OT! Hur sover en cyklist? Vad ska man köpa för säng

eucalyptus

Aktiv medlem
Off topic

Behöver köpa ny säng och behöver en säng som verkligen får kroppen utvilad så den orkar arbeta 40 år till och några cykelturer däremellan.

Vad sovar ni i/på? Hur sover proffscyklister?

Sover idag på en "fast" Ikea Hövåg med en jysk memoryfoam bäddmadrass.

Kan inte påstå det är någon höjdare. Sover på rygg, helt platt utan kudde.

Det gör ont att cykla så en säng som är skön känns viktigt

Och jag behöver nog arbeta 40 år till innan det går att köpa en Hästensäng

Gå till Sova eller liknande sängvaruhus. Akta dig för säljiga säljare. Prova lite. Köp inte kontinentalsäng.
Ekens, Hilding eller annat motsvarande. Välj lämplig hårdhet, brukar finnas 2-3 olika för samma modell.
Cry once.

IMG_4886.jpeg

Gå till Sova eller liknande sängvaruhus. Akta dig för säljiga säljare. Prova lite. Köp inte kontinentalsäng.
Ekens, Hilding eller annat motsvarande. Välj lämplig hårdhet, brukar finnas 2-3 olika för samma modell.
Cry once.
Inte kontinentalsäng?

Har läst att man kan köpa en halvbillig/dyr säng och sen lägga en större peng på madrasser separat istället.

Med ”viss insyn i branschen” är detta kanske den enda tråd där jag kan svara med saklighet och fakta, plötsligt händer det!

En bra, relativt fast, botten. Ovanpå det en sjukt kvalitativ bäddmadrass är det du vill ha. En kvalitativ bäddmadrass är i kallskum och har hög densitet = den är tung. Och den är ca 5cm tjock.

Botten är mindre viktig, Ikea?
Bäddmadrasser är sjukt viktig - prova och leta runt.

Kvalite är inte memory/viscoelastiskt skum. Madrassen skall bära och fördela vikten, inte kollapsa tills du bottnar.

Edit: förtydligande - densitet är inte samma sak som ythårdhet. Dvs en bäddmadrass med hög densitet kan vara både mjuk eller fast. En smaksak. Väldigt mjuka saker brukar passa väldigt få…

Cry once.
+1
Testa på flera ställen och prata runt med flera försäljare. Använd deras argument för att fråga andra försäljare.
Jag har haft bra säng tidigare och blev övertalad, när jag/vi skulle byta, att en för knappa 20 tusen från IKEA är bra nog. Men efter att ha stått ut i några månader köpte jag en ny av liknande modell och märka som jag haft tidigare. Som vanligt blev det dyrt att köpa billigt. Men alla är vi olika, det är dig den ska passa.

En bra, relativt fast, botten. Ovanpå det en sjukt kvalitativ bäddmadrass är det du vill ha. En kvalitativ bäddmadrass är i kallskum och har hög densitet = den är tung. Och den är ca 5cm tjock.

Botten är mindre viktig, Ikea?
Bäddmadrasser är sjukt viktig - prova och leta runt.
Jag själv upplever att botten är viktigt för att den ska fördela trycket när jag ligger på sidan. Likaså att jag får stöd i svanken när jag ligger på rygg.

Som hittat. Men bara för barnlängd av sängar.
Hahah tror det var den där Linus tech tips snackade om. Måste prenumerera på ett abonnemang för 200 kr alternativt 320kr per månad för att ens kunna använda appen ??

Kanske är framtiden ändå, prenumerationsappar på allt, att kunna använda bäddmadrassen är bara början!

Behöver köpa ny säng och behöver en säng som verkligen får kroppen utvilad så den orkar arbeta 40 år till och några cykelturer däremellan.

Vad sovar ni i/på?
Jag köpte en ny cykel för ett år sedan i samband med att jag flyttade, det blev en från Kungsängen och som tur var hade de halva priset på flera av modellerna.
Men jag håller med om det flera redan har skrivit:
-Gå runt och prova flera olika märken o modeller
-Bäddmadrassen är viktig

Jag köpte en ny cykel för ett år sedan i samband med att jag flyttade, det blev en från Kungsängen och som tur var hade de halva priset på flera av modellerna.
Men jag håller med om det flera redan har skrivit:
-Gå runt och prova flera olika märken o modeller
-Bäddmadrassen är viktig
Hör kungsängen cyklar numera? ?

Off topic

Vad sovar ni i/på? Hur sover proffscyklister?

Sover idag på en "fast" Ikea Hövåg med en jysk memoryfoam bäddmadrass.

Kan inte påstå det är någon höjdare. Sover på rygg, helt platt utan kudde.

Det gör ont att cykla så en säng som är skön känns viktigt

Och jag behöver nog arbeta 40 år till innan det går att köpa en Hästensäng
Kan rekommendera kontinentalsäng med tempurmadrass som formar sig efter kroppen. Bästa investeringen efter cykeln. ?

Att tänka på är att vi alla förändras allteftersom vi åldras och en säng som passar nu kanske inte passar om 10 år, så undvik att köpa alltför dyra sängar bara för att få 40 års garanti och liknande. Hellre en lite billigare säng som man kan leva med att byta om man går upp/ner i vikt eller får andra krav på en säng i framtiden.

Jag själv upplever att botten är viktigt för att den ska fördela trycket när jag ligger på sidan. Likaså att jag får stöd i svanken när jag ligger på rygg.
Jo, jag menade ju inte att botten ska vara kass. Men att köpa en märkes resårsäng och tro att den ger fantastisk stor skillnad mot en Ikea är lite fel. Det är baddmadrassen som är avgörande.

Jo, jag menade ju inte att botten ska vara kass. Men att köpa en märkes resårsäng och tro att den ger fantastisk stor skillnad mot en Ikea är lite fel. Det är baddmadrassen som är avgörande.

Om du rent spontant skulle förslå två olika bäddmadrasser, som inte är väldigt mjuka, vilka skulle det kunna vara?

Sett att det går att köpa väldigt billiga sängar online, allt från 5 till 10 000kr med ribb-botten.

Sen köpa en Ikea Vatneström (deras finaste) om den nu är skön eller motsvarande och sen komplettera med en riktigt bra Bäddmadrass (Emma diamond?)

Är det en dålig idé?

Ska besöka Mio tänkte jag, de har annars prisvärda kompletta paket. Det dumma är att det är rea nu men jag behöver sängen i september ??

Sett att det går att köpa väldigt billiga sängar online, allt från 5 till 10 000kr med ribb-botten.

Sen köpa en Ikea Vatneström (deras finaste) om den nu är skön eller motsvarande och sen komplettera med en riktigt bra Bäddmadrass (Emma diamond?)

Är det en dålig idé?

Ska besöka Mio tänkte jag, de har annars prisvärda kompletta paket. Det dumma är att det är rea nu men jag behöver sängen i september ??
Som fattiga studenter så handlade vi av A*a Sä*gar för en massa år sedan (* = n). Minns jag rätt så läste vi till oss att de skulle tillverka sängar åt kändare märken. Vi köpte deras värstingmodell av resårmadrass med 7 olika zoner, de kostade en spottstyver och jag har lagat/bytt i princip varenda ribba undertill. Kvalitén var inte bra men komfortmässigt har det inte varit några problem, tvärtom. En stor gemensam bäddmadrass på det som byttes ut efter närmare tio år, sängarna används fortarande.

A*a sä*gar verkar ha gått i graven och återuppstått som Vita*da sä*gar. Bokslutssiffrorna skulle få mig att kanske fundera ett varv extra.

Jag vill inte hänga ut nåt företag baserat på minnesfragment från närmare 20 år sen.

Är det en dålig idé?

När jag köpte säng på Mio för ett år sedan, gick det bra att lägga en sen leverans, minns inte exakt hur länge, men det var flera veckor.

Tempur är bra om man ligger på samma håll men vrider man sig från sida till sida då är den kass.

Första gången jag håller med dig tror jag :-)

Extremt jobbigt att röra sig på såna madrasser. Vi blundade för kostnaden och köpte en Carpe Diem-säng när vi flyttade för 10 år sen. Inte dyraste resårmadrassen men körde tjockaste bäddmadrassen. Enda problemet med den är att ungarna tycker deras sängar är obekväma. Det är alltid underbart att gå och lägga sig när man varit bortrest och kommer hem till sin säng! 210x210 cm är bra när man är lång och det är många som kommer och ska tränga på nätterna.

Nu har vi inte ens sovit i den vare natt sen vi köpte den men slår man ut kostnaden per dygn är det hittills en bra bit över 10 kr per dygn. Sen kan man ju räkna persondygn också, då känns det ändå billigare. Hoppas den håller många år till :-)

Nu har vi inte ens sovit i den vare natt sen vi köpte den men slår man ut kostnaden per dygn är det hittills en bra bit över 10 kr per dygn. Sen kan man ju räkna persondygn också, då känns det ändå billigare. Hoppas den håller många år till :-)
Det går knappt att värdera monetärt hur mycket bra sömn är värt. Det är i alla fall den möbel jag prioriterar högst.

Det största problemet med dagen sängar/skummadrasser/bädmadrasser är att dom flesta är zon indelade och var brukar en sån säng vara mjukast ?

Tjena!

Vi tog oss faktiskt i kragen för två år sedan och köpte rejäla sängar till barnen. Sonens är i hårdaste laget, men han kommer säkerligen lägga på sig 20 kg till minst. Dottern är redan i normalvikt så hennes är rätt från början.
Svårt att motivera sänginköpnför över en månadslön till sig själv när barnen har "dåliga" sängar.
Så det fick bli två månadslöner i sänginköp istället.

(Man känner sig lyckligt lottad som har en sjutton år gammal IKEA-säng och bäddmadrass, som kostade 3000 kr ihop...)
Ja, man inser det när man läser såna här trådar. Själv hade jag en säng i nästan 20 år, som var nån relativt fast standardvariant från Mio eller liknande. Men hela tiden med dyr bäddmadrass, 6-7cm hög med latexkärna och andra naturmaterial, tung som tusan. Bytte den ett par ggr under dessa 20 år. Var egentligen inget fel på sängen, men skaffade ny för ett par år sedan. Då blev det en fast Ikea Skårer (testade även de dyrare modellerna, men gillade denna bäst), men återigen med dyraste bäddmadrassen med latexkärna.

Så själv verkar jag nöjd med en relativt billig fast resårbotten, och lägger istället pengarna på dyra bäddmadrasser. Har ju även testat billigare bäddmadrasser, men de är ju värdelösa, tunna, mjuka och knölar ihop sig.

Vi köpte Ikeasängar när vi gifte oss för femton år sen och har gått igenom ett antal bäddmadrasser av varierande kvalitet sen dess. Men det var inte förrän jag fick covid förra året och blev helt sängliggande i en vecka som jag insåg hur jäkla dålig säng vi hade. Så vi chansade och köpte en Emma Original som levererades nån dag senare. Den andra sängliggande veckan var enormt mycket skönare och hela paketet blev ju som en kontinentalsäng helt plötsligt. Jag sover otroligt bra på den och har även provsovit med madrassen direkt på golvet vilket inte heller var så dumt. Det var en investering väl värt varenda krona.

Vi köpte Ikeasängar när vi gifte oss för femton år sen och har gått igenom ett antal bäddmadrasser av varierande kvalitet sen dess. Men det var inte förrän jag fick covid förra året och blev helt sängliggande i en vecka som jag insåg hur jäkla dålig säng vi hade. Så vi chansade och köpte en Emma Original som levererades nån dag senare. Den andra sängliggande veckan var enormt mycket skönare och hela paketet blev ju som en kontinentalsäng helt plötsligt. Jag sover otroligt bra på den och har även provsovit med madrassen direkt på golvet vilket inte heller var så dumt. Det var en investering väl värt varenda krona.
Menar du bäddmadrass, hel säng eller bara resårbotten?

Det här var nog ett av mitt livs bästa klipp för snart ett år sedan:
IMG_3084.png

(Hade en likadan innan men den började ha gjort sitt så detta var en no-brainer)

Tyvärr minns jag inte källan, men det var definitivt en som jag ansåg trovärdig (ev Torbjörn Åkerstedt). Budskapet var att en traditionell resårmadrass av hyfsad kvalitet var tillräckligt. Kontinentalsäng var inget som rekommenderades.

Jag valde en Auping, i princip en ribbsäng med en botten i stålnät. Riktigt bra madrass på det. Sovrummet känns luftigare än med en kontinentalsäng trots att denna är 220 cm lång, och det kanske är placebo men det känns nog svalare också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp