OT: Hjälp m. filmuppspelning (wmv)

Singular

Aktiv medlem
Vänder mig nu till salig datorkunnig på forumet för hjälp efter att ha fipplat lönlöst sedan niosnåret...

Har en skiva med en film som jag väntat på sedan maj förra året, där filmen ligger i wmv-format. Har testat en massa olika uppspelningsprogram, men får inget att visa bild (får bara ljud...). Just nu kör jag VLC Media Player på en burk med Win98. Jag är tvärförbannad och vill kasta ut datorn genom fönstret.

Ska jag ladda hem ett codec eller liknande? Vilket, varifrån, gärna direktlänk. Hur får jag fram bilden i ovanstående program? Vad ska jag göra?

Snälla Bullen, hjälp mig.

/M

Testa gspot. Ett prog som visar vilka codec som är installerade och vad som behövs till en vald film. Men var försiktig med att installera fritt med codecs, de kan bli hur knasigt som helst om man installerar fel. Installera endast sådana du behöver!

/Daniel

Om du har VLC installerat så har du de flesta codes'n installerade också, komplettera detta med att installera Media Player Classic, det liknar WINDOWS media player men är inte detsamma. Media Player Classic tillsammans med vlc är riktigt bra.

:)

Gör dig inte besväret att installera nya codecs på måfå eller använda gspot. Eftersom wmv är Windows MediaPlayers (WMP:s) egna format krävs det bara en tillräckligt ny WMP eller så är det något fel på filerna. Jag kan spela upp wmv-filer i min gamla WMP, den finns kvar i alla Windows sedan urminnes tider och har sökvägen C:\WINDOWS\system32\mplay32.exe. Jag kör förvisso XP men sökvägen torde va densamma i Win98.

Vad gäller codecs så har jag funnit att följande fungerar utmärkt i Windowsmiljö:

ffdshow - (video) alla typer och versioner av divx, xvid etc
ac3filter - kan behövas för att avkoda/skicka Dolby Surround (ljud) digitalt till en förstärkare
vobsub - visa undertexter

vid behov:
matroska splitter
OGG Vorbis

som mediaspelare använder jag BSplayer (www.bsplayer.org) samt senaste Mediaspelaren i Windows (behövs bl.a. för att kunna se TV i Bredbandsbolagets nät).

/G

Jaja, efter lite meckande var allting funktionsdugligt vid tre på morgonen....:D

Tack för hjälpen, vänner.

/M, hård dag på jobbet...

Tillbaka
Topp