OT: Lämnar du blod?

nikasp

Aktiv medlem
Kan verkligen rekommendera alla utom superproffsen som inte kan riskera viss liten svacka dagarna efter en blodgivning att ge blod. Man vet aldrig när man behöver det själv.

Själv har jag gett 10 ggr nu och går in så fort jag får lapp i lådan och SMS. Tror det blir 3-4 ggr per år. Man blir lite varm inombords när det kommit SMS om att just ens eget blod kommit till nytta. Har hänt två eller tre gånger hittills.Man får fika och present när man är där också.

In och lämna på närmaste blodcentral! http://geblod.nu/regionsvaljaren/

http://www.facebook.com/#!/geblod?fref=ts

EDIT: OT skall med OT märkas.

Senast redigerad av en moderator:
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för fika? Och vad för present?
> Betalar dom privatflyg?
Ät så många mackor du orkar, mycket pålägg, kaffe/the/choklad/blåbärssoppa eller juice. Present = handdukar, strumpor, duschtvål, liniment eller trisslotter :-) T

Jag gav plasma förut också, det kunde man göra varannan vecka! Kan rekommenderas, tar lite längre tid men gillar att ta det lugnt på britsen, det är ju inte så att man kan göra något annat när man ligger där. Förutom att läsa fantomen. Synd att jag flyttat och bor för långt från ett sjukhus numera:(

Fridhemsplan i Sthlm är bästa stället jag varit på. Schysst litet fik. Rekommenderas att gå dit när man inte har så bråttom. Hade lite högt blodtryck sist då jag hade en på jobbet som väntade på att få gå på lunch asap och sen möte tight efter.

Man kan få träningshandduk, ljuslyktor, böcker, porslin, samla vinglas, T-shirts osv. Sen kan man välja välgörande ändamål men såååååå snäll är jag inte :)

Fuentes!? Que?

Tyvärr så är det väl inga fördelar förrän man ligger där och behöver litervis med blod efter en olycka. Tänker man egostiskt angående träning så skulle jag inte lämna. Brukar dock inte kännas särskilt mycket annat är just dagarna efter.

Frågor och svar (http://geblod.nu/fragor-och-svar/kategori/?c=12#526):
Jag löptränar cirka 5 gånger per vecka. Hur påverkar blodgivning konditionen?

Först efter 3-4 veckor når Hb-koncentrationen samma nivå som före givningen (även vid välfylld järndepå), vid latent järnbrist tar det längre tid. Om man vill prestera maximalt i en konditionskrävande aktivitet bör man alltså inte ge blod de föregående 3-4 veckorna.

Oskar skrev:
> Om man bortser från fikat och den varma känslan,
> finns det några rent fysiska fördelar med att ge
> blod?

Fysiska fördelar, man får ett lättat samvete om man skänker pengarna till Barncancerfonden, en trippel whammie, de får pengar, ngn får blodet (och får vi förmoda blod med mkt snabba cykelröda blodkroppar) och du får ett mindre tungt samvete och kan flyga upp för backarna.

Sen kan man alltid läsa senaste biltidningen där och när ngn på jobbet frågar svarar man helt ärligt vad man gjort, och sedan frågar de aldrig igen men tror alltid att du är ute och räddar världen.

Ös på bara. Har satt mitt absolut personsämsta på Lidingöloppet Mtb samma dag som jag lämnade blod och kallas därefter säcken efter en hösäck m

Jag fick oväntat P en gång när jag varit på jobbresa i stan i Hongkong. Var lite störande, blir lätt att man tycker att man gör dem en grym tjänst så då är det lätt att bli lite sne. Får man fråga vad det faller på för dig?

xdr skrev:
> Får inte pga deras fåniga regler, testa mig och
> godkänn mig och låt mitt förflutna vara som det
> är.

underscore skrev:
> xdr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får inte pga deras fåniga regler
>
> VAFAN ÄR DU BÖG?!

Tyvärr inte, då hade jag fått lämna blod.

xdr skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > xdr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Får inte pga deras fåniga regler
> >
> > VAFAN ÄR DU BÖG?!
>
> Tyvärr inte, då hade jag fått lämna blod.

Det var bättre förr!

nikasp skrev:
> Jag fick oväntat P en gång när jag varit på
> jobbresa i stan i Hongkong. Var lite störande,
> blir lätt att man tycker att man gör dem en grym
> tjänst så då är det lätt att bli lite sne.
> Får man fråga vad det faller på för dig?
>
> xdr skrev:
> -----
> > Får inte pga deras fåniga regler, testa mig
> och
> > godkänn mig och låt mitt förflutna vara som
> det
> > är.

Narkotika och sprutor.

Ja och jag känner mig trött några dagar efter men det kan jag leva med, skulle inte vara så kul om en massa dog bara för att det inte fanns blod! Sedan så är det ju lite kul att få veta vad man har för blodvärde också :)

skulle kunna tänka mig att lämna blod, om jag fick tillbaka blod med en massa röda blodkroppar i!.

nerå, jag är faktiskt lite rädd för att lämna blod, för min far höll på att stryka med när han
lämnade plasma för många år sedan.
Det blev något fel på maskinen som han var kopplad till, och det är en trolig orsak till varför han senare fick hjärnblödning.
Plåster på såren som han fick av tillverkaren av maskinen var löjeväckande 10000:- :(

Jag får inte heller ge blod längre - sen jag hade malaria.
Fast tycker detta borde kunna vägas upp av att jag bott i områden med ebola.

Tjabba...

En annan, minst lika viktig sak, är organdonation... Det spelar egentligen ingen roll om du är villig eller ej, utan det viktiga är att du tagit ställning... Antingen kan du registrera ditt ställningstagande på www.livsviktigt.se eller genom att låta dina nära och kära veta hur du vill ha det om det skulle bli aktuellt...

Henke :)

Hellemar skrev:
> Tjabba...
>
> En annan, minst lika viktig sak, är
> organdonation... Det spelar egentligen ingen roll
> om du är villig eller ej, utan det viktiga är
> att du tagit ställning... Antingen kan du
> registrera ditt ställningstagande på
> www.livsviktigt.se eller genom att låta dina
> nära och kära veta hur du vill ha det om det
> skulle bli aktuellt...

Bra! Är själv i behov av en ny njure så jag vet mycket väl vilket behov det finns. Registrera er om ni inte gjort det!

Är själv tidigare blodgvivare men får inte längre lämna pga min sjukdom och medicinering osv.

Vill, men får inte.
Har faktiskt kontaktat sjukvården flera gånger om detta då jag lider av en kronisk sjukdom som jag äter medicin mot. Enligt min läkare är det inget i den medicinen som skulle vara farligt för en frisk (eller sjuk) människa och det borde absolut vara ok för mig att lämna blod. Enligt blodcentralen går det dock inte. Trist då jag har en lite halvovanlig blodgrupp.

Jag irriterar mig på att friska människor inte lämnar blod när bloddepåerna är låga. Särskilt dem som kör ursäkten "jag gillar inte nålar". Tvi på er.

Första gången jag lämnade blod på riktigt informerade den snälla tanten bakom kassan att jag kunde få ersättning i form av pengar, lägga poäng på hög eller donera till välgörenhet. Hade precis sett ut några kaffemuggar när en snygg tjej kommer in på mottagningen.
Med mörk och manlig stämma "JAG VILL DONERA PENGARNA TILL BARNCANCERDFONDEN. SÅN ÄR JAG."
Att jag inte skulle våga stöta på henne om hon så klättrade på mig är en annan femma :) :(

Åter till ämnet, jag får inte ge blod pga en genetisk blodsjukdom som upptäcktes av ren slump på annat håll efter dryga fem års blodgivning. Nu är jag inte välkommen längre för min egen säkerhets skull, fastän jag inte lidit av det tidigare. Nåja.

Jag får inte ge blod pga lite kul saker som hände på fyllan då jag var yngre. Enligt lagen så får man ju numera ge blod trots att man haft sex med annan man, men i praktiken får man trots det inte ge blod i Göteborg. Blodcentralen måste då sortera ut ens blod vilket inget ställe i Göteborg gör.

Ge fan i mitt förflutna efter en karenstid och testa mig rigoröst och ta mitt blod!

dans skrev:
> Jag får inte heller ge blod längre - sen jag
> hade malaria.
> Fast tycker detta borde kunna vägas upp av att
> jag bott i områden med ebola.

Ah, jag får nog inte lämna blod heller då jag har Borelia. Och den kommer tillbaka titt som tätt.. varit ansiktsförlamad 3ggr sedan 2007 nu :-/

Bögar får i ”teorin” lämna blod men inte i praktiken. Mellan sexuella förbindelser (undra hur Socialstyrelsen definierar en sexuellförbindelse...) mellan två män har det nu, sen årsskiftet, införts en karantänstid på 12 månader (1 år!). Jag och min pojkvän (sen 5 år) har sex ”något” oftare än så, och där för är man diskad som blodgivare.

Så får jag lämna blod: ”ja”
Kommer jag att göra det: NEJ

Kvarts skrev:
> Bögar får i ”teorin” lämna blod men inte i
> praktiken. Mellan sexuella förbindelser (undra
> hur Socialstyrelsen definierar en
> sexuellförbindelse...) mellan två män har det
> nu, sen årsskiftet, införts en karantänstid på
> 12 månader (1 år!). Jag och min pojkvän (sen 5
> år) har sex ”något” oftare än så, och där
> för är man diskad som blodgivare.

Ja det blir svårt när PK skall möta verklighet osv. Självklart borde ju alla få donera blod anonymt till vem som helst, det är ju en mänsklig rättighet att oberoende av sitt ursprung och smittorisk få ge blod till vem som helst... Eller?

Men jag håller med i vad du eg vill säga. Det tycks vara högre säkerhet på Coop/ICA:s självscanning än vad det är på blodbussen.

underscore skrev:
> Kvarts skrev:
> -----
> > Bögar får i ”teorin” lämna blod men inte
> i
> > praktiken. Mellan sexuella förbindelser (undra
> > hur Socialstyrelsen definierar en
> > sexuellförbindelse...) mellan två män har
> det
> > nu, sen årsskiftet, införts en karantänstid
> på
> > 12 månader (1 år!). Jag och min pojkvän (sen
> 5
> > år) har sex ”något” oftare än så, och
> där
> > för är man diskad som blodgivare.
>
>
> Ja det blir svårt när PK skall möta verklighet
> osv. Självklart borde ju alla få donera blod
> anonymt till vem som helst, det är ju en
> mänsklig rättighet att oberoende av sitt
> ursprung och smittorisk få ge blod till vem som
> helst... Eller?
>
> Men jag håller med i vad du eg vill säga. Det
> tycks vara högre säkerhet på Coop/ICA:s
> självscanning än vad det är på blodbussen.

Med tanke på att risken för blodsmittor antagligen är högre för en singel än en som har fast förhållande tycker jag det är jävligt märkligt att man bara går på kön. F.ö. Känner jag bögar som öht inte har analsex vilket jag antar att de hakar upp sig på.

xdr skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Kvarts skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bögar får i ”teorin” lämna blod men
> inte
> > i
> > > praktiken. Mellan sexuella förbindelser
> (undra
> > > hur Socialstyrelsen definierar en
> > > sexuellförbindelse...) mellan två män har
> > det
> > > nu, sen årsskiftet, införts en
> karantänstid
> > på
> > > 12 månader (1 år!). Jag och min pojkvän
> (sen
> > 5
> > > år) har sex ”något” oftare än så, och
> > där
> > > för är man diskad som blodgivare.
> >
> >
> > Ja det blir svårt när PK skall möta
> verklighet
> > osv. Självklart borde ju alla få donera blod
> > anonymt till vem som helst, det är ju en
> > mänsklig rättighet att oberoende av sitt
> > ursprung och smittorisk få ge blod till vem
> som
> > helst... Eller?
> >
> > Men jag håller med i vad du eg vill säga. Det
> > tycks vara högre säkerhet på Coop/ICA:s
> > självscanning än vad det är på blodbussen.
>
> Med tanke på att risken för blodsmittor
> antagligen är högre för en singel än en som
> har fast förhållande tycker jag det är jävligt
> märkligt att man bara går på kön. F.ö.
> Känner jag bögar som öht inte har analsex
> vilket jag antar att de hakar upp sig på.

Ja. Faktum är att jag bara känner avsky för hela processen och inte litar det minsta på huruvida blodet är rent. Blodet borde imo (som tagare) kunna komma var fan som helst ifrån, så länge det är good shit. Att man inte kan garantera det per se utan istället litar på att dom som lämnar blod är heterosexuella och inte åker på budgetsexturism i thailand känns sådär :/

Senast ändrad:
Trist att inte få lämna blod när man vill... Ang. spruträdda så tycker jag att det är helt OK att avstå om man har svårt för nålar. Hoppas fler ger. Det kostar inte mycket av ens tid och är en god gärning.

xdr skrev:
>...F.ö. Känner jag bögar som öht inte har analsex
> vilket jag antar att de hakar upp sig på.

Stämmer! analsex är inte alls så vanligt bland bögar som ”folk” tror.

silverman834 skrev:
> Jag får inte ge blod pga lite kul saker som
> hände på fyllan då jag var yngre. Enligt lagen
> så får man ju numera ge blod trots att man haft
> sex med annan man, men i praktiken får man trots
> det inte ge blod i Göteborg. Blodcentralen måste
> då sortera ut ens blod vilket inget ställe i
> Göteborg gör.
>
> Ge fan i mitt förflutna efter en karenstid och
> testa mig rigoröst och ta mitt blod!

På´t igen, ändrade regler nu. Tolkar meningen "saker som hände på fyllan när jag var yngre" som att mer än 12 månader gått.

I korthet är ändringen:
"Fler kan prövas som blodgivare
Personer som har haft vissa sexuella riskbeteenden, vilka tidigare inneburit livstidsavstängning, kan nu prövas som blodgivare om minst 12 månader har gått sedan senaste risktillfället. Dessa personer är:

-Män som har haft sex med män.
-Kvinnor som har haft sex med en man som i sin tur har haft sex med en man.
-De som har haft sexuellt umgänge i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning."

(hela texten finns här:
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012juli/mansomharhaftsexmedmankanprovassomblodgivare )"

Andra punkten där är spännande. Hur ska hon med säkerhet veta det?

& Japp, jag lämnar blod. Samt donerar mina organ när det är dags. Jäkla bra t-shirts, har inte slitit ut någon än, fast de äldsta jag har måste vara mer än 10 år.

Min princip är ganska enkel, kan man tänka sig att ta emot så ska man ge ( om man nu kan). Bode blod och organ. Spruträdslor mm går att övervinna.

30 min inkl fika, ett bra sätt att få en hälsokontroll och rädda liv. Svårt att motivera att inte ge blod! Får du inte är det ju inte mycket att diskutera, men får du, ger du!

ratatosk skrev:
> På´t igen, ändrade regler nu. Tolkar meningen
> "saker som hände på fyllan när jag var yngre"
> som att mer än 12 månader gått.
>
> I korthet är ändringen:
> "Fler kan prövas som blodgivare
> Personer som har haft vissa sexuella
> riskbeteenden, vilka tidigare inneburit
> livstidsavstängning, kan nu prövas som
> blodgivare om minst 12 månader har gått sedan
> senaste risktillfället. Dessa personer är:
>
> -Män som har haft sex med män.
> -Kvinnor som har haft sex med en man som i sin tur
> har haft sex med en man.
> -De som har haft sexuellt umgänge i utbyte mot
> pengar, droger eller annan ersättning."
>
> Andra punkten där är spännande. Hur ska hon med
> säkerhet veta det?

Jag tror att det var i våras som jag ringde till en blodcentral här i göteborg och frågade och de sa att jag inte fick ge blod trots de nya reglerna eftersom att de då måste sortera bort mitt blod så det inte skickas till läkemedelsindustrin då EU reglerna ratar mitt blod. Och de sa att ingen blodcentral i Göteborg kunde ta emot mitt blod. Men jag ska kolla upp mer om detta direkt!

Regeln om att kvinnor som har haft sex med män som har haft sex med män är ju ganska absurd... Det tankesättet att dela upp folk så strikt efter sexuel lläggning känns ganska antikt.

Tillbaka
Topp