(OT) Jobbutmaning

Globalistic

Aktiv medlem
(OT) Jobbutmaning
Eftersom jag varken vet ut eller in på detta så måste jag vända mig till Happyfolket om tankar kring detta.

På mitt ena jobb har vi en personaltävling. Vi ska använda oss av Nike+ å gå eller springa från 1 april till sista maj.

Nu är det så att en joppe har reggat 550km sedan starten, alltså 18 dagar, då han reggar väl dagens pass senare ikväll.

Är detta ens möjligt!

Jag har gjort några tappra försök att matcha hans 24-31km/dag genom att gå eller springa.

Tappert försök 1: Tog bilen till Globen - Gick sedan 9km till jobbet. jobbade å gick sedan tillbaka.
Drygt 2 timmar och 18km rikare. Upprepade detta dagen efter. Dag tre = ont i benhinnorna.

Tappert försök 2: Gick i Berlin "non-stop". Dag 1 ca. 23km och dag 2 ca. 26km. Dag tre, var tvungen att chilla.

Tappert försök 3: Har cykelpendlat 30km enkel väg nu sedan måndag + annan träning. 15 Träningstimmar hittills sedan måndag och nästa 28 mil cykel har det blivit. I dag var jag TVUNGEN att vila!

Men eftersom denna kille bara kör å kör å kör undrar jag ens hur människan bär sig åt. Oavsetthur duktig man är måste man vila!

Att gå/springa 24-30km/dag 18 dagar i rad, kan inte vara sunt för kroppen!
Om han ska vila skulle en av hans veckor se ut typ såhär...

Mån: Lugnt pass, 35km gång
Tis: Snabbpass, 30km löpning
Ons: Vila
Torsdag: Snabbpass: 40km löpning
Fredag: Återhämtning, 20km gång
Lördag: Lugnt pass, 30km Löpning
Söndag: Distans, 60km gång

Å detta i tre veckor i följd?

Vad säger ni? Skulle ni klara av tre veckor med detta schema och ändå hinna jobba, hinna med fritid, familj osv osv...

Regler: Man får inte ha den på sig när man jobbar osv, enbart vid TRÄNING/Fritid. Sedan finns det en Nike+ app som reggar utan chip i skon, dvs. Man kan cykla med den. Användarens data/loggar är låsta och man kan alltså inte se hans data eller hur hans pass ser ut.

Skrmavbild2012-04-20kl.11.08.09.png

Senast ändrad:
(OT) Jobbutmaning
Är snubben halt? På ett tidigare jobb hade vi en sån där stegmätartävling och där var det en låghalt kärring på 60 år som tog så kort steg att det såg ut som hon gick typ 5 mil om dagen...

(OT) Jobbutmaning
Han är med stor sannolikhet Under 30, frisk och Jevligt fit! Man kan kalibrera om dessa men bara till en viss gräns å då kanske med 20m som maxvinning per/km.

(OT) Jobbutmaning
Vi har haft folk som gick från Hisingen till Mölndal fem dagar i veckan sådär 10-15km enkel väg. Om man dessutom går mycket i jobbet så kan det absolut bli så mycket.

(OT) Jobbutmaning
En kompis till mig hade stegräknartävling på jobbet, hon tog med sig stegräknaren till häststallet och gav sig ut och galloperade. Det blev ngr tusen steg extra på det.
Du kanske göra ngt liknande om du har möjlighet till det. Kanske lite svårt att få fast Nike+ mojäng på en hästsko iofs.

(OT) Jobbutmaning
Var det inte Mollo som hade en sådandär mätare på sig under tresjöarrunt och loggade flera hundra tusen steg första helgen?

(OT) Jobbutmaning
Ja, FEM dagar i veckan. Slår man ut 550km på 18 så blir det runt 30km/dag. I början snittade han på 24-27/dag. Sedan ökade det till 31-32km/dag å nu runt 30km/dag.

Å visst kan man gå mycket i jobbet. Men man får ca. 3km på en arbetsdag. Men då bryter man mot reglerna som just säger att man inte får ha det. Å med det väder som råder i dag i Stockholm skulle dagens 30km powerwalk eller löpning bli en riktig utmaning...om inte tala om i lördags!

(OT) Jobbutmaning
Nike+ är alltså ingen stegräknare utan en "pedometer" som läser av på liknande sätt som Polars/Garmins/Adidas fotfod.

Trappor = Fail
Stå still i max 2 min = Fail = Pausmode

Tänkbara fusk:
-Ta små små steg (men det är ju jobbigare än att ta normala steg)
-Laddat hem Nike+ appen å slagit på den på pendeltåget till och från jobbet
-Cyklat med Nik+ GPS-appen
-Användt Nike+ armband dag å natt

Eller så har han helt enkelt gått varje dag från Västerhaninge till City - varje dag sedan 1 april.

(OT) Jobbutmaning
Globalistic skrev:
> Tänkbara fusk:
> -Ta små små steg (men det är ju jobbigare än
> att ta normala steg)

Då funkar det väl att vara halt eller dvärg...

(OT) Jobbutmaning
Haha! Då är allt förlåtet.

30km/dag är inte omöjligt. Men man måste tydligen vara jevligt Elit för att klara det.
För en "vanlig" person så är det inte möjligt. Även om hen gett sig fan på det. Kroppen skulle säga ifrån.

Är detta slutsatsen?

Å mig veteligen är det ingen som är superelit i den butiken inom löpning. Han säger själv att han springer milen 42, borde inte han springa milen lite snabbare då?

:)

(OT) Jobbutmaning
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha! Då är allt förlåtet.
>
> 30km/dag är inte omöjligt. Men man måste
> tydligen vara jevligt Elit för att klara det.
> För en "vanlig" person så är det inte möjligt.
> Även om hen gett sig fan på det. Kroppen skulle
> säga ifrån.
>
> Är detta slutsatsen?

Under de förutsättningar som du redovisat så ser det onekligen skummet ut, ja. Det är en sak att jag kan gå ca 2 mil på jobbet under en dag för att sedan köra ett pass på dryga milen på kvällen.
Det är en sak. Men jobbtiden skulle inte räknas. Att gå ca tre mil om dage är inte troligt tidsmässigt. Detta då det tar ca 6 timmar. Att en otränad Svenne skull fixa att gå 6 mil under en dag är inte heller det sannolikt. Det spelar ingen roll att man inte har packning. Det blir friktionsproblem under fotsulan skulle jag tro. Och då går man sällan dagen efteråt. Inte farlig. Det gör bara jävligt ont.

Jag tro att det är någon form av en liten bugg i detta. Men samtidigt är det inte helt omöjligt. Men det tar tid.

(OT) Jobbutmaning
mzi skrev:
> Var det inte Mollo som hade en sådandär mätare
> på sig under tresjöarrunt och loggade flera
> hundra tusen steg första helgen?

Vi hade att system där man loggade träningstid i en tabell. Kollegorna blev lite snopna när jag cyklade 107 mil en helg. :D

(OT) Jobbutmaning
bigmollo skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var det inte Mollo som hade en sådandär
> mätare
> > på sig under tresjöarrunt och loggade flera
> > hundra tusen steg första helgen?
>
>
> Vi hade att system där man loggade träningstid i
> en tabell. Kollegorna blev lite snopna när jag
> cyklade 107 mil en helg. :D

Avancerande du några steg efter det? På listan alltså. :)

(OT) Jobbutmaning
Ja, men Mollo kan ju redovisa sina mil vilket denna person inte gör.
Skulle vara intressant att få se hur fyra dagar i hans liv ser ut. Onekligen så måste personen träna Väldigt hårt!

(OT) Jobbutmaning
Globalistic skrev:
> Ja, men Mollo kan ju redovisa sina mil vilket
> denna person inte gör.
> Skulle vara intressant att få se hur fyra dagar i
> hans liv ser ut. Onekligen så måste personen
> träna Väldigt hårt!

Lite stalker action kanske? :)

(OT) Jobbutmaning
Äh, det är väl som det brukar funka i jobbtävlingar:

Någon som har alldeles för lite att göra på dagarna hittar på en tävling med slappa regler. Chefen blir alldeles till sig och sponsrar med ett alldeles för häftigt pris (förslagsvis ett som går att dra av som arbetsredskap). Pga slappa regler blir det relativt enkelt att fuska. En skrupelfri person fuskar och vinner. Ingen kan kontrollera vinnaren för då ses man som ogin och dålig förlorare. Chefen bryr sig inte heller för h*n vill bara bli av med iPad:en så snabbt som möjligt och få folk att börja jobba igen.

/Fredags-gnäll

(OT) Jobbutmaning
fastforward skrev:
> Äh, det är väl som det brukar funka i
> jobbtävlingar:
>
> Någon som har alldeles för lite att göra på
> dagarna hittar på en tävling med slappa regler.
> Chefen blir alldeles till sig och sponsrar med ett
> alldeles för häftigt pris (förslagsvis ett som
> går att dra av som arbetsredskap). Pga slappa
> regler blir det relativt enkelt att fuska. En
> skrupelfri person fuskar och vinner. Ingen kan
> kontrollera vinnaren för då ses man som ogin och
> dålig förlorare. Chefen bryr sig inte heller
> för h*n vill bara bli av med iPad:en så snabbt
> som möjligt och få folk att börja jobba igen.
>
> /Fredags-gnäll

Vi är nästan 1000 personer som anmält oss inom företaget. Jag Slutade efter 95 reggade kilometrar förra veckan. Ska dunka på med 6km till så är jag med i utlottningen i alla fall om priser. Vann ett par valfria Asics skor förra året. Sedan kan jag fortsätta att cykla och skita i det där :)

Springa är silver, cykla är Guld!

(OT) Jobbutmaning
ÅL skrev:
> Jobbar du men soffpotatisen som kör CV på sub-3 ?

Där har vi det. + 1.

(OT) Jobbutmaning
Globalistic skrev:
> Haha! Då är allt förlåtet.
>
> 30km/dag är inte omöjligt. Men man måste
> tydligen vara jevligt Elit för att klara det.
> För en "vanlig" person så är det inte möjligt.
> Även om hen gett sig fan på det. Kroppen skulle
> säga ifrån.

Måste man verkligen vara elit för att klara av det?
När jag jobbade på lager, så hade jag 14km enkelväg till jobbet och jag cyklade året runt till jobbet =28km/dag. Räknade mig inte ens som motionär då.

(OT) Jobbutmaning
Gaston Garcon skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Haha! Då är allt förlåtet.
> >
> > 30km/dag är inte omöjligt. Men man måste
> > tydligen vara jevligt Elit för att klara det.
> > För en "vanlig" person så är det inte
> möjligt.
> > Även om hen gett sig fan på det. Kroppen
> skulle
> > säga ifrån.
>
> Måste man verkligen vara elit för att klara av
> det?
> När jag jobbade på lager, så hade jag 14km
> enkelväg till jobbet och jag cyklade året runt
> till jobbet =28km/dag. Räknade mig inte ens som
> motionär då.

Fast nu är det gång, inte cykling, det gäller.

(OT) Jobbutmaning
Under en så kallad träningslägersvecka som jag har på gång just nu (som gått mest i snöslask) så har jag insett att man väldigt lätt definierar vad som är möjligt eller inte utgående från sin egen bekvämlighetströskel. Bara för att du fick ont i benhinnorna så kanske han inte får det. Håller ju med fredrikw lite också - fusk förekommer säkert i sådana här, men var ska man dra gränsen för vad som är otrolig prestation. Det fanns ju många till på listan som hade nästan lika mycket. De måste ju också vara antingen superfit eller fuskare. Tror mera på det första.

(OT) Jobbutmaning
Jag tycker ändå att det låter mycket. Snabb gång för mig är (för att använda löparnas mått på fart: tempo) ca 7-8 min/km. Tre timmar gång skulle man kunna tänka sig för nån som gillar det och inte får ont av det. Det behöver inte heller vara i ett sträck, utan t ex en timme på morgonen och två timmar på kvällen. Med 8 min/km ger tre timmar drygt 22 km. På en månad blir det närmare 700 km. På 18 dagar strax över 400 km.

Offrar man en timme till per dag, eller går dubbelt så långt en dag i veckan, kan man sänka tempot till än mer uthållighetsbetonat. Lika väl som man glor på TV eller surfar på happy 3-4 timmar på en kväll kan man ju gå! Kombinerar man det med att gå till och från jobbet är det ju ännu enklare.

För 10 år sen började jag gå till och från mitt dåvarande jobb. 4.5 km enkel väg (kraftigt uppför på ditvägen). http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=382316
Riktigt skoj!

Men 35-40 km per dag, varje dag, det låter extremt.

(OT) Jobbutmaning
castrello skrev:
> Under en så kallad träningslägersvecka som jag
> har på gång just nu (som gått mest i snöslask)
> så har jag insett att man väldigt lätt
> definierar vad som är möjligt eller inte
> utgående från sin egen bekvämlighetströskel.
> Bara för att du fick ont i benhinnorna så kanske
> han inte får det. Håller ju med fredrikw lite
> också - fusk förekommer säkert i sådana här,
> men var ska man dra gränsen för vad som är
> otrolig prestation. Det fanns ju många till på
> listan som hade nästan lika mycket. De måste ju
> också vara antingen superfit eller fuskare. Tror
> mera på det första.

Är han å fastforward samma person?

(OT) Jobbutmaning
Globalistic skrev:
> Jo men skiljer just nu 10 mil mellan ettan å
> tvåan.

Förvisso. Men på ca tre veckor är ju skillnaden runt 5 km/dag och det är i sammanhanget inte så mycket.

(OT) Jobbutmaning
Oskar skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Under en så kallad träningslägersvecka som
> jag
> > har på gång just nu (som gått mest i
> snöslask)
> > så har jag insett att man väldigt lätt
> > definierar vad som är möjligt eller inte
> > utgående från sin egen
> bekvämlighetströskel.
> > Bara för att du fick ont i benhinnorna så
> kanske
> > han inte får det. Håller ju med fredrikw lite
> > också - fusk förekommer säkert i sådana
> här,
> > men var ska man dra gränsen för vad som är
> > otrolig prestation. Det fanns ju många till
> på
> > listan som hade nästan lika mycket. De måste
> ju
> > också vara antingen superfit eller fuskare.
> Tror
> > mera på det första.
>
>
> Är han å fastforward samma person?

Tomejto, tomaaato... jag brukar hålla med fredrikw så från och med nu kallar jag alla som jag håller med för fredrikw.

(OT) Jobbutmaning
När vi hade en liknande utmaning var det en hel del personer som promenerade åtskilliga timmar om dagen. De var en avdelning som förutom att de gick mycket i jobbet även tog timslånga promenader tillsammans på lunchen, och gick flera timmar både före och efter jobbet. Går man in för det kan man logga många timmar, något som egentligen är ganska meningslöst för annat än att ligga först på listan.

Så Bang, antingen så inser du att detta är en tävling för de som inte tränar på riktigt och skiter i det hela, eller så satsar du på att vinna och får då lägga en massa timmar på någonting som inte ger ett skit. Lätt val, eller hur?

(OT) Jobbutmaning
Tja, om målet är att gå (hehe) ner i vikt skulle jag räkna det som en ypperlig motionsform om man inte vill cykla (och alla vill inte cykla). Eftersom man knappast äter när man går, så kan man lätt skapa ett stort energiunderskott, om man ändå är beredd att offra tiden.

(OT) Jobbutmaning
geologen skrev:
> Tja, om målet är att gå (hehe) ner i vikt
> skulle jag räkna det som en ypperlig motionsform
> om man inte vill cykla (och alla vill inte cykla).
> Eftersom man knappast äter när man går, så kan
> man lätt skapa ett stort energiunderskott, om man
> ändå är beredd att offra tiden.

Med tyngdpunkt på "offra tiden", för inte är det speciellt tidseffektivt skulle jag nog säga.

(OT) Jobbutmaning
Men att gå 30km/dag i 20 dagar i rad. Alltså går du i lite snabbare takt än vanlig promenadtempo ta det kanske fyra timmar. Att ha fyra timmar över varje dag i 20 dagar e fan helt otroligt, å sedan lägga det på att gå är ju ännu mer bendransvärt. Jag ska göra mina sista 6m så är jag med i utlottningen i alla fall där 50st som passerat 100km vinner något.

Efter 24mils jobbpendlng + två cykelpass denna vecka är jag inte direkt sugen på att ge mig ut å gå 30km....

Tillbaka
Topp