Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oj vilken jättetråd, orkar inte läsa så frågan kanske redan är ställd, men här kommer den:
Har ni något tips på prisvärd "bluetooth-brygga" (heter det så) för att kunna köra spotify från telefonen mot gammelförstärkaren, som har bara analoga ingångar...? Gärna under tusenlappen, smärtgränsen går väl vid två.
Dottern har bytt rum och vi har röjt ganska rejält så plötsligt blev det plats för mig att packa upp min gamla anläggning som legat i lådor i tio år. Å herregud vad jag har saknat bra ljud upptäckte jag nu :-)
Prylarna är väl från sent 90-tal om jag minns rätt, inga tokdyra saker men spelar bra för mina öron så inget jag tänker uppgradera, men vore som sagt najs att kunna streama till dom ibland nu när riktiga högtalare finnes på plats.
Stärkaren är en Denon PMA-925R mot ett par Dali 909 högtalare.
Edit: Kanske vill man ha fler funktioner också? Typ med WiFi så den kan köra spotify "fristående", ta emot ljud från datorn etc?
Visa bilaga 816764
Visa bilaga 816765
www.wiimhome.com
Det blev att jag klickade hem en Wiim Pro Plus, den borde dyka upp idag.Nu har du redan fått ett flertal bra svar, bla om någon av Wiims produkter, vilket även jag slår ett slag för.
Har Wiim Ultra och är mycket nöjd med den. Den är enkel att styra från själva apparaten och telefon appen som man använder för de mer avancerade funktionerna har fungerat utan minsta problem.
Sen hänger det väl på vad du är villig att spendera på en sådan grunka, då Ultran kostar nästan 5000:-
Priset har gått upp sen jag köpte, men har du behovet av större delen av funktionerna den kommer med så kan den vara värd att överväga.
WiiM Ultra | The Ultimate Digital Hub for Your Music
The WiiM Ultra redefines your audio experience by bringing Hi-Res streaming capabilities, advanced room correction, and smart home integration to your existing setup, be it powered speakers or amplifiers. It seamlessly connects with a wide range of devices, offering a versatile audio solution.www.wiimhome.com
Vad kommer du använda för enheter/os? Är nyfiken på om du får samma issues som mig eller om du får en mer smärtfri upplevelse.Det blev att jag klickade hem en Wiim Pro Plus, den borde dyka upp idag.
Har även aktiverat gratismånaden för Tidal, men hoppas jag inte hör någon skillnad mot Spotify, eftersom vi redan har familjeabonnemang på det... Satt dock i går kväll och testade lite mellan de båda på en gammal iPad till Airpod Pro 3 lurar, och då lät Tidal märkbart bättre trots "liknande inställningar". Lite mysko tycker jag då det borde varia bluetooth som sätter begränsningen i det fallet? Men det blir ju Spotify Connect vs Tidal Connect på Wiimen som får fälla avgörandet...
Lär väl styra den från min iPhone 17 Pro gissar jag. Eller den gamla paddan om den råkar vara laddad :-)Vad kommer du använda för enheter/os? Är nyfiken på om du får samma issues som mig eller om du får en mer smärtfri upplevelse.
Jag använder surfplatta (Android) både för WiiM och Tidal-apparnaLär väl styra den från min iPhone 17 Pro gissar jag. Eller den gamla paddan om den råkar vara laddad :-)
I höstas när Spotify lanserade Lossless provade jag det i två månader och jmf det med Tidal (som jag har haft sedan -16) och även QobuzMen måste kanske testa att jämföra Spotitify/Tidal från iPhonen mot Airpodsen och ett par Sony BT lurar också, bara för att se om jag får samma fenomen där som från iPaden.
På macbooksen kan jag inte använda Tital Connect alls för den hittar inga enheter. Kanske en enstaka direkt efter omstart. Formellt ska det inte finnas stöd, man uppmanas köra webappen och casta via chrome istället.Lär väl styra den från min iPhone 17 Pro gissar jag. Eller den gamla paddan om den råkar vara laddad :-)
Men måste kanske testa att jämföra Spotitify/Tidal från iPhonen mot Airpodsen och ett par Sony BT lurar också, bara för att se om jag får samma fenomen där som från iPaden.
Vilka issues är det du råkat ut för?
KonstigtPå android hittar jag bara enheter via Google Cast istället för Tidal Connect.
Har du Googlecast aktiverat på den wiimen?Konstigt
Jag har inga problem med att använda Tidal Connect från min
Android 15-platta => Wiim Ultra
Visa bilaga 817185
Även direkt i WiiM Home-appen går det bra att spela upp från Tidal (+ de andra källor jag har)
Det är förstås aktiverat, vilket alltid har skett automatiskt med alla Google Cast "apparater" jag har använt.Har du Googlecast aktiverat på den wiimen?
Det är likadant ut som i bilden ovan, förutom just "Tidal Connect"-texten, och handhavandet för att casta Tidal => WiiM är mer eller mindre exakt det samma som att casta Spotify => WiiM och samma sak var det med Quobuz => WiiMHur ser det ut innan du kopplar upp dig, när du trycker på "connect"-knappen vad den nu heter?
Spontant så känns det som någon nätverks- eller routerconfig… wifi vs kabel som ger olika vlan eller något i den stilen. Eller kanske flera burkar inkl routern som slåss om att vara ”master browser”.På macbooksen kan jag inte använda Tital Connect alls för den hittar inga enheter. Kanske en enstaka direkt efter omstart. Formellt ska det inte finnas stöd, man uppmanas köra webappen och casta via chrome istället.
På android hittar jag bara enheter via Google Cast istället för Tidal Connect. Undantaget är enheter som saknar stöd för Google Castm tex Wiim Mini, så just den funkar bra.
Mina fördomar säger att det antagligen läggs mest krut på iOS och Windows.
Om du fortf är nyfiken finns det en B4-200 till salu på HiFi-torget nuDu borde ju försöka leta reda på en B2-50 eller B4-200 Subwoofer. Har alltid varit nyfiken på hur de låter men aldrig lyckats testa.
Det blev att jag klickade hem en Wiim Pro Plus, den borde dyka upp idag.
Har även aktiverat gratismånaden för Tidal, men hoppas jag inte hör någon skillnad mot Spotify, eftersom vi redan har familjeabonnemang på det... Satt dock i går kväll och testade lite mellan de båda på en gammal iPad till Airpod Pro 3 lurar, och då lät Tidal märkbart bättre trots "liknande inställningar". Lite mysko tycker jag då det borde varia bluetooth som sätter begränsningen i det fallet? Men det blir ju Spotify Connect vs Tidal Connect på Wiimen som får fälla avgörandet...
Wiim-apparna funkar såklart, men det är jäkligt omständigt att spela från dom.
Om du fortf är nyfiken finns det en B4-200 till salu på HiFi-torget nu
![]()
(Nej, den är inget för mig. Tyvärr)Kraftfull subwoofer
hifitorget.se
Fast med airpods borde väl inte 16 eller 24 bitar vara hörbart utan det måste vara något annat som är skillnaden?Kan inte påstå att jag är förvånad, då Spotifys "lossless" allt som oftast är cd standarden...
"This promises “Up to 24-bit/44.1kHz” in FLAC format. In reality, the great majority of lossless streams are currently CD-standard 16-bit/44.1kHz."
![]()
Is Spotify Lossless truly lossless?
We test the streaming files to establish whether Spotify’s long-awaited lossless delivery actually serves the bit-perfect quality it promises. Results were good, but there is a catch.www.whathifi.com
Med "padda", pratar du äppelpadda då?Spontant så känns det som någon nätverks- eller routerconfig… wifi vs kabel som ger olika vlan eller något i den stilen. Eller kanske flera burkar inkl routern som slåss om att vara ”master browser”.
Här har jag iaf hoppat vilt mellan padda och iPhone, Tidal och Spotify, och Wiim dyker alltid upp.
Edit: kanske stäng av ipv6 på wiim också ifall du inte använder det
Edit 2: samma namn på 2.4 och 5GHz näten kan också ställa till med saker
Såhär ser det ut på windows. Vissa spelare finns två gånger, med olika protokoll.Det är förstås aktiverat, vilket alltid har skett automatiskt med alla Google Cast "apparater" jag har använt.
Det är likadant ut som i bilden ovan, förutom just "Tidal Connect"-texten, och handhavandet för att casta Tidal => WiiM är mer eller mindre exakt det samma som att casta Spotify => WiiM och samma sak var det med Quobuz => WiiM
Jag har kvar mitt gratiskonto hos Spotify för att kunna spela låtar som inte finns hos Tidal, men det sker inte ofta numer. När jag kollade nu var det 1a ggn i år jag öppnade spotifyappen
Vore det inte bra om du visade egna bilder på vad som inte fungerar för dig?
<REDIGERAT>
Jag frågade AI hur man skall använda Tidal Connect resp Spotify Connect
Steg-för-steg instruktioner för att använda Tidal Connect:
Steg-för-steg instruktioner för att använda Spotify Connect
- Förberedelse: Se till att din telefon/surfplatta och din Tidal Connect-kompatibla enhet (högtalare, receiver, TV) är anslutna till samma Wi-Fi-nätverk.
- Öppna Tidal-appen: Starta uppspelning av valfri musik.
- Välj enhet: Klicka på ikonen för högtalare/enheter (ser oftast ut som en högtalare framför en skärm) längst ner till vänster på skärmen "Nu spelas".
- Anslut: Välj den enhet du vill spela upp musiken på från listan.
- Anslut till Wi-Fi: Kontrollera att din telefon, surfplatta eller dator är på samma Wi-Fi-nätverk som din kompatibla högtalare, TV eller mottagare.
- Starta musik: Öppna Spotify-appen och börja spela en låt.
- Välj enhet: Tryck på enhetsikonen (som ser ut som en högtalare framför en skärm) i det nedre vänstra hörnet av spelarskärmen.
- Anslut: Välj den högtalare eller enhet du vill spela upp musiken på från
Ingen skillnad mellan hur man använder dem och det är precis så som åtminstone jag gör och det fungerar utan några som helst problem

Tja, det är ju en fullt funktionabel digital motsvarighet till "nu ska jag tappa upp en öl, leta fram exakt den där skivan och sitta i fotöljen 45 min och lyssna".Vad med Wiim appen tycker du är omständigt? Är mest nyfiken då jag personligen inte har några problem att navigera runt i den och få igång de olika källorna med musik som jag har kopplat till den.
Om du fortf är nyfiken finns det en B4-200 till salu på HiFi-torget nu
![]()
(Nej, den är inget för mig. Tyvärr)Kraftfull subwoofer
hifitorget.se
Yes, en 7-8 år gammal iPad.Med "padda", pratar du äppelpadda då?
Tja, det är ju en fullt funktionabel digital motsvarighet till "nu ska jag tappa upp en öl, leta fram exakt den där skivan och sitta i fotöljen 45 min och lyssna".
Men jag är rätt bortskämd med alla modernare användarmönster. Typ komma hem ta av sig hörlurarna, fortsätta spela på falfri enhet.
Kunna pausa mer än 15 min vad den nu pallar innan historiken är nollad.
Och att spotify seamless* flyttar mellan dator, telefon, bil tycker jag är guld, saknar det på tidal och qobuz
*nåja, buggar finns
Vad är den praktiska skillnaden för dig med att spela upp via Google Cast istf Tidal Connect?På android hittar jag bara enheter via Google Cast istället för Tidal Connect.
Vad menar du med "utan möjlighet att välja"?På android ser jag bara en samlad lista, där enheterna finns en gång, utan möjlighet att välja.
Det verkar som att streamad musik för dig ffa är ett alternativ till att lyssna på melodiradion?Men jag är rätt bortskämd med alla modernare användarmönster. Typ komma hem ta av sig hörlurarna, fortsätta spela på falfri enhet.
Kunna pausa mer än 15 min vad den nu pallar innan historiken är nollad.
Och att spotify seamless* flyttar mellan dator, telefon, bil tycker jag är guld, saknar det på tidal och qobuz
*nåja, buggar finns
+1Då är det nog jag som är "the odd one out" här, då jag inte har något behov av att kunna flytta sömnlöst mellan enheter.
Varför blir jag sugen? Jag har inte plats, bor i radhus och 65 kg?![]()
Tror att just i den här tråden är det nog jag som sticker utDå är det nog jag som är "the odd one out" här, då jag inte har något behov av att kunna flytta sömnlöst mellan enheter.
Förutom att det subjektivt låter sämre..Vad är den praktiska skillnaden för dig med att spela upp via Google Cast istf Tidal Connect?
Jag ser en instans av varje enhet, men protokollet är "förvalt", dvs jag kan inte påverka.Vad menar du med "utan möjlighet att välja"?
Kan du inte välja mellan de olika protokollen (Chromecast/Tidal Connect)
eller kan du öht inte välja ngt dem?
Om det är så att du från Tidal-appen endast kan välja Tidal Connect även om din "apparat" även skulle ha Chromecast tycker åtminstone jag inte är konstigt eller ngt "fel" på ngt som helst sätt så fungerar Tidal-appen även hos mig.
Ja och nej. Jag spelar ofta musik men väldigt sällan "bakgrundsmusik", är inte den som står ut med en köksradio som står och skvalpar i hörnet. Oavsett om jag sitter och myser i soffan eller mekar på en cykel så vill jag lyssna på musiken, inte bara "höra att musik spelas" if that makes sense.Det verkar som att streamad musik för dig ffa är ett alternativ till att lyssna på melodiradion?
Att du har strömmad musik som bakgrund i en stor del av ditt vardagsliv i hemmet
Stämmer det?
Sitter du aldrig ned och lyssnar på musik (även enstaka låtar och utan öl)?
Ytterligare en sak:
Enl bilden du visar i #2,177 har du väldigt många uppkopplade apparater, är de inkopplade strömförbrukare 24/7?
Hur stor är då ditt hus standbyförbrukning?
Menar du sömnlöst eller sömlöst? I sammanhanget har de orden en ganska stor skillnad i vad de betyder. Tänk att inte kunna sova för att tekniken strular så...Då är det nog jag som är "the odd one out" här, då jag inte har något behov av att kunna flytta sömnlöst mellan enheter.
Jag har byggt en egen rätt komplex "sleep timer" som gradvis tonar ut musiken, lagom tills en låt slutar.Menar du sömnlöst eller sömlöst? I sammanhanget har de orden en ganska stor skillnad i vad de betyder. Tänk att inte kunna sova för att tekniken strular så...
Så är det även för mig, Tidal Connect är förvalt både i appen på min androidplatta och webspelaren i Edge på min Win11 PCJag ser en instans av varje enhet, men protokollet är "förvalt", dvs jag kan inte påverka.
Din standbyförbrukning blir ju inte lägre för att din totalförbrukning är hög, du "gömmer" den ju endast!Tycker det är en rimlig mängd enheter för storleken på hus :p
Vissa syns två gånger, vissa är google-grupper. 7 ljudspelare och en TV.
Inräknat värmepump, radonsugar, frysar osv så tycker jag ändå huset har en rätt låg förbrukning.
Menar du sömnlöst eller sömlöst? I sammanhanget har de orden en ganska stor skillnad i vad de betyder. Tänk att inte kunna sova för att tekniken strular så...
Hur lyckas du med det? För mig vet appen i luren inte ens vad jag spelade för en timme sen med appen i datorn.Och att spotify seamless* flyttar mellan dator, telefon, bil tycker jag är guld, saknar det på tidal och qobuz
*nåja, buggar finns
Så din Android fungerar som min, dvs den ger dig ingen egen möjlighet att välja protokoll?Så är det även för mig, Tidal Connect är förvalt både i appen på min androidplatta och webspelaren i Edge på min Win11 PC
Men i win11-appen ser det mer ut som i din tidigare bild
Jag ser alltså min WiiM Ultra både under Tidal Connect och Chromecast
och jag kan välja att spela upp i vilken som av dem.
Nej men jag tycker att den på riktigt är låg, för vad det är, även om såklart alla har olika referenser.Din standbyförbrukning blir ju inte lägre för att din totalförbrukning är hög, du "gömmer" den ju endast!
Jag tvivlar starkt på att du skulle vara hörbar kvalitetsskillnad i ljudet via Chromecast eller Tidal Connect.Så din Android fungerar som min, dvs den ger dig ingen egen möjlighet att välja protokoll?
Men råkar istället ha valt det bättre alternativet?
Jag tvivlar starkt på att du skulle vara hörbar kvalitetsskillnad i ljudet via Chromecast eller Tidal Connect.
Det är ju bara ett mjukvaruprotokoll och eftersom det är i samma "burk" DA-omvandlas det i samma DA-omvandlare.
Med äldre Chromecast HW, särskilt Chromecast Audio tror jag det var, konverterades ljudströmmen vilket i vissa fall kunde vara hörbart.
Men både SW(förutom en liten del) och HW, inkl DA-omvandlare, är ju densamma i det är fallet.
Jag känner inte till några mätningar, men jag skulle gärna vilja se det.
www.audiosciencereview.com
Den visar ju precis det jag skrevRäcker det med denna?
+ DA-omvandlingen.Med äldre Chromecast HW, särskilt Chromecast Audio tror jag det var, konverterades ljudströmmen vilket i vissa fall kunde vara hörbart.
Men det kan man kanske säga även framgår av ASR-testet:Jag känner inte till några mätningar, där Chromecast och Tidal Connect i samma "burk" (med bla samma DA) jämförs, men jag skulle gärna vilja se det.
Det finns delade mätningar om och hur han mäter.Räcker det med denna?
![]()
Review and Measurements of Chromecast Audio Digital Output
This is a review and detailed measurements of Google Chromecast Audio digital output. The Chromecast is a tiny dongle that allows one to "cast" (stream) audio and video to a remote device. The audio version as the name implies, foregoes the video functionality and provides audio streaming...www.audiosciencereview.com
Jag tvivlar starkt på att du skulle vara hörbar kvalitetsskillnad i ljudet via Chromecast eller Tidal Connect.
Det är ju bara ett mjukvaruprotokoll och eftersom det är i samma "burk" DA-omvandlas det i samma DA-omvandlare.
Med äldre Chromecast HW, särskilt Chromecast Audio tror jag det var, konverterades ljudströmmen vilket i vissa fall kunde vara hörbart.
Men både SW(förutom en liten del) och HW, inkl DA-omvandlare, är ju densamma i det är fallet.
Jag känner inte till några mätningar, men jag skulle gärna vilja se det.
Tack, den hade jag missat[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)
Skall kolla. Verkar enklare än att göra om alla filer. Utseendet spelar ingen roll, bara den funkar lokalt Har inget internet i garaget.happyride.se
+1Och om det är hörbar skillnad eller ej, det kommer jag aldrig få veta, eftersom jag aldrig får välja :D
Men jag vet att Chromecastformatet tekniskt sett är bra nog.
Jo det gör det, men det blir inte vad jag skulle kalla en helt optimal placering där heller för den sakens skull. Men möjligen lättare just vad gäller fästet.Det finns väl avstånds mätning i Recivern så även om en högtalare kommer längre bort så kompenserar dspn det.