[OT] Köpa stereo!

lleberg

Aktiv medlem
[OT] Köpa stereo!
Jag har ett tag gått i tankar på att köpa en lite schystare stereo, och i och med att jag har börjat inreda min lägenhet så vill jag få ut den gamla stora fula.. Som glappar och är lite skum...

Jag bor i en liten liten tvåa, planlösningen är nästan skalenlig.

planlosning.jpg ht=485

Nu till frågan, jag vill köpa en stereo, men vad är värt att satsa på?
Jag lyssnar på musik från datorn (dvs för det mesta mp3), tittar på filmer (från dator, för det mesta dvd-images), och lyssnar på radio..

Musiken är för det mesta Hiphop, Slagsmålsklubben.. Lite go bas skulle vara skönt, men den ska inte ta över..
Mina grannar är antingen döva eller unga och väggarna är tjocka så jag vågar spela lite, men överdrivet högt behöver det inte vara, jag är lite försiktig med att störa mina grannar ändå, trots allt..

Budgeten för stereon ligger på kring 8-10 tusen, och jag ska ha FM radio, jag behöver inte cdspelare, men skulle tycka om att kunna koppla in skivspelare när behovet tränger på. Och systemet får gärna vara snyggt!
Har tittat på minisystem från NAD eller Denon, och funderar på ett par minipodhögtalare till..
Är det "vettigt" eller tappar man mycket i ljud?

Anledningen till att jag ritade planlösning var.. var ska jag ställa högtalarna egentligen?
Jag sitter vid skrivbordet och lyssnar på musik, men i soffan och tittar på film, ser ni några smarta lösningar?

Det är lite grejer som ska fixas i lägenhen, på måndag ska jag beställa ett 12V wiresystem med halogenspots som ska upp i taket runt typ hela lägenheten

Snälla bullen, hjälp! =)

[OT] Köpa stereo!
Jag har en "bra" dedikerad hemmabio i källaren, skulle dock vilja ha något en liknande en hk970(finns ju alternativ med inbyggd fm) med ett par skapliga monitor högtalare till tv/stereo i vardagsrummet(ev. klipsch b3 för att matcha hemmabion).

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa stereo!
Jag har både NAD och Denon dock inga minisystem. Vill du lyssna mycket på dunka-dunka så skulle jag rekommendera en Denon men vill du någon gång lyssna på något med ett bredare och med plattare spektrum med mer detaljer så skulle jag rekommendera NAD. Nu är detta bara "mellan tummen och pekfingret" rekommendationer baserat på den erfarenhet jag har av våra anläggningar. Det bästa är om du kan låna hem anläggningarna som du är intresserade av och lyssna hur de låter hemma hos dig.

Lycka till med HIFI-köpet!

[OT] Köpa stereo!
Harman Kardon's DVD-spelare har både jag och två polare haft strul med, så jag skulle tipsa om att titta åt ett annat håll än HK.

[OT] Köpa stereo!
vore jag i din sits hade jag köpt denon, eftersom jag av erfarenhet vet att det är bra grejer. själv har jag en fläskig 90-tals pioneerförstärkare med B&W högtalare och Denon dvd-spelare som lirar skivorna alldeles utmärkt. kombon har bara ett problem, det är alltför mycket ljud för en HSB-trea, så det är sällan jag använder den, klarar mig gott med datorns högtalareockså

[OT] Köpa stereo!
Hur aktivt lyssnar du när du sitter vid skrivbordet? Är stero bilden viktig då?

Gissar att det är viktigare att ha högtalarna rätt placerade för TV tittande, lite jobbigt om ljudet kommer från fel ställe då. Högtalarna har ofta större inverkan på ljudet (tycker jag, många tycker säkert något annat, bäst att gardera sig) så börja leta efter några du gillar. Canton har jag varit sugen på som hembio högtalare.

Vill du kanske koppla in skivspelare någon gång är det kanske smartare att då köpa en lös RIAA förstärkare än att hitta en förstärkare med skivspelar ingång.

[OT] Köpa stereo!
Jag kör NAD 350 + 270 och CervinVega! 15" Ganska otympligt med ger en ganska massiv ljudmatta, upplever även att ljudbilden är korrekt även hos grannarna.

Ska du ha bra bas så lägg pengarna på 15 tummare och ett rejält slutsteg.

/Fredde

[OT] Köpa stereo!
Jag har en denon cd+radio+förstärkare (i en enhet) som jag kör ett par ganska små Paradigm-högtalare på. Jag är mycket nöjd med både ljudkvalitet och ljudstyrka, även jämfört med större system.
Mina grejer är rätt gamla så jag kan tyvärr inte länka till vad de heter, men gå in på hifiklubben och ta med dig din favoritskiva och provlyssna lite olika så vet du att systemet funkar till det du vill ha. Satsa på små men dyra högtalare, du behöver inget stort till den lilla lägenheten.

Enda nackdelen med att gå in och provlyssna är att man brukar komma ut med ngt mycket dyrare än man tänkt sig...

[OT] Köpa stereo!
Tycker helt klart du skall handla en trevlig liten förstärkare, Denon som nämmts håller nästan genomgående bra kvalite, Arcam har ju en del i samma storlek, dock över budget.
Ett par stativare - som du givetvis måste prova ut själv, alla har ju olika preferenser. Ofta blir man förvånad hur mycket baskraft ett par stativare av lite bättre kvalité kan frambringa.
Dynaudio audience 42 borde gå att hitta billigt nu mera tex.
Om du skulle behöva mer bas kan du ju alltid komplettera med en subwoofer senare. Typ köpa min ;)

[OT] Köpa stereo!
När det gäller Denom och NAD så är det väl genom Hifi-klubben du har tänkt att inskaffa dem. Hifi-klubben kör ibland rea-kampanjer för att sälja ut demo ex., utgående modeller mm. så bevaka dem. Sen skall du väl ha en en Rega spelare också ;-)

[OT] Köpa stereo!
Kolla begagnat. Minst halva priset brukar det vara jämfört mot att köpa nytt. Krängde mitt Dalisystem till en polare för 4500 spänn, gick på +22 tkr nytt. Ungefär som det ska vara.

Tyvärr håller NAD, Denon och B&W ganska högt andrahandsvärde men enklare receivers är värt att kika på. Harman Kardon begagnat vette fan... jag hade problem med en sådan receiver (som jag köpte ny), fick skicka in för lagning och så gick den sönder igen. Nåja... fin dammsamlare i förrådet i alla fall. Kanske går att laga själv, har inte orkat ta tag i det, enklare att lurka efter nytt begagnat... :)

Mitt system låter rätt okej, klart det är inget värstingsystem men det duger tills vidare... mångfalt bättre än Daliprylarna hur som helst trots att högtalarna är ungefär en femtedel så stora exklusive stativen. Gick in på ungefär 10 tkr... men jag fyndade begagnat.

Denon AVR 1507, 2000 kr (har dock en AVR 3805 till tvåkanalsgrejset numera, 1507:an sitter med TVns flerkanalsgrejs, dock ingen större skillnad ljudmässigt mellan de bägge)
Pioneer DVD 668, 2000 kr
Ino piP med stativ, 6000 kr (tyvärr väldigt bra andrahandsvärde på Inogrejer, men monterar och lackar man själv kostar de bara 4500 spänn nya)

Kablar hade jag sedan tidigare... kanske de kostade 300 kr totalt (signal/högtalar). Du behöver inte CD/DVD eftersom du kopplar till datorn så där kan du kapa några kronor, men ett phonosteg tillkommer ju om förstärkaren inte har ett inbyggt.

Apropås snygghet...

Om jag orkar ska jag ta nåt foto så kan man se hur jag löst det estetiskt. Man ser bara högtalarna (svart ask fanér). Förstärkaren och datorn, dvdn står gömd i ett ventilerat skåp med skjutdörrar. IR-länk gömd i en stor blomkruka gör att signalerna från fjärren går in trots att dörrarna är stängda. Varför lägga pengar på dyr snygg elektronik när det snyggaste är att inte behöva se den alls? :)

[OT] Köpa stereo!
Jag förmodar att datorn står på skrivbordet? Använder du datorns bildskärm för att titta på tv och film? Jag ser tyvärr ingen möljighet till vettig placering av högtalare. Mitt råd blir att börja med att köpa en ny större lägenhet, då kan du passa på att låna lite extra så att du kan köpa en schysst stereo :-)

Nä, men allvarligt så tycker jag också att du bör satsa på begagnat. Dynaudio Audience 42 är trevliga högtalare, men dom måste stå ganska långt ifrån bakväggen för prestera optimalt. Rekommenderar också Acram förstärkare/receivers.

Själv så har jag precis införskaffat en längre signalkabel så att jag kan koppla datorn till stereon. Tyvärr avslöjar detta tämligen skoningslöst hur illa merparten av mina hemslangade mp3:or låter...

/Johan

[OT] Köpa stereo!
Jag är själv Denon torsk, men lyssnar du mest på radio och mp3 så det väl ingen så där jätte ide att lägga krut på en dundermaskin. Min personliga åsikt är att ljudet får vika på foten om man väljer radio och mp3.

[OT] Köpa stereo!
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade nog satsat på en sån här.
>
>

men han ville ju ha lite go bas också...

[OT] Köpa stereo!
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade nog satsat på en sån här.
>
Tja, varför inte :-) Smakar det så kostar det och varför nöja sig med det som är näst bäst ;-)

[OT] Köpa stereo!
Igår skulle jag hämta ut min stereo, hade jobbat 7-20 hela veckan men slutade redan 16 på fredag, så då hade jag tid!

Men hifiklubben hade stängt, av okänd anledning! Mörkt och stängt, ingen lapp..
"Mån-fre 11-18", klockan var 16:14.

Jag blev skitsur, gick till en annan butik här i umeå, provlyssnade, bokade ett par fina stativhögtalare..
Kom tillbaks idag och råkade få syn på ett par Kef iQ7 till vettigt pris..
Matchade högtalarna med en harman kardon 3480..

Fick lite rabatt och fri utkörning på direkten, otroligt fint bemötande och seriösa säljare :)
storbild_hk3480.jpg

KEF_iQ7.jpg

Och oj va fint det här blev!

Tillbaka
Topp