OT: Hjälp med google kalkylark

danky_xv

Aktiv medlem
Nu behöver jag hjälp med att sortera i google kalkylark. För länge sen kunde jag en hel del excel men idag kan jag bara enklare saker.
Jag vill sortera en lista. Hur gör jag för att hela rader följer med när jag sorterar i en kolumn? Hoppas ni förstår mig, om inte så säg till.
Tack på förhand

Nu behöver jag hjälp med att sortera i google kalkylark. För länge sen kunde jag en hel del excel men idag kan jag bara enklare saker.
Jag vill sortera en lista. Hur gör jag för att hela rader följer med när jag sorterar i en kolumn? Hoppas ni förstår mig, om inte så säg till.
Tack på förhand

Det låter som du kan åstadkomma det mesta genom att ställa dig i cellen längst upp till vänster och lägga till ett auto filter, sen är det bara att sortera för glatta livet.

Nu har det dykt upp ett nytt problem, hur gör jag enklast när jag vill addera procent? Jag har aktie A, B , C och D som har gått upp eller ner x procent per vecka och jag vill jämföra det mot indexets vecko procent. Jag får nog till det med att räkna via kurs kolumnerna men skulle helst ha ett enkelt kommando eller nåt som klarar att räkna direkt på procentkolumnerna.
är det möjligt? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Ta (procent av innehav * procent uppgång) och lägg ihop. I det enklaste av ditt exempel så är det alltså (A+B+C+D) * 0.25. Men givet en fördelning 5%, 20%, 30%, 45% så blir det (A*0.05)+(B*0.2)+(C*0.3)+(D*0.45)

Du får räkna om fördelningen varje dag.

Tillbaka
Topp