[OT] Hyra bil i USA.

TobbeV

Aktiv medlem
[OT] Hyra bil i USA.
Tänkte kolla lite här på forumet om erfarenheter om att hyra bil i USA.
Verkar vara många beresta här inne.

Ska nu i sommar flyga till Las Vegas, för att sen hyra bil och köra till San Francisco.
Vi kommer sen lämna bilen och flyga från SF.
Det rör sig väl om ungefär 100 mil, med lite omvägar.

Har ni några tips/varningar på bra respektive dåliga uthyrningsfirmor?
Kanske t.o.m. någon som genomfört samma "roadtrip"?

/Tobbe

[OT] Hyra bil i USA.
Sist jag var där hyrde jag bland annat på Rent-a-Wreck, mycket billigare än övriga men de hade tyvärr ingen one-way så man var tvungen att lämna tillbaka där man hyrde, det kanske har ändrats nu?

[OT] Hyra bil i USA.
Det är bra att kolla all ekonomi i förväg med uthyrningsfirman och att belysa att ni är svenskar.
Har varit med om att de vill ha ganska rejäl deposition som förvisso kan göras genom att beloppet reserveras på ett bank/kreditkort. Men det är värt att tänka på det eftersom det belastar kreditgränsen även några dagar efter det att man lämnat tillbaka bilen/whatever.

[OT] Hyra bil i USA.
Jag skulle hyra hemifrån. (Norwegian har ganska bra priser) Kolla upp försäkringar innan så du vet vad du har och var beredd att tacka nej till i princip allt de erbjuder dig på det lokala kontoret.

Se till att tänka igenom GPS-statusen innan. Jag lyckades inte hitta något bra mobilabonnemang för att kunna använda androiden som navigator, slutatde med att jag tankade hem en testversion för en off-line navigator för android och körde den (funkar även där det inte är täckning)

[OT] Hyra bil i USA.
tomashu skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bra att kolla all ekonomi i förväg med
> uthyrningsfirman och att belysa att ni är
> svenskar.
> Har varit med om att de vill ha ganska rejäl
> deposition som förvisso kan göras genom att
> beloppet reserveras på ett bank/kreditkort. Men
> det är värt att tänka på det eftersom det
> belastar kreditgränsen även några dagar efter
> det att man lämnat tillbaka bilen/whatever.

Men det är en deposition man får tillbaka eller?
Har stött på många "nonrefundable depositions" på diverse sidor, inte hyrfirmor dock.

[OT] Hyra bil i USA.
Ebilhyra brukar jag använda. Bara positiva erfarenheter från dem (senast ringde de upp efter bokning och berättade att de kunde ändra min bokning så jag köpte något paket med specialpris för extraförare + full tank, detta gav mig ett lägre totalpris än det jag bokat. Jag fick tillbaka mellanskillnaden.

Dem rekomenderas.

[OT] Hyra bil i USA.
Kolla med www.e-bilhyra.se - de jämför priser på de flesta USA-bolag.

Be att få specat i förväg vad kostnaden för envägshyra kommer att kosta, denna kan vara rätt dyr ibland.

Om du är bra på att förhandla så kan du spara en del pengar genom att boka en mindre bil än vad som behövs och sedan pruta ordentligt på en uppgradering på plats.

[OT] Hyra bil i USA.
Gjorde en roadtrip 2 månader sen, Södra Arizona genom Utah och LV, sen Death Valley. För nån anledning, med siten ebilhyra, fanns ingen enkelvägs-tillägg i hyran! Jag kollade samma resa med olika Amerikanskt firmor och alltid fanns nåt tillägg avgift av ungefär 500 dollar på bilen.

Om du här tid, det finns hur många fin cykel butiker som helst i California. Också, massa häftiga platser att cykla i Södra Utah, bara en liten omväg. I en större omväg kan du besöka Moab!

[OT] Hyra bil i USA.
Kikade på envägshyra från San Diego till Seattle (drygt 200 mil) för ett par veckor sen. Tvärkört annat än med de minsta småbilarna. Om man splittade resan i två genom att byta bil i San Fransisco så gick det bra däremot.

[OT] Hyra bil i USA.
Hyrde via national tror jag det var för några år sedan, då jag var ute efter en cab, enkelvägsshyra tillkom. Körde PCH från Seattle via SF och LA till Las Vegas med några avstickare.
Kan rekommendera Yosemite nationalpark och framförallt Redwood skogen i norra Cali, omväg men klart värt det.
Om du tänkt besöka Alcatraz, boka i förväg.

[OT] Hyra bil i USA.
Jag ska göra en roadtrip i somar och envägs-bila i Kalifornien och det landade i att hyra via Avis. Vi har bilen (av typen "stor, standard") i 11 dagar och det kostar ca 3200 spänn med fria miles. Tycker det känns rätt överkomligt. Måste bara läsa på ordentligt vad gäller försäkringar osv så man vet vad man ska tacka nej till på uthyrningsstationen. Jag väntar mig en otrevlig säljare som merförsäljer sig blå i ansiktet.

[OT] Hyra bil i USA.
www.autoeurope.com eller så går du in på en ticketbutik och bokar genom dem när du hittat den billigaste, de har prisgaranti. lycka till!

[OT] Hyra bil i USA.
Det ni ska kolla upp innan är också antalet förare till fordonet, många bilfirmor har bara en chaufför i avtalet och det måste påpekas när ni skriver avtalet om ni har önskemål på fler.

Ska det till en GPS i bilen så kan jag rekommendera att ni tar med en laptop och laddar hem programmet "street and trips", den funkar riktigt bra som GPS och man får tips på sevärdheter längs vägen då kartan är väldigt stor och med zoomfunktion, det krävs en GPS-mottagare till den.

[OT] Hyra bil i USA.
Ja, tanken är att du får tillbaka pengarna när du lämnar tillbaka bilen om det inte uppstått några skador. Tanken är väl att de vill ha lite säkerhet om det skulle vara så att du krockar bilen och drar från landet utan att betala för dig.

[OT] Hyra bil i USA.
Valhalla_ skrev:
> ..... Jag väntar mig
> en otrevlig säljare som merförsäljer sig blå i
> ansiktet.

Jo, man ska nog inte bli förvånad om man får ett förslag om att uppgradera till något större och dyrare. Och att vara beredd på att förklara vem som bär ansvaret för att den bil man bokat inte hunnit bli rengjord ännu eller av någon annan anledning inte är tillgänglig just nu. :)

[OT] Hyra bil i USA.
Hyrde via ebilhyra senast (2009)

Funkade bra och var bäst pris då när man incl lämna på annat ställe och försäkring

edit

De ingick gps och extra förare i priset på vår modell

Senast ändrad:
[OT] Hyra bil i USA.
Ett alternativ till att hyra GPS (om det inte ingår i bilhyran) är att svänga in på första bästa Best Buy och köpa en. Kan bli väsentligt billigare om du ska vara ute ett tag.

[OT] Hyra bil i USA.
Holidayauto anvander pappa nar han ar har over.
Kolla om det ingar bilhyreforsakring pa ditt kreditkort innan du handlar av hyrfirman.
GPS blir ganska fort billigare om du koper en pa Best buy, ebay eller amazon och far levererat till hotellet
Forvanta dig att forsaljaren tycker du valt en for liten bil.
Var noga nar du inspekterar bilen vid mottagandet.

Om polisen stoppar dig: Svang av till vagkanten, veva ner rutan, stang av motorn, lagg handerna pa oversidan ratten, vanta tills han ar vid bilen, folj hans intruktioner. Var artig och korrekt, anvand "Sir".

Skaffa internationellt korkort om du skall kora langre. Det kan spara dig mycket tid om du blir stoppad. Amerikanska polisen har ingen skyldighet att forsta ditt EU-korkort och de ser inte likadana ut som amerikanska. Personbil ar tex class C har inte B som hemma...

Ha en go resa!

[OT] Hyra bil i USA.
RobinWa skrev:

>
> Om polisen stoppar dig: Svang av till vagkanten,
> veva ner rutan, stang av motorn, lagg handerna pa
> oversidan ratten, vanta tills han ar vid bilen,
> folj hans intruktioner. Var artig och korrekt,
> anvand "Sir".

+1

Har två vänner som inte riktigt trodde Cops var på riktigt. Det är tydligen inte kul att sitta på knä med händerna i kattstrypare med pistol riktad på sig vid vägkanten i 30 min. För att man inte betalt dricks på fiket innan utan gått med ett, nej det var du inte värd. Och sedan när farbror brun stoppar dig fråga vad som fattas den stackarn... Texasfolket som de berättade historien för tyckte att de hade kommit lindrigt undan.

[OT] Hyra bil i USA.
+1 på respekt för poliser! Dom är i allmänhet ensamma i bilarna och mycket nervösa, helt enkelt för att dom ser en hel del "dåliga" människor... Börja inte fippla med att tex få fram plånboken medans han är på väg fram till bilen! Tänk också på att hålla käften och svara bara på polisens frågor, börja inte babbla utan var tyst och svara bara på frågorna. Du har oftast ingen aning om varför polisen stoppat dig, så en massa ovidkommande babbel gangnar dig inte.

Vad det gäller GPS så är min rekomendation också att köpa en lokalt på tex Best Buy eller Wallmart. Ett annat alternativ är att köpa till en Nord-Amerika karta till din navigator du kõr med här hemma. Jag har en Tom Tom av lite äldre modell till vilken jag köpt en karta viA deras hemsida för typ 50 EUR. Fördelen med detta är att du är bekväm med handhavandet och får guidning på Svenska.

Från Las Vegas till SF åker man lämpligen via Yellowstone National Park. Även Death Valley är värt att besöka tycker jag. Personligen tycker jag att Las Vegas är jätte överreklamerat men smaken är ju som bekant delad... San Fransisco däremot är verkligen en av mina favoriter i USA. Vägen ner mot LA (Highway 1) är extremt fin, passa på att åka en bit på den när du ändå är där!

Jag är mer än lovligt avis på dig kan jag meddela...

[OT] Hyra bil i USA.
Har hyrt genom holiday autos vid två USA-resor, har funkat väldigt bra. Vi har dock lämnat i samma stad, så envägshyran har jag inte koll på. Alla försäkringar man behöver bakas in i priset, så man kan tacka nej till allt som erbjuds på plats utan att oroa sig. Har ni inte för mycket packning så passa på att ta en rolig bil, en Mustang kostar till exempel inte särskilt mycket!

Sedan är det möjligt att Alcatraz är en turistfälla nu, men det är fortfarande en väldigt speciell känsla att gå där på kvällen. Det är också ett begränsat antal turister på ön samtidigt, så det blir inte trångt. Bra utsikt över San Franciscos skyline får man på köpet.

[OT] Hyra bil i USA.
2010 hyrde vi bil av www.easycar.com i SF och lämnade i Las Vegas. Mycket billigt och funkade jättebra. Fick en 3 veckor gammal Chrysler Town&Countr, jag tror vi betalade 6000 för 16 dagar, men då stod dollarn i 8 kr!

Senast ändrad:
[OT] Hyra bil i USA.
Många svar, det tackar man för.
Ska sitta och leta lite nu idag och imorgon.
Kanske ska säga att vi har ett litet syfte med hela resan också.
Vi ska som sagt flyga till LV, där vi helt enkelt ska gifta oss framför kungen själv, Elvis!
Vi har genom vänner fått billigt boende mitt i LV, lgh ett kvarter från LV blvd.
Blir ett par dagar i LV, sen hyra bil, köra till SF med lite sightseeing på vägen, för att sen gå på
bröllop i 4 dagar hos släktingar. Sen lite sightseeing i SF också.
Blir en rejäl resa. Kommer väl kosta en del i slutändan, men man lever bara en gång.

[OT] Hyra bil i USA.
Jag vet inte om nån har sagt det men att gå med i motormännen kan vara bra. Man får rabatt på uthyrare som hertz och nån extra försäkring. Jag köpte också ett internationellt körkort som kan vara bra om man träffar the bad cop.

Att tanka är en fröjd, halva priset!

[OT] Hyra bil i USA.
Jag har kört denna tripp ett par gånger och har hyrt bil hos alamo vid McCarren flygplatsen.
Kan starkt rekommendera ett besök vid Yosemite national park, känner ni att det blir en omväg är ett besök vid Mammoth lakes shysst. Fortsätter ni norr ut så är områdena runt lake tahoe fina. Därifrån kör ni genom fina eldorado skogen med grymma cykelstigar, vidare ner mot Sacramento-Oakland-San fran...

[OT] Hyra bil i USA.
Vi kom hem för knappt en vecka sedan efter en 3-veckors semester i Kalifornien.

Vi hyrde bil via Ebilhyra. Vi fick tips av en kompis om en agent där som var mycket tillmötesgående och fixade och trixade för att vi skulle få så mycket för pengarna som möjligt, bla så skrev hon i specen att vi endast skulle ha 2 dörrar på bilen men ändå en mellanstor bil. Detta innebar i praktiken att vi fick en större bil än vad vi betalade för efter som alla mellanstora bilar har 4 dörrar...
Hon hade även koll på hur det funkade med 1 eller 2 chaufförer.
Jag kollade först på nätet men sen gjorde jag upp affären på telefon. PM:a mig så vidarebefodrar jag gärna kontaktuppgifter till agenten.
Vi betalade 3900:- för en Dodge Charger i 20 dagar.

När vi hämtade ut bilen blev vi erbjudna en extra försäkring som täkte kostnader i samband med punka, bensinstopp service osv. Vi tog denna men vet inte om det var nödvändigt. Den kostade ca 900:-.

Vi köpte en GPS på Sears för ca 100$, det blev billigare än att hyra eller byta kartor på hemma-GPS:en. Tro mig, du vill ha GPS om du ska in och köra i storstäderna. I LA med 10 filer på sina ställen är man inte så värst kaxig om man inte vet vart man ska...

[OT] Hyra bil i USA.
jekyll skrev:
> Vi kom hem för knappt en vecka sedan efter en
> 3-veckors semester i Kalifornien.
>
> Vi hyrde bil via Ebilhyra. Vi fick tips av en
> kompis om en agent där som var mycket
> tillmötesgående och fixade och trixade för att
> vi skulle få så mycket för pengarna som
> möjligt, bla så skrev hon i specen att vi endast
> skulle ha 2 dörrar på bilen men ändå en
> mellanstor bil. Detta innebar i praktiken att vi
> fick en större bil än vad vi betalade för efter
> som alla mellanstora bilar har 4 dörrar...
> Hon hade även koll på hur det funkade med 1
> eller 2 chaufförer.
> Jag kollade först på nätet men sen gjorde jag
> upp affären på telefon. PM:a mig så
> vidarebefodrar jag gärna kontaktuppgifter till
> agenten.
> Vi betalade 3900:- för en Dodge Charger i 20
> dagar.
>
> När vi hämtade ut bilen blev vi erbjudna en
> extra försäkring som täkte kostnader i samband
> med punka, bensinstopp service osv. Vi tog denna
> men vet inte om det var nödvändigt. Den kostade
> ca 900:-.
>
>
> Vi köpte en GPS på Sears för ca 100$, det blev
> billigare än att hyra eller byta kartor på
> hemma-GPS:en. Tro mig, du vill ha GPS om du ska in
> och köra i storstäderna. I LA med 10 filer på
> sina ställen är man inte så värst kaxig om man
> inte vet vart man ska...

Har kollat runt en hel del nu.
Intressant att du skrev att ni tog en Dodge charger, har kollat väldigt mycket på den.
Vad drog ett sånt monster i bensin ungefär?
Låter riktigt nice om du kunde fixa det. Ska kolla upp lite med planerade datum, men kan PM:a dig imorgon i såna fall.

[OT] Hyra bil i USA.
Vi kom hem från Kalifornien i torsdags. Allt har gått smidigt med bilhyran och den försäkring vi hade var LDW (Loss Damage Waiver) som ingick när vi förbokade och betalade på nätet. GPS löste vi genom att installera Navigon på mobilen.

Det mesta är väl sagt redan, men jag tänkte lägga till några tips:

- Kolla på nätet att vägarna är öppna före ni ger er iväg. Då vi körde highway 1 hade en sten fallit ner på vägen drygt 2h söder om Carmel, vilket betydde att vi snällt fick åka tillbaka, ta 101 söderut. Typ 4-5h de-tour.

- Vi bodde i Solvang nordväst om Santa Barbara. En rätt mysig dansk stad. Gillar man vin ligger det nära många bra producenter. Fin cykling i området.

- Nu lär ju inte ni köra från Las Vegas till Yosemite, men för andra som läser tråden så är det viktigt att kolla road conditions även här. Speciellt om Tioagas pass är öppet.

- Vi bokade sällan hotell mer än 2 dagar i förväg och det funkade riktigt bra. Det kanske är svårt under högsäsong i Juli, men gav frihet nu. Vi stannade en natt till på vissa ställen. Vi bokade främst genom Hotwire och Hotels.com. På billiga hotell är Hotwire knappt billigare än Hotels.com. Vi lyckades dock få rätt bra deal på hotell i las vegas.

/Edvard

Ps. I vegas hörde vi 3 svenska cyklister som låg och njöt av solen vid poolkanten på Wynn. Någon från happy?

[OT] Hyra bil i USA.
Intressant hur du skrev där, evardwendelin, om att använda Navigon till mobilen.
Har laddat ner den, samt kartor över nevada och californien.
Får se hur den funkar om 2 mån.
Funderar även på hur googles navigation funkar "over there". Google maps funkar ju fint om man
vill söka kartor i USA. Det enda som är surt med google då, är väl datataxan.
Kommer ju även släpa med en road atlas som jag lånat av farsan. Han tror typ inte på GPS:er.
Där är det kartor i pappersform som gäller.

[OT] Hyra bil i USA.
Miss Lycka skrev:
> Det blir en liten omväg om du ska passera
> Yellowstone.

Sry menade givetvis Yosemite...

[OT] Hyra bil i USA.
Blev till slut bokning av en "Dodge charger eller liknande". Liknande kan t.ex innebära en chevrolet impala. Hoppas på chargern!
Blev 3200 riksdaler för 16 dagar. Inte så farligt ändå. Tillkommer väl lite sen, men ändå.
För det priset får man ingen hyrbil i 2 veckor i sverige.
Får tacka för alla tips.

För att fortsätta lite då!
Funderar lite hur det kommer funka med Navigon i USA. Har laddat ner den + kartor i mobilen redan.
Funderar även lite på hur mycket data som kommer krävas om man använder google maps och google navigation.

[OT] Hyra bil i USA.
TobbeV skrev:
> Blev till slut bokning av en "Dodge charger eller
> liknande". Liknande kan t.ex innebära en
> chevrolet impala. Hoppas på chargern!

Undvik Impalan och framforallt Malibun. Bada ar skrapbilar.

Fraga efter en Charger, kanske skall det komma in en snart om det inte finns en just da.
Finns det sa be/kolla efter en "HO" vilket star for "High Output" och ar den version av Chargern med starkast motor som jag traffat pa som normalbil i uthyrningssammanhang.

Be dem kolla hur manga miles bilen gatt, hyrbilarna kan rulla langt pa kort tid i USA och de lever ett hart liv.

[OT] Hyra bil i USA.
Vi använde som sagt Navigon och det funkade toppen. Det enda problemet vi hade under vår resa var att de stängt av highway 1 och att vi fick åka tillbaka. Rekommenderar varmt att du köper en iphonehållare som kan ligga i framrutan så att telefonen dels får bättre GPS-signal och att du lättare ser vad den visar. Vår modell har även en liten sladd som du kan dra från hörlursutgången till aux-ingången på bilen. Klart smidigt att kunna lyssna på musik och få tydliga direktiv från navigationen.

Kolls som sagt att vägarna är öppna före ni ger er iväg! Ser att de flesta vägarna är öppna runt Yosemite nu, men tiogas pass listas fortfarande som stängd.

3200 sek är billigt. Ingick det försäkringar då också?

/Edvard

[OT] Hyra bil i USA.
Ingick ju försäkringar för hyrbilen samt tredjeparts-försäkring.
Blir väl en tilläggsförsäkring för mig och tjejen sen också.
Finns ju många uthyrningsställen i Las Vegas, men utbudet och priset blev bra mycket bättre
när man tog från flygplats till flygplats.

[OT] Hyra bil i USA.
Kanske dags för en liten update nu när man precis är hemkommen igen.
Resultatet av hybilsbokningen av full-size blev en mini-SUV i form av en flong ny Chevrolet Captiva SL. Trevlig bil med halvbra klös i. Inte superdyrt för 16 dagar, samt billig bensin.
GPS-lösningen blev att köpa ett kontantkort från holidayphone.se och använda google navigation i mobilen. Har funkat kanon med navigeringen och har haft EDGE-täckning på mobilen hela resan.
Dessutom är det super med sökfunktionerna i google maps/navigation.
Är nu gift framför Elvis, sett Las Vegas (40 grader varmt), lite natur runt omkring, kört bil i USA samt varit i San Francisco med omnejd.
Supernöjd med hela resan, samt alla tips härifrån.

Tillbaka
Topp