[OT] Husbil eller inte?

[OT] Husbil eller inte?
Husvagn är ju perfekt för kortare "äventyr" i närområdet. Har husvagn och kör oftast inte längre än 20 mil bort, men skulle kunna tänka mig att ta en långtur i Europa när barnen är större. Fördelen är att man har bil när man ställt husvagnen.

[OT] Husbil eller inte?
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Husvagn känns som en helt annan grej, klart är
> ju att man får betydligt mer för pengarna men
> det känns mindre roligt än en husbil. Jag
> förstår vitsen med att ställa husvagnen på en
> camping för säsongen etc, men för kortare
> "äventyr" i närområdet så känns det klart
> bökigare.

Jag tror att det är som att jmf äpplen och päron. Olika koncept.
Sen finns ju en av de stora fördelarna med husbil - det är lättare att fulställa sig varsomhelst. Det är därför jag hängde upp mig på att husbilen inte bör vara för stor. Den skall gå att ställa i en inte alltför liten p-ruta eller på en gata mitt i ett samhälle utan att det stör för mycket. Inte nödvändigtvis så att man står över natten, men väl som en bekväm bas under en dags vistelse. Tycker ofta man ser det på sommaren. Ser bekvämt ut.

[OT] Husbil eller inte?
kave skrev:
> Husvagn känns som en helt annan grej, klart är
> ju att man får betydligt mer för pengarna men
> det känns mindre roligt än en husbil. Jag
> förstår vitsen med att ställa husvagnen på en
> camping för säsongen etc, men för kortare
> "äventyr" i närområdet så känns det klart
> bökigare.

Ja man tycker olika. Jag tycker husbil är bökigare för allt :)
Bara det att stå plant. En husvagn har en axel och stödben = enkelt att stå plant. En husbil måste man palla upp under hjulen så att axlarna står hyffsat plant = bökigt.

Så när man väl ställt husbilen på plats så vill man åka någonstans = bökigt.

Jag kan ta mig fram med bil och husvagn på sanddynerna i Danmark eller på blöta leriga gräsmattor där många husbilar sjunker ned/fastnar. Bäst är ju att man själv testar bägge sakerna (hyra?) och ser vad man gillar bäst. Alla är olika.

Snuten har en poäng i inlägget ovan, husbilen ska inte vara för stor, då förlorar man mycket av poängen med husbil.

Senast ändrad:
[OT] Husbil eller inte?
Fast husvagnen är ju inga problem att ställa på en parkering(typ köpcentra, industriområde) för att ta bilen in till stan. Även fricamping funkar ju med husvagn om man inte står på värsta turist-stranden.

[OT] Husbil eller inte?
Äga husbil låter som en mycket bra ide om man tror att man uppskattar det livet, samt har råd.

Grejen med att äga är ju att man får den precis som man själv vill ha den. Vidare så kan man ge sig ut varje helg året runt i teorin och hela semestern. Att hyra blir en helt annan sak.

Skulle aldrig välja att hyra husbil. Ev första gången, för att se att jag skulle kunna uppskatta det livet. Men inte annars.

Mina föräldrar har husbil och älskar det. Pensionärer som för tillfället är nere i Österrike och funderar på var nästa stopp blir. Känner mig lätt avis faktiskt :) Sen att livet i husbil är extremt lungt och avslappnande gör inte saken sämre. Personligen är jag extremt lockad av Segelbåt ;)

[OT] Husbil eller inte?
Jon skrev:
> Fast husvagnen är ju inga problem att ställa på
> en parkering(typ köpcentra, industriområde) för
> att ta bilen in till stan. Även fricamping funkar
> ju med husvagn om man inte står på värsta
> turist-stranden.

Nja. Jag har inte kört mycket med husvagn, men nog tusan kan det vara väldigt mekigt ibland. Sen blir det ju ofrånkomligen så att man alltid, om man inte har ett extremt litet ekipage, tar upp två parkeringsplatser med bil + vagn. En husbil som inte är av större modell går ofta att klämma in lite här och där som det verkar.

[OT] Husbil eller inte?
Har själv en husbil modell mindre, en VW Caravelle (typ som VW california ovan fast äldre T4a) som har högtak och är fabriksinredd, som har allt man behöver. Dessa kostar ju mindre än de bilar som tipsats om i tråden.

När vi skaffade denna så var det viktigt att den skulle vara smidig att kunna köra och parkera överallt, denna är ju som en vanlig bil mer eller mindre och får plats på en parkeringsruta vilket är riktigt skönt.

Visst skulle det vara skönt med en jättehusbil, men tror man kan bli begränsad pga. storleken, svårare att fricampa (särskillt utomlands) att behöva två parkeringsplatser pga längden när man ska parkera.

Var ute på en tur i sommar och saknade ingenting av vad en stor bil erbjuder, man är väl inte ute o fricampar för att man ska sitta inne i bilen? Men är man lite äldre än vad jag är så kanske man har andra önskemål. Vi har inga barn heller, men det skulle nog gå bra att ha två små barn i överslafen tror den är drygt 80 bred.

Våran kan ju användas resten av året också, vilket känns lite mer värt.

Kolla upp typ VW westfalia, vw reimo eller vw Scandimobil, den sistnämnda är vad vi har och den känns mer genomtänkt än ex. westfalian då man kan använda "köksdelen" samtidigt som man kan ha sängarna nerbäddade.

Lycka till!

[OT] Husbil eller inte?
OK, erkänner jag har faktisk köp och äger en husbil, dock inte så praktisk. ;)

10220_back001.jpg

[OT] Husbil eller inte?
Eftersom jag är en Lone-Worrior så önskar jag mig en liten "Husbil-Van", en stor motor >= 170 Hp, som är rolig och enkel att köra, nästan som en racerbil, bekväm för 2 personer, vinterbonad, en Stealth-Van som man kan parkera var som helst och sen knoppa in och laga mat, billig of course, jag behöver bara plats för skidor och cykel, och lite små enkla prylar, inget speciellt, simplicity !! Men vad ska jag köpa ??

[OT] Husbil eller inte?
kave skrev:
> Ja, liknande trådar som denna gör ju inte
> "behovet" mindre
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2477488/24774
> 88

Missade tråden igår. Klart du ska ha husbil. Vi är inne på andra året. Tidigare lite husvagn men husbil är valet om man vill göra resan till målet.
Var i Norge och Åre förra sommaren och den europatrippen du länkade till i år. Jag var först lite orolig att ha fincyklarna bakpå men med kapellet på syns det inte att det är fincyklarna. Jag bestämde mig för att inte vara orolig helt enkelt. Klart man hade lite koll när man parkerade i en stad men oftast var jag inte ens orolig. Lås och låswire så klart också.

Ang pris så kan man köpa i Tyskland för en billigare peng...

Edit: flestafnig

Senast ändrad:
[OT] Husbil eller inte?
CyberBike skrev:
> Eftersom jag är en Lone-Worrior så önskar jag
> mig en liten "Husbil-Van", en stor motor >= 170
> Hp, som är rolig och enkel att köra, nästan som
> en racerbil, bekväm för 2 personer, vinterbonad,
> en Stealth-Van som man kan parkera var som helst
> och sen knoppa in och laga mat, billig of course,
> jag behöver bara plats för skidor och cykel, och
> lite små enkla prylar, inget speciellt,
> simplicity !! Men vad ska jag köpa ??

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Travelmaster_nyrenoverad_kulthusbil_55076916.htm?ca=15&w=3

[OT] Husbil eller inte?
CyberBike skrev:
> Eftersom jag är en Lone-Worrior så önskar jag
> mig en liten "Husbil-Van", en stor motor >= 170
> Hp, som är rolig och enkel att köra, nästan som
> en racerbil, bekväm för 2 personer, vinterbonad,
> en Stealth-Van som man kan parkera var som helst
> och sen knoppa in och laga mat, billig of course,
> jag behöver bara plats för skidor och cykel, och
> lite små enkla prylar, inget speciellt,
> simplicity !! Men vad ska jag köpa ??

Renault Espace F1, riv ut bakre soffan och peta dit en säng.

[OT] Husbil eller inte?
Är ju egentligen ganska svårt att säga om man ska ha husbil eller inte.
Har man ett intresse och möjlighet att köpa en så är det ju bara att testa. Känns det inte rätt så sälj den :-)

[OT] Husbil eller inte?
Mang0 skrev:

> Ang pris så kan man köpa i Tyskland för en
> billigare peng...
>
> Edit: flestafnig

Tack, jag ahr kikat lite men jag tycker inte det skiljer så mycket.
Har du några bra exempel ? :)

[OT] Husbil eller inte?
kave skrev:
> Mang0 skrev:
> > Ang pris så kan man köpa i Tyskland för en
> > billigare peng...
>
> Tack, jag ahr kikat lite men jag tycker inte det
> skiljer så mycket.
> Har du några bra exempel ? :)

Jag hittade på mobile.de. Leta länge när du tror att du vet vad du vill ha. Jag köpte nästan nytt och då är det ju mindre risk för problem.
Happy hunting.

[OT] Husbil eller inte?
Sambal Oelek skrev:
> Det går att hyra husbil också, inte så fasligt
> dyrt, kan ju vara värt det om man inte behöver
> den mer än nån gång.

Jag tycker det oftast är svindyrt men allt är väl relativt? Finns det bättre ställe att leta på än blocket?

[OT] Husbil eller inte?
En husbil köper man kanske istället för en sommarstuga. Jag sålde min stuga eftersom det inte längre var semester att underhålla hus och tomt i tre veckor varje sommar.

[OT] Husbil eller inte?
json88 skrev:
> En husbil köper man kanske istället för en
> sommarstuga. Jag sålde min stuga eftersom det
> inte längre var semester att underhålla hus och
> tomt i tre veckor varje sommar.

Det förstår jag. Jag som västkustbo ser att väldigt många skaffar segelbåtar (och en del motorbåtar) av samma skäl. Kostnaden för en så pass stor båt att man kan jämföra komforten med en mindre stuga, är ungefär jämförbar den också. Ägandet är relativt billigt därefter. Båtplats och vinterförvaring, plus lite underhåll. Låt säga 20 000 kr/år för en större segelbåt. Vad kostar en stuga att äga och underhålla per år?

Segelbåten jag är delägare i ligger mellan många betydligt större segelbåtar, och nästan alla ligger inne i hamn varje gång jag är där och seglar. Så det verkar som om en del inte ens använder båtarna till annat än att bo i.

[OT] Husbil eller inte?
En annan lösning, för att både få husbilens smidighet, och den extra rörligheten som en lös bil med husvagn erbjuder, är att ha en bil med på släp. Nackdelen är att man blir fartbegränsad till 80 km/h, och kanske också behöver extra körkortsbehörighet, beroende på totalkombon.

P0909.jpg

Behöver man inte så mycket utrymme i husbilen kan man också göra så här:

079_smartgarage02.JPG

Tillbaka
Topp