby än B och C
Men kanske inte så många konsumentapparater med dem förutom möjligen
några få med Dolby S
1200px-Harman_Kardon_TD4800-130311-0014EC_%28cropped%29.jpg

Dolby S verkar ha lanserats -91 men hur länge fortsatte vi konsumenter att köpa kassettdäck?

C låter helt klart mindre brusigt än B. Men i ärlighetens namn så hör man typ ingen skillnad i brus när musiken låter. I de helt tysta partierna mellan låtar så hörs dock skillnad.

Jag tycker att C påverkar ljudet/musiken mer än B, så jag använder nästan uteslutande Dobly B eller ingen brusreducering alls. Dolby S är för ovanligt, och går bort p.g.a. det. För få spelare som kan spela upp det korrekt.

Era diskussioner om kassettdäck fick mig att minnas lite.
Jag har ett likadant som inte använts på över 20 år, men det verkar fungera.
Är det någon i tråden som är sugen på det, kan jag tänka mig att byta det mot några trevliga burkar/flaskor happyvaluta.
Visa bilaga 750927

(Obs, har din-kontakter)
Visa bilaga 750928
Jag blev sugen på ditt kassettdäck, men jag bor i Skåne. Du borde dock kunna få minst 1000 kr för det om du lägger upp det på Tradera. Om det är originalfjärren jag skymtar där i bakgrunden så är värdet ännu högre.

Jag blev sugen på ditt kassettdäck, men jag bor i Skåne. Du borde dock kunna få minst 1000 kr för det om du lägger upp det på Tradera. Om det är originalfjärren jag skymtar där i bakgrunden så är värdet ännu högre.

Tanken har funnits förr, men inte initiativet. Det är enklare att bara byta lite.
Jag håller det gärna till dig om du planerar en tur norrut längre fram. Det har legat på hyllan så länge att det inte har någon betydelse om det ligger och väntar lite till.
Och ja, det är fjärren som var med när jag köpte det.

Jag hade ett kassettdäck med Dolby S. Det var från Pioneer. Jag gick från ett Denondäck. Men i och med att Minidisc lanserades så hoppade jag på det istället. Så jag hann aldrig använda kassettdäcket, utan slängde det helt enkelt vid en flytt strax efter. Jag kommer också ihåg att jag körde enbart med metallband mot slutet, Sony Metal ES.

Tillbaka
Topp