[OT] Hjälp mig välja 7-sitsig bil som ska klara allt!!

Astraboy

Aktiv medlem
Livet rullar på och behoven ändras. Just nu börjar min gamla Skoda octavia sjunga på sista versen och eftersom jag sedan en tid tillbaka är sambo och bonuspappa så har behovet av en större bil infunnit sig.
Situationen är att vi är totalt sex personer i familjen som måste kunna åka med när det behövs, fast bilen kommer främst användas till jobbpendling...
Att man ska kunna fälla säten och last cyklar därbak är också en bonus.
Vi hyrde en VW Touran i somras och den funkade med nöd och näppe även om det inte var så kul för den som satt längst bak. Den bakre raden kommer visserligen bara användas i enstaka fall.

Ny bil är inte aktuellt med vår ekonomiska situation, så jag letar efter en begagnad 7-sits för runt 100000.
Vad har ni för tips och tankar kring val av bil?
Jag bor i Göteborg och kommer mest köra kortare sträckor till jobbet och runt Göteborgsområdet och då är kanske inte diesel ett alternativ?

Senast ändrad:
Trevligast enligt mig som uppfyller spec utan att vara överdrivet stor är Citroen C4 Gran Picasso, smartast/tillförlitligast är dock kanske en Toyota Yaris Verso eller Mazda 5 i fint skick.
Eller en Honda FR-V med tre sitsar fram - smart och om det sällan behövs 6 platser kanske det räcker? Dock lite gammal nu (precis som Mazda 5).

Carlcarlcarl sa:

+1 om nu Touran var för liten.

Alternativt syskonet Seat Alhambra som kanske ligger något lägre i pris.

Beror väl (som du själv noterat) mycket på hur ofta, hur länge och av hur stora personer tredje sätesraden ska användas.

Vi hade lite högre budget när vi letade kompakt-ish sjusitsig bil och landade på Ford S-Max. Gillar den dock inte något vidare. Skulle inte rekommendera den till någon annan eller göra samma val igen (delvis pga sömningt bemötande från handlaren/verkstaden när vi behövt hjälp).

Vi landade på Fården efter nån sorts uteslutningsrunda:
Touran trevlig men gick bort pga av att min fru blev åksjuk i den när vi provkörde :)
Grand C4 Picasso gillade jag (har även haft som hyrbil på semester) men den var lite "tunn" i känslan (vilket iofs inte behöver betyda att den faktiskt håller sämre.
Renault Grand Scenic var för smal. Jag (187 cm) kunde inte sitta på ytterplatserna i mittenraden pga dåligt huvudutrymme.
Kia Carens och Toyota Verso var också lite för trånga.
Prius + var lite för dyr och vi ville ha manuell låda (för övningskörning).
Renault Espace gick bort eftersom den bara fanns med diesel.
Peugeot 5008 kändes klumpig men inte särskilt rymlig med sitt SUV-stuk (vi kollade inte på den tidigare modellen).

Sen finns ju lite bruksigare skåpbilsbaserade varianter typ Caddy Maxi Life som kanske kan vara intressant beroende på hur man prioriterar.

/Johan

Senast ändrad:
Ford Galaxy går ju att fynda för dom pengarna. Annars får man köpa en Vivaro och vara nöjd med att man fick 2 platser till för samma pris som Galayn, Sharanen mm mm.

Jag har helt klart "hittat hem" med min Caddy Maxi Life.
Lite högljudd inuti men känns i övrigt som en personbil.
7 riktiga säten som går att lyfta ur och nästintill oändligt med lastutrymme för cyklar och äventyr.

Edit: Gav 120' för en 2012:a för ett par år sedan så borde falla inom din budget.

Edit2: Köp den med hel baklucka. Ovärderligt att kunna stå under den som tak när det regnar. :)

Senast ändrad:
Ford Galaxy eller S-Max.
Mycket billigare både i inköp och service än VW Sharan.
Vi har en S-Max från 2006 som bara rullar. Ingen lyx, men den funkar.
Ett plus är att den inte känns som en buss att köra heller. Perfekt att transportera tre små barn + massa bagage med. Mellanstolsraden består av tre stolar som man kan fälla separat - väldigt smidigt.
Två-tre cyklar går in i bagaget om man fäller en av stolarna och då kan man i nödfall sitta fyra personer i bilen.
De två stolarna längst bak är OK för barn upp till ca 10-12 år, inte för vuxna, men det är svårt att hitta bilar med plats för 7 vuxna.

Tillbaka
Topp