[OT] iPHone 6 eller iPhone 6+

Leffe

Aktiv medlem
Har beställt en 6+ men efter att ha testat den vanliga sexan lite mer så är jag osäker.
Det som man funderar på är hur portabel plussen är, brukar inte ha så baggy jeans så det är väl jackan som gäller men i övrigt verkar plussen vara riktigt trevlig.

Vilken ska man ha??

1424_Apple_Bendgate_big.jpg

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Störst går först nuförtiden.

Mja jag tänker att om man ska uppgradera är det lika bra att göra det ordentligt men går den ner i camelbaken, kan man ha den i fickan på krogen etc...

Jag trodde att jag beställt en vanlig sexa men hade tydligen beställt en sex plus. Var inte helt nöjd från början men nu är jag det. Den är inte så tung och går lätt ner i framfickan på ett par jeans. Batteritiden är också helt okay och definitivt bättre än vad den vanliga sexan erbjuder.

bojsänke skrev:
> http://www.techarp.com/editorials/img/1424_Apple_B
> endgate_big.jpg

Ja, men om man sätter tummen så och trycker så böjer man väldigt många modeller som finns ute på marknaden. Det är aluminium, således en mjuk metall och till råga på allt, väldigt tunn. Andra telefoner uppvisar samma symptom. Enkelt kan man säga att de är INTE tillverkade för att man ska hålla på och försöka böja dem. Ja, de kan böjas om man har telefonerna i en tajt jeansficka på byxorna = ha inte den där då.

Jag har en iPhone 6+ och jag var precis ute och cyklade en tur på 2h och 15 minuter med Runkeeper igång som loggade. Dessutom var skärmen igång hela tiden. Min gamla telefon (iP 5) dog efter en timme om jag körde med den så. Nu hade jag 73% kvar. Det sitter ett 3000mAh batteri i 6+ Bara det + OIS gjorde att jag valde den istället för iP6

Jeppe_E skrev:
> Andra telefoner uppvisar samma symptom.

*fniss*

Samma självbedrägeri som med fyrans antenn. Nej, andra tillverkare har gjort stora telefoner i åratal nu utan att de blir bananer när folk har dem i fickan. Precis som ingen annan tillverkare någonsin gjort en telefon där man fysiskt kan kortsluta olika antenner med svettiga fingrar.

Apple måste vara det enda företag som kan göra fatala misstag i sina produkter och istället för tappad business och besvikelse, får miljontals engagerade privatkunder som försvarar felen, och talar om varför det är ANVÄNDARENS fel, inte produktens... eller varför en glömd feature inte BEHÖVS.

Tror det med tiden kommer att tunnas ut med sådant utan Steve, dock.

Låter som ni är nöjda med dem men tycker ni som har plussen eller lika stor android-telefon att det är ett problem med storleken någongång?

Problem och problem, men för min del har det framkommit att större än ~5,1" är svårt för mig att på ett smidigt sätt bära med mig under alla dagens olika aktiviteter. Det blir helt enkelt för stort för att kunna få ner i mina fickor och fortfarande vara bekvämt.

Det kan vara lite ovant i början, och man kan få känslan att den är svårgreppad, att tummen inte räcker till och liknande. Det är dock en vanesak, och efter en (kort) tid hittar man sätt att hantera även större telefoner.
Jag tycker den större skärmytan mer än väl uppväger otympligheten.

jag vill ha en iphone 6 mini. ipad har jag redan. Men i brist på en mini får det väl bli den vanliga sexan.

Ang. fanboys så tycker jag att de mest högljudda på forum och artikelkommentarer (tex på idg) kommer från lägret som absolut inte kan tänka sig en apple-produkt och tycker att det är jätteviktigt att berätta det för hela världen. Man undrar om samma personer också går in på volvo-forum och berättar hur överlägsna japanska bilar är...

Köpte en vanlig 6a. Har inte fått den än dock. Tänkte 6+ för bekvämare skärm, men kunde inte förmå mig att köpa den när jag stod o jämförde de två. Tror folk blir mer nöjda med 6+ faktiskt. Skönare när man använder den.

Upplevde dock 6+ som bäst intill grotesk. Ett monster:)

Klart nöjd med min vanliga 6:a. Haft den ett par dagar bara. Lite skumt att hålla den då den är stor men samtidigt väldigt tunn. Schysst lur och väldigt bra ljud, lyssnar mycket på SR Play och liknande. Syrrans son som kör 6+ säger att det är som att prata i en kontinentalsäng :)

bojsänke skrev:
> Jeppe_E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Andra telefoner uppvisar samma symptom.
>
> *fniss*
>
> Samma självbedrägeri som med fyrans antenn. Nej,
> andra tillverkare har gjort stora telefoner i
> åratal nu utan att de blir bananer när folk har
> dem i fickan. Precis som ingen annan tillverkare
> någonsin gjort en telefon där man fysiskt kan
> kortsluta olika antenner med svettiga fingrar.

Det kanske någon som bara läser artiklar som aftonbladet och liknande skriver tror. Flera andra tillverkare har haft liknande problem men det är inte tillräckligt intressanta att skriva om (läs drar så mycket trafik/pengar). Gör en googling på exempelvis Z1 bending.

Samma sak gäller 4:ans antenn, gjorde själv flera jämförelser mellan 3GS:en och 4:an vid den tiden och faktum är att 4:an gav mig bättre mottagning.

Så sluta läs sensationsartiklar är mitt tips ;)

Vad gäller 6/6+ så är det väl en smaksak. Personligen anser jag att 6+ är alldeles för stor så det fick bli en vanlig 6:a för min del.

Senast ändrad:
Storlek på skärm och telefon är ju två ganska olika saker. Apple borde satsa lite krut på att utnyttja ytan bättre.

g3_vs_iphone.JPG

Skrmklipp.JPG

Senast ändrad:
c.m.s skrev:
> Det kanske någon som bara läser artiklar som
> aftonbladet och liknande skriver tror. Flera andra
> tillverkare har haft liknande problem men det är
> inte tillräckligt intressanta att skriva om (läs
> drar så mycket trafik/pengar). Gör en googling
> på exempelvis Z1 bending.

Fortfarande bara *fniss*.
Sony blev ju hårt hånade i hela teknikvärlden för den missen, samtidigt som Samsung och HTC log i mjugg. Det är ett totalt misslyckande att bygga en telefon så tunn och utan de nödvändiga förstärkningarna av svaga partier att den knäcks av att folk har den i fickan. Det blir inte plötsligt normalt och acceptabelt bara för att Apple gör det.
Speciellt inte när de redan sett hur det gick för Sony.

Påståendet var ju att det är normalt, drabbar alla telefoner och är helt ofrånkomligt. Det är totalt felaktigt. Men som sagt, man påstod ju in i det längsta samma sak med de exponerade antennerna. Och det gick ju hem.
Det är standardstrategin när man misslyckas. Oavsett om det är kylningen på kubdatorer, brinnande routers, svällade batterier eller formgivningskatastrofer på mobiler är mantrat alltid att det finns inget problem, men om det finns så är det inget problem, och förresten är alla andra också drabbade. Av problemet som inte finns.
Man får vara bra lättlurad för att gå på det.

Att fyrans radio gav bättre mottagning än treans (så länge man inte kortslöt den) är ingen överraskning heller, med tanke på vilken kritik treorna fick för just mottagningen. Och taluppfattbarheten. Och det mesta annat, faktiskt, av folk utanför sekten.

apple-bendgate-trolling-2.png

Sony Z/Z1 är för övrigt telefonerna med självsprickande skärmar. När iPhone 7 kommer ut med skärmar som spontanspricker kommer vi få höra att det är helt normalt, ofrånkomligt, drabbar alla modeller från alla tillverkare och alltid har varit så.
Ni hörde det först från mig.

bojsänke skrev:
> c.m.s skrev:
> -----
> > Det kanske någon som bara läser artiklar som
> > aftonbladet och liknande skriver tror. Flera
> andra
> > tillverkare har haft liknande problem men det
> är
> > inte tillräckligt intressanta att skriva om
> (läs
> > drar så mycket trafik/pengar). Gör en
> googling
> > på exempelvis Z1 bending.
>
> Fortfarande bara *fniss*.
> Sony blev ju hårt hånade i hela teknikvärlden
> för den missen, samtidigt som Samsung och HTC log
> i mjugg. Det är ett totalt misslyckande att bygga
> en telefon så tunn och utan de nödvändiga
> förstärkningarna av svaga partier att den
> knäcks av att folk har den i fickan. Det blir
> inte plötsligt normalt och acceptabelt bara för
> att Apple gör det.
> Speciellt inte när de redan sett hur det gick
> för Sony.
>
> Påståendet var ju att det är normalt, drabbar
> alla telefoner och är helt ofrånkomligt. Det är
> totalt felaktigt. Men som sagt, man påstod ju in
> i det längsta samma sak med de exponerade
> antennerna. Och det gick ju hem.
> Det är standardstrategin när man misslyckas.
> Oavsett om det är kylningen på kubdatorer,
> brinnande routers, svällade batterier eller
> formgivningskatastrofer på mobiler är mantrat
> alltid att det finns inget problem, men om det
> finns så är det inget problem, och förresten
> är alla andra också drabbade. Av problemet som
> inte finns.
> Man får vara bra lättlurad för att gå på
> det.
>
> Att fyrans radio gav bättre mottagning än treans
> (så länge man inte kortslöt den) är ingen
> överraskning heller, med tanke på vilken kritik
> treorna fick för just mottagningen. Och
> taluppfattbarheten. Och det mesta annat, faktiskt,
> av folk utanför sekten.
>
> http://forumfoundrycdn.com/dgstorm/df2014/apple-be
> ndgate-trolling-2.png

Du sa ju nyss att inga andra tillverkare hade det problemet, hur skall du ha det egentligen? :) Det finns flera exempel på andra tillverkares telefoner som folk har lyckats böja, bara googla. Och även Apples 5:a hade t ex en egen "bendgate". Gissa hur många jag känner som lyckats böja sin 5:a...ingen, aldrig ens hört talas om det bland mina bekanta :)

Och tro mig, jag körde "death-grip" på mina antenn-tester också. Kunde utan problem döda signalen även med 3GS:en.

Konstigt nog är det folk som aldrig skulle köpa Apples produkter som skriker högst om dessa "problem"...Gillar du inte Apple, köp något annat men låt andra välja vad de själva vill.

Gillar du Apples ekosystem och vill ha en stor telefon så köp 6+ och du blir säkert nöjd. Lyssna inte på allt tjafs som skrivs. Som det ser ut idag är det ju knappast något problem. Visst finns det folk som lyckats böja den (det är en känslig elektronikpryl) men det är ju så extremt få jämfört med de miljontals av telefoner som sålts och används flitigt.

c.m.s skrev:
> Du sa ju nyss att inga andra tillverkare hade det
> problemet, hur skall du ha det egentligen? :)

Nej, jag sa att andra bygger telefoner utan dessa problem, och har gjort det länge. Det är något helt annat. Drabbar verklighetsdistorsionsfältet läsförståelsen också? ;)

Gillar man (läs: har investerat pengar och tid i) "Apples ekosystem" (=samma appar som alla andra, fast köpta i Appstore) är man så illa tvungen att köpa telefonerna, oavsett vilka tekniska brister de har. Gillar man bara produkten finns det hur många likvärdiga som helst. Problemet för många är att de inte kan ta med sig sina köpta appar när de byter.
De som investerat i Android eller W8 kan välja och vraka mellan produkterna, och välja bort de ruttna äpplena. Not so much med iOS.

Det är som att behöva kasta all sin mjukvara varje gång man byter dator. Det är helt förståeligt att folk tvingas hitta på alla möjliga ursäkter för att slippa konfronteras med det faktum att de är grundlurade och fullständigt inlåsta.

bojsänke skrev:
> c.m.s skrev:
> -----
> > Du sa ju nyss att inga andra tillverkare hade
> det
> > problemet, hur skall du ha det egentligen? :)
>
> Nej, jag sa att andra bygger telefoner utan dessa
> problem, och har gjort det länge. Det är något
> helt annat. Drabbar verklighetsdistorsionsfältet
> läsförståelsen också? ;)
>
> Gillar man (läs: har investerat pengar och tid i)
> "Apples ekosystem" (=samma appar som alla andra,
> fast köpta i Appstore) är man så illa tvungen
> att köpa telefonerna, oavsett vilka tekniska
> brister de har. Gillar man bara produkten finns
> det hur många likvärdiga som helst. Problemet
> för många är att de inte kan ta med sig sina
> köpta appar när de byter.
> De som investerat i Android eller W8 kan välja
> och vraka mellan produkterna, och välja bort de
> ruttna äpplena. Not so much med iOS.
>
> Det är som att behöva kasta all sin mjukvara
> varje gång man byter dator. Det är helt
> förståeligt att folk tvingas hitta på alla
> möjliga ursäkter för att slippa konfronteras
> med det faktum att de är grundlurade och
> fullständigt inlåsta.

Se där ja, du drar till med den gamla klassikern "verklighetsdistorsionsfältet" men jag har inga helst problem med att folk gillar Android, iOS eller WP. Jag är själv utvecklare till yrket och följer med stort intresse utvecklingen av både hårdvara och mjukvara för samtliga större plattformar.

Jag säger bara att man inte skall lyssna på allt skit som skrivs utan köp det som passar dig bäst.
Personligen föredrar jag iOS men har även erfarenhet av de andra systemen och har som sagt inga som helst problem att se att man kan föredra exempelvis Android. Tycker det är tragiskt att man känner att man måste hacka på folk som inte tycker som en själv i en sådan sak som vilket mobil plattform man väljer.

Och tro mig, jag är knappast lurad, vet precis vad jag köper ;)

http://m.theinquirer.net/inquirer/news/2372765/apples-iphone-6-is-harder-to-bend-than-the-htc-one-m8

Alltid lika roligt med alla Apple-haters, varför inte köpa en iphone om man nu är så sugen att man måste smutskasta den utan några grunder?

Hämtade ut min 6+ första dagen kl 10.00, något stor vid förvaring men vid användning är jag supernöjd. Smsa med en hand går med mina rätt så små händer. Bäst av allt är batteritiden som håller drygt två dygn vid normal användning.

Ja, jag har testat android, men gillade inte sena uppdateringar och buggar. Men jag låter var och en köpa vad dom vill, även om jag föredrar iphone för tillfället.

Det får bli en plus. Verkar som att 9 av 10 är nöjda med sina ~5,5"-telefoner.
Lite lustigt med Apple-hatare. Det som ni tillfört tråden med är inget jag frågade om öht....

Kör 6an i två veckor snart, och skulle absolut inte kunna tänka mig 6+. Tycker 6an har träffat rätt storleksmässigt, och batteritiden är (om än inte lika bra som i 6+) klart bättre än någon iPhone-modell tidigare erbjudit.

Jag har haft note 2 från Sep -13 tills för ca 1 månad sen (5,5") och har sedan dess en note 3 (5,7").
Jag tror att om du gillar att spela, surfa, se på video etc så kommer du uppskatta skärmen. Om du däremot mest ringer och SMS:ar, not so much.

OT. Personligen anser jag att att allt med iphone 6 och iphad, Flåt iphone 6+ och ios 8 är en enda stor skrattfest. Sorry men LOL. :-D

Mjodvitner skrev:
> OT. Personligen anser jag att att allt med iphone
> 6 och iphad, Flåt iphone 6+ och ios 8 är en enda
> stor skrattfest. Sorry men LOL. :-D

Grymt!

Det här hände iaf med min iPhone 6 (ej plus) på min första cykelrunda en vecka efter jag köpt den. Vurpade med den i fickan, så får väl skylla mig själv, men hade t o m mjukt fodral runt den och har cyklat med iPhone 5 i ett år i samma ficka och gjort mångtaligt värre vurpor helt utan problem. Telefonen är så tålig som den kan vara i det formatet som den är, men det säger sig självt att en tunnare telefon som är större kommer vara lättare att pajja. Sportar man mycket med luren och inte jobbar med appar som jag, så skulle jag faktiskt rekommendera att köra 5S istället.

Bilagor

• Unknown.jpg
    Unknown.jpg
    88.6 KB · Besök: 21
Senast ändrad:
Det hade ju räckt att byta en del av chassiet vid just rockern mot rostfritt i stället så hade det inte varit ett problem. Som Motorola gjorde när de ledde tunnhetstrenden. Telefonen är absolut inte så tålig som formatet medger.

Fan vad surt Durietz! Fast testerna Consumer Reports gjort visar att 6 plus är klarar större kraft än 6an.

Apple kunde ju som sagt valt ett material med högre sträckgräns då man gör telefonerna så tunna.

Sant angående starkare material. Men det kan ju vara så att det skulle påverkat mottagning eller varit omöjligt att forma som de nu kunde. Troligast tyckte de nog att det var tillräckligt tåligt som det var och använde det material de kunde bäst.

Eller så klantade de sig helt enkelt och den religiösa unibodyonanin fick gå före hållfasthetsberäkningarna.
Det är fantastiskt vad folk måste intala sig själva att Apple alltid gjort bästa möjliga jobb under förutsättningarna. Blir det tokfel är det alltid omständigheternas fel. RAZR lyckades kombinera både stål och mottagning. Inte för att det spelar någon roll för mottagningen om ramen är i en ledande metall eller en annan.

Ja, det ofelbara företaget har säkert förutsagt ickeproblemet och gjort en ofelbar ekonomisk kalkyl på det hela. Eller så har de bara klantat sig...

*Letar febrilt efter en tråd på nätet gällande Apple-produkter som INTE slutar på sandlådenivå*

.....,tråden handlar om iPhone 6 eller 6+, inte om Apple gör dåliga telefoner eller ej

Senast ändrad:
Man får sila lite, tror ju tyvärr att även en lg, Sony eller samsung kunde gått sönder vid liknande situation som ovan. Jag har haft en massa i-prylar sen 3GS lanserades och har bara lyckats spräcka en iPad 2. Men då råkade jag tappa en ps3-kontroll från ca 1m ner på ipaden. Men annars har alla klarat sig bra sånär som några små sprickor på 3GSn i plasten vid laddkontakt och mute-switch.

Men visst, jag tar nog inte med 6+n ner för Järvsö eller liknande, men det är pga av storleken.

En nackdel är väl att telefonen är lite halare än 5s, men går ju åtgärda så fort det kommer in lite originalskal hos handlarna trots det är mot mina principer.

durietz skrev:
> Det här hände iaf med min iPhone 6 (ej plus) på
> min första cykelrunda en vecka efter jag köpt
> den. Vurpade med den i fickan, så får väl
> skylla mig själv, men hade t o m mjukt fodral
> runt den och har cyklat med iPhone 5 i ett år i
> samma ficka och gjort mångtaligt värre vurpor
> helt utan problem. Telefonen är så tålig som
> den kan vara i det formatet som den är, men det
> säger sig självt att en tunnare telefon som är
> större kommer vara lättare att pajja. Sportar
> man mycket med luren och inte jobbar med appar som
> jag, så skulle jag faktiskt rekommendera att
> köra 5S istället.

Finns det inget hårt smidigt skal i typ kolfiber som man kan slänga på när det kan behövas?

Jag trodde verkligen "bendgate" va ett riktigt hittepåproblem, men när det faktiskt dyker upp en böjd lur här på Happy blir man ju lite fundersam hur det står till med kvaliteten.

Fick ny lur på jobbet idag. Samsung Galaxy xcover2. Har inte så bra koll på mobilmarknaden, men 15 sek googling säger att det är en lote trött men tålig mobil. Får se om den klarar böjtestet i mina arbetsbrallor. He he...

rickards skrev:
> Jag trodde verkligen "bendgate" va ett riktigt
> hittepåproblem, men när det faktiskt dyker upp
> en böjd lur här på Happy blir man ju lite
> fundersam hur det står till med kvaliteten.

Iofs efter en vurpa

Tillbaka
Topp