[OT] Klimatet...

[OT] Klimatet...
bigmollo skrev:
> Japp, tillfällighet. Jorden blir inte varmare på
> ett år.

Tillfällighet jämfört med förra året menar du? ;-)
Men om du tittar på temperaturutvecklingen sedan 1950 kan man väl inte prata om tillfälligheter
längre.

> Däremot måste vi ändra vårt
> sätt att leva så det inte skiter ihop sig
> fullständigt snart. Men vi människor är nog
> för korkade för att ändra oss innan det är
> för sent.
> /J

Håller helt med!

Liten kommentar ang Sveriges elproduktion: Man får inte glömma att vi köper en hel del el från Danmark som är fossilel...

[OT] Klimatet...
Ismael skrev:
-------------------------------------------------------
> (Massa ord)
>
> Liten kommentar ang Sveriges elproduktion: Man
> får inte glömma att vi köper en hel del el
> från Danmark som är fossilel...

Glöm inte heller att Danmark har en mycket stor andel vindgenererad el (13% har jag för mig) och jobbar på med att fasa ut kolet. Man har lagt om flera tidigare koldrivna el- och värmeverk till bioenergi (läs: halm och sälg och sånt).

[OT] Klimatet...
>> Liten kommentar ang Sveriges elproduktion: Man får inte glömma att vi köper en hel del el från Danmark som är fossilel...

Allting hänger ihop. På söndgen får vi 1 kg reklam i brevlådan. Den pappersbunten, som är ett totalt slöseri med naturens ressurser likväl som den bidrar till sveriges tillväxt och vår välfärd.

Den är då tillverkad med importerad billig fossilenergi. Tillgån till billig energi är förutsätning för vår framgångsrika pappers/massa/stål-industri osv. Som ni ser så efter valet ropar industrins särintressen på utbyggd kärnkraft/vattenkraft. Varför då, för att säkra jobben (säger dom), för att öka sina vinster (säger jag) för den jävla reklambunten i lådan?

Nu är jag på gott eller ont del i ekorrhjulet. Jag jobbar med mycket miljövänliga tåg som kör på grön el!? (ha ha) Oh va bra jag är.

Men, mina fina tåg transporterar råvaror stål-malm-timmer-flis i oändliga ton i en aldrig sinande ström. Varje dag uppskattat 3000 ton massaved, 1500 ton sågflis och 2500 ton papper, samtidigt som det ankommer hit 3000 stål om dagen.
Så den största miljöboven här på happy är jag?

Det jag vill säga är att pappersbunten i brevlådan som jag inte vill ha, är gjord av billiga svenska råvaor, vars framställande kräver billig energi. Jag och hela samhället är beroende av industrins framgångar. Gör man inga pappersbuntar behöver man ingen massaved och ingen pappersindutri OCH inga godståg?!
För att inte vara med på det kanske man ska var en Fu-jesus och tillbringa sina dagar med att ro i en roddbåt fram och tillbaks på Siljan. Som stadgad familjeförsörjare i hus är det svårt att vara så konsekvent miljömässig.

Nu ger jag inte upp utan man får göra det lilla man kan.

Tillbaka
Topp