andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man inte ta valfri slipad stålbit istället
> för en svindyr sickel? Såg en avdankad
> barnskridsko i förrådet som jag blev lite sugen
> på att pröva på mina gamla skidor.. En
> obehandlad skrotskida och en skridskosicklad
> skrotskida - vilken skillnad blir det?
Nja, Kuzmins teorier - som han redogör för i sin
licentiatsavhandling - går ut på att skapa en specifik struktur i belaget som bl.a. förändrar vattendroppars kontaktvinkel mot belaget. Jag tror inte att det går att få rätt struktur med "valfri stålbit", men möjligen skulle det gå att slipa till en sådan stålbit om man visste hur strukturen skulle se ut.
Jag har testat att stålsickla lite grann och är mycket nöjd med framförallt förhållandet arbetsinsats/prestanda. Möjligen skulle jag kunna få ännu bättre glid om jag la ner timmar och pengar på glidvallning, men för mig är det inte värt det. Jag kommer ut i spåret flera gånger i veckan med bra glid utan att behöva så mycket som peta på skidorna innan, jämfört med den avskräckande effekt det skulle ha att behöva stå en timme i förrådet först bara för att temperaturen ändrats sen igår.
Ang. vattnets kontaktvinkel syns det klart och tydligt efter att man sicklat en skida och jämför med den andra - skvätter man på några droppar vatten blir dropparna betydligt "högre" med mindre diameter och en kontaktvinkel på > 90 grader på den sicklade skidan, jämfört med den osicklade där vattnet smetas ut mer. Detta ska innebära lägre friktion mot underlaget.
Det är intressant att de frågor som har ställts (bl.a. av Kuzmin) till vallaindustrin om vilka forskningsresultat som ligger bakom deras produkter ofta besvaras med mumlanden och osakliga argument om OS-medaljer m.m. Kuzmins replik i en kanadensisk längdåkningstidskrift 2006
(länk) är klassisk:
Ian Harvey:
“…I can start off by saying that throughout the world there are
national teams and clubs that devote a great deal of money and
energy to ensuring that their skis are the fastest that they can make
them. This involves a great deal of ski structure and wax testing.
The entire elite ski racing world waxes its skis.”
Leonid Kuzmin:
That is not an argument. Before 1543 all scientists and other people
(except one) did believe in a geocentric system, which is incorrect.
Sammanfattningsvis uppfattar jag Kuzmin som ett klart vettigt alternativ för motionären eller den som inte har tillgång till en dygnetrunt-bemannad vallabuss.
EDIT: La till länk