[OT] Köksrenovering

jansson99

Aktiv medlem
[OT] Köksrenovering
Köket står näst i tur i renoveringskarusellen och eftersom det faktiskt händer att vi har kortare eller längre strömavbrott i de djupa urskogarna utanför Arvika planerar vi att jämte den moderna elektriska spisen sätta in en vedspis och eller en gashäll.

Har tittat på de häftiga vedspisarna från AB Hans Forsman och blivit tipsad om Finska Narvi, men den sidan begriper jag inte ett smack av. Finns det andra märken som kan vara värt att titta på? Originalspisen står i garaget, kan det vara ett alternativ? Vem installerar vedspisar, skorstensfejaren eller någon annan?

vedspis_W190_liten_vit.jpg

De flesta köks- och vitvaru-leverantörer har gashällar att erbjuda. Är det någonting speciellt man ska tänka på? Vad ställs det för krav på installation av gas inomhus?

PDXF30R-1.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köksrenovering
Själva gasflaskan/orna ska stå i ett ventilerat utrymme utomhus. Genomföring genom vägg ska vara koppar. Det var i vart fall vad jag kom fram till när jag renoverade köket. Orkade inte riktigt mecka med det då, så det blev bara induktion.

[OT] Köksrenovering
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Installerar gör du väl själv. Jag tror att
> sotarn sköter besiktningen.

Nä, jag har rivit och snickrat tillräckligt mycket. Det här blir en kreditkortsrenovering.

[OT] Köksrenovering
Vedspisen ger uppvärming också. Kan vara något att tänka på vid strömavbrott. Kan vara lite mysigare också. Men den är inte lika praktisk att laga mat på (svårreglerad).

Bor du på landet är det klart du skall ha en vedspis.

[OT] Köksrenovering
Fikasvettot skrev:
> Vedspisen ger uppvärming också. Kan vara något
> att tänka på vid strömavbrott.

Och det gör inte en gasolspis menar du? :)

[OT] Köksrenovering
lleberg skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vedspisen ger uppvärming också. Kan vara
> något
> > att tänka på vid strömavbrott.
>
> Och det gör inte en gasolspis menar du? :)

Nja, en vattenmantlad vedspis+ackumulatortank +antingen självcirkulation eller en batteridriven cirkulationspump kan nog göra även det längsta elavbrottet uthärdligt. SÅ LÄNGE INTE 3G GÅR NER. Utan internet, ingen överlevnad.

[OT] Köksrenovering
lleberg skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Vedspisen ger uppvärming också. Kan vara
> något
> > att tänka på vid strömavbrott.
>
> Och det gör inte en gasolspis menar du? :)

inte i samma utsträckning vad jag vet. Och stänger du av gasolen har den väl inte lagrat värme som en vedspis? Nu tänker jag iofs på gamla gjutjärnsspisar.

[OT] Köksrenovering
Fikasvettot skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Fikasvettot skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vedspisen ger uppvärming också. Kan vara
> > något
> > > att tänka på vid strömavbrott.
> >
> > Och det gör inte en gasolspis menar du? :)
>
>
> inte i samma utsträckning vad jag vet. Och
> stänger du av gasolen har den väl inte lagrat
> värme som en vedspis? Nu tänker jag iofs på
> gamla gjutjärnsspisar.

Oj ja det är ju helt sant, ursäkta. :)

[OT] Köksrenovering
Vi petade in en Viking 30 smal vedspis när vi renoverade köket. Den påstås ge upp till 6kW och är invändigt mantlad med täljsten och väger 150 kg så den lagrar rätt mkt värme. Man får peta in ett par pinnar varje timme lite drygt, den är rätt snål på ved jämfört med den gamla spisen och har stöttat värmen väldigt bra den här vintern. Vi har väl eldat 4 kbm ved ungefär.

Går att få med rökröret bakåt givetvis, att vi har uppåt beror på att den gamla spisens ingång i rökkanalen sitter där den gör. Vårt rör blev inte lackat med värmetålig färg som synes men det är inte spisens fel..

[OT] Köksrenovering
Helt klart vedspis. Om övriga samhället kapsejsar så finns det iaf ved i skogen, gas är lite knepigare att hitta om du inte drar en ledning till utedasset o utvinner biogas;) I kommande boning ska vi installera stor täljstenskamin som ska funka både som uppvärmning o till matlagning

[OT] Köksrenovering
Någon som har koll på materialet Corian? Hittar bara netto-återförsäljarpris, vad kostar det till kund ungefär?

Finns det andra material med liknande egenskaper som man inte behöver råna bank för att ha råd med?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köksrenovering
jansson99 skrev:
> Någon som har koll på materialet Corean? Hittar
> bara netto-återförsäljarpris, vad kostar det
> till kund ungefär?

Menar du Corian? Asdyrt! Det var ju det som Svalander hade i sina Cradle of Silence. http://svalanderaudio.com/solidtech/coseng.php

To enhance without compromising, the base of the Cradle of Silence is made of high-gloss polished Corian, one of the least resonant materials available today - but unfortunately one of the most expensive.

[OT] Köksrenovering
Fikasvettot skrev:
> Bor du på landet är det klart du skall ha en
> vedspis.

+1
Mysigt när det knäpper och sprakar i spisen.

Tillbaka
Topp