[ot] in ear lurar, brusreducerande

frippa

Aktiv medlem
Jag jobbar i en miljö som är lite bullrig, det är inte så så mycket höga ljud utan främst en ljudmatta av ganska låg frekvens(fläktar). Oftast tänker jag inte på det över huvud taget, men nu blir jag allt oftare riktigt trött i huvudet av alla ljud.

Ibland använder jag öronproppar, och ibland lyssnar jag poddar eller musik i mina vanliga telefonlurar, nackdelen med dom lurarna är att jag får ha onödigt högt på för att stänga ute alla andra ljud.

Har nu kollat på brusreducerande hörlurar för att filtrera bort oljuden. In ear varianten känns smidigare och mindre varmt.
Jag vet också att det finns formgjutna öronproppar som kan filtrera olika frekvenser.
Det är en stor fördel om dom funkar tillsammans med telefonen.
Jag tycker om bra ljud och kan tänka mig att betala för det.

Finns det någon som har testa någon modell och är nöjd?

Bäst recension verkar Bose ha fått iaf.

Hur gör ni som jobbar i bullrig miljö?

Tycke och smak givetvis men jag tycker att in-ears blir jobbiga att ha någon längre stund, det enda som funkar för mig är over-ear-lurar.

Hur brusreduceringen funkar är också viktigt, och lite personligt. Bose brukar få bra i tester men många upplever en känsla av "lock för öronen" med dem. Jag har ett par Audio Technica-nånting på jobbet, over-ear då, och de är behagliga. Precis som du säger så kan man ha musik eller något annat att lyssna på på rätt låg volym trots bakgrundsljud.

Händer ofta att de är igång även utan att jag lyssnar på något, till och med.

Jabra Elite Sport eller deras uppföljare som nyligen visades upp (kommer inte ihåg namnet, men google hjälper säkert till). Har ett par själv och de är helt underbara :)

Tack för tips.
Ni med jabra, kan inte se att dom aktivt stänger ute ljud. Hur mycket hörs igenom?

Sen tror jag det är smidigare för mig med sladdar, så jag lätt kan rycka ur när det kommer någon.

Vanliga in-ear tar ju bort i princip allt. Testa med billiga skumgummiploppar av memory-foam.

På on-ear är det en annan sak. Där är ju brusreduceringen fantastisk.

Akoa sa:
Vanliga in-ear tar ju bort i princip allt. Testa med billiga skumgummiploppar av memory-foam.

Ja det finns in-ears som tar extra mycket också, passivt. Funkar prima. Men jag tycker också att det ofta blir obekvämt efter ett tag. Å andra sidan kan man ju vänja sig vid att ha öronproppar på sig jämt så det kanske mest är en vanesak egentligen.

I normala miljöer tycker jag mina icke-brusreducerande over-ears tar rätt bra med ljud. I en bullrig miljö räcker det knappast i och för sig. Har brusreducering hörselskyddande effekt? Tänker om man lurar sig själv och utsätter sig för mer ljud än man borde..

Har testat många olika och köpte till slut Bose QC20, de har något bättre brusreducering än deras trådlösa variant samt fungerar även när batterierna tar slut, vilket typ aldrig hänt. Kan även sitta en hel dag på jobbet utan att de skaver.

Nackdelen är att du har batteriet på sladden, men jag tycker det funkar, inte alls lika irriterande som jag trodde.

Jag har två brusreducerande lurar. Ett par in ear Sony MDR-NC750. De är sköna, men lite för tunga, då de gärna glider ut lite ur mina öron. Dessa kräver dock en mobil med 5-polig 3,5mm-kontakt och att mobilen stöder brusreducering då all brusreducering görs i mobilen.
Det andra paret är ett par Sony WH-1000XM2 over ear. Mycket bra lurar. Sköna, men lite stora.

Liksom några andra, tycker jag att man kommer långt med ett par in ear med gummipluppar och lite musik om det är kontorsbrus som ska stängas ute. Jag föredrar in ear med Bluetooth för att slippa sladden.

ISOtunes_PRO_box_1024x1024.jpg

ISOtunes har kombinerade med både dämpning och ljud. https://isotunesaudio.com

Säljs av bla Kiwitools ( http://kiwitools.tictail.com/products/manly-gear-manliga-prylar/isotunes )

Senast ändrad:
Akoa sa:

Tycker dock man alltid behöver mer volym utan brusreducering. Vilket blir tröttsamt i sig i längden.

frippa sa:
ibland lyssnar jag poddar eller musik i mina vanliga telefonlurar, nackdelen med dom lurarna är att jag får ha onödigt högt på för att stänga ute alla andra ljud.

Har nu kollat på brusreducerande hörlurar för att filtrera bort oljuden. In ear varianten känns smidigare och mindre varmt.
....
Jag spinner vidare på det fhloston skrev ovan:
Enklast är om du använder en Sony Xperia-telefon, den har brusreduceringselektroniken inbyggd, du slipper alltså både "klump" på hörlurssladden och att ladda lurarna.
PF31_ProductShot_Blue_2000x2000-26db7075699c198e8b75cdf774b6e204-5d03878167490c54a48209bf72ddb397.png

https://www.sonymobile.com/se/products/phones/
Nackdelen är att du behöver Sonys egna lurar, typ dessa
41leWr6h0dL.jpg

De är inte enbart brusreducerande utan ger även riktigt bra ljud, läs mer här: https://www.sonymobile.com/se/products/accessories/high-resolution-audio-headset-mdr-nc750/
Men som med alla InEar-lurar funkar de endast bra om propparna funkar med dina öron

frippa sa:
Hur gör ni som jobbar i bullrig miljö?
Jag använder dagligen brusreducerande lurar, både i jobbet och på fritiden,
Men jag har nyligen bytt från MDR-NC750 till de trådlösa(BT) Sony WI-1000X
sony_wi1000x_b_around_neck_wireless_in_ear_noise_1361024.jpg

https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-oronsnacka/wi-1000x
De har väldigt mycket kraftigare och bättre brusreducering, nackdelen är "hästskon" runt halsen och att de kostar en hel del (från c:a 2200SEK), men för mig är det en stor fördel att slippa sladden.

/Håkan

Tack för alla tips.
Jag har iPhone och just nu finns inga planer på byte.
Var och kollade lite snabbt idag, och börjar svänga lite åt on-ear. Ska lägga lite mer tid på att lyssna på olika alternativ.

Jag har iofs bara använt Bose, men de var riktigt bra. Vet inte vilken modell, de kostade iaf runt 1600 för 3-4 år sen och har vanlig sladd.

Jag har använt Bose SoundSport i snart 1 år. Har ej brusreducering. Överlägset bästa jag haft hittills. Har tidigare testat 2 sportlurar från Philips. Jabra sport med Bluetooth. Jabra var nog den sämsta.

frippa sa:
Tack för tips.
Ni med jabra, kan inte se att dom aktivt stänger ute ljud. Hur mycket hörs igenom?

Sen tror jag det är smidigare för mig med sladdar, så jag lätt kan rycka ur när det kommer någon.

De går att plocka bort rätt enkelt, de går också att använda med bara en sida i utan att ha en sladd hängandes, super smidigt när man tex sitter i telefonkö. De har passiv brusreducering, inte aktiv, men den är rätt grym. Det är väl bara beställa o testa, sen returnera om man inte tycker om dem.

Köpte Bose QC35II (over ear) under mellandagsrean, riktigt bra. Körde till Vemdalen förra veckan och när jag tog av mig lurarna kändes ljudet i bilen nästan öronbedövande. Väldigt bra brusreducering alltså. Kunde ha på mig dem ett par timmar i sträck utan obehag. Bra batteritid (>15h).

roskai sa:
Randigeralf sa:
Jag använder och kan rekommendera dessa:
Audio Technica ATH-ANC40BT
Jag med!

Jag har provat dessa också men var tvungen att lämna tillbaka dom.
Av flera anledningar men högst personliga.
Att cykla med dessa var som att ha ett tyngre halsband runt nacken efter ett par mil. Hade en förmåga att hoppa runt runt nacken när jag körde i skogen.
Själva brusreduceringen, jag är lite bortskämd med mina on-ears, är ganska minimal egentligen.
Sedan var ljudet ganska klent i dom då basen var tillbakahållen rejält jämfört mot mina Bose och Pioneer in-ear jag kör med.

Men dom duger gott för landsvägsåka

HåkanC sa:
frippa sa:
ibland lyssnar jag poddar eller musik i mina vanliga telefonlurar, nackdelen med dom lurarna är att jag får ha onödigt högt på för att stänga ute alla andra ljud.

....
Jag spinner vidare på det fhloston skrev ovan:
Enklast är om du använder en Sony Xperia-telefon, den har brusreduceringselektroniken inbyggd, du slipper alltså både "klump" på hörlurssladden och att ladda lurarna.

https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-oronsnacka/wi-1000x
De har väldigt mycket kraftigare och bättre brusreducering, nackdelen är "hästskon" runt halsen och att de kostar en hel del (från c:a 2200SEK), men för mig är det en stor fördel att slippa sladden.

/Håkan

Behöver man Sony även för att brusreduceringen ska fungera på de trådlösa?

frippa sa:
Var och kollade lite snabbt idag, och börjar svänga lite åt on-ear. Ska lägga lite mer tid på att lyssna på olika alternativ.
Om du kan tänka dig trådlösa vill jag då tipsa dig om Sony WH-1000XM2
8117Z6zWB8L._SY450_.jpg

https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-huvudband/wh-1000xm2
Recension: http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-sony-wh-1000xm2
Jag tror iofs att de även går att använda med sladd

landen sa:
Behöver man Sony även för att brusreduceringen ska fungera på de trådlösa?
Nej, brusreduceringselektroniken är inbyggd i lurarna hos alla modeller i Sonys 1000X-serie, http://www.ljudochbild.se/nyheter/tradlosa-toppmodeller-sonys-1000x-serie
Recension av de jag har (WI-1000X): http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-sony-wi-1000x

Men så finns även de helt trådlösa WF-1000X
sony_wf1000x_7.jpg

Recension av WF-1000X: http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-tr-dl-sa-minilurarna-sony-wf-1000x
(Men just de har både för kort drifttid och för dålig brusreducering för mig)

/Håkan

HåkanC sa:
frippa sa:
Om du kan tänka dig trådlösa vill jag då tipsa dig om Sony WH-1000XM2

Recension av WF-1000X: http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-tr-dl-sa-minilurarna-sony-wf-1000x
(Men just de har både för kort drifttid och för dålig brusreducering för mig)

/Håkan

WH-1000XM2 går att använda med sladd, då funkar de även när batteriet är slut, men utan brusreducering.

WH-1000XM2 går att hitta för 3000 kr lite här och var, kolla fyndtipstråden på Swedroid. Själv är jag sugen på ett par såna eller föregångaren, eller Sennheiser Momentum 2 Wireless.

Jag har aldrig kunnat ha hörselgångs-in-ear lurar.
Ytteröron-in-ear funkar bra men sitter sällan kvar om man inte sitter still.
Samsungs variant som är något mitt i mellan med krokar sitter skönt utan att trilla ut.
samsung_original_headphones_in-ear_fit_hybrid_eo-eg920bbegww-36693590-11844909-xtrab.jpg

Om man vill ha hyfsat ljud, trådlöst och gärna brusreducering med samma formfaktor vad har man för options då?

jomper sa:
WH-1000XM2 går att hitta för 3000 kr lite här och var, kolla fyndtipstråden på Swedroid. Själv är jag sugen på ett par såna eller föregångaren, eller Sennheiser Momentum 2 Wireless.

Sonyn verkar klart bättre enligt recensioner. Kraftigaste brusreducering än Sennheiser som börjar bli gamla.

Sennheiserlurarna är mindre och smidigare och sitter lite bättre på mig även om Sonylurarna (och Bose) också är OK, brusreduceringen är inte superviktig för mig.

Har precis kompletterat mina Bose och Sennheiser med ett par  Sony WH-1000XM2, impulsköpte de på flygplatsen i LA i helgen.

Riktigt imponerad, de har riktigt bra ljud och brusreduceringen är bättre än i mina Bose QC-35. Blev en bekväm flygning hem.

Vill man ha in-ear så tycker jag faktiskt nya varianten av Jabra Elite Sport BT dämpar så bra att man inte saknar aktiv brusreducering. Dessutom skönt att slippa alla sladdar, även den korta mellan lurar...

Har köpt Bower & Wilkins PX, provlyssnade både WH-1000XM2 och B&W PX i butiken, tyckte PX vann ut, men båda är amazing :) Har inte kunnat släppa dem sen jag köpte dem typ.

Tillbaka
Topp