[OT Längd-/rullskidor]Hjälp med bindningar

Joel

Ny medlem
Hej
Är på väg att köpa rullskidor och undrar därför om jag kan använda samma pjäxor som jag har till mina långfärdsskridskor. På bindningen till mina långfärdsskridskor står det Salomon SNS xa. Finns det då några bindningar som jag kan använda pjäxorna till eller får man helt enkelt bita i det sura och även köpa pjäxor?
tack
Joel

Tack för det svaret. Antar att det innebär att det blir svårt att hitta begagnade rullskidor med passande bindningar...
Frågan är då om man skall köpa nya rullskidor så att man kan få rätt bindning eller om man skall köpa begagnade rullskidor och bindningar men nya pjäxor.
Finns det någon åsikt eller några tips? Kanske tänker helt fel?
Joel

Jag har skaterullskidor och kan nu använda mina långfärdsskridskopjäxor av märket Alpina genom att jag monterat Rottefella BC bindningar på skidorna, det är samma som på skridskorna och de passade direkt i fästena för Rottefella R3 skate som satt på skidorna innan. Har inte provat dem eftersom jag är övertygad om att jag kommer slå mig fördärvad. I ditt fall låter det som du tänker skridskopjäxor och klassiska rullskidor, tycker det låter som en knepig idé då pjäxan borde vara olämplig för åkstilen. Har du inte tänkt att följa upp med skidåkning när det blir snö?

Ska du åka rullskidor rekommenderar jag att du skaffar löparpjäxor (eller skate om du vill åka skejta). Bindning väljer du sen efter de pjäxor som passar dig bäst. Bindningar för längdåkning är antingen Rottefella eller Salomon (obs - ej samma som för turskidor).

Begagnat söker du sen enklast efter de bindningar du blev med :-)

Tips, tricks, goda råd och hjärtlig stämning hittar du på http://www.skidforum.se/viewforum.php?id=15

Tillbaka
Topp