[OT] Komprimerad luft och kondensfråga

Långsam

Aktiv medlem
Om jag komprimerar luft från 1bar till 200bar ändras då fuktigheten i luften? Fått ett påstående att eftersom kompressorn blir varm ökar risken för kondens i tuben men jag tycker att risken inte ändras då fuktigheten i den komprimerade luften borde vara samma som luften i rummet.

Bakgrund till frågan är att jag är ledare i en luftgevärsförening och vi byter från CO2 till vanlig komprimerad luft. I samband med detta blev vi avrådda att pumpa med vanlig pump då det skulle bli mer kondens i tuberna eftersom pumpen blir varm. Vi fick rådet att använda kompressor. Men en kompressor blir ju också varm. I min ovetande värld så skulle risken för kondens öka om jag använde luft från t ex en ångbastu.

Oavsett gas- och andra lagar, så har en kompressor ofta filter som tar bort både fukt och annat man inte vill ha. Det har inte en pump.

Komprimerar du luft så kan den inte bära den mängd fukt den hade som okomprimerat, därför får du utfällning av fukt i flytande form.

Att bara använda en kompressor hjälper inte, du måste se till att kompressorn har någon form av tork. Vanligtvis någon form av adsorptionsmedel som föregås av kondensavskiljare.

Earlslick: Så långt är jag med men att det skulle skilja mellan att komprimera med pump och kompressor fattade jag inte. men är det som Hep sa att det sitter filter och "vattenfilter" så förstår jag skillnaden.

TK: De brukar använda kompressorer på dykarfirmor men vill ju slippa åka fram och tillbaka och en kompressor kostar en himla massa för en liten klubb som vår.

Igino Cazzola: Regler. Vet inte om gevären skulle fungera heller.

Bengt-re sa:
Självklart så använder man tryckluftstork om man har utrustning som inte gillar fukt.

Finns olika tekniker och kapaciteter.

Ett slumpmässigt valt exempel:

http://www.compressor.se/kyltorkar/rd-121-kapacitet-1200-lmin.html

Från bengt-re länken:
"Torr tryckluft är ekonomisk tryckluft !!
En kompressoranläggning utan tryckluftstork förser ledningsnätet med tryckluft som har en relativ fuktighet av 100 % och följaktligen en daggpunkt som är densamma som tryckluftens temperatur.
För varje grads temperatursänkning i ledningssystemet kommer kondensvatten att fällas ut och orsaka korrosionsskador i ledningar och i anslutna verktyg och maskiner.
En tryckluftstork i anläggningen undanröjer dessa problem och de extra kostnader de medför."

Så idag har jag lärt mig något nytt om tryckluft :)

/A

Inte direkt svar på din fråga...
Frågan är om fukt är ett stort problem öht. Kanske om luftgevären har ståltuber. Har alltid bara pumpat med pump (från FX Airguns) och aldrig hittat spår av fukt i tuber eller ventiler. Det finns någon form av fuktfälla i pumpen, en behållare med glaskulor tror jag.
Jag har hört om skyttar som fyller tuber (8-12l , 300bar) hos firmor som sysslar med dykning och sedan tappar från dem. Kan vara ett alternativ till att skaffa egen kompressor.

Undrar om det verkligen är ekonomiskt försvarbart att byta till tryckluft istället för CO2?
Drift och underhållskostnad för att hålla igång en kompressor är inte billigt, man ska ha utrymme för den, låter en del och ska den stå långt från övervakat utrymme så finns ju en viss stöldrisk... tyvärr.

När jag jobbade i dykbutik för en massa år sedan fyllde vi en del flaskor åt paintball-folk. Då fick de runt tre kubik luft för 50 spänn. Nu kostar det kanske det dubbla. Lägg på en flaska för någon tusenlapp och provtryckning för en femhundring vart femte år. Ska man komma billigare undan med en kompressor får man sno en.

Smiler: De har ståltuber. Intressant det där med att handpumparna har fuktfälla. Vet du om man kan se det på pumpen.

Bullabus: CO2 håller på att helt fasas ut inom tävlingsskyttet. Annars tycker jag att det har fungerat perfekt under åren. Tyvärr finns det ingen tryckmätare så man får hålla på och väga gevärstuberna hela tiden. Annars är fördelen att trycket är konstant i tuben hela tiden till man kommer under en viss nivå.

Hep: Vi tänkte införskaffa dyktuber som vi fyller. Vi trodde att brandkåren i byn kunde fylla tuberna men det kunde de inte så det får bli till att leta efter en dykbutik.

FX airguns och Hill har fuktfälla. Finns även att koppla mellan pump och pcp. googla "pcp pump moisture trap" och du skall finna...
Har själv enbart erfarenhet av FX pump. Den har fungerat bra.

Långsam sa:
Smiler: De har ståltuber. Intressant det där med att handpumparna har fuktfälla. Vet du om man kan se det på pumpen.

Bullabus: CO2 håller på att helt fasas ut inom tävlingsskyttet. Annars tycker jag att det har fungerat perfekt under åren. Tyvärr finns det ingen tryckmätare så man får hålla på och väga gevärstuberna hela tiden. Annars är fördelen att trycket är konstant i tuben hela tiden till man kommer under en viss nivå.

Hep: Vi tänkte införskaffa dyktuber som vi fyller. Vi trodde att brandkåren i byn kunde fylla tuberna men det kunde de inte så det får bli till att leta efter en dykbutik.

Förstår tanken med CO2 utfasningen, luftgevärsskyttet vill väl inte vara en stor miljöbov :D Frågan är bara om inte CO2:n utvinns direkt från luften? Isåfall är det ju neutralt då ingen förbränning skett för att tillverka gasen, men det kan nog någon annan bättre än jag. Men mitt tips är att kolla upp med någon verkstad/fabrik i närheten som vill vara sponsor åt er. Många har tryckluftsledningar utomhus och då måste luften vara torkad ned till en viss temperatur för att inte fälla kondens i ledningarna som sedan fryser. De sponsrar säkert fyllning av era tuber mot en liten företagslogga på klubbtröjorna (kanske tom sponsrar med tuber). Tänk bara på att de är tryckkärl och måste besiktas med jämna mellanrum.

Smiler: Jättebra fakta då det är en FX-pump vi har.

Bullabus: Vi letar runt efter firmor med tryckluft men anledningen till min lite desperata fråga här är att en del av medlemmarna har drabbats av fuktnojja och därför försöker jag bena ut begreppen. Tyvärr är det så att den som kommit med varningen angående pumparna är en firma som är stor leverantör inom sportskyttet och då är det lika med sant. Eller vill de kanske sälja en kompressor? OBS! Jag säger inte att de har fel, men jag vill försäkra mig att de har rätt. Vi har koll på det där med att tryckkärlen ska besiktigas för det skulle även de gamla men det är bra du tar upp det. Själv har jag stor respekt för trycktuber. Finns en del artiklar om sodastreamer tuber som blivit små raketer i bostäderna. Väldigt sällan det händer men spännande när det händer.

Tillbaka
Topp