[OT] Intensivutbildning A-kort, var?

PerJ

Aktiv medlem
Har kommit fram till att jag måste ha ett bågekort i vår så jag kan köra så här lagligt:

mc.jpg ht=332

Någon som kan rekommendera en billig och bra intensivutbildning? Hade tänkt mig försöka övningsköra en del hemma under våren, och sedan boka in mig en vecka på lämpligt ställe för intensivutbildning/uppkörning. Tips mottages tacksamt.

PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag vill ju köra så i trafiken ju ;-)!

Vill du köra MX i trafiken behöver du inget A-kort.

PerJ skrev:
> Har kommit fram till att jag måste ha ett
> bågekort i vår så jag kan köra så här
> lagligt:

Solklart fall av vårdslöshet i trafik där... ;P

Jag tycker du ska skippa tankarna på intensivutbilldning.

Oddsen för att du ska klara uppkörningen, och insikten i vad du lärt dig kommer garanterat att bli bättre om du kör hos en "vanlig" trafikskola.

MC-kort är inget man tar så enkelt som möjligt, det är stort ansvar du tar inför dig själv, familj, ev. flickvän och så vidare. Om jag inte minns helt fel är risken för att råka ut för en olycka i runda slängar tio gånger högre med MC jämfört med bil.

Skit i intensivutbildningen!
Tycker som Pegorelli att du ska lägga mkt tid på att lära dig behärska hojen, eller hojar i stort. Har du redan en hoj är det solklart att du ska ta kortet som privatist. Övningskör massor, busa på ödsliga områden. Lär dig bromsa upp hojen på framhjulet, bromssladda å allt annat kul. När du kan detta har du bra koll på var gränserna för dig och din hoj går, och du blir säkrare i trafiken (där du givetvis kör lungt, planerat och hänsynsfullt).
Tillhör du nån av de lyckliga få som bor nära en motorbana ska du självklart skaffa en hoj som funkar för den aktuella banan. SuperMoto körs numer lite varstans på gocartbanor, å är i mina ögon det skojigaste man kan ha på en mc för vettiga pengar. Cross å enduro kan åxå funka, men kommer sätta dina mekkunskaper på prov...
Mkt nöje med ditt hojåkande!
// Oskar

Gör som jag istället. skaffa crossbuss. Så kan du köra både cykel o cross i den., samtidigt du kan laga mat o sova i den.

//Hansen

Jasså du blev fast tillslut! Du pratade om att köra någon MC i somras eller hur det nu var...

Har du MX och kör på bana så skall du definitivt ta kortet privat. Då har du redan känsla för hojen och behöver bara lite trafikregler och lära dig köra långsamt, mycket långsamt. Skall du köra enduro så köp en sådan hoj kör på MX-bana (där behöver du inget kort) så att du lär dig. Eller hitta en grusgrop för att lära dig lite innan MX-bana.

Annars kan man alltid göra som jag och köra på väg tills man kan, och kör upp sedan...

Ok, så här är dealen. Har ingen båge själv. Vill ha en Suzuki DRZ400 för att åka fram och tillbaka till jobbet samt grusvägsupptäcksfärder i ländet, samt lite lätt enduro. Har inga crossambitioner. Har ev. möjlighet att låna för en del privat övningskörning. Tänkte dunka in en intensivkurs senare, när jag kört så mycket privat att jag känner mig säker och bekväm med/på hoj. Har ingen MC-erfarenhet alls sen tidigare.

PerJ skrev:
> Ok, så här är dealen. Har ingen båge själv.
> Vill ha en Suzuki DRZ400 för att åka fram och
> tillbaka till jobbet samt
> grusvägsupptäcksfärder i ländet, samt lite
> lätt enduro. Har inga crossambitioner. Har ev.
> möjlighet att låna för en del privat
> övningskörning. Tänkte dunka in en intensivkurs
> senare, när jag kört så mycket privat att jag
> känner mig säker och bekväm med/på hoj. Har
> ingen MC-erfarenhet alls sen tidigare.

Den hojen är i princip som en MTB, vilket du ju har erfarenhet av eller? Du slipper trampa bara :-)
Se till att satsa på SM (SuperMoto) modellen, och skaffa sedan ytterligare en uppsättning hjul (offroad/cross). Då får du en hoj som är roligare och mer funkis i fler situationer. Har du B-körkort kan du redan trafikregler, hoppas jag, mc-specifikt kan du alltid läsa dig till. Köp hojen och övningskör på den, förutsatt att du har nån som kan vara körledare. Sedan kan du alltid toppa upp självförtroendet med en körskolelektion innan uppkörningen. Övar du på en egen hoj ett tag så har du mkt större erfarenhet och körskicklighet än de som gått en traditionell körkortsutbildning, och definitivt mer än vad du hinner få på en intensivkurs...

Trevlig hoj du ställt in siktet på förresten, bra kompromiss av glädje/oöm/effekt/driftsäkerhet.

// Oskar

Det är inte säkert att man behöver en intensivutbildning, det beror iofs på hur snabbt du känner att du måste ha kortet. Jag tog bågekort på ungeffär 1,5 månad från start till att jag hade lappen utan att ens ha suttit på ens en moppe förut. Känner iofs läraren genom jobbet så han försökte inte prångla på fler lektioner än som behövdes för att jag skulle klara uppkörningen. Läste igenom teoriboken två gånger och gick till körskolan och tragglade igenom de testprov som fanns i deras datorer några gånger. Teorin var lite jobbig trots att man har haft körkort i 10år och tror sig kunna trafikreglerna hyffsat så var det mycke som blev fel på de första testproven. Tror att jag körde 7-8 lektioner eller nått och ingen privat körning, klarade uppkörningen på första försöket. Det tycker iaf jag var ganska snabbt men det är ju jättestor skillnad mellan olika personer hur snabbt man lär sig hantera motorcykeln.

Senast redigerad av en moderator:
Anders G skrev:
> Det är inte säkert att man behöver en
> intensivutbildning, det beror iofs på hur snabbt
> du känner att du måste ha kortet. Jag tog
> bågekort på ungeffär 1,5 månad från start
> till att jag hade lappen utan att ens ha suttit
> på ens en moppe förut. Känner iofs läraren
> genom jobbet så han försökte inte prångla på
> fler lektioner än som behövdes för att jag
> skulle klara uppkörningen. Läste igenom
> teoriboken två gånger och gick till körskolan
> och tragglade igenom de testprov som fanns i deras
> datorer några gånger. Teorin var lite jobbig
> trots att man har haft körkort i 10år och tror
> sig kunna trafikreglerna hyffsat så var det mycke
> som blev fel på de första testproven. Tror att
> jag körde 7-8 lektioner eller nått och ingen
> privat körning, klarade uppkörningen på första
> försöket. Det tycker iaf jag var ganska snabbt
> men det är ju jättestor skillnad mellan olika
> personer hur snabbt man lär sig hantera
> motorcykeln.

Åtta lektioner och du hade aldrig ens suttit på en Moppe innan det?
Det är bara att gratulera, inte illa pinkat!

Har ju cyklat endel och jobbar på ett ställe där det cirkulerar mycket motorcyklar. Även om det inte är helt likt att cykal och åka MC så finns det ju lite likheter ändå, det är ju ändå som en tung cykel som man slipper trampa som någon nämnde tidigare. Kan ju nämna att jag kunde all teori om hur man kör (rent teknik/mekanik-mässigt) ganska bra innan jag körde första gången och har kollat mycket ingående på många motorcyklar innan jag körde för första gågen. Det har inte saknats tillfällen att köra tidigare men det blev helt enkelt inte av.

En drz400 är nog en kanonhoj för en nybörjare, inget effektmonster direkt men snäll o fin i endurospåret.

Shysst bild på Broc Hepler förövrigt :)

Vet inte heller om Intensivkurs är rätta vägen att gå.
Själv passade jag på när jag bytte jobb och var ledig en månad.
Hade aldrig kört en växlad moppe men klämde av det relativt fort hos http://www.gronlunds.com/, tycker de var bra där.

Tror de även har intensiv utbildningar...

Nu märker jag att vi kommer från lite olika håll här. En DRZ400 är stor och tung men den går att köra lite enduro med; om man jämför med endurohojar. Jämför man med landsvägshojar är det liten och lätt...
Så jag skulle nog kalla den för halv enduro, halv landsväg. Men det låter ju som om det passar Per bra. Det är VÄLDIGT mysigt att köra en sådan till jobbet om det är köer; bara köra om på insidan, utsidan eller över lite refuger och skit, fram kommer man alltid. Dessutom låter den jätteskönt med lite öppnare ljuddämpare än original.

Skaffa DRZ:an, kör lite grusväg utan körkort. När du kan den så ta några lektioner för att lära dig trafikskolans hoj och kör sedan upp på den. Problemet är ju att du måste köra upp på en hoj med mer än 700cc så DRZ:an kan du inte köra upp på. Och en 700cc är mycket fetare och segare än en DRZ:a, men kan du grunden så går det otroligt mycket enklare att köra storhoj.

Jag köpte en gammal CB750 från tidigt 80-tal och körde upp på. (Eller vi var faktiskt 4 som körde upp på den samma år!) Fördelen med en sådan hoj är att den inte tappar något i pengar under det året eller åren du har den.

Jag tog A-kort för tre år sedan, utan större erfarenhet av mopped eller privat övningskörning.

Kostade så klart en slant. Men jäklar vad kul det var/är!

Jag tog kortet hos Tony på Tules bilskola. Kan rekommenderas varmt: http://www.tulebilskola.se/

Tony håller även i en hel del andra intressanta kurser för de som redan har A-kort. Ligger i och för sig på felsida stan för dig.

När jag skulle ta körkort blev jag rekommenderad Tules eller Anita/Agneta något som ligger söder om stan. Ett annat tips är att kolla med www.bike.se. Där hittar du garanterat mer info

/Mikael

Tror som många andra skrivit tidigare att en intensivutbildning inte är särksilt bra egentligen. Det man förhoppningsvis lär sig skall sitta ordentligt, så att skynda på allt kanske inte är så bra. Men, har man lätt för det är det ju ett alternativ.

Jag började övningsköra MC hos trafikskola nu i slutet på sommaren. (hade aldrig ens suttit på en moped innan) :)

Jag pluggade teorin, skrev upp och klarade det. (var inte så svårt, satt några timmar vid skolans dator och läste mc-boken) Teorin är ju precis som bil, förutom att ca 10 frågor av provet är mc-relaterade. (ungefär så i alla fall)

Jag körde också upp i höstas, men det gick inget vidare. Jag var helt lugn, och tänkte ta allt sakta och säkert... för sakta. Jag körde så sakta i lågfartsdelen på provet att jag fick sätta ner foten 2 ggr och det blev allmänt vingligt. Så det är bara för mig att ta några lektioner till i vår och prova ytterliggare en gång. Som någon skrev, att det är som att cykla, det tycker verkligen inte jag. Jag kan busenkelt hålla balansen på cykeln, stå helt stilla, köra lite på bakhjulet osv, men när det gäller mc-krypkörning gäller det att kontrolla mc:n genom kopplingen, och man ska INTE luta den när man kör i lågfart, utan bara svänga med styret. Jag gör ju tvärtom på MTB:n!

Jaja, det var min lilla historia. Ledsamt att jag inte klarade uppkörningen i höstas, men tusan, det ska bli superskoj till våren, då en Kawasaki ER6n ska inhandlas efter förhoppningsvis klarad uppkörning och så ska det trekkas masssa asfalt! :)

GOTT NYTT år på Er alla!
//RedBull

Hur ni än tar erat A-kort vill jag bara be er att alltid tänka på huvudregel nr1 när ni är ute och kör hoj.
ALLA (OCH DÅ MENAR JAG VERKLIGEN ALLA) ANDRA RUNT OMKRING ER ÄR IDIOTER.
Räkna alltid med att alla som är i din närhet kommer att göra något riktigt jävla idiotiskt vilken sekund som helst och kör där efter så ökar era chanser att överleva i trafiken kraftigt.
Med bil får man oftast en andra chans om man gör ett misstag men med mc har man tyvär oftast bara ett försök.

Har för länge sedan tappat räkningen på alla gånger jag själv skulle kört åt helvete om jag förlitat mig på trafikregler och andra trafikanters trafikvett.

Tyvär så gick min morbror bort i sommras pga en vänstersvängande bil trots många års erfarenhet i trafiken.

Jag har en plan :-). Tänker köpa en sån här att övningsköra och köra upp för mellanklass A-kort på:

0000058_01_mid.jpg ht=201

http://www.asiengrossisten.se/index...on_id=b0a777564891f29f827cec14d42853b1&type=1
Går att hitta för ca 15 000 kr.

Bra ekonomilösning -> mycket privatåka och få lektioner. Får full A-behörighet efter 2 år med mellanklass, eller så gör jag ytterligare en uppkörning när jag lärt mig hantverket. Sen köper jag en raket.

Ok, nu kan ni håna planen om ni vill ;-)...

PerJ skrev:
> Jag har en plan :-). Tänker köpa en sån här
> att övningsköra och köra upp för mellanklass
> A-kort på:
>
>
> http://www.asiengrossisten.se/index.php?doc=produc
> t&id=58&session_id=b0a777564891f29f827cec14d42853b
> 1&type=1
> Går att hitta för ca 15 000 kr.
>
> Bra ekonomilösning -> mycket privatåka och få
> lektioner. Får full A-behörighet efter 2 år med
> mellanklass, eller så gör jag ytterligare en
> uppkörning när jag lärt mig hantverket. Sen
> köper jag en raket.
>
> Ok, nu kan ni håna planen om ni vill ;-)...

Ja, jag kan ju bara inte undvika att svara.

Hojjen du visar på bilden går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på den också. Vad en raket är för dig vet jag inte, men så gott som samtliga motorcyklar över 600 kubik på marknaden i dag accelererar snabbare än de flesta sportbildar. Grejjen är bara att här har du två hjul istället för fyra att kontrollera.

Redbull skriver här i tråden om erfarenheter som påminner om mina. Jag har också cyklat mycket, men för den skull hade jag inte det lättare med MC-kortet. Visst finns det saker som är lika, eller snarare känns lika. Den stora skillnaden är att på MC-skolan ska du hantera en 200-kilos klump, en cykel väger 11-12 kilo...

Att MC-kort är laddat med mycket prestige har jag märkt när jag varit runt på olika forum, inte minst på Sporthoj.com - Jag vet inte hur många historier jag läst typ: "Jag tog MC-kortet på fem lektioner utan att ens ha suttit på en moped innan"

Det ska till många privata övningstillfällen för att det ska vara någon sanning i det...

Nåväl, både MC och cykling är sanslöst roligt, det är vi säkert överens om :)

Update (handpenningen är lagd)

Kan nu meddela (för den som brinner av nyfikenhet :-) ) att jag köpt en Qingqi Offroad GY 200 2006 för leverans månadsskiftet mars/april. Har ingenstans att förvara den fram till dess...
Återstå bara att ta A-kort då då *S*.
Återkommer med RR när det blir dax.

Underverket:
qg.jpg ht=430

Den hojen duger nog bra för dig att komma igång på.
Är den Kinamonterad, vilket den antagligen är, så gör dig själv en tjänst och gå över hojen med en momentnyckel och Loctite på kritiska förband...
Samtidigt sätter du i ett oljefilter av bästa kvalitet och byter till en bra olja enl. Suzukis rekomendationer.
// Oskar

En hel del förmaningar om att ta körkort på ockerskola.
Visst, det har jag gjort, iofs inte teorin men körningen.

Kör upp privat om du har kört mycket bil och MX och har koll på hur man bromsar.

Personligen så anser jag att man som MC-förare måste tänka på att man INTE uppfattas som trafikant av bilister.
Det gäller att ta plats på vägen (ser allt för många 50+:are som ligger långt till höger i trafiken, bjuder in till farliga omkörningar vid möten).

Korsningar, man kan inte köra som med bil, får alltid räkna med att de som ska lämna företräde kör ut.

Mitt råd, skaffa MC, kör med insidan, tro inte att du syns, använd alltid helljus, placera dig mitt i eller strax till vänster i körbanan. (uppkörning = halvljus)

Många motorcyklister kör med helljus dagtid för att synas. Fullt förståeligt. Men man kanske inte ska göra det på uppkörningen..

Tror faktiskt att det diskuterats att göra det lagligt / rekommenderat.

Frod menar såklart att när man kör upp för A-behörighet skall man använda halvljus.

När man sedan själv kör i trafiken skall hel-ljus användas. (inte lagligt, men vad gör det om man syns MYCKET bättre och slipper dö eller få allvarliga skador till följd av att man blir sedd).

jomper skrev:
> Många motorcyklister kör med helljus dagtid för
> att synas. Fullt förståeligt. Men man kanske
> inte ska göra det på uppkörningen..

Aha, hade jag inte en aning om men det kanske är vettigt...har inte reagerat på att jag blivit bländad av någon motorcyklist i alla fall.

> Tror faktiskt att det diskuterats att göra det
> lagligt / rekommenderat.

Om de inte lyckas få bort motorcyklister först med hänvisning till nollvisionen...

Tillbaka
Topp