Har börjat köpa endast smartwool då jag upplevt att de håller bäst samt sitter bra på mina xl fötter (48).
Ganska dyra men ett par brukar klara i snitt 3 år i min rotation av ~10 par strumpor
Jag har kört smartwool i kanske 5-10år, osäker. De är blandat merino (ull) och syntet. Elastiska med bra passform (jag kör strl. 38-41 på mina 42 fötter)
Fick ett par av en flickvän när det begav sig. Världens tråkigaste present visade sig förändra mina klädesvanor på livsbasis. Utan tvekan ett favoritplagg hela året.
Har prövat olika typer genom åren, och snurrar på 10-20 par. Den enda nackdelen är att de upplevs som dyra. (120-250:-/par)
De har många olika typer, och de jag använder mest är vanliga hike crew medium. Har kört de tunnare, samt knämodellen (sjukt bra men lite osexig!) samt deras standardmodell typ hike crew medium och heavy. Samt PHD modellen (bäst).
De nyare modellerna av hike har en högre syntetisk inblandning vilket gjorde dem lösa och ”hala” på foten. Så jag skickade just tillbaka 10 par till widfoss. Jag upplevde att sockan gled runt foten, snarare än att vara stationär.
Rent generellt:
- svalare på sommaren, varmare på vintern kontra Bommul och syntet. Torkar fort och blir sällan våta. Kan bära en del fukt innan de upplevs våta. Perfekt i skinnsko som andas dåligt.
- har aldrig förstört ett par av slitage, men de blir tunnare i vadderingen så då har jag tagit dem ur rotation och lagt dem i camping väskan. De håller flera år för mig, säkert 3+ år. Tvättar dem i 40gr som vanlig tvätt.
- luktar aldrig illa, och mina fötter/skor kan verkligen lukta disktrasa med fel sockar.
- man blir utskrattad när man har ullsockar på sommaren. Det är ett plus att man kan skapa positiva känslor hos andra utan att anstränga sig.
- passformen och känslan hos de modeller jag använt är mycket bra, de smiter åt runt foten på ett bra sätt, och har bra grepp mot skinnet så att de inte glider runt. Ni som plågas av detta komfortproblem förstår var jag menar.
- de har ganska bra och skönt glid när man kör en Kramer entré och glider sidledes på parkettgolvet med springande ansats.
- phd modellerna är ännu mer anpassade med olika tjocklekar och riktning på elastiska områden. Alla phd modeller jag testat har varit 10/10 där de vanliga hel grå hike modellerna är 9/10.
De tunnare modellerna är för mig inte lika sköna, inte ens på sommaren. Man svettas märkligt nog mer om fötterna med de tunnare sockarna. De är bättre än bomull men svårt att motivera prisskillnaden. 6/10
Ankelmodellerna är ok, har prövat någon enstaka dag men de är tunna. Väldigt bra passform kontra vanliga sockar. Om jag skulle behöva ha sockar med sandaler väljer jag nog dessa. 8/10 för att vara ankelmodell.
Har försökt använda vanliga sockar flera gånger men de åker av fort som fy.
Kanske är det här med sockar och hur de upplevs något för personer som gränsar det autistiska, men jag lägger gärna 200:- på ett par sockar för jag blir fortfarande sjukt glad av den komfortskillnad ett par bra merinosockar gör i vardagen. Jag går sällan barfota.. ofta när jag valt fel sko för väderleken så räddar dessa sockar situationen där jag annars förmodligen fått ett lite sämre humör.
//K