OT: Hjälp felsökning förstärkare/hemmabiosystem // NY Fråga!

Kör du radion så måste du ställa in receivern på något simulerat läge för att få ljud i alla kanaler. Typ multi channel stereo eller något, heter säkert olika beroende på modell och tillverkare.

För att få ljud i basen, som jag antar är en aktiv bas som kopplas via lågnivå? Så måste du ställa in att det är den kopplad och samt ange vid vilken frekvens den ska dela. Den ska inte kopplas i uttaget för centerhögtalare.

Du ska INTE koppla två högtalare till samma utgång, då blir impedansen bara hälften så stor och det kan skada förstärkaren.

Läs manualen.

Kör du radion så måste du ställa in receivern på något simulerat läge för att få ljud i alla kanaler. Typ multi channel stereo eller något, heter säkert olika beroende på modell och tillverkare.

För att få ljud i basen, som jag antar är en aktiv bas som kopplas via lågnivå? Så måste du ställa in att det är den kopplad och samt ange vid vilken frekvens den ska dela. Den ska inte kopplas i uttaget för centerhögtalare.

Du ska INTE koppla två högtalare till samma utgång, då blir impedansen bara hälften så stor och det kan skada förstärkaren.

Läs manualen.
Stort tack för varningen! Jag har fått liv i alla små högtalare men inte centern nu. Det är 7.1 förstärkare men jag har 5.1 högtalare. Det finns alltså 2st lediga ingångar på baksidan för högtalare och det var där jag hade kopplat högtalare förut men därifrån får jag inte ljud.
Manual har jag ingen tyvärr. På den gamla förstärkaren som är paj fanns en bild som visade vilka högtalare som var aktiva/valda men det har inte denna.

Om jag kopplar in en blåtandssåndare/mottagare i tex dvd-ingången skulle det kunna få förstärkaren att aktivera allting tror du/ni?

Vad är det för tillverkare och modell på förstärkare? Manual lär finns mha Google.

Det finns. Pioneer VSX-915

Nu har jag 4 högtalare + Basen men centern vill inte fungera.
Även om jag kopplar in högtalare i det som heter Surround Back så blir det inget ljud.
Läste lite men förstår inte riktigt vad jag gör och vad det skulle kunna innebära så svårt..
när jag trycker på knapparna så blir det olika karaktär på ljudet men det pendlar mer mellan Music, Game, osv men centern förblir tyst.

Ny tanke!
I den lilla by jag huserar i kom det ut en annons med 2 högtalare för 350kr nu.
Kan jag köra med dom istället bara så slipper jag krångla med en massa mindre högtalare?
Jag ska ha systemet till musik enbart är tanken.
Är det något man bör tänka på om jag skulle köpa nedan högtalare?

Återupptar denna tråd efter ett marketplacefynd i form av en 7.1 receiver som jag nu testat att koppla in i högtalarna.
Det kommer ljud!
Dock bara från de 2 fronterna. Inget från basen. Kan tänka mig att det är inställningar som ska göras för att ”aktivera” så stereon spelar ur alla högtalare samtidigt?
Kan ni hjälpa mig lite i detta tack, hur gör man?
Och du har kört "Quick surround sound setup" som finns i manualen?
Får starta datorn och prova sen. Svårt att få en överblick på telefonen tycker jag.
+1
Är man inte van är det ALLTID bra att börja med att läsa bruksanvisningen
åtminstone "Quick surround sound setup"-delen, som @nisseson skriver
Är det en hyfsat ny 7.1 receiver kan du även koppla den till TVn (med en HDMI-kabel) och då följa installationsstegen på skärmen.

In I menyn och se om dom inte är avstängda.
Annars så gör en total reset av Receivern då återgår den till orginal inställningarna.

Om du vill lyssna på musik är det väl bara att koppla in 2 högtalare du redan har och sätta förstärkaren på Stereo?

Om du vill lyssna på musik är det väl bara att koppla in 2 högtalare du redan har och sätta förstärkaren på Stereo?
inbillar mig att det blir bättre om jag kan få ut ljudet ur flera högtalare.

Allting ska ut i uterummet och jag vill om möjligt kunna sprida ut ljudet lite grann.förmodligen under loungegruppen om allt går som det är tänkt. Då vore det fint om det lät lika mycket överallt så inte ett hörn har allt ljud osv? kanske onödigt men om jag ändå har högtalare så vore det ju kul att använda dom med.

Nu är det löst. Jag satt och gick igenom inställningar och plötsligt lät det mer än innan så nu är alla 5+1 högtalare igång.

Tillbaka
Topp