[OT] Klimatförnekare

[OT] Klimatförnekare
Snart borde väl flosklerna på den här tråden, vara uttömda. Detta efts alla "Ha, Ha", börjar kännas mer och mer mossiga! Det verkar som vissa ännu inte kommit i puberteten...

[OT] Klimatförnekare
Vi var (som skrivet) ca 50.000 pers idag. God stämning, folk från hela delar av samhället. Lång sektion från huvudarrangören Naturskyddsföreningen. Och (för att hoppa till on-topic för forumet) gott tillfälle till lastcykelspaning - har sett många för mig nya modeller, använda av deltagare i tåget för att köra barn, ljudanläggning eller någon rekvisita.

Även till exempel Scouterna och Friluftsfrämjandet var där, kul att se. Tror också de MTB-cyklister som gillar naturen vi rör oss i skulle vara en naturlig del av en demonstration som denna. (förmodligen många sådana cyklister med i tåget under andra föreningars namn)

[OT] Klimatförnekare
Så ofantligt mycket folk, mäktig upplevelse att vara med. Hoppas det får effekt, att visa att folket vill ha en ansvarstagande klimatpolitik.

Här en bild från innan vi kom iväg, tog ett par timmar innan de bakre leden kunde börja gå för det var så knökfullt.
4E1114F9-506D-460C-9AD5-AEB3A9309C56.webp

[OT] Klimatförnekare
[OT] Klimatförnekare
Den andra stora frågan är, om vi hade haft en annan regering, hade det varit lika stor uppslutning till den partipolitiskt obundna demonstrationen då? Hade den ens arrangerats?
Möjligen hade klimatpolitiken sett annorlunda ut med en annan regering, och möjligen hade då inte alla på plats igår känt sig lika nödgade att demonstrera.

[OT] Klimatförnekare
Kan kineserna vända på en flod så den rinner åt andra hållet så kanske människor kan vrida om klimatet så det blir som ”förr” vad det nu är?
Men obs, man ska i alla lägen vara optimist, glöm ej! Alla måste peppa den yngre generationen så dom fattar att dom inte kommer att brinna upp snart allihop!

[OT] Klimatförnekare
Om Ai nu kan räkna ut de omöjliga matematik borde den kunna ge energi och neutralisera gifter klura ut den matematiska ekvationer Ai.

[OT] Klimatförnekare
Vi var (som skrivet) ca 50.000 pers idag. God stämning, folk från hela delar av samhället. Lång sektion från huvudarrangören Naturskyddsföreningen. Och (för att hoppa till on-topic för forumet) gott tillfälle till lastcykelspaning - har sett många för mig nya modeller, använda av deltagare i tåget för att köra barn, ljudanläggning eller någon rekvisita.

Även till exempel Scouterna och Friluftsfrämjandet var där, kul att se. Tror också de MTB-cyklister som gillar naturen vi rör oss i skulle vara en naturlig del av en demonstration som denna. (förmodligen många sådana cyklister med i tåget under andra föreningars namn)
.
Så ofantligt mycket folk, mäktig upplevelse att vara med. Hoppas det får effekt, att visa att folket vill ha en ansvarstagande klimatpolitik.

Här en bild från innan vi kom iväg, tog ett par timmar innan de bakre leden kunde börja gå för det var så knökfullt.
Visa bilaga 849154
Tack Stockholm! Ni ska ha eloge för en stark insats.

[OT] Klimatförnekare
samtidigt i ukraina..
Absolut. Och ytterligare en anledning att sluta konsumera olja och oljeprodukter: De kommer i hög grad från diktatorer som Putin, och köp av olja gynnar dem. Både om vi köper direkt, och genom att öka efterfrågan på världsmarknaden. "Insulate homes, isolate Putin" har jag för mig en slogan var.

Både klimatkris och krigiska grannar ställer också krav på högre resiliens. Till exempel att vi producerar bränsle själv i form av el eller biogas, att vi har logistik som kan hantera störningar, att vi har järnvägen i bättre ordning.

Och i båda fallen är det hög tid för mer krismedvetande - att vi lägger mer på omställning i stället för konsumtionsvaror från Kina, och att vi får en politik som vågar säga att "det här kommer kräva ansträngning av alla i samhället, men vi kan göra det och alternativet är värre".

[OT] Klimatförnekare
Menar du all gammal övervintrad rödvinsvänster som finns i tråden ?
Vill inte göra dig besviken. Men tyvärr tillhör jag inte någon vänster! Det verkar som du tillhör högersidan. Med tanke på din kommentar.
Kan berätta för dig att Klimatfrågan varken tillhör vänster eller höger. Detta pga att vi alla sitter i samma båt!

[OT] Klimatförnekare
Vill inte göra dig besviken. Men tyvärr tillhör jag inte någon vänster! Det verkar som du tillhör högersidan. Med tanke på din kommentar.
Kan berätta för dig att Klimatfrågan varken tillhör vänster eller höger. Detta pga att vi alla sitter i samma båt!
Ta inte åt dig. I hans är värld är triangulerande sossarna ”vänster”.

[OT] Klimatförnekare
Förutom miljö fråga så står vi nog med byxorna nere speciellt i beroende till andra länder utanför Europa som 20 procent eget aluminium resten 80 procent kommer utifrån samma problem kylaggregat stål Kina import med mera problem är att mycket är utanför av det får vi bättre miljö men vi blir pusselbitar importera från diktatur vare sig vi vill eller om vi skall upprätthålla tillverkningen alls.

[OT] Klimatförnekare
Kostnaderna för försäkringsbolagen, när det gäller miljökatastrofer, uppgår hitintills i år, Till ca 40miljarder USD.
Dvs: 40000000000SEK. Märk då väl att detta endast handlar om försäkringsbolagens kostnader. Hur många i fattiga och rika länder är försäkrade och vem täcker kostnaderna för dessa?

Nu är den stora frågan: Hur länge kommer försäkringsbolagen att kunna täcka upp för kommande kostnader?
Förmodligen finns det en deadline, inom en snar framtid! Vem skall betala då?

[OT] Klimatförnekare
Kostnaderna för försäkringsbolagen, när det gäller miljökatastrofer, uppgår hitintills i år, Till ca 40miljarder USD.
Dvs: 40000000000SEK. Märk då väl att detta endast handlar om försäkringsbolagens kostnader. Hur många i fattiga och rika länder är försäkrade och vem täcker kostnaderna för dessa?

Nu är den stora frågan: Hur länge kommer försäkringsbolagen att kunna täcka upp för kommande kostnader?
Förmodligen finns det en deadline, inom en snar framtid! Vem skall betala då?
Och var har du fått denna siffra ifrån?
F.ö. så finansieras försäkringsbolagen genom dess kunders premier, om du inte visste det.

[OT] Klimatförnekare
Förutom miljö fråga så står vi nog med byxorna nere speciellt i beroende till andra länder utanför Europa som 20 procent eget aluminium resten 80 procent kommer utifrån samma problem kylaggregat stål Kina import med mera problem är att mycket är utanför av det får vi bättre miljö men vi blir pusselbitar importera från diktatur vare sig vi vill eller om vi skall upprätthålla tillverkningen alls.
När industrin börjar agera, då vet man att det är illa

[OT] Klimatförnekare
Och var har du fått denna siffra ifrån?
F.ö. så finansieras försäkringsbolagen genom dess kunders premier, om du inte visste det.
Lite mer komplicerat än så är det allt. Försäkringsbolagen är i sin tur försäkrade för att klara mycket större försäkringskrav än de annars skulle göra. Och om det blir riktigt illa får staten gripa in. Men sen är det ju så att om premierna blir för höga kommer kunderna sluta köpa försäkring, något som åtminstone ECB är oroade över. https://www.ecb.europa.eu/ecb/climate/climate/html/index.en.html

[OT] Klimatförnekare
10 procent Polen resten 10 är från övriga Europa och 80 procent är canada och Kina och det i Mellanöstern Navet det bortfallet på aluminium.
Så Europa har 20 procent eget aluminium för sina egna behov resterande 80 procent måste importeras.

Senast ändrad:
[OT] Klimatförnekare
Lite mer komplicerat än så är det allt. Försäkringsbolagen är i sin tur försäkrade för att klara mycket större försäkringskrav än de annars skulle göra. Och om det blir riktigt illa får staten gripa in. Men sen är det ju så att om premierna blir för höga kommer kunderna sluta köpa försäkring, något som åtminstone ECB är oroade över. https://www.ecb.europa.eu/ecb/climate/climate/html/index.en.html
Det kommer vara uppförsbacke att diskutera försäkringsbranschen med den som inte har koll på återförsäkringsbolag.

En komplex och intressant bransch som står inför stora förändringar och utmaningar.

[OT] Klimatförnekare
Per capita har ju varit på tapeten idag efter Åkessons uttal igår.
Jag tänker (helt hypotetiskt o överdrivet)
Ett litet land har en invånare och landet släpper ut 100 enheter.
Dvs, 100 enheter per capita.
Då flyttar det in 99 personer till, till detta landet och då blir ju utsläppet
helt plötsligt 1 enhet per capita fast utsläppet är samma...
Är det verkligen "renare" då?
Tänker jag galet?

[OT] Klimatförnekare
Dottern och jag ledde cykel nästan sist i tåget med Cykelfrämjandet. Färre cyklister än jag hade trott.

Apropå Pennans bild ovan hade jag som ett av mina budskap på skylten att krig förstör miljön och att vi borde stödja Ukraina.

[OT] Klimatförnekare
Tänker jag galet?
bara om de 99 har nollutsläpp men det kan de ju inte ha eftersom de är levande varelser?

[OT] Klimatförnekare
Kan vi inte dela upp världen i ungefär tusen länder med mellan ca 5-15 miljoner invånare vardera? Då skulle klimat- och miljöproblemen försvinna eftersom inget land kommer släppa ut mer än en promille av totalen, och det är ju så lite att det inte är lönt att bry sig.

Fan vad smart, va?!

[OT] Klimatförnekare
Tänker jag galet?
Nej givetvis tänker du inte galet: Du tänker inte alls!

Tillbaka
Topp