(OT) hur gör Ni när Ni säljer grejer på Blocket

JariT

Aktiv medlem
Hejsan,
Hur ska man egentligen göra när man säljer grejer på Blocket?

Följande händer. Du sätter ut en annons. En trevlig snubbe ringer och är jätteintresserad. Han ska bara kolla om han kan fixa ett släp. Han lovar att höra av sig inom en timme. Efter att jag lagt på luren så ringer det folk hela tiden och är intresserade.Jag säger att en person redan "paxat" varan med med förbehållet om släp. Han ringer upp efter en timme och meddelar att han inte kunde fixa fram ett släp så det blir ingen affär. Jag ringer då upp nästa person på intreeselistan som meddelar att dom kommer imorgon och tittar på varan.

Hur gör Ni? Är det så att den som först dyker upp med pengarna som får köpa eller "håller" Ni på varan tills nästa dag?

/Jari

Beror lite på prisnivån på det jag säljer. Är det något dyrt kan jag vänta en dag men är det någon billig skit så är det först att pröjsa som gäller!

/Magnus

Min högst personliga åsikt är att har man avtalat en tid med någon så inväntar man personen ifråga att komma och hämta. Blir det en kö så ringer man upp den som har plats nummer två om ettan drar sig ur.

Jag Skulle köpa hojj förra året och hade varit och hämtat ut 30000:- men sätter mig i bilen och får samtal från säljaren att en annan person hann före. Det sög duktigt just då och så gör inte jag mot andra givetvis.

Fast om det gäller så mkt som 30.000 så kan jag förstå om säljaren inte vill vänta om han har ngn hos sig som erbjuder 30.000 där och då. Skulle säga att det är oftare som ngn säger att de ska köpa cykeln och inte gör det än att de faktiskt gör det. 30k e lite för mkt pengar för att chansa på att vederbörande inte bara "snackar". E ju eventuellt inte så många potentiella köpare på en sådan dyr hoj heller.

Sen e det ju såklart trist att missa en hoj man e sugen på.

båtbensbudet: jo visserligen är det så, poletten har ju alltid två sidor, för mig sög det men jag lyckades hitta en finare hojj två veckor efter det så abstinensen för en ny hojj gick över ganska fort.

Cash is king den som först dyker upp pengarna i näven får grejerna. Jag är alltid ärlig mot folk är det intresserade på gång så säger jag det med tilläget att jag inte sålt grejerna ännu.

Det dräller av velpellar som måste fråga mamma, mormor och halva internet innan dom kan göra ett köp. Jag premierar dom som är snabba i tanken och fötterna.

Jag brukar lägga mig något i underkant på "listpriset" så att jag är säker på att bli av med grejerna hyffsat snabbt tid är pengar

Har du varit med i matchen ett tag så tycker jag att man hör på personens sätt att framföra sitt ärende. Men en väntelista har jag använt mig av flera ggr.
Har dock aldrig behövt ringa nr 2,3,4 osv. Är man själv seriös brukar det inte dra till sig en massa snackare, dom synar man ganska snabbt. Lovar jag nån att hålla en sak håller jag det för det är det värsta jag vet att råka ut för en säljare som inte skulle hålla ett sånt löfte mot mig. Vissa människor är bara desperata efter cash, vilket är helt ok. Men då får man säga först till kvarn när folk ringer.

Egentligen inte så mycket cashen som platsen. Jag gillar helt enkelt inte att ha prylar som inte används. Då är det bättre att man kränger iväg dom så att någon annan kan ha glädje av dom. Jag har inte haft något större problem med väntelista utan dom som velat ha grejerna har förstått att det gäller att sno sig.

Jag brukar inte ta med mitt telefonnr i annonsen utan tar bara emot svar på email. Ifall intresset är stort så brukar jag sälja till högstbjudande och då kan priset hamna några hundra kr över priset i annonsen.

pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Först till kvarn gäller!
> Vill någon vara riktigt säker på att få prylen
> så får de betala handpenning. Och idag går det
> att fixa på ett Swish! :D
> (https://www.getswish.se)

Swish är kanon för privatköp/sälj.

Tycker generellt svårigheten är att få folk att dyka upp som utlovat. Ofta avbokar de inte om de plötsligt tycker det är för jobbigt att komma eller om de fått syn på nåt ännu bättre på blocket. Om de faktiskt dyker upp hemma hos dig så ser allting genast mkt bättre ut. Och har de väl kommit hem till dig är det också svårare att neka prutning än när de mejlprutar och andra avarter, tycker jag.

Telefonsamtal signalerar ett större köpintresse än mejl, vem fan som helst kan slänga iväg ett mejl utan att mena ett dugg med det, men de ringer inte om de inte är ute efter en sån grej som du har. Mardrömmen är mejlare som frågar den ena saken efter den andra utan att komma en millimeter närmare ett köpbeslut. Tröttnar man på att svara blir de förbannade, och ringer det nån som räddar en ur eländet så blir de också förbannade, för man hade ju arbetat upp en 'relation' som mejlaren trodde betydde att varan var vikt åt honom för tid och evighet. Därför sätter jag alltid ut tfn.

Och så brukar man få mess från konstiga avsändare i utlandet som säger ungefär, My sister is very interested in your camera, can you please send your email. Och inom en timme så får man ett phishing mejl där 'blocket' ber en att mata in sina kontokortsuppgifter för att få tillbaks en 100-lapp som 'blocket' tagit för mycket betalt av misstag.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Telefonsamtal signalerar ett större köpintresse
> än mejl, vem fan som helst kan slänga iväg ett
> mejl utan att mena ett dugg med det, men de ringer
> inte om de inte är ute efter en sån grej som du
> har. Mardrömmen är mejlare som frågar den ena
> saken efter den andra utan att komma en millimeter
> närmare ett köpbeslut. Tröttnar man på att
> svara blir de förbannade

Om man vill sälja en vara och kanske skrivit en informationsfattig annons så kan man allt svara på några frågor. Om man går in i en affär o ställer lite frågor men inte får nåt svar går man där ifrån. Säljare som inte bemödar svara på några frågor via mail har jag aldrig förstått mig på.

Det jag pratar om är 'brevvänner', alltså en brevkonversation som kan pågå i veckor och kräva 10+ brevsvar. Mejlande som fortgår över mer än ett par dagar är alltid ett dåligt tecken.

Tillbaka
Topp