[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Och nu till något helt annat ...

Ja, lite roande, noterat av en som själv pysslat med släktforskning, dock ett par år sedan sist... Går man långt tillbaka är man ju släkt med v ä l d i g t många, till slut tappade jag allt intresse, började kännas meningslöst. För att kunna gå väldigt långt tillbaka behöver man nästan hitta någon förgrening med lite blått blod, annars är det kört. Dessutom fuskade jag rätt mycket. Lyckades hitta en släkting som var seriös med detta på pappas sida och jag fick ta del av hans träd, mycket bekvämt.

Min egna höjdpunkt är möjligen ett (avlägset) släktskap med Kenny Bräck. (y) 😅

På mammas sida fick jag lite problem med de danska förgreningarna. I Danmark verkar man mest skämmas om man råkar vara släkt med en svensk, de var inte hjälpsamma och undrade vem f-n jag var. 🙃

Senast ändrad:
Så är det på landsbygden!
Ja, på allvar alltså, ej ovanligt, de flesta av oss har självklart förgreningar till landsbygd själva (så man ska nog inte skratta för mycket), bara man tittar tillräckligt långt bakåt. Samt självklart anor till div olika länder, antalet "pursvenskar" är väl ca 52 st (om de ens existerar?), inte vet jag. :unsure: Tror jag behöver googla på definitionen av pursvensk.

Dessutom är vi "rätt många" i Sverige med anor i Finland, ca 1,7 miljoner personer, kan vara bra att tänka på innan vi driver om dem. 😅
1741357113791.webp

Senast ändrad:
Någon som förstår varför norskorna jublade över att förlora?
"Trots tappet på sista sträckan var de norska lagkamraterna snabbt framme och kramade om VM-debutanten Fosnäs, som var i tårar.

– De kan se det positiva, jag uppskattade det verkligen, säger hon till TV2.

– I dag är vi väldigt nöjda med VM-silvret. Alla levererar sitt bästa, sedan kan vi inte förvänta oss mer, fortsätter Johaug.

Fosnäs hyllas även av Heidi Weng.

– Jag är stolt över Kristin, hon höll jämna steg med världens bästa sprinter i sista backen det är så imponerande. I dag vann vi ett silver."

"Trots tappet på sista sträckan var de norska lagkamraterna snabbt framme och kramade om VM-debutanten Fosnäs, som var i tårar.

– De kan se det positiva, jag uppskattade det verkligen, säger hon till TV2.

– I dag är vi väldigt nöjda med VM-silvret. Alla levererar sitt bästa, sedan kan vi inte förvänta oss mer, fortsätter Johaug.

Fosnäs hyllas även av Heidi Weng.

– Jag är stolt över Kristin, hon höll jämna steg med världens bästa sprinter i sista backen det är så imponerande. I dag vann vi ett silver."
I själva verket är Norrmännen helt förstörda över detta, deras kära nationalsport, underbart, fantastisk seger. (y) 🙂

I själva verket är Norrmännen helt förstörda över detta, deras kära nationalsport, underbart, fantastisk seger. (y) 🙂
Jag tror inte att de är helnöjda alls, men de har nån sorts omtanke om Fosnäs (som faktiskt bjöd på motstånd sista biten).
Och, detta lopp var ju bara ett i raden (av alla som Sverige vunnit). De har nog hunnit vänja sig vid tanken (att det är såhär). :)

Har tänkt tanken, men det får bli senare i kväll. Upptagen en stund framöver.

Vad jag kan se så tappade Fosnäs 37s på Sundling, 10s på Carl och 8s på Joensuu på första varvet.
Det var alltså inte bara att Jonna öppnade tokhårt, utan också att Kristin var ganska blek.

Gustaf Berglund, Jens Burman, Truls Gisselman och William Poromaa kommer att representera Sverige i lördagens femmil i Trondheim.

Edvin Anger saknas.

Lite synd Anger inte finns med men kanske hade varit svårt i löst före och skejt och fem mil.

Tränaren Stefan Thomson följde sträckan på nära håll.

– Jag såg den enormt fokuserade jaktblicken. Det var som att släppa lös en jakthund i skogen. Den sträckan är sjukt imponerande, säger han.

Var det inte fel taktik av norge att köra den tjejen på sistasträckan?

Tider på de olika delströckorna på första varvet på fristilssträckorna för de fyra första lagen (+Diggins). Får se om jag orkar gå igenom varv två lite senare och fylla på tabellen.

Varv 1
0-0,7
Varv 1
0,7-1,0
Varv 1
1,0-2,4
Varv 1
2,4-3,4
Varv 1
3,4-var
Varv 2
0-0,7
Varv 2
0,7-1,0
Varv 2
1,0-2,4
Varv 2
2,4-3,4
Varv 2
3,4-mål
Jonna2:42,81:39,91:36,42:49,20:26,63:13,31:41,91:41,42:42,40:33,6
Ebba+8,4+0,3+5,8-4,7+0,0-11,6-1,5+1,6+2,90:26,5
Fosnaes+22,1+2,0+6,7+5,0-0,1+1,0+0,0+0,1-0,1+0,1
Johaug+7,2+1,2+5,0-7,7+0,5-12,3+0,9-0,1+0,2+0,1
Carl+7,8+0,3+5,1+5,9-1,1-1,3-0,5-3,1+2,1+0,6
Hoffmann+11,2+3,5+10,2+1,2+0,6+7,5+1,8-2,1+3,2-0,6
Joensuu+9,0+0,7+4,4+6,2-1,2-1,2-0,3-3,1+2,1+0,4
Pärmäk.+11,0+0,3+3,3-3,9-1,0-2,1+1,3-3,0+2,7-1,4
Diggins+14,4+1,6+4,5+5,5+0,4+8,1+0,9+5,2-0,7+1,6

Tiderna från sista mellantiden till växling efter sträcka 3 och från mellantiden till mål verkar av tiderna att döma inte ha varit helt jämförbara. Jag har därför där valt att använda Ebba som referens för tredjesträcksåkarna och sätta deras tider i kursiv stil och Jonna som referens för fjärdesträcksåkarna och inte använda kursivering för deras tider.

Några delsummor (SM = sista mellantid). Tiderna i kolumn 2 och 4 är alltså mätta på samma sträcka på de två olika varven och är alltså jämförbara.

Växl - SM varv 1
0,0 - 3,6
Växl - varvn.
0,0 - 3,8
Varvn. - SM varv 2
3,8 - 7,3
Växl - SM varv 2
0,0 - 7,3
Jonna8:47,39:13,99:19,018:32,9
Ebba+10,8+10,8-8,6+2,2
Fosnaes+36,8+36,7+1,0+37,7
Johaug+5,7+6,2-11,3-5,1
Carl+20,3+19,2+7,2+26,4
Hoffmann+27,0+27,6+10,4+38,0
Joensuu+21,5+20,3+7,5+27,8
Pärmäkoski+11,5+10,5-0,4+11,1
Diggins+25,2+24,4+13,0+37,9

Senast ändrad:
Fick annars lite flashbacks från VM-2009 då en tämligen grön Kristofersen skickades ut i tät på sistasträckan, efter att Björgen, Johaug och Steira gjort sitt. Gick inte något vidare då heller.

Kanske läge att döpa om klubben till nästa år då det verkar vara 80 år sedan bandydelen lades ner.

Tänk att Rehns Bandyklubb är representerad i 5-milen på VM
Får se till att ordna så att Rehns BK får en ACP-kod och blir representerad på PBP också.
Kanske läge att döpa om klubben till nästa år då det verkar vara 80 år sedan bandydelen lades ner.
Närå här ska inte bytas nåt namn, det är nämligen så vi jobbar i Bollnäs. Bandyklubben i stan heter exempelvis Bollnäs Gymnastik och Idrottsförening.

Tillbaka
Topp