OT. JIT / Lagerhållning

CEHG

Aktiv medlem
OT. JIT / Lagerhållning
Just in time. Rationell lagerhållningsstrategi. Så lite kapital som möjligt bundet i lager (som inte befinner sig på hjul för tillfället).

Jag har humanistisk utbildning så jag kan ha missat något, men farsan som jobbade med produktion och flöden i industrin började prata om JIT redan på 80-talet.

Vad kostar det med restnoteringar och väntetider? Min bil på verkstad står och tickar pengar till hyrbil för försäkringsbolaget (och mig) för att en strålkastare är restad. Kanske finns det inte en enda i hela Europa - ingen vet - och Mercedes envisas med nya delar. Vad kostar allt detta? Vem vinner, vem förlorar?

OT. JIT / Lagerhållning
Dem som vinner är ekonomer som kan säga att dem sparat pengar genom att minimera lagerhållningen, för alla andra ställer det bara till det. Försämrar arbetsflödet i många verksamheter, lägger mer krav på snabba och billiga frakter som dessutom är mer slösaktigt när det är få eller enskilda artiklar som skickas för sig istället för samlad frakt

OT. JIT / Lagerhållning
Min brorsa hade en en Kia carens som de löste in till 2021 års inbytespris för att de inte kunde fram delar ?,garantijobb så de hade tydligen ingen annan lösning ,
utgången modell å corona skyllde de på .

OT. JIT / Lagerhållning
Det kan nog funka praktiskt (för vissa områden), men det känns mer som en teoretisk förhoppning. Konsekvenserna för en liten och obetydlig miss nånstans på vägen kan bli väldigt stora i slutändan.

OT. JIT / Lagerhållning
Dem som vinner är ekonomer som kan säga att dem sparat pengar genom att minimera lagerhållningen, för alla andra ställer det bara till det. Försämrar arbetsflödet i många verksamheter, lägger mer krav på snabba och billiga frakter som dessutom är mer slösaktigt när det är få eller enskilda artiklar som skickas för sig istället för samlad frakt

Tjena!

Fast för tillfället handlar det inte om frivilligt låga lager, coronaeffekten kommer hänga kvar ett bra tag till innan allt är tillbaka till det normala. Sen blir det inte bättre av en vodkastinn ryss som ska ge sig på grannlandet.

OT. JIT / Lagerhållning
Tjena!

Fast för tillfället handlar det inte om frivilligt låga lager, coronaeffekten kommer hänga kvar ett bra tag till innan allt är tillbaka till det normala. Sen blir det inte bättre av en vodkastinn ryss som ska ge sig på grannlandet.
min erfarenhet är av JIT är mestadels innan pandemin, men effekten är väl ännu värre när det är ofrivilligt

OT. JIT / Lagerhållning
Just in time. Rationell lagerhållningsstrategi. Så lite kapital som möjligt bundet i lager (som inte befinner sig på hjul för tillfället).

Jag har humanistisk utbildning så jag kan ha missat något, men farsan som jobbade med produktion och flöden i industrin började prata om JIT redan på 80-talet.

Vad kostar det med restnoteringar och väntetider? Min bil på verkstad står och tickar pengar till hyrbil för försäkringsbolaget (och mig) för att en strålkastare är restad. Kanske finns det inte en enda i hela Europa - ingen vet - och Mercedes envisas med nya delar. Vad kostar allt detta? Vem vinner, vem förlorar?

Det där låter ju verkligen inte som JIT i o m att prylen inte finns när den behövs. ?‍♀️

OT. JIT / Lagerhållning
Tror många börjar tänka om med produktion i länder på andra sidan jorden och minimala lager nu. Det är inte bara uppsidor.

OT. JIT / Lagerhållning
Tror inte så många implementerar JIT som att man alltid ska ha noll i lager, utan mer att man kontinuerligt behöver räkna och optimera flödena. Saker med riskabel tillgänglighet får man lagerhålla mer av om det är viktigt att leverera snabbt, (vilket det långt ifrån alltid är) osv. Att ha för stora lager riskerar å andra sidan kostnader för lagerhållning och att man får slänga saker som inte behövs.

Givetvis tar man primärt ansvar för sin egen kalkyl med följd såsom i exemplet med hyrbilen och försäkringsbolaget. Dvs det blir lokaloptimering. Efter ett tag tröttnar dock kunder på sådana leverantörer och man kan därför inte lokaloptimera i oändlighet.

Ett intressant fenomen med Covid är dock att många plötsligt har utmaningar med sina leveranskedjor, varför det inte kostar lika mycket badwill längre. Beteendet blir mer accepterat. En leverantör som mot förmodan har väl fungerande JIT kan då slimma lagren än mer - risk då att det blir någon sorts oligopol som håller leveranstiderna långa även väl efter den "motiverade" Covid-effekten lagt sig.

OT. JIT / Lagerhållning
I fallet reservdelar till bilar så kommer det ju leda till dyrare försäkringar om det behöver betalas massa hyrbilspengar.

OT. JIT / Lagerhållning
Det finns många ekonomer och logistikexperter som forskat hela livet på detta. I ditt fall så vinner marknadsekonomin. Verkstaden får betalt för jobbet, Mercedes får sälja delarna, distributören får köra ut dem. Dessutom tjänar ett hyrbilsföretag mer än väntat, vilket på sikt driver upp din, min och alla andras premie. Alla är egentligen nöjda men du (och jag) betalar för det.

Det är lite som skämtet om den som skall boka ett hotellrum och betalar för det, hotellägarna tar pengarna och betalar slaktaren för köttet, som betalar bilverkstaden för reparationen, som betalar snickaren för renoveringen, som betalar "glädjeflickan", som betalar hotellet för rummet hon använt. Efter en timmar kommer hotellgästen och säger sig vara besviken på rummet och får igen sina pengar...

OT. JIT / Lagerhållning
I fallet reservdelar till bilar så kommer det ju leda till dyrare försäkringar om det behöver betalas massa hyrbilspengar.
Yes, det blir en seghet i systemet i och med att det ligger ett f-bolag mellan. Dvs den enskilde kunden lider inte direkt av låg lagerhållning. Det är först när f-bolag börjar höja premier för motorskador eller hyrbilstillägg (med följd av att färre tecknar dem och sedan märker hur dyrt det blir) som effekten dyker upp

OT. JIT / Lagerhållning
JIT funkar bra och kan spara mycket kapitalbindning om du är en stor och viktig kund för dina leverantörer, funkar inte lika bra om du är liten och leverantören är en gigantisk kines. :)

OT. JIT / Lagerhållning

Tjena!

Helt klart. Blev påkörd i början av December, hämtade bilen för två veckor sen tack vare reservdelsväntan. Nu behövde jag inte hyrbil och tog ekonomisk ersättning istället vilket jag tror mitt försäkringsbolag tyckte rätt mycket om även om det kostade dom närmare 9000:-(!)

Tillbaka
Topp