OT: Hur bra är det med batterier egentligen?

Nä. Inget nytt direkt att batterier har en stor miljöpåverkan och förbrukar stora mängder ovanliga råvaror.

Direct fuel bränseceller vore bättre för fordonsbruk. Trist bara att de är för dyra och för dåliga.

Tjena!

Är det någon som hört talas om en elbil som brunnit i Sverige med följande problem?

Det är inte direkt så att bilar med sådana batterier är en nyhet. Det är snart tjugo år sedan Prius kom.

Kneecap sa:
Tjena!

Är det någon som hört talas om en elbil som brunnit i Sverige med följande problem?

Det är inte direkt så att bilar med sådana batterier är en nyhet. Det är snart tjugo år sedan Prius kom.
Volvos batterilabb barn rätt dramatiskt härom året.

Hej.
Jag har inget exempel i Sverige men det har brunnit några Tesla vet jag i alla fall.
T ex:
https://electrek.co/2018/09/05/tesla-battery-fire-la-without-crash/

Att tro att det inte ska kunna hända för att det inte skett innan blir ju lite som Harrisburg-sketchen med Hasse och Tage.

Men ja. Det är väldigt mycket skyddssystem som ska förhindra just detta. Men saker går sönder. Och med enbart el som drivkälla är det större batterier som är svårare att få plats med på säkra platser i bilen.
Förloppet när det tar sig i litium- batterier är väldigt explosivt och snabbt. Dessutom väldigt svårsläckt.
Nu blomstrar marknaden mer än för 20 år sedan så volymerna ökar. Jag hoppas att det inte är ett misstag men det känns som det finns risker.

Elbilar är bra för att minska lokal miljöpåverkan i städer. Det är bra för oss som cyklar, så att vi slipper andas in dieselavgaser.
Men för att påverka totala koldioxoxidutsläppen kommer övergång till elbilar inte göra ett dugg.

Henrik_E sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Volvos batterilabb barn rätt dramatiskt härom året.

Japp. Jag hade fönsterutsikt mot den branden.

HåkanC sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Nu var fokus mer på risker kring brand och hur snabb, svårsläckt och giftig den är.
Även det har ju varit allmänt känt sedan (åtminstone) 2010, dvs åtminstone sedan branden på Pearl of Scandinavia
"Elbil på ladding tog eld på färjan" (Bra svenska i rubriken!)

/Håkan

Det var en hemkonverterad bil som antagligen saknade mycket av den säkerhet som riktiga bilar har. Noll relevans.

Bensinbilar brinner oftare men det ger inga rubriker.

Senast ändrad:
Lingon sa:
Elbilar är bra för att minska lokal miljöpåverkan i städer. Det är bra för oss som cyklar, så att vi slipper andas in dieselavgaser.
Men för att påverka totala koldioxoxidutsläppen kommer övergång till elbilar inte göra ett dugg.

Inte på kort sikt kanske, men en bil som drivs av el har ju alla möjligheter att drivas av fossilfri el. Jag tror att det kommer vara lättare att hitta fossilfria energikällor om vi kan fokusera på våra elkraftverk.

Och om man flyttar oljebrännandet till en fast anläggning så blir det dessutom lättare att utveckla koldioxidfällor.

Den där elbilen grandtour kraschade hade ju börjat brinna flera gånger om i flera dagar. Klart kass :p

Tillbaka
Topp