[OT] Köpråd videokamera?

Marcus_A

Medlem
[OT] Köpråd videokamera?
Hej

Står i begrepp att införskaffa (digital) videokamera, och eftersom happy visats sig vara en outtömlig kunskapsbank i de mest skiftande frågor tänkte jag att jag kan ju slänga ut en fråga här.

Det jag funderar på är egentligen för-och nackdelar med olika media.
DVD-skiva verkar ju enkelt, man filmar direkt på skivan och sedan är det klart, men kanske lite bängligt att hålla på och byta skivor (och komma ihåg att köpa nya skivor)
Mini-DV-band verkar ju billigast.
Hårddisk verkar ju väldigt smidigt just vid själva filmandet, men sedan ska det ju föras över (jag antar först till PC:n och sedan brännas en DVD)
Vissa har ju SD-kort, vilket ju också verkar enkelt.

Det som står högst på min prioriteringslista är (som kanske framgår) enkelhet och tillförlitlighet

Någon som har några synpunkter/erfarenheter?

Mvh Marcus

[OT] Köpråd videokamera?
Är det enkelhet och tillförlitlighet du är ute efter så kika på något känt märkes kameror med hårddisk. Snabba, enkla och smidiga jämfört med diton med band och skiva. Inspelare som använder SD-kort (eller annat minneskort) håller som regel en något lägre kvalitet, både på själva filmen och rent generellt i sin konstruktion (kommer jag få skit för den generaliseringen månntro...)

Gällande överföring till dator så kan det idag inte bli mkt smidigare än med en HDD-kamera. Plugga in och dra över filmerna bara.

Mina ödmjuka åsikter.
// Oskar

[OT] Köpråd videokamera?
Vet inte jättemycket om kameror, men nåt jag skulle satsa lite pengar på är att ha en a/v-ingång på kameran, då kan du köpa till en hjälmkamera om du vill i framtiden.

[OT] Köpråd videokamera?
Hej.
Håller själv på att kolla ny videokamera.
Kör nu med en panasonic 3-chip med DV band från-99
Vill ha nåt bättre & utan band.
Har kollat på Panasonic sd5 med minneskort väldigt bra kvalite på filmen.(samma format som hårdiskvarianterna AVCHD)
Liten & lätt är man modig kan man sätta den på hjälmen ;)
Kostar dock runt 9000:- ska man sen ha ett sd minne på 16G kostar det 1100:- räcker till 160 min film i högsta kvalitè.
Sony har en likvärdig cx6 men då blir det dubbla priset på minnen (memorystick ush&fy)

Kan inte bestämma mig....

/Tommy

Tillbaka
Topp