OT: Konvertera gamla videofilmer

steen

Aktiv medlem
Hade arkeologisk utgrävning i några gamla lådor i helgen. Hittade videofilmer från tiden då dottern var liten. Problemet är att det ligger på 8 mm videoband, gamla Sony Video-8. Videokameran finns ju såklart inte kvar så man kan spela upp dem. Nån som vet om man kan få ut filmerna och köra över dem till en mer modern lagringsmetod?

/steen

Det finns flera företag som digitaliserar äldre format till DVD eller annat. Alternativen är bara en googling bort. Om det går att göra det på egen hand har jag dålig koll på.

Ett alternativ och finns säker fler företag med liknande tjänster: https://www.familjefilm.se/se/film/hi8-video8-15229669

Har också sett en del utrustning för hemmabruk men de flesta verkar kräva att man har kvar en fungerande VHS/Videokamera (fann ett exempel på Kjell & Co men finns fler). Kan dock tänkas att om man letar lite mer så finns även hårdvara med så man inte behöver egen Videokamera e.dyl.

Vet inte hur känsligt det är med inställningar när man kör VHS -> DVD. För hemma-videor är det väl mest bilden som är noga, och där vet jag inte hur mycket man kan påverka.

Min erfarenhet är från LP -> CD, där vet jag att en del företag gjorde ganska dåliga konverteringar. Om jag skulle ha konverterat VHS så skulle jag i första hand kollat upp om jag kunde göra det själv. Och om jag lämnat iväg det så skulle jag inte varit dumsnål.

Tillbaka
Topp