[OT] Jogga med pulsklocka = det går att stå ut med

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur går det då Carl?

Jag har haft lite känningar av nåt skit i kroppen... Influensa som inte brytit ut kanske? Knaprat ipren för att bli av med nackont å sånt. Barnen har också varit lite hängiga. Jag har mest gått, och joggat en gång (bara 2,5km) sen sist. Jag känner mig väldigt peppad så jag hoppas hoppas att det är nåt jag lyckas fortsätta med den här gången. :)
Skulle verkligen vilja bli mer allroundtränad.

Senast redigerad av en moderator:
För egen del promenadjoggade jag mig runt en ca 8 km lång slinga varav knappt 2 km is/terräng och resten asfalt i lördags. Ingen pulsklocka den här gången eftersom jag bara ville ta mig runt med minsta möjliga mängd smärta. Efter ca en km promenad tog jag första löpstegen och fick benhinnevärk (framsida skenben) efter bara ett par hundra meter. Ner till promenadtempo igen och varvade så hela vägen runt. Minsta lilla signal om smärta i knä eller fotleder så gick jag över till promenad. Uppskattningsvis kunde jag sammanlagt jogga knappt halva sträckan.

Hittade ett par ställen längs vägen och strechade ut de muskler jag vet är för korta och orsakar knäproblemen och trot eller ej men sista kilometern gick riktigt bra. Hittade ett hyfsat löpsteg och kunde ta ut lite längd på löpsteget. Kändes helt klart rätt att ta det så "löjligt" lugnt.

Nya skor står högt på inköpslistan.. Väldigt högt.

Andematt, har du funderat nåt på att gå över till framfotslöpning?
Jag gillar logiken bakom och är mycket frestad att prova att jogga i mer eller mindre odämpade skor, typ adizero pro, puma h street eller liknande. Finns massor med läsning och diskussioner att botanisera i. Nästan lika kul som att läsa om rullmotstånd och aerodynamik. :)
Jag har ju knappt nåt steg att ändra eftersom jag börjar från noll, så varför inte tänker jag.

Har faktiskt aldrig hört talas om det förrän du skrev om det här..
Har du några länkar man kan botanisera bland för att om inte annat bli lite mer allmänbildad?

nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> MrSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag blir lika irriterad varje gång när man
> > läser artiklar om att snabb gång är den
> > effektivaste metoden för fettförbränning,
> det
> > är en illa formulerad myt som alltför många
> > människor köpt. Möjligtvis förbränner man
> en
> > högre procentandel fett jämfört med
> kolhydrater
> > när man går men där stannar också alla
> > jämförelser.
>
> Dito.

+1

Testade igår att jogga 2,5 på framfoten. Det var intressant.
Observationer:
Det var svårare än jag trodde. Första hundra metrarna var det svårt att korta ner steget så mycket som det skulle. Även nedsättningen blev lite så man sparkade fram grus. Sen blev det lite bättre och man kom in i det. Väldigt snabbt kändes de skorna jag hade annorlunda. De kändes nedtrampade vid trampdynorna och när foten sträcktes ut under den fjädrande fasen av steget så var hålfotsuppbyggnaden väldigt störande och i vägen för fotvalvets rörelse.
Det var väldigt svårt att springa långsamt så nu fick jag acceptera en puls mellan 140 och 150.
Behövde också gå en bit efter 1km.
Andra halvan så sprang jag med lägre och lägre isättning så det blev mer att landningen skedde från mitten på foten och framåt och inte bara trampdynorna. Nu nådde hälarna marken i mitten på steget också utan att det kändes konstigt. När jag sprang genom ett skogsparti så kändes fötterna mer och mer som när man lär sig åka telemark med låga skor. De arbetade verkligen, och i många ledder.
På sista rakan hemåt så kollade jag in gps'en och det visade sig att jag sprang i 11km/h fast med pulsen runt 144. Det är ju mycket snabbare än förra gången när jag höll mig på 6-7 km/h som snabbast.
Visserligen lät jag hastigheten vara där det kändes naturligt nu och förra gången så sprang jag för att ta det lugnt så man kan nog inte dra alltför stora slutsatser där.
Idag så känns vaderna och fötterna precis som när man lärde sig åka telisar.

Jag tänker definitivt fortsätta att prova det här, och ska försöka hitta några lämpliga skor utan uppbyggnad så fort som möjligt. Kollade redan igårkväll i 3 sportaffärer men hittade ingenting som inte var väldigt dämpat.

Senast redigerad av en moderator:
Har inte läst hela tråden.
Men jag har kommit igång ganska bra nu med att kombinera, löpning, mtb och styrketräning på friskis gymmet. Funkar toppen.
Har börjat löpa för några år sedan efter lite uppehåll.
Från början var 3km en plåga. sen gick det ok, då ökade jag till 5km. Sedan 9km som standardpass.
Igår körde jag 18km. Kändes rätt ok.
tror på varierad träning, träna dagligen.
Är 44år nu och piggare än på länge :-)

Andra passet den här veckan just avklarat. Uppskattar slingan till ca 5 km. Första 3 varvades jogg medelst minimala myrsteg med promenad. Lite lätt känning på utsidan knäet men den försvann med lite strech av gluteus.

Vad som däremot överraskade mig var effekten av att springa på framfoten.. När jag var rejält varm och hade ca 2 km kvar hem testade jag och hittade ett bra framfotslöpsteg och kunde hålla en för mig riktigt god fart i ca 1.5 km. Så långt har jag aldrig någonsin klarat att springa förr och an mindre i det tempot.. Vad hände!?! =)

Vad kul att höra Andematt!
Hoppas knäet klarar sig också.

Jag upptäckte en annan intressant effekt av joggandet de här två veckorna och det är att jag faktiskt kom ut på hojen idag. Jag tänkte ta det lugnt efter gårdagens pass och spara vaderna lite, men var så sugen på en markering till i träningsboken så jag tog cykeln istället. :D
Annars brukar jag bara cykla typ på helger om man inte har nåt annat att göra, inte som ett träningspass rakt upp och ner.
Och det verkar som att man börjar kunna lyssna bättre på kroppen faktiskt, för jag gjorde inga dumkörningar och fick ingen blodsmak i munnen. Väldigt skönt.

Fanken vad drygt det är att man måste öka så långsamt... Jag skulle så gärna sticka ut och kuta en och en halv timme just nu, men fan heller att det går. Så fort jag tränar lite för mycket så hugger det i knäna. Inget snack om att det är väldigt likt hopparknä mina symptom i höger knä.
Så testar man att göra lite asymetriska knäböj igår för att börja träna bort smärtan och vips i morse så har man ont på insidan av knäet istället plus att vänsterknät börjar kännas så smått. Fan.
Jag kan bara trösta mig att så länge jag springer på pricken enligt POSE-instruktionerna så känns det inte alls i knäna. Däremot när man sätter ner en häl eller börjar skjuta ifrån så hugger det till.
Nu får det fn bli varmt nån gång så man kan börja cykla ordentligt. Jag är trött på blankisen på våra grusvägar som bara duger till löpning.

Tillbaka
Topp