[Ot] Hur många tvättar bilen hemma?

Anton_95

Aktiv medlem
Hej,
Jag bor i en liten ort och jag har ungefär 2-3 mil till närmaste gör det själv hall och här i orten finns det endast en biltvätt på macken.
Jag har vara hört dåliga saker om gör det själv hallar, till exempel att dom åter använder vattnet och nu till vinter tid inhålöer vattnet mycket salt. Biltvätt på mackar vet jag inte funkar för att förra ägarn tilll bilen har tvättat på diverse mackar och bilen är full av spindelnäts repor.
Jag är i behov av att tvätta bilen och jag har läst på lite och enligt kommunens riktlinjer där jag bor så kan man i undantag tvätta bilen på gräsmattan.

Hur gör ni?

Senast ändrad:
Åker till en gör det själv hall? Automatiska biltvättars vara eller inte vara kan man diskutera, och det varierar väldigt hur kvalitén på dessa är. Men en GDS-hall är smidigt, där man tvättar bilen själv och får tillgång till högtryck osv. Men läs på ordentligt om du är rädd om lacken för det är lätt att repa bilen mer än en sån automatisk repmaskin.

Vatten är inte så dyrt, verkar väldigt osannolikt att de skulle återanvända det. Skulle de rena det själva? Borde märkas om det var smutigt vatten i kranen/slangen/högtryckstvätten.

GDS återanvänder inte vatten - däremot har dom ofta en reservoar för att ta hand om en stor del an skiten innan de släpper ut det i avloppet. Något alla "hemtvättare" oxå borde göra om de inte är själviska egoister.

GDS hallar har oljefilter så att det värsta renas innan vattnet fortsätter till reningsverket. Om du tvättar hemma ska du antingen installera en egen brunn med oljefilter (dyrt) eller tvätta på gräsmattan. Gräset fungerar som ett filter där en del skit stannar kvar i gräset innan det rinner till grundvattnet. Att släppa vatten i dagbrunnen på gatan är det sämsta alternativet då dagvattnet går rätt ut i älv/sjö/hav.

Jag hoppas ingen tvättar i en automatisk biltvätt, då kan man lika gärna tvätta bilen med stålull hemma. Det är mycket billigare dessutom ;)

Anton_95 sa:
Jag har vara hört dåliga saker om gör det själv hallar
Är du trött på tvättrepor gäller det att tvätta rätt, tvättrepor får du även av att stå & gnugga med en svamp på uppfarten som alla "normala" bilägare gör, ska du tvätta utan att repa (svårt utan rätt metod) bör man använda rätt metod & prylar. Men det kanske du gör, vad vet jag. Är bilen full av tvättrepor då får man ju polera ;)

Finns massa tips på nätet om hur man tvättar rätt om man googlar lite.

Min bil är tvättad i GDS hall på rätt sätt med dubbla hinkar & hela balletten med en hink för bilschampo & en för att skölja tvättvanten osv & på den hittar du inte många tvättrepor.

TDHwmu8.jpg

Macken är också ett dugligt alternativ för att få av salt och den värsta smutsen. Alla mackar i princip har nämligen borstlösa program också. Det blir inte kliniskt rent men betydligt renare än att inte tvätta.

När jag hade bil körde jag i GDS-tvätt. Först högtrycksspruta med tvättmedel, och sen högtryck med bara vatten. Blir rent och fint, utan att skrapa lacken. Inte för att jag brydde mig om lacken på mina skrotbilar, men ändå. :)

Anton_95 sa:
Hej,
Jag bor i en liten ort och jag har ungefär 2-3 mil till närmaste gör det själv hall och här i orten finns det endast en biltvätt på macken.
Jag har vara hört dåliga saker om gör det själv hallar, till exempel att dom åter använder vattnet och nu till vinter tid inhålöer vattnet mycket salt. Biltvätt på mackar vet jag inte funkar för att förra ägarn tilll bilen har tvättat på diverse mackar och bilen är full av spindelnäts repor.
Jag är i behov av att tvätta bilen och jag har läst på lite och enligt kommunens riktlinjer där jag bor så kan man i undantag tvätta bilen på gräsmattan.

Hur gör ni?

Det är inte tillåtet i den kommun där jag bor så tvättar på macken. Det fungerar bra det också.

Bor i villa och tvättar bilen på min egen garageuppfart. Använder hink/svamp och trädgårdsslang. På vintern får man skölja utan slang dvs från hink vilket är lite meckigt.
Grusunderlag så vattnet infiltreras i marken under bilen.
Vissa kommuner förbjuder biltvätt på egen tomt om vattnet rinner ut på gatan och ner i det kommunala VA-systemet. Stockholm har dock inte detta förbud.

sih sa:
Vatten är inte så dyrt, verkar väldigt osannolikt att de skulle återanvända det. Skulle de rena det själva? Borde märkas om det var smutigt vatten i kranen/slangen/högtryckstvätten.

Åh jo då! Inte i GDS, men många automattvättar återanvänder (men renar) vattnet av miljöskäl.

Till TS. Gå in på bilvardsforum.se och läs, men på egen risk. Once you go lack, you never go back.

Det är ändå intressant att smutsen på bilarna kommer från vägarna, vars avrinning går till exakt samma dagvattensystem som spolvattnet från en garageuppfartstvätt går till. Nettosmutsmängden i dagvattensystemet är alltså exakt samma, bara lite olika fördelad i tid.

Jag tvättar bilen på garageuppfarten på sommarhalvåret, på vintern i GDS-hall. Här i Huddinge är det lagligt (tror jag i alla fall) men vad är det i vattnet fån biltvätten som är dåligt att få ner i dagvattenbrunnen? Är det några kemikalier man speciellt bör undvika (tex fälgtvätt eller vissa typer av avfettning)?

Senast ändrad:
Jag blir lite fundersam på var dessa olje- och tungmetallsrester kommer ifrån?
De borde rimligen komma från bilåkandet i sig, dvs det finns massor av dem på vanliga vägar. Och när det regnar så rinner en stor del (den som inte hamnar på bilarna) rätt ut i naturen.
Men visst är det väl bra att ta hand om den lilla del som hamnar på bilarna också, istället för att skita ner naturen ännu mer.
Själv tvättar jag sällan bilen (ett par/några gånger per år). Ser skiten som ett skyddande skikt för ny skit. :)

geologen sa:
Det är ändå intressant att smutsen på bilarna kommer från vägarna, vars avrinning går till exakt samma dagvattensystem som spolvattnet från en garageuppfartstvätt går till. Nettosmutsmängden i dagvattensystemet är alltså exakt samma, bara lite olika fördelad i tid.

Det fungerar som så att bilarna samlar upp smutsen från de miljöfarliga vägarna så man kan ta om hand om den på ett miljövänligt sätt i biltvättarna. Ju fler bilar desto renare blir vägarna.

frause sa:
geologen sa:

Det fungerar som så att bilarna samlar upp smutsen från de miljöfarliga vägarna så man kan ta om hand om den på ett miljövänligt sätt i biltvättarna. Ju fler bilar desto renare blir vägarna.

Ja, men nettot om man INTE samlar in det är ju oförändrat. Och ärligt talat lär den mängd som fastnar på en bil vara promille av promille av det som är på vägarna och kommer ner i dagvattensystemet från det hållet.

geologen sa:
frause sa:
geologen sa:

Ja, men nettot om man INTE samlar in det är ju oförändrat. Och ärligt talat lär den mängd som fastnar på en bil vara promille av promille av det som är på vägarna och kommer ner i dagvattensystemet från det hållet.

Då behöver man fler bilar för att samla upp alla promillen.

Supertramp sa:
Jag tvättar bilen på garageuppfarten på sommarhalvåret, på vintern i GDS-hall. Här i Huddinge är det lagligt (tror jag i alla fall) men vad är det i vattnet fån biltvätten som är dåligt att få ner i dagvattenbrunnen? Är det några kemikalier man speciellt bör undvika (tex fälgtvätt eller vissa typer av avfettning)?

Det är inte uttalat förbjudet än, men avråds ifrån.

http://www.stockholmvatten.se/tips-...otips-for-vatten/#!/tvatta-bilen-pa-ratt-satt

https://huddinge.se/bostad-och-miljo/miljo-och-halsa/tvatta-inte-bilen-pa-gatan/

Jo. Allt DOM säger är en för att kontrollera folket.... eller nåt....

Bilagor

• tinfoil.jpg
    tinfoil.jpg
    60.1 KB · Besök: 54
Appropå biltvätt: tvättade bilen i OK:s GDS-hall förra veckan och där inne i hallen stod en taxichaufför (Taxi Stockholm) och dammsög bilen samtidigt som den gick på tomgång. Jag försökte förklara att han var dum i huvudet som tvättade bilen mef motorn igång men han verkade inte förstå vad jag menade trots att jag med teckenspråk pekade på avgasrören och sedan min mun. Tillslut sträckte jag mig in i bilen och vred om nyckeln! Borde kanske maila Taxi Stockholm och be den informera sina chaufförer? Detta är andra gången det inträffar (förra gången fattade chauffören dock och bad direkt om ursäkt och stängde av motorn).

Senast ändrad:
geologen sa:
frause sa:
geologen sa:

Jo, att vägarna (i städer) dräneras i dagvatten är givetvis inte bra. Men det är väl ingen ursäkt att förstöra vattnet?

Supertramp sa:
Appropå biltvätt: tvättade bilen i OK:s GDS-hall förra veckan och där inne i hallen stod en taxichaufför (Taxi Stockholm) och dammsög bilen samtidigt som den gick på tomgång. Jag försökte förklara att han var dum i huvudet som tvättade bilen mef motorn igång men han verkade inte förstå vad jag menade trots att jag med teckenspråk pekade på avgasrören och sedan min mun. Tillslut sträckte jag mig in i bilen och vred om nyckeln! Borde kanske maila Taxi Stockholm och be den informera sina chaufförer? Detta är andra gången det inträffar (förra gången fattade chauffören dock och bad direkt om ursäkt och stängde av motorn).

Ja det tycker jag! Be dom googla kolmonoxid.

Supertramp sa:
Har mailat kundtjänst nu.

Perfekt! Händer det igen så filma och lägg upp det på valfritt sätt på nätet. Annars är jag rädd att du får en lam ursäkt från en hallåa i kundtjänsten i Thailand (typ) och så stannar det där.

Mycket av den skit, tungmetaller och olja, som tvättas av från bilarna kommer från bilen själv. Tungmetaller från bromsdamm, roskskyddsbehandling, partiklar från däck och lite annat. Den samlar givetvis på sig lite annan skit från vägarna orsakade av andra fordon också. Tvättkemikalier förorenar också, särskilt avfettningsmedel.
Tvättar man bilen hemma på garageuppfarten där vattnet rinner vidare till dagvattnet är man en idiot. Vattnet rinner oftast helt orenat till närliggande vattendrag.
Många kommuner och trafikverket jobbar med rening av dagvatten från vägar.
Nä, det är inte tillåtet att tvätta bilen hur som helst även om din kommun inte har förbjudit det i kommunala ordningsföreskrifter. Miljöbalken gäller alla och envar.

edit: hälsningar miljöinspektör med inblick i frågan

Senast ändrad:
iMats: tvätta på en grusplan eller gräsmatta där vattnet inte går direkt ner i en dagvattenbrunn - är det betydligt bättre, eller är man fortfarande en idiot om man gör så?
(Skit i ev hänsyn till gräsets omedelbara välbefinnande.)

AX3L sa:
sih sa:

Åh jo då! Inte i GDS, men många automattvättar återanvänder (men renar) vattnet av miljöskäl.
.

Ok, tvättautomaterna verkar ha ganska avancerade system för rening och återanvändning..https://www.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%22Statoil-Biotankar.pdf%22&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335452934241&ssbinary=true (pdf)

Tvättar bilen med högtryck på garageuppfarten hemma året runt.

Händer ibland att jag åker till GDS-båset på macken under vintertid när den är extra smutsig.

Tvättar alltid med 2 svampar.
Svamp 1: Tak, motorhuv och allt över knähöjd.
Svamp 2: allt under knähöj.
Borste: fälgarna.

Inte en tvättrepa på 1,5 år sedan bilen rullade ur bilhallen.

GDS-hallar och maskintvättar har eget reningsverk som renar använt vatten och återanvänder vatten.

För 10 år sen var vattnet brunt som kom ur munstyckena i maskinhallen men tekniken har blivit bättre och vattnet är numera gult :)

Använder tvätthallen på brandstationen. Finns oljeavskiljare och högtryckstvätt. Tvättmedlet och svamp får jag stå för själv.

Det är väl fördelen med att vara deltidsare.

Är det inte lite fånigt att bry sig om tvättrepor, på inget sätt påverkar de ju bilens förmåga att förflytta fläsket mellan A och B ? Och de är ju så ytliga att rost knappast kan bli en risk. Eller är det så att någon fortfarande tror att bilen speglar ägaren? Sååå 2016... ☺️

Lejon sa:
iMats: tvätta på en grusplan eller gräsmatta där vattnet inte går direkt ner i en dagvattenbrunn - är det betydligt bättre, eller är man fortfarande en idiot om man gör så?
(Skit i ev hänsyn till gräsets omedelbara välbefinnande.)

Lite olika från kommun till kommun men här tillåter vi det, utan avfettningsmedel. Tvättar själv på gräsmattan sommartid. Det är givetvis inte helt bra men vattnet infiltreras och renas i alla fall.

Det är vanligt med kommunala regler som förbjuder tvätt på hårdfjord yta, i praktiken betyder det att man inte vill ha tvättvattnet ner i dagvattnet. Att tvätta på gräs- eller grusunderlag är däremot alltid ok. Jag har aldrig hört talas om ett förbud som Lycka pratar om nedan. Det finns en anledning till att snö numera dumpas på gräsytor och det är att marken är en kompetent reningsanläggning.
Automattvättar på macken har återcirkuleringskrav så jag skulle vara lite orolig över saltinnehåll i vattnet där.
Miss Lycka sa:
I väldigt många kommuner är det inte tillåtet att tvätta bilar utan slutna system.

mtbuman sa:
Är det inte lite fånigt att bry sig om tvättrepor, på inget sätt påverkar de ju bilens förmåga att förflytta fläsket mellan A och B ? Och de är ju så ytliga att rost knappast kan bli en risk. Eller är det så att någon fortfarande tror att bilen speglar ägaren? Sååå 2016... ☺️

Bil är en assmover. Cykel är en passion.... Att gilla bilar är inte PK längre och något som tyder på bristande nutidskoppling. Repor spelade roll 1989. Inte 2017.

sih sa:
AX3L sa:
sih sa:

.

Ok, tvättautomaterna verkar ha ganska avancerade system för rening och återanvändning..https://www.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%22Statoil-Biotankar.pdf%22&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335452934241&ssbinary=true (pdf)

Be that as it may, framförallt saltet sägs stanna kvar i vattnet.

johan44 sa:
Automattvättar på macken har återcirkuleringskrav så jag skulle vara lite orolig över saltinnehåll i vattnet där.

Det är möjligt att vissa kommuner har det kravet men det är borttaget ur lagstiftningen sedan ett antal år tillbaka. De anläggningar som idag recirkulerar vatten använder oftast omvänd osmos och plockar bort saltet.

Tillbaka
Topp