[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Sedan mitten av 1980-talet har ju hela inspelnings- och mixningsprocessen varit digital. Ni kommer väl ihåg trebokstäverskoden på skivorna? ADD, AAD eller DDD? Även vinyler graverades utifrån en digital master. Vill man absolut ha något helt analogt så får man köpa något som är inspelat och pressat på 1970-talet.
Ja, tror ingen egentligen trott nåt annat. Men den dök upp i mitt facebookflöde passande nog, fredag och allt.

Spion-cookies gör sitt jobb!

Då ska jag leta efter en kassett där jag möjligen har noterat vilken Dolby det var inspelat med!
Så jag kan testa.....tvivlar dock starkt på att jag hittar nått med sådan notering... :sneaky:

Försökte google ifall det fanns någon mjukvara man kunde spela in med som kunde avgöra Dolby eller ej. Hittade inget.

Men en bunt forumtrådar om folks egna metoder.

En annan sak jag upptäckt i mina kassetttäventyr, är att längen var längre än specad!
Tex mina TDK C-90 band från slutet -80 tal är typ 94 min långa, 2 minuter extra per sida.

En annan sak jag upptäckt i mina kassetttäventyr, är att längen var längre än specad!
Tex mina TDK C-90 band från slutet -80 tal är typ 94 min långa, 2 minuter extra per sida.

En enkel gissning är att de alltid tillverkades med marginal, tror knappast 2 minuter extra längd påverkade tillverkningskostnaden någonting. Hade dom försökt med 90 minuter exakt så hade förmodligen några blivit lite för korta.
Och dom som upptäckte dom extra minuterna tänkte ju att det var en schysst tillverkare.

Visst kan det vara som @HåkanC skrev att det kan bero på insp/uppsp-hastighet, men att det alltid blev längre än 90 minuters band är jag rätt säker på.

Försökte google ifall det fanns någon mjukvara man kunde spela in med som kunde avgöra Dolby eller ej. Hittade inget.

Har inte orkat kolla länken, kanske är med där? Men någon av dom där Dolby lyfte ju allt över en viss frekvens till högre frekvenser, spelade man upp dom utan Dolby blev det väldigt diskantigt.

Men möjligt att jag blandar ihop det med någon annan brusreducering, har något svagt minne av att det fanns en inställning för en viss typ av metallband, kanske det då det blev väldigt diskantigt om man spelade upp det utan den inställningen?

Är du helt säker på att kassetten inte går långsammare,
både vid inspelning och uppspelning?
Nej, det är jag inte iofs...
Men jag tog tiden på däckets visning av minuter och sekunder.
Däckets 60 sekunder var i det närmaste spot on 60 sekunder med manuell tidtagning.

Senast ändrad:

Eller så väljer man det man tycker låter bäst, och är nöjd med det. 😊

1000010271.webp

Liten men naggande god... (Usb hdd for scale)
Fick definitivt mersmak efter en snabb lyssning via ett par Sennheiser lurar

Visa bilaga 752362

Liten men naggande god... (Usb hdd for scale)
Fick definitivt mersmak efter en snabb lyssning via ett par Sennheiser lurar
För mig som inte känner igen särskilt många burkar:
Vilken Topping är det?
Det finns ju en del att välja på

För mig som inte känner igen särskilt många burkar:
Vilken Topping är det?
Det finns ju en del att välja på

Dx3 pro +, finns bla på amazon eller här:
https://tinyurl.com/4dpkxmkv (länken skall gå till audiophonics)

Tack
Kollar man på bilderna ser kortet glest bestyckat ut
topping-dx3-pro-dac-es9038q2m-nfca-headphone-amplifier-tpa6120a2-bluetooth-50-aptx-hd-ldac-xmos-32bit-768khz-dsd512-black.jpg

Det hade därför gått att göra en ännu mindre låda,
men storleken kanske säljer även för hörlursförstärkare?

Verkar som att de säljer riktigt bra också. Med tanke på hur många som bara har sin telefon/laptop/padda) som ljudkälla (och rådande designtrender i hemmen) så förstår jag appealen. Lägg där till alla bärbara hörlursförstärkare med dac som finns på marknaden så gissar jag att det är den vägen vi kommer att gå.
Vi gamla stofiler som gillar "fullsize" hifi är på utdöende...

Just Topping har hela kittet, från integrerade förstärkare, till dyrare Dac/försteg och monoblock samt separat strömförsörjning i samma "lilla" format, de har t.om ett mini rack där man kan ställa prylarna (med fördel breve datorn)

Edit: länk till en portabel hörlursförstärkare/dac

Scorpions Lady Starlight inspelat från LP, med knaster och allt!
Men det låter också för jäkla bra på mitt Denondäck!

Behöver hjälp. Var säljer man gitarrer, mickar, mixerbord, hifi-prylar mm. En släkting som tyvärr dött som hade en mängd fina prylar.
Är det tradera, blocket som gäller eller finns det annat som är bättre?

Behöver hjälp. Var säljer man gitarrer, mickar, mixerbord, hifi-prylar mm. En släkting som tyvärr dött som hade en mängd fina prylar.
Är det fina grejer så lär de intresserade lägga skapliga bud på tex. Tradera.
Annars så vet jag inte var annars man bäst säljer just dessa grejer?

Sök på hifishark.com på modellnamnet på hifiprylarna så får du upp annonser över hela världen och kan se prisnivå. Man får sällan ut lika mycket i Sverige som maxnivå på ebay dock. Sen är hifitorget.se tradera eller blocket bra. Är det technics eller pioneer finns ju de riktiga nördarna i Facebookgrupper.

Hifi torget om det är hifi saker.
Som jag har skrivit här tidigare har jag bytt högtalare (+ MER) på landet mer eller mindre tre ggr under 2024
och två av de högtalare jag köpte på Blocket och Tradera sålde jag för 25% mer på

Katastrof! Remmen som driver bandet gick av igår i mitt Denondäck :cry:
Var hittar man remmar till kassettdäck nuförtiden?

Jag hittade den här sidan när jag letade efter en ny rem till mitt Denondäck:

Det verkar seriösa iaf vad jag har luskat fram, så jag beställde en rem där.
Få se hur det går.

Senast ändrad:
Igår fick jag för mig att jag ville höra en utgåva (demo) av en skiva jag bara hade på mp3, på en stationär dator jag sällan sitter vid.

Så började labba med https://www.music-assistant.io/
Absolut inte det enklaste sättet att spela musik på hemma. Men nu kan jag hyfsat smidigt streama min lokala musiksamling lite överallt i huset.

Som bonus har jag nu även lyckats lyssna på > 5 låtar i rad från Tidal utan avbrott!

Jag hittade den här sidan när jag letade efter en ny rem till mitt Denondäck:

Det verkar seriösa iaf vad jag har luskat fram, så jag beställde en rem där.
Få se hur det går.
Idag kom remmen, så det var en seriös sida iaf!
Nu återstår jobbet att få dit den, vilket inte verkar så enkelt dock...

Idag kom remmen, så det var en seriös sida iaf!
Nu återstår jobbet att få dit den, vilket inte verkar så enkelt dock...
Kanske några tips här, rätt roligt att kolla på när han felsöker och reparerar div. elektronik. =)

Kanske några tips här, rätt roligt att kolla på när han felsöker och reparerar div. elektronik. =)

Ja, han är riktigt bra! Har kollat hans reparationer i andra ärenden.

Ojojoj, vilket pyssel detta var. HELA jäkla däcket fick plockas isär mer eller mindre...
Svettigt värre, men nu är det gjort, och det funkar finemang igen!
Nu spelas Yello-Stella, inspelat från CD nån gång tidigt 90-tal.
Och fy satan vad det låter bra! Denondäcket har riktigt bra ljud måste jag säga...

Tillbaka
Topp