[OT] Högtryckstvätt och avloppsrensare

mikko

Medlem
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har köpt en avloppsrensare (den med mässingsfärgad koppling) och sedan har jag lånat grannens fina högtryckstvätt (den använder den mer silverfärgade kopplingen). Finns det någon typ av övergång/omkopplare mellan dessa olika standarder?

Bilagor

• 20151231_102011.jpg
    20151231_102011.jpg
    122 KB · Besök: 160
  • 20151231_102027.jpg
    20151231_102027.jpg
    71.9 KB · Besök: 207
Jag har ingen Nilfisk just men min kopplar man in på pistolgreppet. Jag tar bort standardmunstycket och ansluter avloppsrensaren där.

Förmodligen behöver du en hona av varje sort och en nippel mellan med rätt gängor i vardera riktningen. Mer än så kan jag inte hjälpa dig.

Sorry, jag var nog lite otydlig. Man ska nog göra så som freddan skriver. Problemet är att det är två olika typer av hanar, se bilder nedan. Jag vill alltså omvandla min mässingsfärgade mojäng till en av den metallfärgade sorten.

Bilagor

• 20151231_104026.jpg
    20151231_104026.jpg
    52.6 KB · Besök: 127
  • 20151231_104047.jpg
    20151231_104047.jpg
    55.4 KB · Besök: 100
JonasL : det var min spontana tanke också men av olika skäl blev det inte av att jag lånade grannens tvätt förrän efter flera veckor och då hade mitt öppet köp brunnit inne hos bygghemma.se

Nej, det finns ingen standard för högtryckstvättar, vad jag vet ,så slangen passar bara för det märke den är gjord för.

Frid!

Byt kopling till en hydrauliksnabbkopling, det köps och pressas lämpligen hos nån lastbilsmek/hydral firma.
Kopplingen i handtaget brukar vara 1/2" inv så den måste givetvis oxå bytas.

Att bygga om grannens högtryckstvätt tror jag inte att han är så sugen på. Men det verkar som att det inte finns någon enkel lösning på detta problem. Jag får nog bita i det sura äpplet och köpa mig en egen tvätt som funkar med min felköpta slang. :-/

Jo, isåfall ska den nog inte kopplas in direkt på handtaget, utan längre fram i röret, eller lansen, som sitter på handtaget, skulle jag tro.
Det finns ju en koppling i mitten på den, om jag fattat rätt. :-)

Frid!

Senast ändrad:
Har en likadan rensslang som du (inköpt på Jula) och passar min KEW högtryckstvätt + andra tvättar ,
KEW blev ju sen ALTO och senare Nilfisk

mvh/s

När jag köpte rensslangen trodde ju jag att den skulle funka till alla Nilfisk. Men nu när jag kollat lite närmare på grannens tvätt verkar den vara ganska premium (~8000:-). Kanske är det olika infästning på deras billigare vs dyrare tvättar?

Så kan det vara , rensslang är ett suveränt redskap när
skiten sitter fast ,så kanske läge att köpa en egen tvätt ,
kan spara in ett besök av slamsugarn .....

mvh/s

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, isåfall ska den nog inte kopplas in direkt
> på handtaget, utan längre fram i röret, eller
> lansen, som sitter på handtaget, skulle jag tro.
> Det finns ju en koppling i mitten på den, om jag
> fattat rätt. :-)
>
> Frid!

+1

Gott Nytt År!

Jag har en sådan avloppsrens och den kopplas inte direkt i handtaget utan som Miracle skrev så plockar man bort en del från själva röret och trycker in den där och vrider om för att låsa den. Möjligt att det inte fungerar till den där trycken men jag har en nilfisk

mikko skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, den ska in i handtaget. Det är en bild på
> det i den lilla beskrivningen som bifogades vill
> jag minnas.

Om man läser lite i tex denna:

http://www.vap.mk/broshuri/poseidon_1.pdf

Ser man att de nämner bajonettfäste för Poseidon 1. På din första bild är den vänstra kopplingen ett bajonettfäste men den högra är inte det. Leta lite mer efter en skarv med rätt koppling längre ut på slutet av munstycket så som flera redan föreslagit. Antagligen vid övergången från plasthölje till ren metall. Tryck in metallröret och vrid det.

Nilfisk tillbehör passar även på Skil högtryckstvätt. Tror att Skil-tvätten bara är en Re-branded Nilfisk, jag köpte den bara för att det var den billigaste som klarade ljummet vatten (60 grader).

Mike å: bra tips, jag ska kolla upp det när jag kommer hem.

En del andra bra tips har ju också kommit in, tack för det. Ska kolla närmare på dessa också.

Tillbaka
Topp