[OT] Hippiedrömmar och verklighet

waikato

Aktiv medlem
Jag är säkerligen inte ensam om det, men ibland är det svårt att inte låta tanken sväva iväg kring hur livet skulle vara på en (nästintill) självförsörjande gård. Jag menar inte någon fundamentalistiska ide att allt måste komma från gården, men en stor del av det som man till vardags konsumerar skulle säkert gå att ersätta, maten i synnerhet.

Ett hinder för ett sådant liv är ekonomi och gemenskap, dels skulle jag få lappsjuka av att göra det själv och dels är priset på gårdar för högt för att jag ska ha råd på egen hand. Lösningen är ju en flerfamiljsgård, varom mina frågor kretsar.

Finns det något som principiellt hindrar mig och mina vänner att gå ihop och köpa en gård gemensamt, där vi alla kan bo?

Vad tror ni är viktigast i sammanhanget?
Jag har ingen erfarenhet av bygglovsprocesser etc. Kanske bör man framförallt prioritera gårdar med flera redan existerande byggnader för att slippa sådant i högsta möjliga grad?

Är Sverige ett land som främjar lösningar av denna typen, dvs flera bostadshus på en gård, eller är det marigt?

Kanske är mina frågor udda, men jag har tyvärr varit lägenhetsbunden mestadels av livet, och aldrig ägt mark själv.

Vet inte redigt men jag har en bekant som äger en gård och hyr ut ett par av sina gårdshus till vänner. Inga konstigheter där.

Jag är säkerligen inte ensam om det, men ibland är det svårt att inte låta tanken sväva iväg kring hur livet skulle vara på en (nästintill) självförsörjande gård. Jag menar inte någon fundamentalistiska ide att allt måste komma från gården, men en stor del av det som man till vardags konsumerar skulle säkert gå att ersätta, maten i synnerhet.

Ett hinder för ett sådant liv är ekonomi och gemenskap, dels skulle jag få lappsjuka av att göra det själv och dels är priset på gårdar för högt för att jag ska ha råd på egen hand. Lösningen är ju en flerfamiljsgård, varom mina frågor kretsar.

Finns det något som principiellt hindrar mig och mina vänner att gå ihop och köpa en gård gemensamt, där vi alla kan bo?

Vad tror ni är viktigast i sammanhanget?
Jag har ingen erfarenhet av bygglovsprocesser etc. Kanske bör man framförallt prioritera gårdar med flera redan existerande byggnader för att slippa sådant i högsta möjliga grad?

Är Sverige ett land som främjar lösningar av denna typen, dvs flera bostadshus på en gård, eller är det marigt?

Kanske är mina frågor udda, men jag har tyvärr varit lägenhetsbunden mestadels av livet, och aldrig ägt mark själv.
Kul trådstart!
Jag är inte heller någon expert på bygglov men har väl hyfsad koll på fastighetsindelning osv.
Generellt kan en väl säga att det kan vara lämpligt att hitta en gård som redan är bebyggd med flera bostadshus då det kommer krävas bygglov för att uppföra byggnader som inte är ekonomibyggnader, dvs krävs för verksamheten på gården. Då blir det en fråga för bygglov och även om jag har fått för mig att de ofta kan tycka att det är ok så vill man väl som huvudregel inte ha fler bostadshus på samma fastighet.

Ett annat bekymmer (beroende på var i landet man köper osv) är att banker inte alltid är så sugna på att låna ut pengar till människor som är bundna till varandra på annat sätt än en traditionell familjekonstellation så att säga...

Bygglov är en intressant fråga. Stycka av är nog vanskligt men på tomten kanske man får bygga.

Sen är väl det stora problemet när någon intressant vill vara med längre.

Om det får ligga var som helst behöver det inte vara dyrt men ska det ligga i hästgårdsläge så blir det dyrt ja.

Kul trådstart!
Jag är inte heller någon expert på bygglov men har väl hyfsad koll på fastighetsindelning osv.
Generellt kan en väl säga att det kan vara lämpligt att hitta en gård som redan är bebyggd med flera bostadshus då det kommer krävas bygglov för att uppföra byggnader som inte är ekonomibyggnader, dvs krävs för verksamheten på gården. Då blir det en fråga för bygglov och även om jag har fått för mig att de ofta kan tycka att det är ok så vill man väl som huvudregel inte ha fler bostadshus på samma fastighet.

Ett annat bekymmer (beroende på var i landet man köper osv) är att banker inte alltid är så sugna på att låna ut pengar till människor som är bundna till varandra på annat sätt än en traditionell familjekonstellation så att säga...
Tänker att det bör drivas som bolag? Kanske är svårt om man inte driver det affärsmässigt, vad vet jag.

Kul trådstart!

P1 Plånboken tog upp den frågan om banker och ”kompisägande” nu i höstas.

Verkar svårt med bygglov och en huvudbyggnad per tomt ja.

I glesbygd kanske det bara är att stycka av men

För att få bygga på jordbruksmark krävs det att byggnationen är av väsentligt samhällsintresse. Det har på senare tid kommit ett flertal domar från mark‐ och miljödomstolarna och Mark‐ och miljööverdomstolen beträffande byggnation på jordbruksmark.

Av dessa framgår bland annat att enstaka bostadshus aldrig kan ses som ett väsentligt samhällsintresse, att med brukningsvärd jordbruksmark inte enbart avser åkermark utan också betesmark samt att även mark på fastigheter som inte är taxerade som jordbruksfastigheter omfattas.

Bygga datorhall på åkermark i Staffanstorp. Det går bra däremot. (Eller hur gick det?)

Jag hade satsat på att försöka hitta ett småjordbruk med äldre ägare där man kanske t.o.m. kan överta en del maskiner och annat och husen inte är moderniserade och renoverade. Inte sällan finns det dessutom redan flera bostadshus.

Senast ändrad:
Ekonomisk förening. Och det är inte så ovanligt med flera bostäder på samma gård. Har varit till massor med släktingar och vänners gårdar, som har det. Två lägenheter i samma hus, ofta över och undervåning, två bostadshus, bostadshus och lägenheter i gårdsbyggnader mfl kombinationer.
Folk bodde annorlunda för inte så längesedan. Samhälle som idag har kanske 1000 invånare kunde ha 1300 då, men färre bostadshus. Letade lägenhet i en sån trakt för många år sedan. Fick en del märkliga tips om var det fanns lägenheter. Flera i uthus som jag aldrig tänkt på tidigare.

Då blir det en fråga för bygglov och även om jag har fått för mig att de ofta kan tycka att det är ok så vill man väl som huvudregel inte ha fler bostadshus på samma fastighet.
Det var lite det jag var rädd för.

Jag vill faktiskt tro att vi kan klara oss utan lån, om vi inte har allt för höga krav på landskap och närhet till storstad. ?
Tänker att det bör drivas som bolag? Kanske är svårt om man inte driver det affärsmässigt, vad vet jag.
Du menar att det skulle underlätta för att gå lån? Jag vet inte om banken ser våra värderingar som lukrativa, om jag känner mina vänner rätt blir det mycket kroppsarbete och mångfald i odlingen. Troligen något slags skiftesbruk.
Jag hade satsat på att försöka hitta ett småjordbruk med äldre ägare där man kanske t.o.m. kan överta en del maskiner och annat och husen inte är moderniserade och renoverade. Inte sällan finns det dessutom redan flera bostadshus.
Det vore toppen. Idealet vore i alla fall 4 - 6 st byggnader som kan användas som bostadshus. ?
Köp en gård i Norrlandsinland, typ kring Näsåkers trakten. Här är det fortfarande billigt, finns mycket folk med kunskap och bra gemenskap (och snart riktigt fina och roliga mtb leder ?).
Ett exempel på samägande är skogsnäskollektivet som firade 50 år i år.
Tack för tipset! Ska kika upp detta. Att det finns gemenskap låter fint. Tänker det inte alltid är helt okontroversiellt med stadsbor som ska flytta ut på landet och göra saker annorlunda.

På 70-talet uppstod ett antal kollektiv utifrån liknande tankar som de du och dina vänner har idag. Några av dessa kollektiv finns fortfarande kvar. Ring dem, de delar säkert gärna med sig av sin kunskap till en ny generation. Efter 50 år lär de ha massor av tips på vad som funkat och inte.

Tillägg: DN har haft ett par artiklar om 70-talskollektiv under året, det kanske kan vara läsvärt.

Senast ändrad:
Något liknande Mandelmans?
Jag är för oinsatt i deras gård för att kunna svara. Men SESAM är en intressant förening som b.la. verkar för att bevara många av de grödor som historiskt odlats i Sverige. Jag gillar funktionellt odlande, som inte är svårare än vad det behöver vara. Samtidigt som man jobbar med det som är så naturligt för området som möjligt.

En mysig video på temat, om än i Japan, är:

Senast ändrad:
Tack för tipset! Ska kika upp detta. Att det finns gemenskap låter fint. Tänker det inte alltid är helt okontroversiellt med stadsbor som ska flytta ut på landet och göra saker annorlunda.
Nej, det kan blir lite slitningar ibland. Men det är fördelen här (näsåker, Resele, skogsnäs området) att hit har det flyttat folk som vill leva allternativt/närmare naturen kontinuerligt de senaste 50 åren. Så slitningarna mot ”samhället” är inte så stora, då ”samhället” redan består till hälften av hit flyttat folk. Skulle du vilja höra mer hur folk här har löst det med samboenden och liknande så skicka ett pm så ska jag se om jag kan hitta folk som du kan kontakta ?

Men som nån skrev så är Skattungbyn också ett bra alternativ med liknande erfarenheter av inflyttningar. Där finns dessutom folkhögskolekurs i odling.

Känner bara en person som köpt gård med en annan familj. Det var inte nära vänner så det kanske förklarade saken, men det slutade i katastrof.

Om du inte har vana av att jobba på bondgård eller av trädgårdsodling bör du nog skaffa det först om du vill ha större omfattning på verksamheten. Testa med en kolonilott först.

Visst kan man ha ett litet trädgårdsland och en potatisåker och hönor men det blir blir man kanske inte direkt självförsörjande på även om man kan komma en bra bit.

Det viktigaste att komma ihåg är att det är massa jobb med att odla, sen så går det att börja litet och skala upp eftersom. När vi flyttade till våran gård så fanns ingen bruten odlingsmark utan bara gräs. Så vi började gräva upp en yta på 5x3 meter och odlade på det året. I år, 7 år senare, odlade vi på ca 350kvm. Men känslan är ändå inte att det är så mycket mer jobb nu som när vi började. Även om det i praktiken är mer, men med erfarenhet och vad som ska göras när och så så går arbetet enklare. Vi odlar ekologiskt och utan maskiner, så blir ju några timmar med rensande av ogräs.

Kan rekommendera podden ”i väntan på katastrofen” som pratar mycket om små brukande.

Det viktigaste att komma ihåg är att det är massa jobb med att odla, sen så går det att börja litet och skala upp eftersom. När vi flyttade till våran gård så fanns ingen bruten odlingsmark utan bara gräs. Så vi började gräva upp en yta på 5x3 meter och odlade på det året. I år, 7 år senare, odlade vi på ca 350kvm. Men känslan är ändå inte att det är så mycket mer jobb nu som när vi började. Även om det i praktiken är mer, men med erfarenhet och vad som ska göras när och så så går arbetet enklare. Vi odlar ekologiskt och utan maskiner, så blir ju några timmar med rensande av ogräs.

Kan rekommendera podden ”i väntan på katastrofen” som pratar mycket om små brukande.
Vi hade bara en större tomt på landet men gjorde motsatt resa. Farfar hade väl 1000-2000 kvm men vi slutade väl med 350 vad det led. Resten blev gräs och en stund hästhage.
Hur som helst var det en bra uppväxt

Vi är självförsörjande på en del saker, att bli det på allt är väldigt mycket jobb.

Efter ved, vilt och några rotfrukter så kommer man behöva gå ner i tid på sitt förvärvsarbete imho.

Inte ens potatis är lätt alltid, att gå från noll till att vara beroende av utfallet tror jag är en dålig idé.

Runt 2000 kvm lyckad odling för en familj på 2+2 om jag minns rätt från nåt reportage i ämnet.

Det finns många nederländare som vill bort från fulla och överorganiserade Nederländerna. Många flyter till Småland eller Jämtland. Några har en nästan jälvförsörjande gård. Jag möte en på en våffelstyga mellan Östersund och Åre. Hon hade en gård med sin man med grisar och grönsaker och en B&B. Jag antar att pengarna (ännu) inte räckte till för att hon jobbade på våffelstygan. Men mycket verkar mögligt om utländändare kan börja med något sånt.

Nej, det kan blir lite slitningar ibland. Men det är fördelen här (näsåker, Resele, skogsnäs området) att hit har det flyttat folk som vill leva allternativt/närmare naturen kontinuerligt de senaste 50 åren. Så slitningarna mot ”samhället” är inte så stora, då ”samhället” redan består till hälften av hit flyttat folk. Skulle du vilja höra mer hur folk här har löst det med samboenden och liknande så skicka ett pm så ska jag se om jag kan hitta folk som du kan kontakta ?
Det låter ju fantastiskt. Vi är nog inte riktigt så långt gångna än, men tusen tack för erbjudandet. Kanske hör av mig framöver. ?
Men som nån skrev så är Skattungbyn också ett bra alternativ med liknande erfarenheter av inflyttningar. Där finns dessutom folkhögskolekurs i odling.
Skattungbyn låter väldigt intressant. Ett första steg kanske blir att göra ett studiebesök dit.

Känner bara en person som köpt gård med en annan familj. Det var inte nära vänner så det kanske förklarade saken, men det slutade i katastrof.
Tråkigt.
Vi som spånar just nu är nära vänner, personer jag känt flera år.
Om du inte har vana av att jobba på bondgård eller av trädgårdsodling bör du nog skaffa det först om du vill ha större omfattning på verksamheten. Testa med en kolonilott först.

Visst kan man ha ett litet trädgårdsland och en potatisåker och hönor men det blir blir man kanske inte direkt självförsörjande på även om man kan komma en bra bit.
Även om jag bor i götet så har jag faktiskt arrenderat en bit mark för odling i ca 8 år. Jag läste även för ett tag sedan en kurs på folkhögskola, men tyckte den va.... mindre bra. Jag personligen odlar väldigt stadstypiskt, dvs många saker för eget bruk, t.ex sallad, sparris, tomat, gurka, pumpa, vitlök, jordärtskocka, potatis, grönkål, bär etc. På så sätt blir man ju inte självförsörjande på något utan kan istället äta egenodlat med jämna mellanrum mest hela sommaren och hösten. Vännen min har liknande arrendelösning, hon kör mer basföda och tillgodoser hela sitt årsbehov av lök och halva årets potatisbehov.

Så lite erfarenhet finns det allt.
Jag skulle säga att vi alla har ett odlingsintresse och vilja att hugga i.
Det är nog det sistnämnda som gör mig trygg i gemenskapen, kunskap och erfarenhet kommer. Men viljan och moralen kan vara svårare att jobba med. På den fronten vet jag att vi inte kommer ha några problem. Vi är inga stora serietittare om man säger så.

Gissar att det största problemet är att det blir "antingen eller"; alltså antingen lägger man all tid på sin självförsörjning och kan därför inte ha ett vanligt arbete samtidigt, eller så har man inte tid med det förstnämnda eftersom man måste förvärvsarbeta.

Jag hade också hållit mig borta från samägande. Alldeles för svårt att veta vilka som kommer bidra och inte om det inte finns nån slags kontrakt för arbetsuppgifter och dylikt. Alldeles för många människor är tyvärr drönare när det kommer till kritan. Gör inget om de inte blir tillsagda.

Gissar att det största problemet är att det blir "antingen eller"; alltså antingen lägger man all tid på sin självförsörjning och kan därför inte ha ett vanligt arbete samtidigt, eller så har man inte tid med det förstnämnda eftersom man måste förvärvsarbeta.

Jag hade också hållit mig borta från samägande. Alldeles för svårt att veta vilka som kommer bidra och inte om det inte finns nån slags kontrakt för arbetsuppgifter och dylikt. Alldeles för många människor är tyvärr drönare när det kommer till kritan. Gör inget om de inte blir tillsagda.
Man kan också välja bort sömn och träning ?

Man kan också välja bort sömn och träning ?
Träning får man nog ändå. Haken är att ytterst få människor skulle stå ut med att inte ha några pengar att köpa saker som vi nu tar för givet, såsom bil (och bränsle), dator, telefon, kläder, cyklar och allt annat som egentligen bara är lyx. Det är liksom ingen slump att folk förr i tiden arbetade med att överleva mest hela dagarna.

Träning får man nog ändå. Haken är att ytterst få människor skulle stå ut med att inte ha några pengar att köpa saker som vi nu tar för givet, såsom bil (och bränsle), dator, telefon, kläder, cyklar och allt annat som egentligen bara är lyx. Det är liksom ingen slump att folk förr i tiden arbetade med att överleva mest hela dagarna.
Jag tror det stämmer, men ingen av oss lever på ett sådant sätt.
Vill man inte ha det senaste kan man i mångt och mycket leva i kölvattnet av konsumismen, i alla fall så länge människan lever så långt över hennes tillgångar som hon gör nu.

Jag tror det stämmer, men ingen av oss lever på ett sådant sätt.
Vill man inte ha det senaste kan man i mångt och mycket leva i kölvattnet av konsumismen, i alla fall så länge människan lever så långt över hennes tillgångar som hon gör nu.
Visst, men även din miniminivå kan kräva mer pengar än du tänker på. Exempelvis måste du ha en hel del skog för att kunna elda för värmen. Annars blir det dyr elräkning att betala. Eller hundratusentals kronor för att borra bergvärme. Och så vidare.

Visst, men även din miniminivå kan kräva mer pengar än du tänker på. Exempelvis måste du ha en hel del skog för att kunna elda för värmen. Annars blir det dyr elräkning att betala. Eller hundratusentals kronor för att borra bergvärme. Och så vidare.
Jo, det är en annan femma.
Och det är nog en av de frågorna som vi behöver läsa in oss på om detta skulle ha en chans att bli verklighet.
Men skulle man söka sig så långt norrut som t.ex. @Rassemouse föreslår, vilket låter intressant, så skulle det kunna frigöra en del pengar för bl.a. sådana investeringar.

Det är nog lite att lära sig, men väljer man rätt grödor ska det nog gå bra. Folk har ju uppenbarligen lyckats tidigare. Kortare säsong, men längre dagar på sommaren.
Säkert. Tänkte på prisnivåer osv. Visst är det säkert ännu billigare i Norrland, var det i Linsell jag såg en skola för 400 000 eller så. Men är man van något i närheten av Göteborg finns det ju mycket som upplevs som billigt även i södra Sverige. Och avkastningen måste ju vara betydligt bättre? Om det nu är viktigt

Säkert. Tänkte på prisnivåer osv. Visst är det säkert ännu billigare i Norrland, var det i Linsell jag såg en skola för 400 000 eller så. Men är man van något i närheten av Göteborg finns det ju mycket som upplevs som billigt även i södra Sverige. Och avkastningen måste ju vara betydligt bättre? Om det nu är viktigt
Säkert.

Jag kollade runt lite i områdena som du nämnde och det finns överkomliga priser där också. Men just nu måste jag/vi läsa på lite kring det byråkratiska tror jag.

Det skulle vara trevligt att kunna husera så många som 6 st familjer. Det kräver en del, antingen av redan existerande byggnader eller ombyggnation/resning av nya byggnader.

Som @PJF nämner är kanske lägenheter i gårdsbyggnader ett intressant alternativ. Alternativt köpa någon udda byggnad med liknande möjligheter, typ en nedlagd skola eller liknande. Vet en lantbrukare som byggde om en skola till b&b.

Tyvärr är det väl ofta som så att problemet är det byråkratiska. Så länge det inte klagas på att för många är folkbokförda på för få bostadsbyggander så vet vi ju bäst själva vad som är hållbart för oss och inte.

Ser vi potential till att renovera en byggnad för boende, är det inte säkert att kamraterna vid skrivborden inne i stan håller med.

Växer det inte sämre i Norrland? Är det inte hyfsat billigt säg Ätran, Mårdaklev, Kalv eller åt det hållet?
Södra Västergötland och norra Halland är relativt billigt. Har bott mellan Ullared och Ätran. Inte direkt det mest stimulerande stället jag bott på, men det blev många år trots allt.
Men potatis vilket är den mest rimliga hushållsgrödan, kan du odla på de flesta ställen. Och växthus funkar bra i Norrland. Många soltimmar trots allt.

Tillbaka
Topp