[OT] Landhöjning och stigande havsnivåer. Är Slussens dammluckor framtidssäkrade?

[OT] Landhöjning och stigande havsnivåer. Är Slussens dammluckor framtidssäkrade?
Oroa dig mer över stigande vattennivåer än stigande land

Aj då, ännu en sak att oroa sig för alltså.
Jag lägger till det på min lista över saker att oroa sig för.
Härligt! Det är väl mest ett problem nere vid Falsterbo, men vad tusan lite orolig kan väl vara på södermalm också

Jag har läst nånstans att hela Slussen skulle ha varit översvämmad vid det här laget. Har det kompenserats av landhöjningen? Eller var det en skrämselprognos?

Det är väl en bra rubrik? Inte så mycket att säga om själva rubriken.

Vad är Slussen?
Vad är havsnivå?
Vilka är de "starka krafterna" som vill få oss att tro på vetenskapen?

Vad är Slussen?
Vad är havsnivå?
Vilka är de "starka krafterna" som vill få oss att tro på vetenskapen?
1. Slussen är ett område i Stockholm beläget på norra Södermalm närmast Gamla stan.
2. Havets nivå, är en nollpunkt som man refererar till i angivelser om höjder, till exempel meter över havet. Dess läge påverkas av en mängd faktorer över kortare och längre tidsperioder.
3. Vet ej

Ja, frågan om havsnivåhöjningen och samspelet med avbördningen från Mälaren var en rätt central fråga i vattendomen om bygget av Slussen. Nu var det längesedan jag läste den, men jag är rätt säker på att dimensioneringen (som utgick från SMHIs och IPCCs scenarion) ska säkerställa att hela härligheten funkar fram till nästa sekelskifte. Se Mark- och miljööverdomstolens dom 2015-01-21 i mål M 2008-14 och underinstansens dom.

Framtidssäkrad för vatten ja, framtidssäkrad för Stockholm nej :/
Nu hade man chansen att bygga och optimera flöden för världens bästa city surfvåg + vals mm men man satsar istället på dyra underjordiska kulvertar.

Tillbaka
Topp