[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Min kommentar var angående att Foss skrev han. Då är det knappast Kerttu som som hen syftar på. Att rubriken syftar på Kerttu och damstafettlaget är för mig helt klart.
Ja jag misstolkade det, har herrarna i huvudet nu eftersom dom åker här näst. Och JA jag vet att det inte är stafett imorgon :)

Finland, Sverige och Ryssland är väl favoritlagen så här ett par dagar innan stafetten.
Vi har två jokrar att slänga in, Sundling var överlägsen i sprinten och lär ta slutsträckan.
Är ju bara 5 km som damerna kör så nog lär Sundling klara den distansen med bravur med tanke på formen.
Även Maja kan vara aktuell för en startsträcka.
Finland har två riktigt starka kort, två dugliga åkare därtill.
Anser dock att vi har större klass på de sista åkarna i laget.
Finland verkar annars ha ett vallateam som lyckats bättre än vad Sveriges gjort.
Norge har Johaug men I Heidi Wengs frånvaro ser det riktigt blekt ut I övrigt.
Jag säger att Ryssland och Finland är favoriter.

Tittar man på dagens lopp så var Matintalo och Kyllönen 3 resp. 15 s efter Frida.

Maja är som diskuterats tidigare i tråden tämligen hög risk med. Sundling på slutsträckan är i mina ögon rätt rimligt, i synnerhet med hennes form. Det kräver dock att hon får ett skapligt utgångsläge, vilket jag tror kräver en hel del stolpe in på tidigare sträckor för Sveriges del.

Norge har det tufft. Johaug är självskriven. Gissar att hon går andra eller tredje sträckan. Tiril tar en sträcka. Kanske att de kör Lotta på en. Sen har de Fossesholm, Myrvold, Haga och Falla att välja på. Falla har ju gått startsträckor för Norge men hon har ju problem och jag är mkt tveksam till att de vågar köra med henne. Myrvold tror jag är för "sprintig". Återstår Haga och Fossesholm där ingen imponerade i skiathlonen.

USA skulle kunna vara en joker. Oddsen för att Diggins kommer att tokköra på sista sträckan, som jag utgår från att hon kör, är inte höga. Brennan är inte superbra, men hyggligt ok. Ska man gissa att Swirbul tar en sträcka? Vem som tar den sista vet jag inte och det är ju inte helt ovanligt att USA har en åkare som faller igenom och kör bort deras medaljchanser på OS.

Tyskland är också en smygare i mina ögon. Skulle kunna ta ett brons. Om de dessutom snabbrekryterar in Herrmann till slutsträckan, Finland slänger in Pärmäkoski på sista och Sverige gör ett ytterst oväntat drag och klämmer in Kalla på den sträckan kan Charlotte få avsluta sin OS-karriär med en repris på 2014 års bedrift! Oddsen för det - astronoooooooomiska!

Dahlqvist, Ribom eller Kalla på 1a-sträckan (verkar troligt det blir någon av dom).
Formen kan ju ändras från dag till dag, vilket tränarna har koll på (om ingen gör en Martin Dahlin) men om inget drastiskt händer så tror jag Ribom eller Dahlqvist.

Dahlqvist beror nog mycket på team-sprinten, är inte helt säker på att hon kommer att dominera sina sträckor där, beror på hur hon kan ladda om (Sundling tror jag inte har några problem med det).

Om Dahlqvist "bara kör ok" på team-sprinten kan hon ha svårt att ladda om en gång till. Ribom kan ju ladda ostört. Men om Dahlqvist visar god form på team-sprinten så ligger hon bra till. Förmodligen. Vi vet ju inte hur dom presterat på träningar innan OS.

Chanser på 1a-sträckan, min gissning:
Kalla 20%
Dahlqvist 40%
Ribom 40%
Men Dahlqvist/Ribom tror jag som sagt beror mycket på team-sprinten.

Jag säger att Ryssland och Finland är favoriter.

Tittar man på dagens lopp så var Matintalo och Kyllönen 3 resp. 15 s efter Frida.

Maja är som diskuterats tidigare i tråden tämligen hög risk med. Sundling på slutsträckan är i mina ögon rätt rimligt, i synnerhet med hennes form. Det kräver dock att hon får ett skapligt utgångsläge, vilket jag tror kräver en hel del stolpe in på tidigare sträckor för Sveriges del.

Norge har det tufft. Johaug är självskriven. Gissar att hon går andra eller tredje sträckan. Tiril tar en sträcka. Kanske att de kör Lotta på en. Sen har de Fossesholm, Myrvold, Haga och Falla att välja på. Falla har ju gått startsträckor för Norge men hon har ju problem och jag är mkt tveksam till att de vågar köra med henne. Myrvold tror jag är för "sprintig". Återstår Haga och Fossesholm där ingen imponerade i skiathlonen.

USA skulle kunna vara en joker. Oddsen för att Diggins kommer att tokköra på sista sträckan, som jag utgår från att hon kör, är inte höga. Brennan är inte superbra, men hyggligt ok. Ska man gissa att Swirbul tar en sträcka? Vem som tar den sista vet jag inte och det är ju inte helt ovanligt att USA har en åkare som faller igenom och kör bort deras medaljchanser på OS.

Tyskland är också en smygare i mina ögon. Skulle kunna ta ett brons. Om de dessutom snabbrekryterar in Herrmann till slutsträckan, Finland slänger in Pärmäkoski på sista och Sverige gör ett ytterst oväntat drag och klämmer in Kalla på den sträckan kan Charlotte få avsluta sin OS-karriär med en repris på 2014 års bedrift! Oddsen för det - astronoooooooomiska!
Kan inte stina köra en sträcka? Hon är ju ändå där borta och verkar sugen på att åka lite

Dahlqvist, Ribom eller Kalla på 1a-sträckan (verkar troligt det blir någon av dom).
Formen kan ju ändras från dag till dag, vilket tränarna har koll på (om ingen gör en Martin Dahlin) men om inget drastiskt händer så tror jag Ribom eller Dahlqvist.

Dahlqvist beror nog mycket på team-sprinten, är inte helt säker på att hon kommer att dominera sina sträckor där, beror på hur hon kan ladda om (Sundling tror jag inte har några problem med det).

Om Dahlqvist "bara kör ok" på team-sprinten kan hon ha svårt att ladda om en gång till. Ribom kan ju ladda ostört. Men om Dahlqvist visar god form på team-sprinten så ligger hon bra till. Förmodligen. Vi vet ju inte hur dom presterat på träningar innan OS.

1a-sträckan
Kalla 20%
Dahlqvist 40%
Ribom 40%
Men Dahlqvist/Ribom tror jag som sagt beror mycket på team-sprinten.
Är jag snett ute eller gör du nu samma fel som jag gjorde tidigare i tråden och tror att teamsprinten går före stafetten (stafetten går i helgen och teamsprinten nästa vecka)?

Kan inte stina köra en sträcka? Hon är ju ändå där borta och verkar sugen på att åka lite
Teoretiskt går det tydligen. Att det skulle vara bra för laget känns dock mkt osannolikt. Fast hon kanske kan ta med bössan och knäppa några motståndare?

Är jag snett ute eller gör du nu samma fel som jag gjorde tidigare i tråden och tror att teamsprinten går före stafetten (stafetten går i helgen och teamsprinten nästa vecka)?

Oj, jo det stämmer. Kullkastar ju allt. Får ta en ny funderare innan jag tar ut laget.
En snabbanalys är att iaf Dahlqvist vill koncentrera sig på team-sprinten.

Ja det skulle nog bli lite sura miner på dom övriga åkarna men svenska folket skulle tycka det var bra (säger jag som representant för svenska folket). Förstå vilken grej, deltog i två grenar under samma os. Då går man rätt in i historieböckerna. Tar dom medalj så kan hon nog räkna med Jerringpriset också. Stina som räddade Sverige ?

Ryssland har starkt lag i damstafetten. 4 damer med top-10 placeringar på distans + Stepanova.

Tex. var Rygalina tredje snabbast i skiathlonens skatedel.

Senast ändrad:
Ja det skulle nog bli lite sura miner på dom övriga åkarna men svenska folket skulle tycka det var bra (säger jag som representant för svenska folket). Förstå vilken grej, deltog i två grenar under samma os. Då går man rätt in i historieböckerna. Tar dom medalj så kan hon nog räkna med Jerringpriset också. Stina som räddade Sverige ?

Nja, är nog några hästhoppningstävlingar innan nästa omröstning.

Ryssland har starkt lag i damstafetten. 4 damer med top-10 placeringar på distans + Stepanova.
Frågan är bara vem ryska lagledningen petar och hur de formerar laget. Hade det varit på gamla sovjettiden hade Nepryaeva förstås fått stå tillbaka men nu vete mig tusan.

Jo nu när du säger det så, var nog mycket ********* meriter/åsikter som styrde.

Senast ändrad:
Hon har för höga FIS poäng att kvala in. (https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=CC&listid=300168&competitorid=250566&type=fispoints)

EDIT: Och norska spekulationer om Eckhoff stämde inte heller. Hon han ingen FIS ranking alls.
OK, så gränsen är alltså:

1644530923580.png

Och Stina ligger på 369.

Angående länken. När jag klickar på den får jag upp:
1644531154109.png

I sig är länken rätt för om jag kopierar in den så funkar den fint, men när jag klickar på den så får jag ovanstående. Tror det hänger på att du har parenteser tajt runt länken. Bara sagt för kännedom.

Välbe är ute och vevar vilt igen. Ska ha ursäkt från kung Harald för vad en journalist skrivit. Vore det inte bättre med att kräva en ursäkt av journalisten?

Jag kanske bara fått gör mig det men tänker att Frida är lite bättre i klassiskt. Så tänkte man kunde byta plats på Frida och Ebba. Men det kanske bara är något jag tror, spelar förmodligen ingen stor roll oavsett. Eller så tänker Blomman att Ebba varit bättre under OS. Ofta sägs iaf att de starkaste namnen kör på andrasträckan?

Häggas iväg. Kan inte säga att jag har några större förväntningar på honom. Topp25 kanske?

Nu ryker engelska kommentatorn för mig. Sitter och säger att Calle kommer från Falun. :sneaky:

Är det en Davosöppning på Kläbo eller är det dålig form vi ser?

Niskanen tar ledningen. Ingen chock där. Men oväntat liten marginal.

Tillbaka
Topp