[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

IM

Aktiv medlem
Ett språkbruk som jag stör mig på är när exempelvis meteorologer presenterar prognoser för kommande väderförhållanden och i det sammanhanget traskar om bra, fint eller dåligt väder.

30 grader varmt och solsken kan vara positivt för någon och en dödsorsak för någon annan. Tala om vilket väder nu prognostiserar och lämna värderingen av det till mig.

Redigerat: "Det" mot "Ett".

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det språkbruk som jag stör mig på är när exempelvis meteorologer presenterar prognoser för kommande väderförhållanden och i det sammanhanget traskar om bra, fint eller dåligt väder.

30 grader varmt och solsken kan vara positivt för någon och en dödsorsak för någon annan. Tala om vilket väder nu prognostiserar och lämna värderingen av det till mig.
Håller med, men det kan vara värre. In Nederländerna finns det betyg för vädret. Har inte sett det i Sverige ännu. Betygsskalan måste vara som i skolan i Nederländerna med skalan från 1 till 10, men jag har alldrig sett väderprognos med betyg 1, 2, 3 eller 10.

IM

Aktiv medlem
Håller med, men det kan vara värre. In Nederländerna finns det betyg för vädret. Har inte sett det i Sverige ännu. Betygsskalan måste vara som i skolan i Nederländerna med skalan från 1 till 10, men jag har alldrig sett väderprognos med betyg 1, 2, 3 eller 10.
Det låter onekligen värre.

En 10-poängare måste väl ändå vara: 25 grader varmt, 0 sekundmeters vice och växlande molnighet.
Avd. alla är vi lvg-cyklister. Innerst inne. 😁

Adhocalias

Aktiv medlem
Apropå mjölk, hur ställer sig korståget till havremjölk, mandelmjölk med mera? Får man kalla det för mjölk?
Det får man väl inte längre? Iaf inte på livsmedelsmärkning om jag minns rätt. Står tex havredryck på paketet istället.

I Frankrike förbjöds nyligen sojakorv etc. Se artikel. Jag kan tycka att det är lite märkligt i ett fall som korv där ordet, iaf på svenska, syftar på formen och inte innehållet.

ooms

Aktiv medlem
Det får man väl inte längre? Iaf inte på livsmedelsmärkning om jag minns rätt. Står tex havredryck på paketet istället.

I Frankrike förbjöds nyligen sojakorv etc. Se artikel. Jag kan tycka att det är lite märkligt i ett fall som korv där ordet, iaf på svenska, syftar på formen och inte innehållet.
Bra att det styrs upp. Veganerna kan gott hitta på egna namn på sitt processade foder.

Oskar

Aktiv medlem
Sen är jag förtjust i former som "mej", "dej" och "säj", även om jag inte använder dem själv.

Jag använder oftast formerna ”mig” och ”dig” trots att jag egentligen tycker att det ser ut som bibeltext och gärna skulle poppa till min skrift med ”mej” och ”dej”.

Men vad är ”säj”?

1. sig
2. säg
3. sej

IM

Aktiv medlem

Ja, det är intressant att
Jag använder oftast formerna ”mig” och ”dig” trots att jag egentligen tycker att det ser ut som bibeltext och gärna skulle poppa till min skrift med ”mej” och ”dej”.

Men vad är ”säj”?

1. sig
2. säg
3. sej
Ett säj? Eller en säj?

havet

Aktiv medlem

Men vad är ”säj”?

1. sig
2. säg
3. sej
Det var ju lite opedagogiskt framlagt av mig eftersom det inte var grundformen, dvs. säja (säga). Formen betraktas väl nu som ganska otänkbar, men förr var det jättevanligt. En av mina favoritförfattare (Åsa Nelvin) levde då det var vanligt, så det har nog påverkat mycket.

Tycker du ska köra på med dej och sej, det är ju fint med ”en starkt personligt stil” som Svensk ordbok från 2009 skriver nedan. 💃

BDA8B2C1-1D8C-4672-AAF1-8DD9B9702DD3.jpeg

havet

Aktiv medlem
Apropå mjölk, hur ställer sig korståget till havremjölk, mandelmjölk med mera? Får man kalla det för mjölk?
Det tycker jag. Mjölk är ju inte bara sånt som kommer ut ur bröstkörtlar, utan kan också innebära något som är mjölklikt. Sen att mjölklobbyn är av en annan åsikt är inte ett uns förvånande.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Får man fortfarande slänga upp saker man stör sig på? Bra. Tack.

”mitt land” i betydelsen ”mitt lantställe/min sommarstuga”. Yttras oftast av stockholmare som tydligen ofta äger länder. Nåja.

”Hitta på” i betydelsen ”hitta”. ”Jag hittade på min pulsklocka under träningsbyxorna”. Dialektalt? Har hört detta från gävlebor/falubor så kanske detta kanske yttras i ett stråk där nånstans tvärs över Dalälven.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag är ju absolut inte en stjärna när det kommer till att använda rätt stavelse eller ord i mina texter. Men jag bor med en expert på det svenska språket, hon jobbar som språkkonsult. Om jag brukar ge henne dagliga små hjärnblödningar så räckte det med 5 minuters läsning i denna tråden för att hon skulle hamna i djup psykos.

=)

freddag

Aktiv medlem
Det tycker jag. Mjölk är ju inte bara sånt som kommer ut ur bröstkörtlar, utan kan också innebära något som är mjölklikt. Sen att mjölklobbyn är av en annan åsikt är inte ett uns förvånande.
bäst vi inte berättar för husdjurslobbyn om käpphästarna. "det är ingen riktig häst! det ska heta käppkäpp!"

Drosa

Aktiv medlem
Apropå mat och benämningar på desamma. Jag har irriterat mig så på reklamen om köttfria köttbullar.
Men då är det ju för h-e inte köttbullar! Kalla det för vad som helst men inte det. Ren och skär idioti och falsk marknadsföring.

mzi

Aktiv medlem
Precis! Köttiga däck är ju inte köttiga! Fruktkött är ju definitivt inte kött! Dillkött och tandkött, där kan vi tala om mumsigt!

IM

Aktiv medlem
Apropå mat och benämningar på desamma. Jag har irriterat mig så på reklamen om köttfria köttbullar.
Men då är det ju för h-e inte köttbullar! Kalla det för vad som helst men inte det. Ren och skär idioti och falsk marknadsföring.
Skulle aldrig falla mig in att prata om "köttfria köttbullar". Hemma hos mig pratar vi om vegetariska köttbullar. 😉

fhloston

Aktiv medlem
Jag tycker det oftast brukar skrivas/sägas "rårörda lingon" numer. Känns ju mer korrekt.
Jag googlade efter hur mycket socker jag skulle ha i rårörda blåbär, och fick nästan inga träffar, rårörda blåbärssylt däremot...

Men du har rätt i att rårörda lingon ger fler korrekta träffar.

freddag

Aktiv medlem
var har du fått den uppfattningen? både wikipedia, saob och nationalencyklopedin definierar sylt som sockerkonservering. inte nödvändigtvis med kokning. saol däremot säger kokning, men den ordlistan är knappast att lita på i matfrågor. rårörd sylt är otroligt vanligt i språkbruket, om en googlar. och etymologiskt säger saob att sylt, syltning, sylta kommer från (inläggning i) salt. dvs, sylt handlar om konserverade saker. inte kokning.

Oskar

Aktiv medlem
var har du fått den uppfattningen? både wikipedia, saob och nationalencyklopedin definierar sylt som sockerkonservering. inte nödvändigtvis med kokning. saol däremot säger kokning, men den ordlistan är knappast att lita på i matfrågor. rårörd sylt är otroligt vanligt i språkbruket, om en googlar. och etymologiskt säger saob att sylt, syltning, sylta kommer från (inläggning i) salt. dvs, sylt handlar om konserverade saker. inte kokning.

Och inte heller Livsmedelsverket tycks kräva att sylt skall kokas: https://www.livsmedelsverket.se/glo...---handelsnorm---varustand/livsfs-2003-17.pdf

freddag

Aktiv medlem

fhloston

Aktiv medlem
ja, det verkar vara något nytt påfund att sylt enbart ska syfta på kokade sockerkonserverade bär. rent trams att försöka slå folk på fingrarna om skillnad mellan rårörning och sylt. vore inte frågan så pass obetydlig som den är skulle jag brassa på med ord som tex "historielöst".

Nytt påfund, Historielöst? Min farmor var väldigt noggrann med skillnaden på sylt och rårörd.

😜

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer