Jag säger att Ryssland och Finland är favoriter.
Tittar man på dagens lopp så var Matintalo och Kyllönen 3 resp. 15 s efter Frida.
Maja är som diskuterats tidigare i tråden tämligen hög risk med. Sundling på slutsträckan är i mina ögon rätt rimligt, i synnerhet med hennes form. Det kräver dock att hon får ett skapligt utgångsläge, vilket jag tror kräver en hel del stolpe in på tidigare sträckor för Sveriges del.
Norge har det tufft. Johaug är självskriven. Gissar att hon går andra eller tredje sträckan. Tiril tar en sträcka. Kanske att de kör Lotta på en. Sen har de Fossesholm, Myrvold, Haga och Falla att välja på. Falla har ju gått startsträckor för Norge men hon har ju problem och jag är mkt tveksam till att de vågar köra med henne. Myrvold tror jag är för "sprintig". Återstår Haga och Fossesholm där ingen imponerade i skiathlonen.
USA skulle kunna vara en joker. Oddsen för att Diggins kommer att tokköra på sista sträckan, som jag utgår från att hon kör, är inte höga. Brennan är inte superbra, men hyggligt ok. Ska man gissa att Swirbul tar en sträcka? Vem som tar den sista vet jag inte och det är ju inte helt ovanligt att USA har en åkare som faller igenom och kör bort deras medaljchanser på OS.
Tyskland är också en smygare i mina ögon. Skulle kunna ta ett brons. Om de dessutom snabbrekryterar in Herrmann till slutsträckan, Finland slänger in Pärmäkoski på sista och Sverige gör ett ytterst oväntat drag och klämmer in Kalla på den sträckan kan Charlotte få avsluta sin OS-karriär med en repris på 2014 års bedrift! Oddsen för det - astronoooooooomiska!