Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sundling är het
Erik kraschade idag. https://www.expressen.se/sport/langdskidor/krisdraget-under-sm-i-umea-efter-akarnas-kritik/...fast efter jag skrev det inlägget tänkte jag att det kanske var att Linn var smart med tanke på startfältet och tog det lite lugnare ("het" var med tanke på avståndet till 2an i kvalet).
Men i finalen visade Sundling att det var rätt, hon är överlägsen just nu.
SM-drottning. Har det hänt tidigare att någon vunnit allt?
Sundling brukar ju pricka formen till (dom stora) mästerskapen, men i år verkar toppen kommit lite efter OS. Som jag skrev inför sprinten på OS så såg hon inte lika sprudlande ut där som hon brukar.
Hade hon någon sjukdomsperiod innan OS som störde uppladdningen?
Well well, Sundling VM-drottning 2027, VC-vinnare säsongen 2027/2028, det hade varit coolt.
Hon får inte lägga av efter VM 2027, i så fall strejkar jag!
Om nu Frida lägger av efter Falun, som hon sagt, och Jonna, usch. Jag njuter av deras prestationer i skidspåren (och dom andra i damlandslaget), men även intervjuerna, det är som en bonus att se dom där. Så grymt trevliga, och roliga. Och där måste även Dahlqvist nämnas!
And Now for Something Completely Different.
Erik Johansson, alltså vem är det, komma och göra bättre ifrån sig på sin VC-premiär än någon annan i herrlandslaget gjort på hela vintern, inte så lite fräckt.
Men lite seriöst, han gick alltså till final, kom 1a i både kvartsfinal och semi på sin VC-premiär, och sedan har det inte pratats någonting om honom. Konstigt.
Eller jag har missat något?
Iofs, att Grahn och Erik J båda gick så bra i Lake Placid kanske berodde en del på att vallateamet hade en toppdag. Det förringar ju inte prestationen, men annars tycker jag att det varit märkligt tyst om honom.
I och för sig återstår ju 30 km och sprintstafett i SM så att säga att hon vunnit allt är kanske att ta ut det lite i förskott....fast efter jag skrev det inlägget tänkte jag att det kanske var att Linn var smart med tanke på startfältet och tog det lite lugnare ("het" var med tanke på avståndet till 2an i kvalet).
Men i finalen visade Sundling att det var rätt, hon är överlägsen just nu.
SM-drottning. Har det hänt tidigare att någon vunnit allt?
I och för sig återstår ju 30 km och sprintstafett i SM så att säga att hon vunnit allt är kanske att ta ut det lite i förskott.
Fram t.o.m. 1950 hade damerna bara 10 km på SM (och ingen stafett) så då vann varje år en åkare allt. 1951 tillkom stafett (3x7 km) och då vann Märta Norberg både individuellt och stafetten.
1956 tillkom 5 km för damerna. Första gången någon vann 5 km, 10 km och stafett var 1960 då Sonja Edström-Ruthström gjorde det. Då hade hon de fyra föregående åren vunnit både 5 km och 10 km, men inte stafetten.
1976 fick damerna 20 km på sitt program och det året vann Eva Olsson alla tre distanserna + stafetten.
Den första som på herrsidan vann alla individuella distanser var Mora-Nisse som gjorde det 1944 (vilket också gav honom bragdguldet) men Mora var bara trea i stafetten. 1950 upprepade han den individuella trippeln och tog dessutom hem stafetten. Fyra guld kom även Sixten Jernberg hem med från SM 1960.
Det var så långt jag orkade gräva ...
Min hypotes är att den "svenska guldåldern" på damsidan kommer att börja ta slut efter nästa säsong och att det finns risk att det efter OS 2030 kan bli klart mörkare.Well well, Sundling VM-drottning 2027, VC-vinnare säsongen 2027/2028, det hade varit coolt.
Hon får inte lägga av efter VM 2027, i så fall strejkar jag!
Om nu Frida lägger av efter Falun, som hon sagt, och Jonna, usch. Jag njuter av deras prestationer i skidspåren (och dom andra i damlandslaget), men även intervjuerna, det är som en bonus att se dom där. Så grymt trevliga, och roliga. Och där måste även Dahlqvist nämnas!
Planen är i alla fall att det ska avslutas om två helger i Idre.Aha, trodde SM-sagan var snipp snapp slut.
Sedan har det väl varit lite si och så genom åren med satsningarna på SM för svenska eliten?
Min hypotes är att den "svenska guldåldern" på damsidan kommer att börja ta slut efter nästa säsong och att det finns risk att det efter OS 2030 kan bli klart mörkare.
Dagens mest väntade reaktion!ÄNTLIGEN!
Var väl en ingen högoddsare att det skulle bli såÄNTLIGEN!
Nja, borde ha skett för flera år sedan, så risken fanns ju att de skulle hålla honom bakom ryggen nu också.Var väl en ingen högoddsare att det skulle bli så
Vad jag har hört är Calle och Bryntesson nya landslagschefer.Dagens mest väntade reaktion!
Edit: Vore lite kul om de ersatte honom med ... Calle!
Det hade varit framgångsrikt även utan honom och landslagsorganisationen, flera av de bästa har ju också kört egna upplägg. Mycket av kritiken som kommer nu är inte ny, t.ex. tveksamma uttagningar, jävsituationer, osv. Däremot är det först nu den slagits upp i media och nått de som inte är så insatta. Då blev det också svårare att sopa det under mattan och hålla honom bakom ryggen igen.Varför borde det skett för flera år sen? Landslaget har haft en av sina bästa perioder genom historien under hans ledning och de flesta verkar ha haft förtroende för honom tills relativt nyligen. Det är helt rätt att byta ut honom, men en del av den kritik och de öknamn som förekommer (inte minst på happy) förstår jag inte riktigt.
Kanske, kanske inte. Det får vi aldrig vetaDet hade varit framgångsrikt även utan honom och landslagsorganisationen,
Det har åkare gjort jämt t.ex. Mattias Fredriksson, Charlotte Kalla, Johan Olsson med flera.flera av de bästa har ju också kört egna upplägg.
Några jävsituationer känner jag inte till, men jag är heller inte insatt i exakt hur landslaget jobbar och vilka relationer de har med varandraMycket av kritiken som kommer nu är inte ny, t.ex. tveksamma uttagningar, jävsituationer, osv.
Vilka håller honom om ryggen?Då blev det också svårare att sopa det under mattan och hålla honom bakom ryggen igen.
Ja. Men så har det väl "alltid" varit. Är det Byströms fel? Kanske. Alternativet är väl att landslagsledningen är helt frikopplad från åkarna på det sättet och det hade väl varit det bästa. Frågan är om det finns folk till det.Från artikeln i Expressen som länkades tidigare:
Jävsituationen bland tränarna
Fyra av landslagstränarna är även personliga tränare för några av landslagsåkarna. Det har under säsongen fått kritik då tränarnas objektivitet ifrågasatts i samband med några av uttagningarna.
– Jag lyfte fram frågan om jävsituationer. Det är olika modellen i olika sporter. I längdlandslaget har några åkare tränare i landslaget – och väldigt många har sin tränare utanför landslaget. Jag tror att det är en utmaning, säger Linn Svahn.
Det här började när man tog in Thomson som då var personlig tränare åt Kalla. Det var en hel del tveksamma uttagningar av henne då i slutet av karriären, t.ex. till stafetter. Rödskägget borde ha satt stopp för det när han kom in som ny chef. Istället har det fortsatt och snarare accelererat. Din favorit Hagström har ju ibland ställts åt sidan till förmån för Piteååkare t.ex., dock inte i år.Ja. Men så har det väl "alltid" varit. Är det Byströms fel? Kanske. Alternativet är väl att landslagsledningen är helt frikopplad från åkarna på det sättet och det hade väl varit det bästa. Frågan är om det finns folk till det.
Ja ok. I andra idrotter (lagidrotter) är det naturligtvis en helt absurd tanke att en klubblagstränare skulle ha något att göra med uttagningen av ett landslag. Men skidsporten är inte så stor och landslaget är på ett sätt vardagen också. Kanske har man ansett att duktiga personer behövs i landslagsverksamheten även om de varit personliga tränare åt vissa. Men det hade ju varit bra att få bort. Lars Ljung är väl tränare åt Poromaa t.ex?Det här började när man tog in Thomson som då var personlig tränare åt Kalla. Det var en hel del tveksamma uttagningar av henne då i slutet av karriären, t.ex. till stafetter. Rödskägget borde ha satt stopp för det när han kom in som ny chef. Istället har det fortsatt och snarare accelererat. Din favorit Hagström har ju ibland ställts åt sidan till förmån för Piteååkare t.ex., dock inte i år.
Jag missar ytterst sällan en stafett, men kan inte missas en stafett där kalla borde petats. Är man konspiratoriskt lagd kan man väl alltid tolka en dålig laguttagning som jäv. Att ta ut ett sprintlag på damsidan är svårt och ibland kanske Johanna borde fått chansen. Å andra sidan körde ju hon OS istället för den Pite-åkare jag tror du tänker på.Det här började när man tog in Thomson som då var personlig tränare åt Kalla. Det var en hel del tveksamma uttagningar av henne då i slutet av karriären, t.ex. till stafetter. Rödskägget borde ha satt stopp för det när han kom in som ny chef. Istället har det fortsatt och snarare accelererat. Din favorit Hagström har ju ibland ställts åt sidan till förmån för Piteååkare t.ex., dock inte i år.
Kanske, kanske inte. Det får vi aldrig veta
Det har åkare gjort jämt t.ex. Mattias Fredriksson, Charlotte Kalla, Johan Olsson med flera.
Några jävsituationer känner jag inte till, men jag är heller inte insatt i exakt hur landslaget jobbar och vilka relationer de har med varandra
Vilka håller honom om ryggen?
Laguttagningar går nästan alltid att diskutera. En sak som i alla fall i mina ögon dock odiskutabelt var fel var att Linn skickades hem inför femmilen på OS.
Att åkare blir sjuka i slutet av mästerskap är ett faktum som en person som har hand om laguttagning måste vara medveten om. Att då skicka hem en åkare som vill åka och som visat god form tidigare på OS:et men haft en, som jag fattade det, lättare förkylning är i mina ögon inkompetent. Inte helt osannolikt, givet vad Linn gjorde efter OS, vaskades i och med det en OS-medalj. I tillägg är det ytterst underligt att hon "meddelas" petningen via ett SMS med flygbiljett.