[OT] iPHone 6 eller iPhone 6+

Trillar man fel håller inga telefoner. Men ytterst få böjs snarare än att "bara" få glaset krossat när telefonen flexar. Detsamma gäller när man tappar dem. Det är en enorm tabbe men inte något som är helt unikt för äpplet. Sony har väl självsprickande skärmar på vissa modeller ;-)

Ang storlek så är skärmstorlek inte allt utan även hur stor ramen runt är. Min nuvarande är 4,3" och jag tycker det är rätt lagom. Lite större skärm hade kunnat gå om ramen även krymper men absolut inte över 5", gärna inte större än 4,5. Då blir enhandsgreppet lidande.

Jag har en 6+ och tycker den är för stor för en hand. Dubbel-touch hjälper, men i praktiken är tungdpunkten för högt upp så man måste balansera telefonen med lillfingret. Att valet föll på den större beror på bildstabiliseringen och full HD. Hade 4,7" varianten haft de egenskaperna hade jag gått på den istället, tveklöst.

Hade jag vart ok med android hade jag köpt en z3, bättre telefon på alla sätt. Otroligt att Apple inte lyckas göra en vattentät telefon... Den är onödigt tunn, det hade vart bättre att hålla yttermåtten mindre än att optimera tjockleken.

I fickan passar den utan problem i mina byxor och i cykeltröjans ficka med dragkedja.

Nästa iPhone:
4,5-4,7" med full HD
1/2,3" sensor med bildstabilisering och fas-autofokus
Vattentät
Trådlös laddning (som Apple watch och andra)
Virtuellt sim
Färre knappar.

Då har vi en storsäljare :-)

Så fort Nokia gör något vattentätt är de bra jävla nära det där. Utom färre knappar men det önskemålet förstår jag inte riktigt. Att iPhonen saknar riktig kameraknapp är en enorm brist i mina ögon.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Så fort Nokia gör något vattentätt är de bra
> jävla nära det där. Utom färre knappar men det
> önskemålet förstår jag inte riktigt. Att
> iPhonen saknar riktig kameraknapp är en enorm
> brist i mina ögon.

Något fel på volymknapparna? Eller du menar att du vill ha ytterligare en knapp bara för att trycka av bilder?

Jeppe_E skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så fort Nokia gör något vattentätt är de
> bra
> > jävla nära det där. Utom färre knappar men
> det
> > önskemålet förstår jag inte riktigt. Att
> > iPhonen saknar riktig kameraknapp är en enorm
> > brist i mina ögon.
>
>
> Något fel på volymknapparna? Eller du menar att
> du vill ha ytterligare en knapp bara för att
> trycka av bilder?

En tvåstegsknapp som på en riktig kamera, ja.

Muxxor skrev:

>
> Nästa iPhone:
> 4,5-4,7" med full HD
> 1/2,3" sensor med bildstabilisering och
> fas-autofokus
> Vattentät
> Trådlös laddning (som Apple watch och andra)
> Virtuellt sim
> Färre knappar.
>
> Då har vi en storsäljare :-)

Hmm.. som lite tekniskt insnöad..

4,5-5,7" med full HD skulle innebära en sjukt hög pixeltäthet. I dagsläget har iP6+ full HD på sin 5,5" skärm, vilket innebär 401 ppi. Det mänskliga ögat har svårt, för att inte säga omöjligt att skilja iP6 med 326 ppi mot iP6+ 401 ppi.

1/2,3" sensor med fasdetekterande fokus går inte om de vill fortsätta att göra mobilen så tunn. Redan idag sticker linsen ut, pga att avståndet mellan optiken och sensorn behövs. En större sensor skulle kräva större avstånd mellan optik och sensorplan. Högst tveksam till fasdetekterande autofokus. Bildstabilisering (OIS) finns i iP6+ redan.

Jeppe_E skrev:
> Muxxor skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Nästa iPhone:
> > 4,5-4,7" med full HD
> > 1/2,3" sensor med bildstabilisering och
> > fas-autofokus
> > Vattentät
> > Trådlös laddning (som Apple watch och andra)
> > Virtuellt sim
> > Färre knappar.
> >
> > Då har vi en storsäljare :-)
>
>
> Hmm.. som lite tekniskt insnöad..
>
> 4,5-5,7" med full HD skulle innebära en sjukt
> hög pixeltäthet. I dagsläget har iP6+ full HD
> på sin 5,5" skärm, vilket innebär 401 ppi. Det
> mänskliga ögat har svårt, för att inte säga
> omöjligt att skilja iP6 med 326 ppi mot iP6+ 401
> ppi.
>
> 1/2,3" sensor med fasdetekterande fokus går inte
> om de vill fortsätta att göra mobilen så tunn.
> Redan idag sticker linsen ut, pga att avståndet
> mellan optiken och sensorn behövs. En större
> sensor skulle kräva större avstånd mellan optik
> och sensorplan. Högst tveksam till
> fasdetekterande autofokus. Bildstabilisering (OIS)
> finns i iP6+ redan.

Htc one är på 4,7" och har full HD. Har inga problem med en tjockare lur :-) båda sexorna har fasdetekterande autofokus...

Håller med om att ~4" är en bra storlek för en _telefon_ men jag vill tro att jag kommer använda plussen mer som en platta. Dock enhandsanvänder jag min femma väldigt mycket och tycker t.o.m. den kan ligga fel i fickan ibland......... ilandsproblem

En kollega sa även idag att han lägger bort sin stora nokia och tar fram sin iphone 4 i sängen för att det ska gå att enhandssurfa (Nej jag vet inte vad han surfar på!!) och där finns ju en poäng också. Å andra sidan surfar jag sjukt mkt på min iPhone och det är ju då man vill ha en stor skärm!?

Tillbaka
Topp